با گسترش فعالیتهای خیرخواهانه و خیریهای، دادهها کوتاهترین مسیر را بین بینش و عمل پیش روی ما قرار میدهند. اما چه ابزارهایی به تجزیه و تحلیل این مسائل قدرت میبخشند؟ کدام معیارها مهم هستند؟ و چگونه سازمانهای غیرانتفاعی، تأثیرات این فعالیتها را اندازهگیری میکنند؟
وضعیت خیریهها در سالهای اخیر
سال 2019، برای سازمانهای غیرانتفاعی سال پررونقی محسوب میشد و تقریباً 450 میلیارد دلار در سراسر کشور توسط سازمانهای خیریه جمعآوری شد. در حالی که چند ماه اول سال 2020 با سرعتی یکسان یا حتی بیشتر از سال گذشته در حال جمعآوری کمکها بود. همهگیری سراسری و جهانی مسیر کمکهای خیریهای را تغییر داد.
دادههای اخیر حاکی از آن است که تنها در مارس 2020، کمکها 11 درصد کاهش یافت و در سه ماهۀ ابتدایی همان سال، ما شاهد کاهش 6 درصدی در میزان کلی کمکها بودیم. اگر این روند تا پایان سال ادامه یابد، ممکن است سازمانهای غیرانتفاعی تا 25 میلیارد دلار ضرر کنند.
وقتی کمکهای مالی سیر نزولی دارند، سازمانها باید برای موفقیت بر اقدامات هدفمند تکیه کنند، به ویژه که رویدادهای حضوری خطرآفرین و درآمدهای شخصی نیز بی ثبات هستند.
یکی از راههایی که سازمانهای غیرانتفاعی میتوانند به آن دست یابند، استفاده از تحلیل دادهها است. سازمانها باید از اطلاعات خیرین سابق خود برای فهم روند اهداکنندگی آنان استفاده کنند، تبلیغات خود را گسترش دهند و حتی در شرایط فعلی فعالان و حامیان خود به مشارکت تشویق کنند.
برای بسیاری از سازمانهای غیرانتفاعی این فعالیتها ناشناخته است. در حالی که جمعآوری دادهها در حال حاضر امری عادی است، کمتر از نیمی از سازمانهای خیریهای موفق به تحلیل و اقدام در مورد منابع دادههای خیرین شدند. درک اهمیت تحلیل دادهها، چگونگی سودرسانی آن و چگونگی دستیابی به یک استراتژی موفق دادهها، میتواند به سازمان غیرانتفاعی شما کمک کند تا از پس دوران سخت هم بربیایید.
چرا تحلیل دادههای کسب و کار برای سازمانهای غیرانتفاعی حیاتی است؟
تقاضا برای متخصصان داده در حال افزایش است؛ زیرا شرکتها به دنبال استفاده از منبع داده، پیوند مخزنهای داده و ارائه پتانسیل این منبع دیجیتال هستند. براساس بررسیهای دپارتمان مدیریت اسلون دانشگاه ام آی تی، علم داده در سال 2019 با افزایش 56 درصدی فرصتهای شغلی نسبت به سال قبل، به عنوان امیدوارکنندهترین موقعیت فناوری اطلاعات در جایگاه اول قرار گرفت.
کلان داده به عنوان یک پیامد ساختاری تحول دیجیتال وجود دارد. برای سازمانهای غیرانتفاعی، این بدان معناست که با گسترش اقبال عمومی به سمت جمعآوری کمکهای مالی به صورت آنلاین، باید اپلیکیشنهای تلفن همراه برای تسهیل دسترسی خیرین ایجاد شوند و جمعآوری اطلاعات پس از کمپینها، در سرورهای ذخیرهسازی اطلاعات سازمانهای غیرانتفاعی، نظرسنجیهای کاغذی را ادغام میکند که در نهایت به بالارفتن حجم دادهها میشود.
در حالی که استفاده بهینه از این دادهها الزامی نیست - بسیاری از سازمانها فقط از اطلاعات اولیه مانند تاریخچه تراکنش یا خدمات مشتری برای آسانسازی فرایندهای موجود استفاده میکنند - هزینۀ ذخیرهسازی و ایمنسازی دادهها، میتواند به سرعت از این سودهای تدریجی پیشی بگیرد و تحلیلی مؤثر را شکل دهد که یک سناریوی برد - برد است.
مزایای تحلیل کسبوکار برای سازمانهای غیرانتفاعی چیست؟
تحلیل دادهها، طبق تعریف شرکت تیچ تارگت، «فرایند بررسی مجموعۀ دادهها برای نتیجهگیری از اطلاعاتی جمعآوری شده» است که شهود انسان را با بینش مبتنی بر داده برای آگاهسازی استراتژی کسب وکار مرتبط میکند. در شرایط فعلی کووید، تجربه نشان میدهد که کمکهای خیریهای به طور طبیعی منقبض میشود. تحلیل دادهها هم این ادعا را تأیید میکند و - مهمتر از آن - به بیان علل زمینهای کمک میکند.
در عمل، مزایای دادهها و تحلیلهای حوزۀ کسب وکار برای سازمانهای غیرانتفاعی در سه حوزۀ کلیدی پخش میشود.
1. تحلیلهای توصیفی
تحلیل توصیفی بر کلیت دادهها بر ارائۀ اطلاعات دربارۀ آن چه در حال وقوع است، تمرکز میکند. برای سازمانهای غیرانتفاعی، این تحلیل ممکن است شامل تحلیلهای جمعیت شناختی خیرین فعلی، کل مبالغ اهدایی و مشارکت کلی در طول زمان باشد. تحلیل توصیفی به سادهسازی گزارشها و مدلسازی آماری کمک میکند و همچنین برای سازمانهای خیریه در حوزۀ برآوردن الزامات انطباق در حال تحول ضروری است.
2. تحلیل پیشبینی کننده
تحلیلهای پیشبینی کننده درباره روندهای نوظهور صحبت میکنند. با استفاده از ترکیبی از دادههای فعلی و تاریخی، ابزارهای پیشبینی میتوانند به شناسایی تغییرات میزان کمکها در میان اعضای کلیدی و ارزیابی تأثیر بالقوه کمپینهای بازاریابی جدید کمک کنند.
3. تحلیل به صورت راهکار
تحلیل راه کاری بینش عملی برای اطلاعرسانی عملیات فعلی کسب وکار فراهم میکند، مانند زمانی که تلاشهای کمپین احتمالاً بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت یا این که یکی از خیرین بیشتر اقبال را نسبت به تبلیغات مکرر خواهد داشت.
برای مطالعه :
فروشندگان تحلیل داده برای سازمانهای غیرانتفاعی
تشخیص ارزش تحلیل دادهها یک چیز و اجرای مؤثر این رویکرد چیز دیگری است. این امر به ویژه برای سازمانهای غیرانتفاعی که با بودجههای محدود فناوری اطلاعات و کاهش تعداد کارکنان مواجه هستند، صادق است، بنابراین برنامههایی وجود دارند که میتوانند به اجرای عملیات تحلیلی کمک کنند.
تحلیلهای گوگل یک راهحل تحلیل داده مبتنی بر فضای ابری و رایگان است که به سازمانها کمک میکند دادههای کلیدی وبسایت را، از جمله ترافیک کلی بازدیدکنندگان، نقاط ارجاع بازدیدکننده، نرخ تغییر و زمان صرف شده در هر صفحه، به ازای هر کاربر، ردیابی و اندازهگیری کنند.
شروع کار با تحلیلهای گوگل ساده است: با استفاده از یک حساب گوگل، یک حساب تحلیلی ایجاد کنید و حداکثر 50 وبسایت را برای نظارت و تحلیل متصل کنید و پیوند دهید. یک کد رهگیری اختصاصی در اختیار شما قرار میگیرد که باید در هر صفحه وب که میخواهید تحلیل کنید نصب شود. میتوانید دادههایی را که از داشبورد تحلیلهای گوگل خود ردیابی، به اشتراک گذاشته و گزارش میشوند، مورد استفاده قرار دهید.
ابزارهای مناسب برای تحلیل دادهها
درست است که ابزارهای رایگان مفید هستند، اما در انجام فعالیتها و تحلیلهایشان، محدودیتی وجود دارد. ابزارهای قدرتمندتر، مانند پاور بی آی از شرکت مایکروسافت، میتواند گرایشها و بینشهای عمیقتری را برای کمک به بهینهسازی نه تنها دادههای خیرین، بلکه عملیات تجاری بزرگتر ارائه دهد.
سازمان محافظت از آب کلوزا، بخش جنوب غربی فلوریدا از گروه غیرانتفاعی حمایت از آب، کمپانی محافظت از آب، از همین برنامه برای جمعآوری دادهها در مورد کیفیت آب و تصویرسازی روند مواد شیمیایی مختلف در طول زمان استفاده کرد. این برنامه گروه را توانمند ساخت تا کار خود را به روشی کارآمدتر هدف قرار دهند و به نتیجهگیری درست دست پیدا کنند.
دادهها و بررسی آنها در تحلیل
هنگام بررسی دادهها مشخص کردن اولویتها اهمیت دارد. برای بهبود نتایج، سازمانها باید معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد را تعیین کنند که به بهترین شکل موفقیت فعلی را اندازهگیری میکنند و استراتژی جاری را بهبود میبخشند. در حالی که معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد از نظر فرم مشابه هستند - یعنی هر دو اندازهگیریهای کمی محسوب میشوند - در عملکرد متفاوت هستند.
به عنوان مثال، سازمان غیرانتفاعی شما برای ارزیابی مشارکت خیرین فعلی، ممکن است از معیاری که با یک فعالیت خاص ارتباط دارد، استفاده کند - مانند تعداد بازدیدکنندگانی که فرمهای تماس وبسایت را پر میکنند. شاخصهای کلیدی عملکرد مرتبط با یک اقدام خاس، یک هدف استراتژیک در حوزۀ کسب وکار، مانند افزایش تکمیل فرم ارتباطی، را تعریف میکند.
ارزیابی و اندازهگیری منظم و استاندارد به تعیین این که چقدر به شاخصهای کلیدی عملکرد مورد نظر خود نزدیک شدهاید، کمک میکند.
برای این که بیشترین بهره را از خیرین ببرید، دانستن اطلاعات اولیۀ آنها اهمیت دارد. همانطور که در بررسی مداخله اجتماعی استنفورد اشاره شده است، دادههای جمعیت شناختی تأثیر قابل توجهی بر کل مبالغ اهدایی خیرین، تعداد دفعات کمک و نوع سازمانهایی که حمایت میکنند، دارد. بهترین استفاده از اطلاعات کمکهای مالی، همان استفاده از اطلاعات خیرین فعلی برای پیشبینی روندهای بالقوه و تعیین بهترین معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد برای ارزیابی تأثیر سیاستهای جدید است.
اگر تحلیل تاریخی دادهها نشان دهد که خیرین طبقه متوسط بیشتر تمایل دارند در طول تابستان کمک کنند، تیمها میتوانند با تغییر آب و هوا، ارسال ایمیلهای هدفمند را گسترش دهند. معیارهای مورد بررسی در این بخش شامل میزان و نرخ بازشدن ایمیلها و پاسخ دادن است، در این صورت شاخص کلیدی عملکرد نشان دهندۀ پیشرفت به سمت اهداف مطلوب است. به عنوان مثال، دادههای اخیر نشان میدهد که میانگین نرخ بازشدن ایمیلهای بازاریابی غیرانتفاعی کمی بیش از 25 درصد است. اگر معیارهای فعلی نرخ باز شدن ایمیلها را 20 درصد نشان دهند، هدفگذاری برای شاخص کلیدی عملکرد 30 درصد غیرمنطقی نیست.
ارزیابی پر بازده تأثیر تحلیلها برای اطمینان از این که سازمان شما تصمیمات درستی میگیرد بسیار مهم است.در مثال بالا، یک فعالیت جدید در ارسال ایمیل یا حتی یک سازمان جدید ممکن است به طور موقت نرخ بازشدن ایمیلها را افزایش دهد، اما آیا در نرخهای اهدای خیریه، این کار در طول ماهها یا سالها ادامه مییابد؟ این امر مزیت حیاتی تحلیل یکپارچه و مداوم است: یعنی همان مشاهده فرایند و عملکرد در سراسر دامنه و مقیاس سازمان غیرانتفاعی شما.
بیشتر بخوانید :
چگونه ارزیابی را به عمل تبدیل کنیم؟
سازمانهای غیرانتفاعی اکنون با چالش هدایت کمکهای مالی جدید بدون بهرهمندی از تعاملات حضوری، همراه با ناامیدی مالی که بسیاری از خیرین به لطف شرایط بحرانی کنونی با آن مواجه هستند، روبرو هستند.
تحلیل دادهها راهی برای پر کردن شکاف بین ارزیابی ساده مجموعه دادههای موجود و اقدامات مبتنی بر بینش بر اساس روندهای جمعیتی و خیرین مییابد. سازمانهای غیرانتفاعی که به ابزارها، معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد مناسب مجهز هستند، هم میتوانند فرصتهای جدید را شناسایی کنند و هم شیوههای موجود را برای هدایت کمکهای خیریه سازگار با یکدیگر تطبیق دهند.
منبع: وبسایت biztechmagazine
ارسال نظر