گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است و به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح میدهند «چگونه با دلایل مورد توجه خود با سازمانهای خیریه ارتباط برقرار کنند».
این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط مؤسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی «تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی» میپردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارکهایی برای آفریقا ارائه میکند.
گرایش به نیکوکاری در آفریقا
در مورد پاسخدهندگان به نظرسنجی:
میزان کمک | |
61% | 100 دلار آمریکا یا کمتر |
29% | 101 تا 999 دلار آمریکا |
5% | 1000 تا 4999 دلار آمریکا |
2% | 5000 تا 9999 دلار آمریکا |
3% | 10000 دلار آمریکا یا بیشتر |
5 کشور برتر | |
6% | تونس |
30% | نیجریه |
6% | غنا |
3% | کنیا |
31% | آفریقای جنوبی |
10 دلیل اساسی | |
22% | کودکان و جوانان |
11% | پیشرفت اجتماعی |
11% | گرسنگی و بیخانمانی |
9% | آموزش |
8% | حیوانات و حیات وحش |
8% | بهداشت و سلامتی |
6% | هنر و فرهنگ |
5% | ایمان و معنویت |
4% | خدمات انسانی و اجتماعی |
4% | زنان و دختران |
جنسیت | |
50% | زن |
50% | مرد |
نسل | |
6% | ژن z (1998 یا بعد از آن) |
50% | نسل هزاره (1981 تا 1997) |
50% | ژن x (1965 تا 1980) |
26% | بیبی بومرها |
17% | (کودکان نسل انفجار) (1946 تا 1964) |
1% | بالغین (قبل از 1946) |
یافتههای کلیدی:
1: 30 درصد از خیرین آفریقایی، که بیش از 25 درصد از این آمار در سال 2018 بود، ترجیح میدهند به صورت آنلاین با کارت اعتباری به همنوعان خود کمک کنند. 24 درصد ترجیح میدهند با پول نقد کمک کنند و 9 درصد باقیمانده کمک از طریق اپلیکیشنهای پرداخت تلفن همراه را ترحیج میدهند که نرخ این دو مورد بیشتر از سایر موارد است.
2: سهشنبه سیاه در آفریقا در حال گسترش است. 12 درصد خیرین در این روز به دیگران کمک میکنند. کمکرسانی در سه شنبه سیاه 2019، نسبت به سال 2017، بیش از 9 درصد افزایش داشته است. علاوه بر آن، 80 درصد از خیرین آفریقایی در سازمانهای غیردولتی داوطلب میشوند که بیشترین میزان در جهان است. همچنین، 82 درصد نیز به سازمانهای غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب شدهاند، کمک میکنند.
3: رسانههای اجتماعی تأثیر بسزایی در کمکرسانی دارند. 37 درصد از آنها میگویند؛ رسانه اجتماعی یک وسیله ارتباطی است که به احتمال زیاد، این کار را تشویق میکنند و 36 درصد نیز ابزاری است که به احتمال زیاد کمکهای مکرر را ترغیب میکنند.
4: واتساپ با تأثیر 35 درصدی، بیشترین اثر را در ترغیب به کمکرسانی دارد، که بیشتر از هر حوزه دیگر است. درحالیکه یوتیوب با تأثیر 2 درصدی، کمترین اثر را دارد.
روشهای نیکوکاری در آفریقا:
بهطور کلی، روشهای مختلفی برای کمک به افراد در آفریقا وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب میکند. مجموعهای از آمار جمعآوری شده در این گزارش، در جدول زیر آمده است:
حدود 30% از خیرین آفریقایی ترجیح میدهند از کارت اعتباری برای کمک به همنوعان خود استفاده کنند، درحالیکه بقیه ترجیح میدهند روشهای دیگر را امتحان کنند؛ مانند: | |
24% | انتقال بانکی/حواله |
24% | پرداخت نقدی |
9% | پرداخت با تلفن همراه |
5% | پست الکترونیک/پست مستقیم |
3% | پیپال |
3% | پرداخت با نرمافزارهای متنی |
2% | کیف الکترونیک |
62% از خیرین آفریقایی در برنامه نیکوکاری و اهدا ثبتنام میکنند که به صورتهای مختلف برنامهریزی شده است؛ مانند: | |
8% | هفتگی |
10% | فصلی |
25% | سالیانه |
57% | ماهیانه |
سایر روشهای مشارکت در امور خیریه: | |
51% | کمک به کمپینهای تأمین سرمایه عمومی به نفع سازمانهای غیردولتی |
63% | کمک به سازمانهای غیردولتی در پاندمی کووید 19 |
33% | ایجاد کمپینهای جمعآوری جهت کمکهای آنلاین همتا به همتا به نفع سازمانهای غیردولتی |
24% | کمک سازمانهای غیردولتی در خارج از کشور مقیم |
12% | ثبتنام در برنامههای خیری محل کار |
12% | کمک در سهشنبه سیاه 2019 |
راهکارهای خیرین برای کمک به سازمانهای غیردولتی:
خیرین آفریقایی با روشهای زیر نیز به سازمانهای غیردولتی کمک میکنند:
56% | افتتاح یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی |
22% | حراجهای آنلاین |
14% | قرعهکشی آنلاین یا بختآزمایی |
10% | نیکوکاری از طریق شرطبندی |
6% | کمک با اسپیکر هوشمند |
همچنین روشهای نوین مختلفی برای کمک کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد؛ مانند:
53% | یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم میکند و برای نشانها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود |
23% | کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند |
10% | کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت) |
8% | کمک سریع از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی |
6% | کمک به صورت فرمان صوتی از طریق بلندگوی هوشمند یا رادیوی اتومبیل |
در ادامه، راهکار خیرین آفریقایی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:
80% | داوطلب سازمانهای غیردولتی |
82% | کمک به سازمانهای غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند |
88% | اهدای آب و غذا به به سازمانهای غیردولتی |
55% | شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند شام یا ناهار |
22% | شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند ماراتن و دوچرخهسواری |
99% | کمک به سازمانهای غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی |
91% | کمک به سازمانهای غیردولتی، برای ترویج سازمانهای اخلاقی |
77% | شرکت مستمر در انتخابات محلی و ملی |
79% | امضای دادخواستهای آنلاین |
21% | شرکت در در راهپیماییها و اعتراضات |
10% | کمک به کمپینهای سیاسی |
نقش رسانههای اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری:
%37 از خیرین میگویند که رسانههای اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب میکنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده میکنند؛ مانند:
20% | ایمیل |
11% | وبسایت |
8% | تماس تلفنی |
7% | تبلیغات تلویزیونی |
5% | پیام متنی |
4% | برنامه پیامرسان |
4% | چاپ |
3% | تبلیغات رادیویی |
1% | بیلبورد |
اما در این بین، رسانههای اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشتهاند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:
42% | فیسبوک (Facebook) |
24% | واتساپ (WhatsApp) |
15% | اینستاگرام (Instagram) |
11% | ایکس (X) |
5% | لینکدین (LinkedIn) |
2% | یوتیوب (YouTube) |
همه این موارد در حالی بود که %17 کمک از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک را ترجیح میدادند که از میان آنها، %100 بیان میکنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک کمک کنند.
در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شدهاند، همگی بر این باور هستند سازمانهای دولتی باید هر چند مدت، بهروزسانیها را یادآوری کند. برای مثال:
32% | ماهانه |
20% | هفتگی |
18% | فصلی |
17% | روزانه |
9% | دوبار در هر ماه |
4% | دوبار در هفته |
طبق آمار، مردم آفریقا، روشهای ارتباطی ترغیب جهت کمکهای مکرر را مفید میدانند. البته این نظر برای رسانههای اجتماعی مختلف، متفاوت است:
36% | ارتباط منظم با رسانههای اجتماعی |
33% | ارتباط منظم با ایمیل |
13% | ارتباطات چاپی منظم |
12% | تماس تلفنی شخصی |
6% | یادداشت دستنویس |
در پایان اگر بخواهیم یک جمعبندی داشته باشیم، باید گفت:
- 86% از مردم آفریقا میگویند که سازمانهای غیردولتی برای کمک، از آنها قدردانی کردهاند،
- تنها 89% از مردم آفریقا بر این باورند که سازمانهای غیردولتی به طور موثر آنها را در جریان بهروزرسانیها میگذارند،
- 93% از خیرین آفریقایی هم میگویند که سازمانهای غیردولتی باید سرمایهگذاری و جمع آوری منابع مالی برای ارتباطات دیجیتال را جهت حفظ ارتباطات، جدی بگیرند.
توضیح:
- Funraise فناوری نوآورانه و جمعآوری کمکهای مالی دوستانهای را ارائه میکند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمعآوری کمکهای مالی توسط خیرین به وجود آمده است که به جمعآوری سرمایه و سرگرمی کمک میکند.
- مؤسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبالکننده در شبکههای اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همینطور یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمعآوری کمکهای مالی در سراسر جهان است.
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافتههای حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمانهای غیردولتی، سازمانهای مردمنهاد و مؤسسات خیریه تعیین میکند که «آیا آنها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامههای خود، بهطور موثر از فناوری استفاده میکنند یا خیر».
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاههای پاسخدهندگانی را نشان میدهد که:
- عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را میخوانند؛
- دسترسی به اینترنت دارند؛
- از ایمیل و یا رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT
ارسال نظر