گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است و به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح میدهند «چگونه با دلایل مورد توجه خود با سازمانهای خیریه ارتباط برقرار کنند».
این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط مؤسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی «تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی» میپردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارکهایی برای آسیا ارائه میکند.
گرایش به نیکوکاری در آسیا
در مورد پاسخدهندگان به نظرسنجی:
میزان کمک | |
37% | 100 دلار آمریکا یا کمتر |
39% | 101 تا 999 دلار آمریکا |
16% | 1000 تا 4999 دلار آمریکا |
5% | 5000 تا 9999 دلار آمریکا |
3% | 10000دلار آمریکا یا بیشتر |
5 کشور برتر | |
6% | فلسطین اشغالی |
30% | تایوان |
6% | پاکستان |
3% | مالزی |
31% | سنگاپور |
10 دلیل اساسی | |
14% | کودکان و جوانان |
11% | حیوانات و حیات وحش |
11% | گرسنگی و بیخانمانی |
10% | بهداشت و سلامتی |
10% | خدمات انسانی و اجتماعی |
6% | از کار افتادگی |
6% | آموزش |
6% | محیط و حفاظت |
6% | ایمان و معنویت |
4% | حقوق بشر و حقوق مدنی |
جنسیت | |
61% | زن |
38% | مرد |
1% | خنثی |
نسل | |
5% | ژن z (1998 یا بعد از آن) |
41% | نسل هزاره (1981 تا 1997) |
30% | ژن x (1965 تا 1980) |
21% | بیبی بومرها |
17% | (کودکان نسل انفجار) (1946 تا 1964) |
3% | بالغین (قبل از 1946) |
یافتههای کلیدی:
1: 52 درصد از خیرین آسیایی، که بیش از 51 درصد آن در سال 2018 نیز حضور داشتند، ترجیح میدهند به صورت آنلاین و با کارت اعتباری به دیگران کمک کنند. 13 درصد انتقال بانکی/حواله را بر روشهای آنلاین ترجیح میدهند، که بیش از 9 درصد در سال 2018 نیز بر همین باور بودند. در کنار آنها، 8 درصد پیپال را ترجیح میدهند، که کمتر از 13 درصد در سال 2018 نیز ب همین باور بودند.
2: 49 درصد در یک برنامه خیریه منظم ثبت نام کردهاند، در حالی که بیش از 41 درصد از آن در سال 2018 هم حضور داشتهاند. 81 درصد از آنها ترجیح میدهند که ماهانه 13 درصد، سالانه 4 درصد، فصلی 2 درصد و هفتهای یکبار به فعالیت بپردازند.
3: 61 درصد به کمپینهای تأمین سرمایه جمعی که به نفع سازمانهای غیردولتی است، کمک مالی میکنند که بالاترین نرخ در جهان است. 10 درصد کمپینهای جمعآوری کمکهای همتا به همتا، به نفع سازمانهای غیردولتی ایجاد میکنند که 3 درصد کمتر از میانگین جهانی است.
4: 16 درصد از خیرین آسیایی در برنامه خیریه محل کار ثبتنام کردهاند؛ که بالاترین نرخ در جهان است. 26 درصد در سهشنبه سیاه 2019 کمک کردند که آمار حدود 10 درصد بیشتر از سال 2017 بود و بیشترین افزایش را در جهان داشت.
5: حدود 20 درصد از خیرین آسیایی، کمترین احتمال را برای جمعآوری کمک مالی در رویدادهایی مانند جشن و دعوت به ناهار تخمین میزنند. تنها 13 درصد از شرکتکنندگان در رویدادهای جمعآوری کمکهای استقامتی، دومین نرخ پایین در جهان را تشکیل میدهند.
روشهای نیکوکاری در آسیا:
بهطور کلی، روشهای مختلفی برای کمک به افراد در آسیا وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب میکند. مجموعهای از آمار جمعآوری شده در این گزارش، در جدول زیر آمده است:
52% از خیرین آسیایی ترجیح میدهند از کارت اعتباری استفاده کنند، بقیه ترجیح میدهند روشهای دیگر را امتحان نمایند؛ مانند: | |
انتقال بانکی/حواله | 13% |
پرداخت نقدی | 8% |
پیپال | 6% |
پست الکترونیک/ پست مستقیم | 5% |
کیف الکترونیک | 2% |
پرداخت با تلفن همراه | 4% |
پرداخت با نرمهایفزارهای متنی | 1% |
49% از خیرین آسیایی در برنامه نیکوکاری و اهدا ثبتنام میکنند که به صورتهای مختلف برنامهریزی شده است؛ مانند: | |
هفتگی | 2% |
فصلی | 4% |
سالیانه | 13% |
ماهیانه | 81% |
سایر روشهای مشارکت در امور خیریه: | |
کمک به کمپینهای تأمین سرمایه عمومی به نفع سازمانهای غیردولتی | 61% |
کمک به سازمانهای غیردولتی در پاندمی کووید-19 | 47% |
ایجاد کمپینهایی جهت جمعآوری کمکهای آنلاین به نفع سازمانهای غیردولتی | 10% |
کمک به سازمانهای غیردولتی در خارج از کشور مقیم | 32% |
ثبتنام در برنامههای خیریه محل کار | 16% |
کمک در سهشنبه سیاه 2019 | 26% |
راهکارهای خیرین برای کمک به سازمانهای غیردولتی:
خیرین آسیایی با روشهای زیر نیز به سازمانهای غیردولتی کمک میکنند:
یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی | 62% |
حراجهای آنلاین | 28% |
قرعهکشی آنلاین یا بختآزمایی | 15% |
نیکوکاری از طریق شرطبندی | 5% |
کمک با اسپیکر هوشمند | 1% |
همچنین روشهای نوین مختلفی برای کمک کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد، مانند:
یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم میکند و برای نشانها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود | 50% |
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند | 20% |
کمک سریع از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی | 15% |
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت) | 9% |
کمک با فرمان صوتی از طریق بلندگوی هوشمند یا رادیوی اتومبیل | 6% |
در ادامه، راهکار خیرین آسیایی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:
داوطلب سازمانهای غیردولتی | 56% |
کمک به سازمانهای غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند | 65% |
اهدا آب و غذا به به سازمانهای غیردولتی | 68% |
شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند شام یا ناهار | 20% |
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند ماراتن و دوچرخهسواری | 13% |
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمانهای غیردولتی و 4% به صندوقهای توصیه شده توسط خیرین (DAF) | 71% |
کمک به سازمانهای غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی | 97% |
کمک به سازمانهای غیردولتی، برای ترویج سازمانهای اخلاقی | 88% |
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی | 83% |
امضای دادخواستهای آنلاین | 66% |
شرکت در راهپیماییها و اعتراضات | 20% |
کمک به کمپینهای سیاسی | 12% |
نقش رسانههای اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری:
32% از خیرین میگویند که رسانههای اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب میکنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده میکنند؛ مانند:
ایمیل | 22% |
وبسایت | 20% |
پرینت | 7% |
تماس تلفنی | 6% |
تبلیغات تلویزیونی | 5% |
برنامه پیامرسان | 3% |
پیام متنی | 3% |
تبلیغات رادیویی | 1% |
بیلبورد | 1% |
اما در این بین، رسانههای اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشتهاند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:
اینستاگرام (Instagram) | 18% |
واتساپ (WhatsApp) | 15% |
یوتیوب (YouTube) | 8% |
ایکس (X) | 7% |
لینکدین (LinkedIn) | 3% |
لاین (Line) | 2% |
همه این موارد در حالی بود که %11 کمک از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک را ترجیح میدادند که از میان آنها، %86 بیان میکنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیس بوک کمک کنند. این در حالی است که %9 به کمک ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام، کمک میکنند.
از این تعداد، %83 میگویند احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شدهاند، همگی بر این باور هستند سازمانهای دولتی باید هر چند مدت، بهروزسانیها را یادآوری کند. برای مثال:
فصلی | 36% |
ماهیانه | 33% |
دوبار در ماه | 12% |
هفتگی | 11% |
روزانه | 4% |
دوبار در هفته | 4% |
طبق آمار، مردم آسیا، روشهای ارتباطی ترغیب جهت کمکهای مکرر را مفید میدانند، البته این نظر برای رسانههای اجتماعی مختلف، متفاوت است:
ارتباط منظم با رسانههای اجتماعی | 41% |
ارتباط منظم با ایمیل | 31% |
ارتباطات چاپی منظم | 11% |
تماس تلفنی شخصی | 9% |
یادداشت دستنویس | 8% |
در پایان اگر بخواهیم یک جمعبندی داشته باشیم، باید گفت:
- 85% از مردم آسیا میگویند که سازمانهای غیردولتی برای کمک، از آنها قدردانی کردهاند،
- تنها %89 از مردم آسیا بر این باورند که سازمانهای غیردولتی به طور موثر آنها را در جریان بهروزرسانیها میگذارند،
- 93% از خیرین آفریقایی هم میگویند که سازمانهای غیردولتی باید سرمایهگذاری و جمع آوری منابع مالی برای ارتباطات دیجیتال را جهت حفظ ارتباطات، جدی بگیرند.
توضیح:
- Funraise فناوری نوآورانه و جمعآوری کمکهای مالی دوستانهای را ارائه میکند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمعآوری کمکهای مالی توسط خیرین به وجود آمده است که به جمعآوری سرمایه و سرگرمی کمک میکند.
- مؤسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبالکننده در شبکههای اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همینطور یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمعآوری کمکهای مالی در سراسر جهان است.
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافتههای حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمانهای غیردولتی، سازمانهای مردمنهاد و مؤسسات خیریه تعیین میکند که «آیا آنها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامههای خود، بهطور موثر از فناوری استفاده میکنند یا خیر».
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاههای پاسخدهندگانی را نشان میدهد که:
- عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را میخوانند؛
- دسترسی به اینترنت دارند؛
- از ایمیل و یا رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT
ارسال نظر