در این مقاله ما قصد داریم به یک سری حقایق آماری در رابطه با نقش دنیای دیجیتال در چشم‌انداز جذب سرمایه، ارائه خدمات داوطلبانه، بازاریابی، امور مالی، امنیت سایبری، پایداری و... بپردازیم. خیریه‌ها دور‌ه‌هایی از تحولات شدید را پشت سر گذاشته‌اند. در دو سال گذشته شاهد شتاب، تغییرات در مدل‌های کاری، ورود فناوری جدید، بهینه‌سازی فناوری قدیمی و موارد دیگر بوده‌ایم که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

طبق آمار Statista، تا مارس 2022، 170,383 مؤسسه خیریه در انگلستان و ولز فعالیت می‌کنند که نسبت به سال قبل که 169,779 مؤسسه خیریه بود، افزایش یافته است. بر اساس آخرین گزارش سالانه کمیسیون خیریه، 60% از متقاضیان با موفقیت به‌عنوان یک مؤسسه خیریه جدید ثبت‌نام کردند که نشان می‌دهد یک سیستم بررسی دقیق در این میان وجود دارد. بر اساس ارقام جمع‌آوری شده توسط کمیسیون خیریه، در سال 2022، 928،143 متولی و 5.2 میلیون داوطلب خیریه در انگلستان و ولز ثبت شده بودند. همچنین آخرین سالنامه NCVO نشان می‌دهد که افراد بیشتری از سپتامبر 2020 در بخش داوطلبانه کار می‌کنند و ما شاهد رشد 3 درصدی نسبت به سال قبل هستیم. (بیش از 32000 شغل مضاعف).

بیشتر بخوانید:

آمار محبوب‌ترین رسانه‌های جمعی در تسهیل خیررسانی

بر اساس گزارش وضعیت بخش Wood for Trees، درآمد کلی در سال 2021 9% بیشتر از سال 2020 بوده است که بالاتر از سطوح سه سال قبل است. طبق داده‌های Small Charities، با اینکه بیشتر مؤسسات خیریه به لحاظ ابعاد کوچک در نظر گرفته می‌شوند، اما تخمین‌ها حاکی از آن است که مؤسسات خیریه کوچک، بسته به تفسیر، تا 96% از بخش غیرانتفاعی را تشکیل می‌دهند. همچنین در حالی که بیشتر مؤسسات خیریه کوچک هستند، آنها فقط بخش کوچکی از درآمد و هزینه کلی را تشکیل می‌دهند (به‌ترتیب 4% و 5%). طبق داده‌های Small Charities، در سال 2020، تقریباً دو سوم خیریه‌های کوچک با سایر مؤسسات خیریه برای رسیدن به اهداف خود شریک شدند. در حالی که در سال 2017 کمتر از نیمی از مؤسسات خیریه کوچک شریک بودند.

بر اساس گزارش چشم‌انداز  بنیاد کمک‌های خیریه (CAF) برای سال 2022، نزدیک به دو سوم (64%) از رهبران خیریه نسبت به حمایت دولت از این بخش بدبین هستند. همچنین برای سال 2022، اکثر رهبران خیریه (81%) نسبت به آینده سازمان خود خوش‌بین هستند، اما تعداد کمتری نسبت به آینده بخش خیریه به‌طور کلی خوش‌بین‌اند که معادل (50%) است.

آمار خیریه‌ها در جریان بیماری همه‌گیر کووید-19

یک گزارش تحقیقات بازار از IBIS World نشان می‌دهد که 25% از مؤسسات خیریه 40% یا بیشتر از درآمد خود را در سال 2020 از دست داده‌اند که سخت‌ترین سال شیوع همه‌گیری بیماری کرونا بود و ما شاهد کاهش 10 میلیارد پوندی در این بخش بودیم. طبق بررسی 2021 کمیسیون خیریه COVID-19، همه مؤسسات خیریه (91%) در انگلستان و ولز، تأثیر منفی از COVID-19 را تجربه کرده‌اند که بیشترین تأثیر را بر ارائه خدمات (85٪) و وضعیت مالی آنها (72٪) گذاشته است. 


همچنین نشان داد که اقلیت قابل توجهی (34%) از خیریه‌ها انتظار دارند در سال 2022 درآمد کمتری از جمع‌آوری کمک‌های مالی دریافت کنند. از طرفی دسترسی به داوطلبان برای یک سوم مؤسسات خیریه در نتیجه همه‌گیری کرونا کاهش یافته است. اگرچه ممکن است این تغییر از آن زمان معکوس شده باشد. با توجه به نظرسنجی فوق، بیش از نیمی از مؤسسات خیریه (62٪) تهدیدی برای دوام مالی در 12 ماه آینده پیش‌بینی می‌کنند. با این حال، جالب توجه است که اکثریت انتظار دارند خیریه آنها به‌طور کلی در موقعیت یکسان یا بهتر باشد. این امر نشان‌دهنده تغییر کلی به سمت تفکر آینده‌نگرانه است.

روش‌های جذب کمک‌های خیر

بر اساس گزارش چشم‌انداز خیریه CAF برای سال 2022، از هر 10 رهبر خیریه، هفت نفر (72%) گزارش دادند که روش‌های جدیدی را برای اهدا ارائه کرده‌اند یا در حال برنامه‌ریزی برای معرفی هستند. همچنین از هر پنج رهبر خیریه تنها دو نفر (41%) به‌طور فزاینده‌ای از جمع‌آوری کمک‌های مالی آنلاین استفاده می‌کنند و تنها یک چهارم (24%) گزارش می‌دهند که دانش لازم برای تأثیرگذاری در جمع‌آوری کمک‌های مالی آنلاین را دارند. این نشان می‌دهد که هنوز در این زمینه جای پیشرفت هست.

با توجه به شاخص تجربه غیرانتفاعی از Salesforce.org، حدود 86% دریافتند که کمک به خیریه آسان است، اما بیش از یک سوم (36%) گفتند که اگر انجام این کار آسان‌تر باشد، کمک بیشتری می‌کنند. گزارش وضعیت بخش Wood for Trees نشان داد که اعطای منظم ثابت مانده است، اما کمک‌های مکرر شروع به از بین رفتن کرده است. بر اساس گزارش 2021 Charity Digital Skills، نیمی از مؤسسات خیریه اکنون جذب سرمایه دیجیتال را در اولویت خود قرار دادند که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است و نشان‌دهنده تغییر در این بخش است. طبق گزارش Donor Pulse برای بهار 2022، Millennials و Gen Z در حال حاضر به گسترده‌ترین سازمان‌های خیریه کمک می‌کنند و 48% از مردم اکنون از حضور در رویدادهای جمع‌آوری کمک‌های مالی مطمئن هستند.

بیشتر بخوانید:

برترین خیریه‌های فعال عراق

آمار مرتبط با ارائه خدمات خیریه‌ها

بر اساس گزارش چشم‌انداز خیریه CAF برای سال 2022، از هر چهار رهبر خیریه، سه نفر اظهار داشتند (75٪) تقاضا برای خدمات سازمانشان در سال اول همه‌گیری بیماری کرونا افزایش یافته است و 86% معتقدند تقاضا همچنان افزایش خواهد یافت. طبق گزارش فوق، رهبران خیریه پاسخگویی به تقاضای خدمات را دومین چالش بزرگ برای خیریه‌ها می‌دانستند. گزارش 2021 Charity Digital Skills نشان داد که اکثر مؤسسات خیریه در حال حاضر به ارائه خدمات دیجیتال متعهد هستند. 73% برنامه‌ریزی برای ادامه ارائه خدمات به این روش و 71% آنها را در مدل تحویل ترکیبی ارائه می‌دهند.

داوطلبان خیریه‌ها از چه گروه سنی هستند؟

طبق آخرین سالنامه NCVO، در سال‌های 2020 و 2021، 16.3 میلیون نفر در بریتانیا به‌طور «رسمی» داوطلب شدند؛ یعنی از طریق نوعی سازمان داوطلبانه. همان گزارش نشان داد که نیمی از بزرگسالان بریتانیا حداقل یک بار در سال گذشته، داوطلبانه برای کمک به دیگران وقت گذاشتند، روندی که احتمالاً ادامه خواهد داشت. همچنین افراد 65 تا 74 ساله، زنان و کسانی که از مناطق اجتماعی-اقتصادی محروم هستند، به احتمال زیاد در یک مؤسسه خیریه داوطلب می‌شوند. بر اساس نظرسنجی زندگی اجتماعی که سال 2020/21 را پوشش می‌دهد، افراد بالای 16 سال که حداقل یک بار در ماه برای یک سازمان رسمی داوطلب می‌شوند، از 23% در سال 2019/20 به 17% کاهش یافته است و افرادی که حداقل یک بار در سال داوطلب شده‌اند، از 37% به 30% کاهش یافتند.


با توجه به تجزیه و تحلیل مرکز تحقیقات داوطلبانه، نسبت بیشتری از داوطلبان به‌طور کلی با انگیزه احساس اجتماعی و تمایل به محافظت از همسایگان و جامعه آنها هستند. با توجه به شاخص تجربه غیرانتفاعی از Salesforce.org، 73% از داوطلبان احساس کردند که ارتباطات واضحی در مورد آنچه که باید قبل از داوطلب شدن انجام دهند، دریافت کرده‌اند و 78% گفتند که تجربه داوطلبانه باعث شده احساس کنند که سازمان به‌خوبی اداره می‌شود. این گزارش به‌طور گسترده نشان داد که مؤسسات خیریه سابقه خوبی در اطلاع‌رسانی و شاد نگه داشتن داوطلبان خود داشتند.

آمار مربوط به امور مالی و فناوری خیریه‌ها

با توجه به گزارش چشم‌انداز خیریه CAF برای سال 2022، بیش از نیمی از رهبران خیریه (58%) می‌گویند با افزایش تعداد خیریه‌ها جهت استفاده از ذخایر، پوشش کمبود درآمد دستیابی به پایداری مالی یکی از سه چالش اصلی آنهاست. طبق آخرین سالنامه NCVO، مردم همیشه بزرگترین منبع درآمد برای بخش داوطلبانه بوده و هستند و 27.1 میلیارد پوند یا 48% از کل درآمد را تشکیل می‌دهند. همچنین بخش داوطلبانه سالانه 46 میلیارد پوند برای تحقق اهداف خیریه (یا حدود 85٪ از هزینه‌ها) صرف می‌کند. مابقی بین هزینه‌های جمع‌آوری سرمایه (14%) و هزینه‌های حاکمیتی (1%) تقسیم می‌شود.

طبق گزارش 2021 Charity Digital Skills، مؤسسات خیریه در مورد استفاده خود از رسانه‌های اجتماعی احساس اطمینان می‌کنند و 31% خود را عالی ارزیابی می‌کنند. مؤسسات خیریه نیز به طور فزاینده‌ای از شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی استفاده می‌کنند که از طریق گرایش‌های مختلف، به‌ویژه در فیس‌بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک دیده شده است. گزارش چشم‌انداز خیریه CAF برای سال 2022 نشان داد که اکثر رهبران خیریه (89٪) معتقدند تغییرات تکنولوژیکی به سازمان آنها مرتبط است.

گزارش 2021 Charity Digital Skills نشان داد که بیش از دو سوم خیریه‌ها (67%) گفتند که امر دیجیتال یک اولویت است. اما 58% گزارش کردند که هیئت مدیره آنها مهارت‌های دیجیتالی پایینی دارند و یا مهارتشان جای پیشرفت دارد. همان گزارش نشان داد که تقریباً نیمی از م%سسات خیریه (45%) مجبور بودند برای آنلاین‌شدن یا دسترسی به خدمات، دستگاه‌ها، داده‌ها یا پشتیبانی را به کاربران خود ارائه دهند نشان‌دهنده چالش بزرگ گنجاندن دیجیتالی است.

بیشتر بخوانید:

مطرح‌ترین مؤسسات خیریه روسیه

امنیت سایبری خیریه‌ها

بر اساس گزارش مرکز امنیت دیجیتال و ملی سایبری خیریه، وضعیت امنیت سایبری در بخش خیریه بریتانیا، 66% از سازمان‌ها گزارش می‌دهند که حمله سایبری احتمالاً بر عملیات تأثیر می‌گذارد. اما 61% آنها برنامه‌ای را در صورت وقوع این حمله در دست اجرا دارند. چنین حمله‌ای بر اساس گزارش وضعیت امنیت سایبری در بریتانیا، 26% از مؤسسات خیریه گفتند که نگرش آنها نسبت به امنیت سایبری به‌دلیل تحمل حمله سایبری تغییر کرده است. همان گزارش نشان داد که 78% از متولیان گفتند که از استراتژی انعطاف‌پذیری سایبری در سازمان خود بی‌اطلاع هستند.

بر اساس گزارش 2021 Charity Digital Skills، بیش از دو سوم (67%) به ارائه همه کارها از راه دور ادامه می‌دهند. در حالی که 41% در حال همکاری یا به اشتراک گذاشتن آموخته‎‌های خود با دیگران در مورد امر دیجیتال هستند. همچنین تنها 5% از خیریه‌ها از نرم‌افزار جامع امنیت سایبری برای محافظت از خود استفاده می‌کنند که 135 مورد کاملاً به آنتی‌ویروس ساده مجهز هستند و بسیاری دیگر حتی به آن هم تجهیز نیستند.

به‌طور کل بر اساس آخرین سالنامه NCVO، نیروی کار خیریه دارای نسبت نامتناسبی از کارکنان زن به مرد است (67% و 33%) که در مجموع دارای مشخصات سنی بالاتری نسبت به کارکنان بخش خصوصی هستند. همان گزارش نشان داد که تعداد کارمندان سیاه‌پوست، آسیایی و اقلیت‌ها در مقایسه با سایر بخش‌های تجاری پایین است (9%) و در طول هشت سال گذشته این میزان باقی مانده است. از داده‌های نظرسنجی نیروی کار در سپتامبر 2020 که در سالنامه NCVO ذکر شده است، افراد 16 تا 34 ساله، 27% از نیروی کار داوطلبانه بخش را تشکیل می‌دهند. در حالی که این میزان در بخش دولتی 29% و در بخش خصوصی 36% است. همچنین بیش از دو سوم خیریه‌ها (68%) در حال برنامه‌ریزی یک مدل ترکیبی جهت شیوه کاری خود هستند. بر اساس همین گزارش، تنها 7% در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت همه افراد به دفتر یا محل کار معمولی خود بودند.

بیشتر بخوانید:

جامع‌ترین اطلاعات آماری خیریه‌های کانادا در سال 2023