گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است و به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح می­‌دهند "چگونه با دلایل مورد توجه خود با سازمان‌­های خیریه ارتباط برقرار کنند".

این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط موسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی "تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی" می­‌پردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارک‌هایی برای آفریقا ارائه می­‌کند. میانگین جهانی داده‌­های معیار نیز ارائه شده است.

  • Funraise  فناوری نوآورانه و جمع‌­آوری کمک­‌های مالی دوستانه‌­ای را ارائه می­‌کند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمع‌آوری کمک‌­های مالی توسط خیرین بوجود آمده است که به جمع‌­آوری سرمایه و سرگرمی کمک می­‌کند.
  • موسسه Nonprofit Tech for Good  با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبال­‌کننده در شبکه­‌های اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همینطور یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی در سراسر جهان است. 

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافته­‌های حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمان‌­های غیردولتی، سازمان‌­های مردم نهاد و موسسات خیریه تعیین می‌کند که "آیا آنها جهت برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامه‌­های خود به طور موثر از فناوری استفاده می‌کنند یا خیر". 

برای مطالعه :

10 خیریه فعال در حمایت از گرسنگان جهان

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری در سال 2020  بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی از 1 مارس تا 31 مه 2020 به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاه‌­های پاسخ‌­دهندگانی را نشان می‌دهد که:

  • عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را می‌­خوانند؛ 
  • دسترسی به اینترنت دارند؛ 
  • از ایمیل و یا رسانه‌­های اجتماعی استفاده می‌کنند.

گرایش به نیکوکاری در آفریقا

در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی                       

میزان کمک
61%
100 دلار آمریکا یا کمتر
29%
101-999 دلار آمریکا
  5%
000-49991 دلار آمریکا  
  2%
5000-9999 دلار آمریکا
  3%
10000دلار آمریکا یا بیشتر


5 کشور برتر

تونس
30٪
نیجریه

غنا

کنیا
31٪
آفریقای جنوبی
10 دلیل اساسی
22%
کودکان و جوانان  
11%
پیشرفت اجتماعی  
11%
گرسنگی و بی­خانمانی  
9%
آموزش
   8%
حیوانات و حیات وحش
    8%
بهداشت و سلامتی  
6%
هنر و فرهنگ
5%
ایمان و معنویت
4%
خدمات انسانی و اجتماعی
 4%
زنان و دختران









جنسیت
   50%
زن
   50%
مرد




 نسل
   6%
ژن z (1998 یا بعد از آن)
50%
نسل هزاره (1981-1997)  
50%
ژن x (1965-1980)    
  26%
بیبی بومرها
   17%
(کودکان نسل انفجار) (1946-1964)
1%
بالغین (قبل از 1946)






4 یافت­ه‌ کلیدی برتر

1:
30 درصد از خیرین آفریقایی، که بیش از 25 درصد از این آمار در سال 2018 بود، ترجیح می‌­دهند به صورت آنلاین با کارت اعتباری به هم‌نوعان خود کمک کنند. 24 درصد ترجیح می­‌دهند با پول نقد کمک کنند و 9 درصد باقی‌مانده کمک از طریق اپلیکیشن‌های پرداختِ تلفن همراه را ترحیج می‌دهند که نرخ این دو مورد بیشتر از سایر موارد است.

2:
سه شنبه­ سیاه در آفریقا در حال گسترش است. 12 درصد خیرین در این روز به دیگران کمک می­‌کنند. کمک‌رسانی در سه شنبه سیاه 2019، نسبت به سال 2017، بیش از 9% افزایش داشته است. علاوه بر آن، 80 درصد از خیرین آفریقایی در سازمان‌های غیردولتی داوطلب می‌­شوند که بیشترین میزان در جهان است. هم‌چنین، 82 درصد نیز به سازمان‌های غیردولتی که به خاطر آنها  داوطلب شده‌اند، کمک می­‌کنند.

3:
رسانه­‌های اجتماعی تأثیر بسزایی در کمک‌رسانی دارند. 37 درصد از آنها می­‌گویند؛ رسانه­ اجتماعی یک وسیله ارتباطی است که به احتمال زیاد، این کار را تشویق می­‌کنند و 36 درصد نیز ابزاری است که به احتمال زیاد کمک­‌های مکرر را ترغیب می‌­نمایند.

4:
واتساپ با تاثیر 35 درصدی، بیشترین تأثیر را در ترغیب به کمک‌رسانی دارد، که بیشتر از هر حوزه دیگر است. در حالیکه YouTube با تاثیر 2 درصدی، کمترین تأثیر را دارد.

آمار گرایش به نیکوکاری در آفریقا

به طور کلی، روش‌های مختلفی برای کمک به افراد در آفریقا وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب می‌کند. مجموعه‌ای از آمار جمع‌آوری شده در این گزارش، در جدول‌ زیر آمده است:

حدود 30% از خیرین آفریقایی ترجیح می‌دهند از کارت اعتباری برای کمک به هم‌نوعان خود استفاده کنند، در حالیکه بقیه ترجیح می‌دهند روش‌های دیگر را امتحان نمایند، مانند:
24%
انتقال بانکی/حواله
24%
پرداخت نقدی
9%
پرداخت با تلفن همراه
5%
پست الکترونیک/پست مستقیم
3%
پی‌پال
3%
پرداخت با نرم‌افزارهای متنی
2%
کیف الکترونیک
62% از خیرین آفریقایی در برنامه‌­ی نیکوکاری و اهدا ثبت‌نام می­‌کنند که به صورت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است، مانند:
8%
هفته‌ای
10%
فصلی
25%
سالیانه
57%
ماهیانه
سایر روش‌های مشارکت در امور خیریه
51% 
کمک به کمپین‌­های تامین سرمایه عمومی به نفع سازمان­‌های غیردولتی
63% 
کمک به سازمان­‌های غیر­دولتی در پاندمی کووید 19
33%
ایجاد کمپین­‌های جمع‌­آوری جهت کمک‌­های آنلاین همتا به همتا به نفع سازمان­‌های غیردولتی
24%
کمک سازمان­‌های غیردولتی در خارج از کشور مقیم
12% 
ثبت‌نام در برنامه­‌های خیری محل کار
12% 
کمک در سه‌­شنبه­ سیاه 2019

راهکارهای خیرین برای کمک به سازمان‌های غیردولتی

  • خیرین آفریقایی با روش‌­های زیر نیز به سازمان‌­های غیردولتی کمک می­‌کنند:
56%
افتتاح یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی
22%
حراج‌های آنلاین
14%
قرعه­‌کشی آنلاین یا بخت‌­آزمایی
10%
نیکوکاری از طریق شرط‌بندی  
6%
کمک با اسپیکر هوشمند

همچنین روش‌های نوین مختلفی برای کمک‌ کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد، مانند:

53%
یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم می‌­کند و برای نشان‌­ها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود
23%
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند
10%
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت)
8%
کمک سریع از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
6%
کمک به صورت فرمان صوتی از طریق بلندگوی هوشمند یا رادیوی اتومبیل

بیشتر بخوانید :

معرفی 9 بنیاد خیریه برتر جهانی

در ادامه، راهکار خیرین آفریقایی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:

80%
 داوطلب سازمان­‌های غیردولتی
82%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند
88%
اهدا آب و غذا به به سازمان‌­های غیردولتی
55%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند شام یا ناهار
22%
شرکت در در کارآزمایی رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند ماراتن و دوچرخه‌­سواری
99%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی
91%
کمک به سازمان­‌های غیردولتی، برای ترویج سازمان­‌های اخلاقی
77%
 شرکت مستمر در انتخابات محلی و ملی
79%
امضای  دادخواست­‌های آنلاین
21%
شرکت در در راهپیمایی­‌ها و اعتراضات
10%
کمک به کمپین‌­های سیاسی 


نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری

%37 از خیرین می­‌گویند که رسانه­‌های اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب می‌کنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده می‌کنند؛ مانند:

20%
ایمیل
11%
وبسایت
8%
تماس تلفنی
7%
تبلیغات تلویزیونی
5%
پیام متنی  
4%
برنامه پیام­رسان 
4%
چاپ
3%
تبلیغات رادیویی
1%
بیلبورد  

اما در این بین، رسانه‌های اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشته‌اند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:

42%
فیس‌بوک (Face book)
24%
واتساپ (WhatsApp)
15%
اینستاگرام (Instagram) 
11%
توییتر (Twitter)
5%
لینکدین (LinkedIn)
2%
یوتیوب (YouTube)  

همه این موارد در حالی بود که 17% کمک از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های فیس بوک را ترجیح می‌دادند که از میان آنها، 100% بیان می‌کنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های فیس بوک کمک کنند.
در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شده‌­اند، همگی بر این باور هستند سازمان‌های دولتی باید هر چند مدت، به‌روزسانی‌ها را یادآوری کند، برای مثال:

32%
ماهانه
20%
هفتگی
18%
فصلی
17%
روزانه
9%
دوبار در هر ماه
4%
دوبار در هفته

طبق آمار، مردم آفریقا؛ روش‌های ارتباطی ترغیب جهت کمک­‌های مکرر را مفید می‌دانند، البته این نظر برای رسانه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت است:

36%
ارتباط منظم با رسانه‌­های اجتماعی
33%
ارتباط منظم با ایمیل
13%
ارتباطات چاپی منظم
12%
تماس تلفنی شخصی
6%
یادداشت دست‌­نویس  

در پایان اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم، باید گفت:

  • 86% از مردم آفریقا می­‌گویند که سازمان­‌های غیردولتی برای کمک، از آنها قدردانی کرده­‌اند،
  • تنها 89% از مردم آفریقا بر این باورند که سازمان‌­های غیردولتی به طور موثر آن­ها را در جریان به‌­روز­رسانی‌ها می‌گذارند،
  • 93% از خیرین آفریقایی هم می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی باید سرمایه­‌گذاری و جمع آوری منابع مالی برای ارتباطات دیجیتال را جهت حفظ ارتباطات، جدی بگیرند.

منبع : GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT