گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است که به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح می­‌دهند "چگونه با سازمان‌­های خیریه ارتباط برقرار کنند". این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط موسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی می­‌پردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود، بنچمارک‌هایی برای آسیا ارائه می­‌کند. میانگین جهانی داده‌­های معیار نیز ارائه شده است.

  • Funraise فناوری نوآورانه و جمع‌­آوری کمک­‌های مالی دوستانه‌­ای را ارائه می­‌کند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر، از جمع‌آوری کمک‌­های مالی توسط خیرین ساخته شده است و به جمع‌­آوری سرمایه و سرگرمی کمک می­‌کند.
  • موسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در شبکه­‌های اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همچنین یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمع‌آوری کمک­‌های مالی در سراسر جهان است. 

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافته­‌های حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمان‌­های غیردولتی، سازمان‌­های مردم نهاد و موسسات خیریه تعیین می‌کند که "آیا آنها جهت ایجاد ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامه‌­های خود، به طور موثر از فناوری استفاده می‌کنند یا خیر". 

برای مطالعه :

آمار گرایش مردم آفریقا به مشارکت در امور خیریه

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری در سال 2020  بر اساس نتایج یک نظرسنجی بین 13.468 خیّر، در سراسر جهان است. این نظرسنجی از 1 مارس تا 31 مه 2020 به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت.
جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاه‌­های پاسخ‌­دهندگانی را نشان می‌دهد که:

  • عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را می‌­خوانند؛ 
  • دسترسی به اینترنت دارند؛ 
  • از ایمیل و یا رسانه‌­های اجتماعی استفاده می‌کنند.

گرایش به نیکوکاری در آسیا

در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:                      

میزان کمک
37%
100 دلار آمریکا یا کمتر
39%
101-999 دلار آمریکا
  16%
000-49991 دلار آمریکا  
  5%
5000-9999 دلار آمریکا
  3%
10000دلار آمریکا یا بیشتر


5 کشور برتر

اسراییل
30٪
تایوان

پاکستان

مالزی
31٪
سنگاپور
10 دلیل اساسی
14%
کودکان و جوانان  
11%
حیوانات و حیات وحش
11%
گرسنگی و بی­‌خانمانی  
10%
بهداشت و سلامتی
  10%
خدمات انسانی و اجتماعی
6% 
از کار افتادگی
    6%
آموزش  
6%
محیط و حفاظت
6%
ایمان و معنویت
4%
حقوق بشر و حقوق مدنی









جنسیت
        61%       
زن
         38%         
مرد
1%
جنسیت نان‌باینری




 نسل
   5%
ژن z (1998 یا بعد از آن)
41%
نسل هزاره(1981-1997)  
30%
ژنx (1965-1980)    
  21%
بیبی بومرها
   17%
(کودکان نسل انفجار) (1946-1964)
3%
بالغین (قبل از 1946)






5 یافت­ه‌ کلیدی برتر

1:

52 درصد از خیرین آسیایی، که بیش از 51 درصد آن در سال 2018 نیز حضور داشتند، ترجیح می­‌دهند به صورت آنلاین و با کارت اعتباری به دیگران کمک کنند. 13 درصد انتقال بانکی/حواله را بر روش‌های آنلاین ترجیح می‌­دهند، که بیش از 9% در سال 2018 نیز بر همین باور بودند. در کنار آنها، 8 درصد پی­‌پال را ترجیح می‌­دهند، که کمتر از 13% در سال 2018 نیز ب همین باور بودند.

2:

49% در یک برنامه خیریه منظم ثبت نام کرده‌اند، در حالی که بیش از 41% از آن در سال 2018 هم حضور داشته‌اند. 81% از آنها ترجیح می­‌دهند که ماهانه 13%، سالانه 4%، فصلی 2 % و هفته‌ای یکبار به فعالیت بپردازند.

3:

61% به کمپین­‌های تأمین سرمایه جمعی که به نفع سازمان‌­های غیردولتی است، کمک مالی می‌­کنند که بالاترین نرخ در جهان است. 10 درصد کمپین‌­های جمع‌­آوری کمک‌­های همتا به همتا، به نفع سازمان­‌های غیردولتی ایجاد می­‌کنند که 3% کمتر از میانگین جهانی می‌باشد.

4:

16 درصد از خیرین آسیایی در برنامه خیریه محل کار ثبت‌نام کرده‌اند؛ که بالاترین نرخ در جهان است.  26% در سه‌شنبه سیاه 2019 کمک کردند که آمار حدود 10% بیشتر از سال 2017 بود و بیش‌ترین افزایش را در جهان داشت.

5:

حدود 20% از خیرین آسیایی، کمترین احتمال را برای جمع‌­آوری کمک مالی در رویدادهایی مانند جشن و دعوت به ناهار تخمین می‌زنند. تنها 13 درصد از شرکت‌­کنندگان در رویدادهای جمع‌­آوری کمک‌­های استقامتی، دومین نرخ پایین در جهان را تشکیل می­‌دهند.

آمار و ارقام گرایش به نیکوکاری در آسیا

به طور کلی، روش‌های مختلفی برای کمک به افراد در آسیا وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب می‌کند. مجموعه‌ای از آمار جمع‌آوری شده در این گزارش، در جدول‌ زیر آمده است:

52% از خیرین آسیایی ترجیح می‌­دهند از کارت اعتباری استفاده کنند، بقیه ترجیح می‌­دهند روش­‌های دیگر را امتحان نمایند، مانند:
انتقال بانکی/حواله  
13%
پرداخت نقدی
8%
پی­‌پال    
 6%
پست الکترونیک/ پست مستقیم
 5%
کیف الکترونیک  
2%
پرداخت با تلفن همراه
4%
پرداخت با نرم‌های‌فزا­رهای متنی  
1%
49% از خیرین آسیایی در برنامه‌­ی نیکوکاری و اهدا ثبت‌نام می­‌کنند که به صورت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است، مانند:
هفته‌ای  
   2%
فصلی
  4%
سالیانه
 13%
ماهیانه
 81%
سایر روش‌های مشارکت در امور خیریه
 کمک به کمپین­‌های تامین سرمایه عمومی به نفع سازمان­‌های غیردولتی
61%
 کمک به سازمان­‌های غیر­دولتی در پاندمی کووید-19
47%
 ایجاد کمپین­‌هایی جهت جمع‌­آوری کمک‌­های آنلاین به نفع سازمان­‌های غیردولتی
 10%
کمک به سازمان‌های غیردولتی در خارج از کشور مقیم
32% 
ثبت‌نام در برنامه­‌های خیریه محل کار
16%
کمک در سه‌­شنبه­ سیاه 2019
26% 

راهکارهای خیرین برای کمک به سازمان‌های غیردولتی

خیرین آسیایی با روش‌­های زیر نیز به سازمان­‌های غیردولتی کمک می‌­کنند:

یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی
62% 
حراج‌های آنلاین
28%
قرعه‌­کشی آنلاین یا بخت‌­آزمایی
15%
نیکوکاری از طریق شرط‌بندی  
5%
کمک با اسپیکر هوشمند
1%

همچنین روش‌های نوین مختلفی برای کمک‌ کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد، مانند:

یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم می‌­کند و برای نشان‌­ها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود
50%
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند
20%
کمک سریع از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
15%
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت)
9%
کمک با فرمان صوتی از طریق بلندگوی هوشمند یا رادیوی اتومبیل
6%

در ادامه، راهکار خیرین آفریقایی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:

 داوطلب سازمان­‌های غیردولتی
56%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند
65%
اهدا آب و غذا به به سازمان‌­های غیردولتی
68%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند شام یا ناهار
20%
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمع‌­آوری کمک‌­های مالی مانند ماراتن و دوچرخه­‌سواری
13%
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمان­‌های غیردولتی و 4% به صندوق‌های توصیه شده توسط خیرین (DAF)
71% 
کمک به سازمان‌­های غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی
97%
کمک به سازمان­‌های غیردولتی، برای ترویج سازمان­‌های اخلاقی
88%
شرکت  منظم در انتخابات محلی و ملی 
83%
امضای دادخواست‌­های آنلاین
66%
شرکت در راهپیمایی‌­ها و اعتراضات
20%
کمک به کمپین­‌های سیاسی 
12%

بیشتر بخوانید :

معرفی برترین موسسات خیریه‌ در امریکا

نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری

32% از خیرین می­‌گویند که رسانه­‌های اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب می‌کنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده می‌کنند؛ مانند:

ایمیل
22%
وب­سایت
20%
پرینت
7%
تماس تلفنی
6%
تبلیغات تلویزیونی
5%
برنامه پیام­رسان
3%
پیام متنی
3%
تبلیغات رادیویی
1%
بیلبورد  
1%

اما در این بین، رسانه‌های اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشته‌اند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:

اینستاگرام (Instagrame)
18%
واتساپ (WhatsApp)
15%
یوتیوب (YouTube)
8%
توییتر  (Twitter)
7%
لینکدین (LinkedIn)
3%
لاین (Line)
2%

همه این موارد در حالی بود که 11% کمک از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های فیس بوک را ترجیح می‌دادند که از میان آنها، 86% بیان می‌کنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های فیس بوک کمک کنند. این در حالی است که 9% به کمک ابزارهای جمع‌آوری کمک‌های مالی اینستاگرام، کمک می‌کنند.

از این تعداد، 83% می‌­گویند؛ احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شده‌­اند، همگی بر این باور هستند سازمان‌های دولتی باید هر چند مدت، به‌روزسانی‌ها را یادآوری کند، برای مثال:

فصلی
36%
ماهیانه
33%
دوبار در ماه
12%
هفتگی
11%
روزانه
4%
دوبار در هفته
4%

طبق آمار، مردم آسیا؛ روش‌های ارتباطی ترغیب جهت کمک­‌های مکرر را مفید می‌دانند، البته این نظر برای رسانه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت است:

ارتباط منظم با رسانه‌­های اجتماعی
41%
ارتباط منظم با ایمیل
31%
ارتباطات چاپی منظم
11%
تماس تلفنی شخصی
 9%
یادداشت دست‌­نویس
8%

در پایان اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم، باید گفت:

  • 85% از مردم آسیا می­‌گویند که سازمان­‌های غیردولتی برای کمک، از آنها قدردانی کرده­‌اند،
  • تنها 89% از مردم آسیا بر این باورند که سازمان‌­های غیردولتی به طور موثر آن­ها را در جریان به‌­روز­رسانی‌ها می‌گذارند،
  • 93% از خیرین آفریقایی هم می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی باید سرمایه­‌گذاری و جمع آوری منابع مالی برای ارتباطات دیجیتال را جهت حفظ ارتباطات، جدی بگیرند.

منبع : GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT