گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است و به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح می­‌دهند «چگونه با دلایل مورد توجه خود با سازمان‌­های خیریه ارتباط برقرار کنند».

این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط مؤسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی «تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی» می­‌پردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارک‌هایی برای آمریکای جنوبی ارائه می­‌کند.

آمار نیکوکاری آمریکای شمالی


گرایش به نیکوکاری در آمریکای جنوبی


در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:


5 کشور برتر
15%
مکزیک
2%
جمهوری دومینیکن
2%
باربادوس
1%
اکوادور
75%
برزیل
میزان کمک
96%
100 دلار آمریکا یا کمتر
26%
101 تا 999 دلار آمریکا
4%
1000 تا 4999 دلار آمریکا
1%
5000 تا 9999 دلار آمریکا
10 دلیل اساسی
20%
کودکان و نوجوانان
16%
گرسنگی و بی‌خانمانی
12%
حیوانات و حیات‌وحش
10%
خدمات انسانی و اجتماعی
6%
پیشرفت اجتماعی
6%
آموزش
6%
بهداشت و سلامتی
5%
محیط و حفاظت
4%
فرهنگ و هنر
4%
از کار افتادگی









جنسیت
87%
زن
21%
مرد
1%
خنثی







نسل
6%
ژن z (1998 یا بعد از آن)
52%
نسل هزاره (1981 تا 1997)  
24%
ژن x (1965 تا 1980)    
17%
بیبی بومرها
1%
بالغین (قبل از 1946)


یافته‌ها­ی کلیدی:

1: 31 درصد از خیرین آمریکای لاتین و کارائیب، ترجیح می­‌دهند از طریق انتقال بانکی و یا حواله، به دیگران کمک کنند. این آمار، حدود 19 درصد بیشتر از مقدار متوسط جهانی و بالاترین نرخ جهانی است. همچنین 55 درصد از آن‌ها که بیش از 45 درصد آن با سال 2018 مشترک بود، به کمپین‌­های جمع‌­آوری اطلاعات کمک می­‌کنند.

2: 41 درصد می­‌گویند که رسانه­‌های اجتماعی بیشترین ابزار ارتباطی هستند و بالاترین نرخ در جهان را دارند. درحالی‌که حدود 40 درصد از آن‌ها بر این باور هستند که رسانه اجتماعی ابزاری است که به احتمال زیاد، افراد را برای کمک کردن مستمر و همیشگی ترغیب می‌کند.

3: 61 درصد به کمپین‌­های تأمین سرمایه جمعی که به نفع سازمان‌­های غیردولتی است، کمک مالی می‌­کنند که بالاترین نرخ در جهان است. 10 درصد کمپین­‌های جمع‌­آوری کمک‌­های همتا به همتا به نفع سازمان­‌های غیردولتی ایجاد می‌کنند که 3 درصد کمتر از میانگین جهانی است.

4: خیرین آمریکای لاتین و کارائیب تنها خیرین این مناطق هستند که می‌گویند اینستاگرام رسانه‌­ای اجتماعی است و بیشترین تأثیر را بر کمک آن‌ها دارد. سه مورد از مهم‌ترین‌ها عبارتند از اینستاگرام (43 درصد)، فیس‌بوک (26 درصد) و واتس‌اپ (14 درصد).

5: خیرین در آمریکای لاتین و کارائیب از کمک‌های آنلاین حمایت می‌­کنند. با توجه به آمار منتشر شده؛ 84 درصد درخواست‌­های آنلاین را امضا می‌کنند که بالاترین نرخ در جهان است. 99 درصد از آن‌ها نیز می­‌گویند که سازمان‌­های غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی ضروری هستند.


روش‌های نیکوکاری در آمریکای جنوبی:

به‌طور کلی، روش‌های مختلفی برای کمک به افراد در آمریکای لاتین و کارائیب وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. مجموعه‌ای از آمار جمع‌آوری شده در این گزارش، در جدول‌ زیر آمده است:

44% از خیرین آمریکای لاتین و کارائیب ترجیح می‌­دهند از کارت اعتباری  برای کمک استفاده کنند. بقیه ترجیح می­‌دهند روش­‌های دیگر را امتحان کنند؛ مانند:
انتقال بانکی/ حواله
31%
پرداخت نقدی
13%
پی‌پال
6%
کیف دیجیتال
3%
پست الکترونیک
2%
پرداخت با تلفن همراه
3%
42% از خیرین اروپایی در برنامه‌­ی نیکوکاری و اهدا، ثبت‌نام می‌کنند که به صورت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است، مانند:
هفتگی
2%
فصلی
4%
سالیانه
7%
ماهیانه
87%
سایر روش‌های مشارکت در امور خیریه:
کمک به کمپین‌­های تامین سرمایه عمومی به نفع سازمان­‌های غیردولتی
55%
کمک به سازمان‌­های غیر­دولتی در پاندمی کووید-19
72%
ایجاد کمپین­‌های جمع­‌آوری جهت کمک‌­های آنلاین همتا به همتا به نفع سازمان‌­های غیردولتی
17%
کمک سازمان‌های غیردولتی در خارج از کشور مقیم
15%
ثبت نام در برنامه­‌های خیریه محل کار
8%
کمک در سه‌­شنبه­ سیاه 2019
9%


راهکارهای خیرین برای کمک به سازمان‌های غیردولتی:


خیرین آمریکای لاتین و کارائیب با روش‌­های زیر نیز به سازمان­‌های غیردولتی کمک می‌­کنند:

یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی
66%
قرعه­‌کشی آنلاین یا بخت­‌آزمایی  
29%
نیکوکاری از طریق شرط‌بندی
10%
حراج‌های آنلاین
7%
کمک با اسپیکرهای هوشمند
1%

همچنین روش‌های نوین مختلفی برای کمک‌ کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد؛ مانند:

یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم می‌­کند و برای نشان‌­ها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود
49%
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند
15%
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت)
19%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
13%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
4%

در ادامه، راهکار خیرین آمریکای لاتین و کارئیب در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:

داوطلب سازمان­‌های غیردولتی
70%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند
65%
اهدا آب و غذا به به سازمان‌­های غیردولتی
90%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند شام یا ناهار
32%
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند ماراتن و دوچرخه‌­سواری
11%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی
99%
کمک به سازمان­‌های غیردولتی، برای ترویج سازمان­‌های اخلاقی
89%
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی
94%
امضای دادخواست‌­های آنلاین
84%
شرکت در راهپیمایی‌­ها و اعتراضات
33%
کمک به کمپین­‌های سیاسی
 5%


نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری:

41% از خیرین می­‌گویند که رسانه­‌های اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب می‌کنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده می‌کنند؛ مانند:

رسانه‌های اجتماعی
30%
وب­سایت
17%
ایمیل
16%
پرینت
7%
تبلیغات تلویزیونی
9%
تبلیغات رادیویی
1%
تماس تلفنی
4%
پیام متنی
 2%
بیلبورد
2%

اما در این بین، هر کدام از رسانه‌های اجتماعی هم به نوبه خود نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشته‌اند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:

اینستاگرام (Instagram)
43%
ایکس  (X)
17%
یوتیوب (YouTube)
 3%
لینکدین (LinkedIn)  
5%
واتساپ (WhatsApp)
14%
فیس‌بوک (Facebook)
26%

همه این موارد در حالی بود که %17 کمک از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های فیس‌بوک را ترجیح می‌دادند که از میان آنها، %99 بیان می‌کنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های فیس‌بوک کمک کنند. این در حالی است که %9 به کمک ابزارهای جمع‌آوری کمک‌های مالی اینستاگرام، کمک می‌کنند.

از این تعداد، %98 می‌­گویند احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شده‌­اند، همگی بر این باور هستند سازمان‌های دولتی باید هر چند مدت، به‌روزسانی‌ها را یادآوری کند. برای مثال:

هفتگی
22%
فصلی
16%
دوبار در ماه
13%
روزانه
3%
دوبار در هفته
5%

 طبق آمار، مردم آمریکای لاتین و کارائیب، روش‌های ارتباطی ترغیب جهت کمک­‌های مکرر را مفید می‌دانند. البته این نظر برای رسانه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت است:

ارتباط منظم با ایمیل
41%
ارتباط منظم با رسانه­‌های اجتماعی
40%
ارتباطات چاپی منظم
10%
یادداشت دست­‌نویس
5%
تماس تلفنی شخصی
4%

 

در پایان اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم، باید گفت:

  • 89% از آنها می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کرده‌­اند.
  • 83% از آنها می­‌گویند که سازمان­‌های غیردولتی به طور موثر آن­ها را در جریان به‌­روز­رسانی‌ها می‌گذارند،
  • 90% از خیرین می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی باید سرمایه­‌گذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن، انجام دهند.

آمار نیکوکاری اروپا


توضیح:

  • Funraise  فناوری نوآورانه و جمع‌­آوری کمک­‌های مالی دوستانه‌­ای را ارائه می­‌کند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمع‌آوری کمک‌­های مالی توسط خیرین به وجود آمده است که به جمع‌­آوری سرمایه و سرگرمی کمک می­‌کند.
  • مؤسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبال­‌کننده در شبکه­‌های اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همین‌طور یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی در سراسر جهان است.

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافته­‌های حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمان‌­های غیردولتی، سازمان‌­های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه تعیین می‌کند که «آیا آن‌ها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامه‌­های خود، به‌طور موثر از فناوری استفاده می‌کنند یا خیر».

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاه‌­های پاسخ‌‌دهندگانی را نشان می‌دهد که:

  • عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را می‌­خوانند؛
  • دسترسی به اینترنت دارند؛
  • از ایمیل و یا رسانه‌­های اجتماعی استفاده می‌کنند.


منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT