در مقاله دیگری از اطلس خیر ایران با معنای سهشنبه نیکوکاری و علت نامگذاری و انختاب این روز آشنا شدیم. همچنین آمراها و اطلاعاتی را درباره سهشنبههای بخشش از سال 2012 تا 2018 را به صورت خلاصه خواندیم. پیشنهاد میکنم اگر آن مقاله را مطالعه نکردید، ابتدا آن را از طریق لینک زیر دنبال کرده و سپس در این مطلب با ما همراه باشید تا آمارهای سهشنبه بخشش را در سالهای 2019 و 2020 با توجه به شیوع پندمی کووید 19 در این سال بخوانیم و همچنین در ادامه تأثیر بزرگترین کابوس قرن اخیر که شاید این روزها شدت تاریکیاش کمتر شده باشد، بررسی کنیم.
سهشنبه بخشش در سال 2019
سهشنبه بخشش یک جنبش سخاوتمندانه جهانی است که در روز سهشنبه پس از روز شکرگزاری در ایالات متحده برگزار میشود. در سال 2019، سهشنبه نیکوکاری در 3 دسامبر رخ داد. در اینجا برخی از آمار در مورد هدیه سهشنبه در سال 2019 ذکر میشود:
- طبق وبسایت رسمی Giving Tuesday، بیش از 1. 7 میلیارد دلار به صورت آنلاین در دوره 24 ساعته Giving Tuesday در سال 2019 جمعآوری شد.
- طبق گزارشی از شریک مؤسس Giving Tuesday، 92nd Street Y، کمکها در سال 2019 نسبت به سال 2018 28 درصد افزایشیافته است.
- طبق وبسایت رسمی Giving Tuesday، بیش از 20 میلیارد برداشت در رسانههای اجتماعی برای هشتگ #GivingTuesday و اصطلاحات مرتبط ایجاد شد.
- بر اساس همین گزارش، سهشنبه 2019 نیز شاهد افزایش قابلتوجهی در تعداد مشاغل و شرکتهای شرکتکننده بود که بیش از 500 شرکت در کمپینها و تبلیغات شرکت داشتند.
- طبق دادههای شریک مؤسس Giving Tuesday، خیابان 92، سه نوع اصلی که در Giving Tuesday 2019 کمکهای مالی دریافت کردند، آموزش، خدمات انسانی و سلامت بودند.
- طبق گزارش Blackbaud، ارائهدهنده پیشرو نرمافزار غیرانتفاعی، میانگین اندازه هدیه در ایالات متحده در روز سهشنبه 2019 126 دلار بود.
- بر اساس گزارش Blackbaud، اعطای تلفن همراه در روز هدایای سهشنبه 2019 همچنان به افزایش محبوبیت خود ادامه میدهد و 33 درصد از کل کمکهای مالی آنلاین در دستگاههای تلفن همراه انجام میشود.
- بر اساس همین گزارش از Blackbaud، سهشنبه بخشش 2019 شاهد افزایش قابلتوجهی در تعداد کمکهای مکرر بود، با 40 درصد افزایش در اهدای ماهانه نسبت به سال قبل.
- سهشنبه بخشش 2019 با چندین هدایای قابلتوجه، از جمله اهدای 100 میلیوندلاری از سوی مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک و همسرش، پریسیلا چان، برای حمایت از سازمانهای غیرانتفاعی که روی مسائل مربوط به بیخانمانی و آموزش کار میکنند، مشخص شد.
سهشنبه بخشش در سال 2020
سال 2020 سال عجیبی برای انسانهای قرن 21 بوده است. هیچ کس نمیتواند آن را انکار کند که کووید 19 تمام ابعاد زندگی ما انسانها را در آن سال تحت شعاع خود درآورد و بسیاری از فرهنگهای جمعی از جمله فرهنگ نیکوکاری ار نیز تغییر داد. حال در ادامه برخی از مهمترین دادههای آماری از سهشنبه نیکوکاری 2020 را باهم مرور خواهیم کرد.
- بر اساس وبسایت رسمی Giving Tuesday، مراسم سهشنبه بخشش 2020 در اول دسامبر اتفاق افتاد و شاهد جمعآوری رکورد 2. 7 میلیارددلاری آنلاین در سطح جهانی بودیم.
- طبق گزارش شریک مؤسس GivingTuesday، 92nd Street Y، اعطای آنلاین نسبت به سال قبل 25 درصد افزایشیافته است.
- بر اساس همین گزارش، بیش از 34 میلیون نفر در 145 کشور جهان در Giving Tuesday 2020 شرکت کردند.
- کمکهای مالی به سازمانهای مراقبتهای بهداشتی و تلاشهای امدادی COVID-19 بهویژه در سال 2020 بالابود، زیرا این بیماری همهگیر همچنان بر جوامع در سراسر جهان تأثیر میگذارد.
- طبق دادههای شریک مؤسس GivingTuesday، خیابان 92، سه نوع اصلی که در Giving Tuesday 2020 کمکهای مالی دریافت کردند، خدمات انسانی، آموزش و سلامت بودند.
- طبق گزارشی از Blackbaud، میانگین اندازه هدیه در ایالات متحده در روز هدایای سهشنبه 2020، 127 دلار بود.
- بر اساس گزارش Blackbaud، اعطای تلفن همراه در روز هدایای سهشنبه 2020 همچنان به افزایش محبوبیت خود ادامه میدهد و 38 درصد از کل کمکهای مالی آنلاین در دستگاههای تلفن همراه انجام میشود.
- بر اساس همین گزارش از Blackbaud، اعطای سهشنبه 2020 نیز شاهد افزایش قابلتوجهی در تعداد اهداهای مکرر بود، با افزایش 31 درصدی در اهدای ماهانه نسبت به سال قبل.
- برخی از هدایای قابلتوجه در Giving Tuesday 2020 شامل کمک مالی 25 میلیوندلاری مککنزی اسکات نیکوکار به 384 سازمان در سراسر ایالات متحده و اهدای 10 میلیوندلاری از سوی مدیرعامل توییتر جک دورسی برای حمایت از تلاشهایی امدادی COVID-19 بود.
- سهشنبه بخشش 2020 با افزایش قابلتوجهی در مشارکت شرکتها مشخص شد و بسیاری از مشاغل و شرکتها کمپینها و تبلیغاتی را برای تشویق کمکهای مالی راهاندازی کردند. بر اساس گزارشی از شریک مؤسس Giving Tuesday، خیابان 92، بیش از 60 درصد از 500 شرکت فورچون در Giving Tuesday 2020 شرکت کردند.
برای مطالعه:
- سهشنبه بخشش 2020 همچنین شاهد افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای دیجیتال برای هدایت کمکهای مالی و آگاهی بود. بر اساس وبسایت رسمی Giving Tuesday، بیش از 2.4 میلیون بار در رسانههای اجتماعی به هشتگ #GivingTuesday و اصطلاحات مرتبط در Giving Tuesday 2020 اشاره شده است.
- علاوه بر کمکهای سنتی، سهشنبه بخشش 2020 همچنین شاهد افزایش شکلهای اعطای غیرپولی، مانند داوطلبی، حمایت و کمکهای غیرنقدی بود.
- سهشنبه بخشش 2020 انعطافپذیری و سخاوت افراد، سازمانها و جوامع در سراسر جهان را در طول سالی چالشبرانگیز که با همهگیری کووید-19 و سایر بحرانهای جهانی مشخص شد، برجسته کرد. بسیاری از شرکتکنندگان از هدیه سهشنبه به عنوان فرصتی برای حمایت از اهدافی که برای آنها اهمیت ویژهای داشت یا برای کمک به جوامع محلی خود استفاده کردند.
تأثیر همهگیری کووید 19 بر سهشنبه نیکوکاری
سهشنبه نیکوکاری بخش مهمی از فرهنگ اهدا و انفاق در آمریکاست با این حال شرایط در سال 2020 متفاوت بود. همهگیر COVID-19 اختلال قابلتوجهی در جامعه ایجاد کرد و روز سهشنبه نیز از این قاعده مستثنی نبود. این بیماری همهگیر چالشهای جدیدی را برای بشردوستی به همراه داشت، از جمله نگرانیهای بهداشتی و ایمنی، عدماطمینان اقتصادی، و نیاز به فاصلهگذاری اجتماعی. در نتیجه، Giving Tuesday 2020 متفاوت از سالهای قبل به نظر میرسید، اما همچنان توانست مردم را برای حمایت از اهداف خیرخواهانه آنها گرد هم بیاورد.
تأثیر همهگیری COVID-19 بر سهشنبههای اهدایی را میتوان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:
1. هدیه مجازی
به دلیل همهگیری، بسیاری از سازمانها مجبور شدند تلاشهای خود را برای جمعآوری کمکهای مالی به صورت آنلاین تغییر دهند. رویدادهای حضوری لغو یا به تعویق افتاد و سازمانها باید راههای جدیدی برای تعامل با حامیان خود پیدا میکردند. جمعآوری کمکهای مالی مجازی به یک امر عادی تبدیل شد و سازمانهایی که میتوانستند بهسرعت خود را با شرایط در حال تغییر وفق دهند موفقتر بودند.
بسیاری از سازمانهای غیرانتفاعی نیز از رسانههای اجتماعی برای تبلیغ کمپینهای خود و گسترش آگاهی در مورد علل آن استفاده میکنند. هدیه سهشنبه شاهد افزایش قابلتوجهی در تعامل با رسانههای اجتماعی در سال ۲۰۲۰ بود و بسیاری از سازمانها از هشتگهایی مانند #GivingTuesday، #GivingTuesdayNow و #NonprofitsGiveMore برای تبلیغ کمپینهای خود استفاده کردند. این هشتگها به افزایش دسترسی سازمانها و جلبتوجه به علل آنها کمک میکند.
2. خستگی اهداکننده و نیکوکار
همهگیری کووید 19 بر افراد و جوامع در سراسر جهان فشار وارد کرده است. بسیاری از افراد شغل خود را ازدستدادهاند یا شاهد کاهش درآمد بودهاند و ممکن است منابع مالی لازم را نداشته باشند تا آنقدر که میخواهند بپردازند. علاوه بر این، همهگیری باعث افزایش تقاضا برای خدمات اجتماعی شده است و بسیاری از سازمانهای غیرانتفاعی تلاش میکنند تا نیازهای جوامع خود را برآورده کنند.
خستگی اهداکنندگان یکی از نگرانیهایی بود که منجر به سهشنبه بخشش ۲۰۲۰ شد. با توجه به نیازهای فوری بسیاری که برای جلبتوجه رقابت میکردند، برخی از مردم نگران بودند که اهداکنندگان کمتر احتمال بدهند.
با این حال، Giving Tuesday موفق شد مقدار قابلتوجهی پول برای سازمانهای غیرانتفاعی جمعآوری کند. به گفته GivingTuesday.org، کل مبلغ جمعآوریشده در ایالات متحده در سال 2020، 2.47 میلیارد دلار بوده است که 25 درصد افزایش نسبت به سال 2019 نشان میدهد.
3. افزایش نیاز به پشتیبانی
همهگیری COVID-19 چالشهای جدیدی را برای سازمانهای غیرانتفاعی ایجاد کرده است. بسیاری از سازمانها مجبور شدهاند تمرکز خود را برای پاسخگویی به تقاضای افزایشیافته برای خدمات اجتماعی تغییر دهند.
بانکهای مواد غذایی، پناهگاههای بیخانمانها و سازمانهای مراقبتهای بهداشتی شاهد افزایش تقاضا برای خدمات خود بودهاند. سایر سازمانهای غیرانتفاعی مجبور شدهاند برنامههای خود را برای رفع نیازهای در حال تغییر جوامع خود تغییر دهند.
سهشنبه بخشش 2020 فرصتی برای مردم بود تا از سازمانهایی که در خط مقدم همهگیری هستند حمایت کنند. بسیاری از سازمانها از Giving Tuesday برای جمعآوری بودجه برای تلاشهای امدادی COVID-19، از جمله PPE برای کارگران خط مقدم، حمایت از مشاغل کوچک و کمک به خانوادههای آسیبدیده از همهگیری استفاده کردند.
سهشنبه بخشش همچنین به مردم این فرصت را میدهد تا از دلایلی که ممکن است در طول همهگیری نادیده گرفته شدهاند، مانند حفاظت از محیطزیست یا آموزش، حمایت کنند.
4. مسئولیت اجتماعی شرکت
سهشنبه بخشش فقط برای سازمانهای غیرانتفاعی نیست. بسیاری از شرکتها نیز در این رویداد شرکت میکنند تا به جوامع خود کمک کنند و تعهد خود را به مسئولیت اجتماعی شرکت نشان دهند. در سال 2020، بسیاری از شرکتها کمکهای خود را در پاسخ به همهگیری افزایش دادند. برخی از شرکتها به سازمانهای غیرانتفاعی حمایت مالی میکردند، در حالی که برخی دیگر کالا یا خدمات اهدا میکردند.
اعطای شرکتها در طول همهگیری از اهمیت ویژهای برخوردار بود، زیرا بسیاری از سازمانهای غیرانتفاعی در تلاش بودند تا تقاضای افزایشیافته برای خدمات خود را برآورده کنند. اعطای شرکت به پر کردن کمک کرد
شکاف و حمایت بسیار مورد نیاز از سازمانهایی که در خط مقدم همهگیری بودند را ارائه میکند.علاوه بر حمایت مالی، شرکتها همچنین از Giving Tuesday به عنوان فرصتی برای مشارکتدادن کارکنان خود در امور داوطلبانه و خدمات اجتماعی استفاده کردند. بسیاری از شرکتها کارکنان خود را تشویق کردند تا با اهدای زمان یا مهارتهای خود به سازمانهای غیرانتفاعی در Giving Tuesday شرکت کنند.
نتیجهگیری
همانطور که بارها گفتهایم، داشتن اطلاعات و آمار درباره فرهنگ نیکوکاری کشورهای مختلف میتواند به ما در زمینههایی چون تصمیمگیری برای سازمانهای خیریه و پیشبینی رفتارهای اهداکنندگان کمک کند. ما میتوانیم از شیوههای اهدا و بخشش در دیگر جوامع یاد بگیریم، اشتباهات آنان را تکرار نکرده و از موفقیتهایشان برای افزایش درآمدهای خیریهها الگو بگیریم.
سهشنبه بخشش جز مهم فرهنگ نیکوکاری آمریکاست و سیاهی فراگیر همهگیری کووید 19 همچون دیگر نقاط جهان بر آن نیز سایه افکنده بوده است. در این مقاله سعی کردیم تا علاوه بر ارائه آمارهای بهروز و شفاف از سهشنبه بخشش در سالهای 2019 و 2020، اثر کووید 19 بر میزان فعالیتهای نیکوکارانه و بشردوستانه اهداگنندگان در سال 2020 را تحلیل و بررسی کنیم. اگر این مطلب برای شما کاربردی بوده است، خوشحال خواهیم شد آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ارسال نظر