گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است که به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح میدهند "چطور با سازمانهای خیریه ارتباط برقرار کنند".
این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط موسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است و به بررسی تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی میپردازد.
اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود، از معیارهای موثر بر نیکوکاری و تأثیر آنها بر گرایش جهانی صحبت میکند. میانگین جهانی دادههای معیار نیز ارائه شده است.
- Funraise فناوری نوآورانه و جمعآوری کمکهای مالی دوستانهای را ارائه میکند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمعآوری کمکهای مالی توسط خیرین ساخته شده است که به جمعآوری سرمایه و سرگرمی کمک میکند.
- موسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبالکننده در شبکههای اجتماعی، یک شرکت پیشرو آنلاین و وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمعآوری کمکهای مالی در سراسر جهان است.
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافتههای حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمانهای غیردولتی، سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه تعیین میکند که "آیا آنها برای ایجاد ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامههای خود به طور موثر از فناوری استفاده میکنند یا خیر".
برای مطالعه :
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری در سال 2020، بر اساس نتایج نظرسنجی 13/468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی از 1 مارس تا 31 مه 2020 به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد.
با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاههای پاسخدهندگانی را نشان میدهد که:
- عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را میخوانند؛
- دسترسی به اینترنت دارند؛
- از ایمیل و یا رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
بررسی معیارهای موثر در گرایش به نیکوکاری
در مورد پاسخدهندگان به نظرسنجی:
5 کشور برتر | |
46% | کانادا |
6% | ایالات متحده |
9% | ایتالیا |
8% | برزیل |
5% | اسرائیل |
میزان کمک | |
96% | 100 دلار آمریکا یا کمتر |
26% | 101-999 دلار آمریکا |
4% | 1000-49991 دلار آمریکا |
1% | 5000-9999 دلار آمریکا |
جنسیت | |
78% | زن |
21% | مرد |
1% | جنسیت نانباینری |
نسل | |
6% | ژن z (1998 یا بعد از آن) |
52% | نسل هزاره(1981-1997) |
24% | ژنx (1965-1980) |
17% | بیبی بومرها |
1% | بالغین (قبل از 1946) |
10 حوزه تحت حمایت خیرین در سراسر جهان
به طور کلی، کمک به دیگران محدود به یک زمینه خاص نمیشود. خیرین نیز در سراسر جهان، هر کدام به دلایلی یک حوزه را برای کمک به نیازمندان، انتخاب کردهاند که 10 مورد از مهمترین آنها عبارت است از:
13% | گرسنگی و بیخانمانی |
12% | کودکان و جوانان |
12% | بهداشت و سلامتی |
10% | حیوانات و حیاتوحش |
8% | ایمان و معنویت |
8% | خدمات انسانی و اجتماعی |
6% | محیط و حفاظت |
5% | فرهنگ و هنر |
5% | اصلاحات توسعه بینالملل |
4% | آموزش |
آمار جهانی روشهای شرکت در امور خیریه
به طور کلی، روشهای مختلفی برای کمک به افراد وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب میکند. مجموعهای از آمار بدست آمده در این گزارش، در جدول زیر آمده است:
55% | کمک آنلاین از طریق کارت اعتباری |
12% | انتقال بانکی/ حواله |
10% | پرداخت از طریق پست الکترونیک |
10% | پیپال |
8% | پرداخت نقدی |
2% | پرداخت از طریق کیف پول دیجیتال |
2% | پرداخت از طریق پیام متنی |
1% | پرداخت از طریق تلفن همراه |
51% از خیرین در برنامهی نیکوکاری و اهدا، ثبتنام میکنند که به صورتهای مختلف برنامهریزی شده است، مانند: | |
8% | سالانه |
3% | هفتگی |
2% | سه ماهه |
سایر روشهای مشارکت در امور خیریه | |
45% | کمک به کمپینهای تامین سرمایه عمومی به نفع سازمانهای غیردولتی |
13% | ایجاد کمپینهای جمعآوری جهت کمکهای آنلاین همتا به همتا به نفع سازمانهای غیردولتی |
9% | ثبتنام در برنامه کمک در محل کار |
60% | کمک به سازمانهای غیردولتی در پاندمی کووید-19 |
30% | کمک سازمانهای غیردولتی در خارج از کشور مقیم که پنج کشور خیّر برتر، ایالات متحده آمریکا (24%)، کانادا (9%)، استرالیا (5%) ، انگلستان (4%) و هند (3%) هستند. |
17% | کمک در سهشنبه سیاه 2019 |
66% | کمک به به سازمانهای غیردولتی داوطلب که از این تعداد، 73 درصد به شرکتهای غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب شدهاند، کمک مالی میکنند. |
40% | شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی، مانند جشن و دعوت به ناهار |
16% | شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای استقامتی مانند ماراتن و دوچرخهسواری |
راهکارهای خیرین برای کمک به سازمانهای غیردولتی
خیرین با روشهای زیر نیز به سازمانهای غیردولتی کمک میکنند:
یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی | 56% |
قرعهکشی آنلاین یا بختآزمایی | 32% |
حراجهای آنلاین | 22% |
نیکوکاری از طریق شرطبندی | 8% |
کمک با اسپیکرهای هوشمند | 1% |
همچنین روشهای نوین مختلفی برای کمک کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد، مانند:
یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم میکند و برای نشانها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود | 18% |
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند | 18% |
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت) | 15% |
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی | 12% |
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی | 9% |
در ادامه، راهکار خیرین در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:
داوطلب سازمانهای غیردولتی | 8% |
کمک به سازمانهای غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند | 74% |
اهدا آب و غذا به سازمانهای غیردولتی | 81% |
شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند شام یا ناهار | 79% |
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند ماراتن و دوچرخهسواری | 20% |
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمانهای غیردولتی و 4% به صندوقهای توصیه شده توسط خیرین (DAF) | 4% |
کمک به سازمانهای غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی | 96% |
کمک به سازمانهای غیردولتی، برای ترویج سازمانهای اخلاقی | 90% |
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی | 94% |
امضای دادخواستهای آنلاین | 71% |
شرکت در راهپیماییها و اعتراضات | 23% |
کمک به کمپینهای سیاسی | 23% |
نقش رسانههای اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری
خیرین بر این باور هستند که رسانههای اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب میکنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده میکنند؛ مانند:
رسانههای اجتماعی | 25% |
ایمیل | 26% |
وبسایت | 17% |
پرینت | 13% |
تبلیغات تلویزیونی | 8% |
تبلیغات رادیویی | 3% |
تماس تلفنی | 4% |
پیام متنی | 2% |
بیلبورد | 1% |
از میان کسانی که از طریق ایمیل ترغیب میشوند، 39 درصد میگویند شرکتهای غیردولتی باید به صورت فصلی بهروزرسانی شود و برای کمک، اطلاعرسانی کند.
در حالی که 32% ماهانه، 11% دوبار در ماه، 11% هفتگی، 4% روزانه و 3% دوبار در هفته را جهت اطلاعرسانی ضروری میدانند. در این بین همچنین، هر کدام از رسانههای اجتماعی هم به نوبه خود نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشتهاند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:
فیسبوک (Face book) | 48% |
اینستاگرام (Instagram) | 24% |
توییتر (Twitter) | 9% |
یوتیوب (YouTube) | 6% |
لینکدین (LinkedIn) | 5% |
واتساپ (WhatsApp) | 8% |
همه این موارد در حالی بود که 32% کمک از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیس بوک را ترجیح میدادند که از میان آنها، 89% بیان میکنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک کمک کنند.
این در حالی است که 10% به کمک ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام، کمک میکنند. از این تعداد، 93 % گفتهاند به احتمال زیاد باز هم از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد.
بیشتر بخوانید :
طبق آمار، خیرین؛ روشهای ارتباطی ترغیب جهت کمکهای مکرر را مفید میدانند، البته این نظر برای رسانههای اجتماعی مختلف، متفاوت است:
ارتباط منظم با ایمیل | 45% |
ارتباط منظم با رسانههای اجتماعی | 25% |
ارتباطات چاپی منظم | 13% |
یادداشت دستنویس | 10% |
تماس تلفنی شخصی | 7% |
بنابراین به عنوان یک جمعبندی میتوان گفت:
- 90% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کردهاند.
- 89% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی به طور موثر آنها را در جریان بهروزرسانیها میگذارند.
- 92% از خیرین میگویند که سازمانهای غیردولتی باید سرمایهگذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن، انجام دهند.
عدم تمایل افراد مشارکت در امور خیریه
بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که 42% از اهداکنندگان در سراسر جهان بر این باورند که علت اصلی کمک نکردن به سازمانهای غیردولتی این است که آنها منابع مالی ندارند. همچنین:
22% | وقت صرف کردن به صورت داوطلبانه به جای کمک مالی |
18% | اهداء غذا یا کالا به جای کمک مالی |
9% | عدم اعتماد به سازمانها در مورد اینکه پول آنها را به درستی خرج میکنند یا خیر |
7% | ترجیح میدهند پول خود را صرف خانواده و دوستان خود کنند |
2% | به سازمانهای غیردولتی برای دستیابی نتایج مثبت اعتماد ندارند |
با این حال، خیرین به دنبال راهکاری برای یافتن مکان مورد نظر جهت کمک به دیگران، بودهاند:
اهدا آب و غذا به به سازمانهای غیردولتی | 70% |
شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند شام یا ناهار | 22% |
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند ماراتن و دوچرخهسواری | 13% |
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی | 85% |
امضای دادخواستهای آنلاین | 70% |
شرکت در راهپیماییها و اعتراضات | 29% |
کمک به کمپینهای سیاسی | 4% |
جلب مشارکت خیریهها
مدل مشارکت ما ساده و ابتکاری است:
در ازای ترویج گرایشات جهانی برای شرکت در امور خیریه، نظرسنجی امور خیریه در کشورها انجام و سپس همکاران ما دادههای نظرسنجی را دریافت و بررسی میکنند.
با این کار، یک نوع سرمایهگذاری جمعی بر روی نظرسنجی خود انجام دادهایم که میتوانیم به کمک آن، میزان مشارکت را افزایش دهیم.
در نتیجه، خیرین سراسر جهان درک دقیقتری از نحوه انجام امور خیریه دارند، بنابراین با اهداف مورد علاقه خود و سازمانهای خیریه همکاری کنند.
با تشکر از 13/468 خیّر و 1817 کمککننده غیرخیّری در سراسر جهان که در نظرسنجی گرایش جهانی 2020 شرکت کردند. از مشارکت شما سپاسگزاریم.
طراحی شده توسط
B U R E AU FO R G O O D. CO M
حمایت شده توسط
F U N R A I S E. O R G
تهیه شده توسط
N P T E C H FO R G O O D. CO M
ارسال نظر