گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است که به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح می­‌دهند "چطور با سازمان‌­های خیریه ارتباط برقرار کنند".
این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط موسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه­ شده است و به بررسی تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی می­‌پردازد. 

اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود، از معیارهای موثر بر نیکوکاری و تأثیر آنها بر گرایش جهانی صحبت می­‌کند. میانگین جهانی داده‌­های معیار نیز ارائه شده است.

  • Funraise فناوری نوآورانه و جمع‌­آوری کمک­‌های مالی دوستانه‌­ای را ارائه می­‌کند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمع‌آوری کمک‌­های مالی توسط خیرین ساخته شده است که به جمع‌­آوری سرمایه و سرگرمی کمک می­‌کند.
  • موسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبال­‌کننده در شبکه­‌های اجتماعی، یک شرکت پیشرو آنلاین و وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی در سراسر جهان است. 

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافته­‌های حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمان‌­های غیردولتی، سازمان‌­های مردم نهاد و موسسات خیریه تعیین می‌کند که "آیا آنها برای ایجاد ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامه‌­های خود به طور موثر از فناوری استفاده می‌کنند یا خیر". 

برای مطالعه :

نحوه استفاده از فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGOها)

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری در سال 2020، بر اساس نتایج نظرسنجی 13/468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی از 1 مارس تا 31 مه 2020 به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد.
با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاه‌­های پاسخ‌­دهندگانی را نشان می‌دهد که:

  • عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را می‌­خوانند؛
  • دسترسی به اینترنت دارند؛
  • از ایمیل و یا رسانه‌­های اجتماعی استفاده می‌کنند.

بررسی معیارهای موثر در گرایش به نیکوکاری

در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:        

5 کشور برتر
46%
کانادا
6%
ایالات متحده
9%
ایتالیا
8%
برزیل
5%
اسرائیل
میزان کمک
96%
100 دلار آمریکا یا کمتر
26%
101-999 دلار آمریکا
4%
1000-49991 دلار آمریکا
1%
5000-9999 دلار آمریکا


جنسیت
            78%      
زن
            21%
مرد
1%
جنسیت نان‌باینری





نسل
6%
ژن z (1998 یا بعد از آن)
52%
نسل هزاره(1981-1997)
24%
ژنx (1965-1980)
17%
بیبی بومرها
1%
بالغین (قبل از 1946)

10 حوزه تحت حمایت خیرین در سراسر جهان

به طور کلی، کمک به دیگران محدود به یک زمینه خاص نمی‌شود. خیرین نیز در سراسر جهان، هر کدام به دلایلی یک حوزه را برای کمک به نیازمندان، انتخاب کرده‌اند که 10 مورد از مهم‌ترین آنها عبارت است از:

13%
گرسنگی و بی­‌خانمانی
12%
کودکان و جوانان
12%
بهداشت و سلامتی
10%
حیوانات و حیات‌وحش
8%
ایمان و معنویت
8%
خدمات انسانی و اجتماعی
6%
محیط و حفاظت
5%
فرهنگ و هنر
5%
اصلاحات توسعه بین‌الملل
4%
آموزش

آمار جهانی روش‌های شرکت در امور خیریه

به طور کلی، روش‌های مختلفی برای کمک به افراد وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب می‌کند. مجموعه‌ای از آمار بدست آمده در این گزارش، در جدول‌ زیر آمده است:

55%
کمک آنلاین از طریق کارت اعتباری
12%
انتقال بانکی/ حواله
10%
پرداخت از طریق پست الکترونیک
10%
پی‌­پال
8%
پرداخت نقدی
2%
پرداخت از طریق کیف پول دیجیتال
2%
پرداخت از طریق پیام متنی
1%
پرداخت از طریق تلفن همراه 
51% از خیرین در برنامه‌­ی نیکوکاری و اهدا، ثبت‌نام می‌کنند که به صورت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است، مانند:
8%
سالانه
3%
هفتگی
2%
سه ماهه
سایر روش‌های مشارکت در امور خیریه
45%
کمک به کمپین‌­های تامین سرمایه عمومی به نفع سازمان­‌های غیردولتی
13%
ایجاد کمپین­‌های جمع­‌آوری جهت کمک‌­های آنلاین همتا به همتا به نفع سازمان‌­های غیردولتی
9%
ثبت‌نام در برنامه کمک در محل کار
60%
کمک به سازمان‌­های غیر­دولتی در پاندمی کووید-19
30%
کمک سازمان‌های غیردولتی در خارج از کشور مقیم که پنج کشور خیّر برتر، ایالات متحده آمریکا (24%)، کانادا (9%)، استرالیا (5%) ، انگلستان (4%) و هند (3%) هستند.
17%
کمک در سه‌­شنبه­ سیاه 2019
66%
کمک به به سازمان‌های غیردولتی داوطلب که از این تعداد، 73 درصد به شرکت‌های غیردولتی  که به خاطر آنها داوطلب شده‌­اند، کمک مالی می‌کنند.
40%
شرکت در رویدادهای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی، مانند جشن و دعوت به ناهار
16%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک‌­های استقامتی مانند ماراتن و دوچرخه‌سواری

راهکارهای خیرین برای کمک به سازمان‌های غیردولتی

خیرین با روش‌­های زیر نیز به سازمان­‌های غیردولتی کمک می‌­کنند:

یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی
56%
قرعه­‌کشی آنلاین یا بخت­‌آزمایی  
32%
حراج‌های آنلاین  
22%
نیکوکاری از طریق شرط‌بندی
8%
کمک با اسپیکرهای هوشمند
1%

همچنین روش‌های نوین مختلفی برای کمک‌ کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد، مانند:

یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم می‌­کند و برای نشان‌­ها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود
18%
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند  
18%
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت)
15%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
12%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
9%

در ادامه، راهکار خیرین در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:

داوطلب سازمان­‌های غیردولتی
8%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند
74%
اهدا آب و غذا به سازمان‌­های غیردولتی
81%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند شام یا ناهار
79%
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند ماراتن و دوچرخه‌­سواری
20%
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمان­‌های غیردولتی و 4% به صندوق‌های توصیه شده توسط خیرین (DAF)
4%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی
96%
کمک به سازمان­‌های غیردولتی، برای ترویج سازمان­‌های اخلاقی
90%
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی
94%
امضای دادخواست‌­های آنلاین
71%
شرکت در راهپیمایی‌­ها و اعتراضات
23%
کمک به کمپین­‌های سیاسی
  23%

نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری

خیرین بر این باور هستند که رسانه­‌های اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب می‌کنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده می‌کنند؛ مانند:

رسانه‌های اجتماعی
25%
ایمیل
26%
وب­سایت
17%
پرینت
13%
تبلیغات تلویزیونی
8%
تبلیغات رادیویی
3%
تماس تلفنی
4%
پیام متنی
 2%
بیلبورد
1%

از میان کسانی که از طریق ایمیل ترغیب می‌­شوند، 39 درصد می­‌گویند شرکت‌های غیردولتی باید به صورت فصلی به‌روز­رسانی شود و برای کمک، اطلاع‌رسانی کند.
در حالی که  32% ماهانه، 11% دوبار در ماه، 11% هفتگی، 4% روزانه و 3% دوبار در هفته را جهت اطلاع‌رسانی ضروری می‌دانند. در این بین همچنین، هر کدام از رسانه‌های اجتماعی هم به نوبه خود نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشته‌اند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:

فیس‌بوک (Face book)
48%
اینستاگرام (Instagram)
 24%
توییتر  (Twitter)
 9%
یوتیوب (YouTube)
  6%
لینکدین (LinkedIn)  
  5%
واتساپ (WhatsApp)
     8%

همه این موارد در حالی بود که 32% کمک از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های فیس بوک را ترجیح می‌دادند که از میان آنها، 89% بیان می‌کنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های فیس‌بوک کمک کنند.
این در حالی است که 10% به کمک ابزارهای جمع‌آوری کمک‌های مالی اینستاگرام، کمک می‌کنند. از این تعداد، 93 % گفته­‌اند به احتمال زیاد باز هم از طریق ابزارهای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. 

بیشتر بخوانید :

گزارش گرایشات به امور خیریه در آمریکای لاتین و کارائیب

طبق آمار، خیرین؛ روش‌های ارتباطی ترغیب جهت کمک­‌های مکرر را مفید می‌دانند، البته این نظر برای رسانه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت است:

ارتباط منظم با ایمیل
45%
ارتباط منظم با رسانه­‌های اجتماعی
25%
ارتباطات چاپی منظم
 13%
یادداشت دست­‌نویس  
10%
تماس تلفنی شخصی
       7%

بنابراین به عنوان یک جمع‌بندی می‌توان گفت:                                 

  • 90% از آنها می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کرده‌­اند.
  • 89% از آنها می­‌گویند که سازمان­‌های غیردولتی به طور موثر آن­ها را در جریان به‌­روز­رسانی‌ها می‌گذارند.
  • 92% از خیرین می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی باید سرمایه­‌گذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن، انجام دهند.

عدم تمایل افراد مشارکت در امور خیریه

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که 42% از اهدا­کنندگان در سراسر جهان بر این باورند که علت اصلی کمک نکردن به سازمان‌­های غیردولتی این است که آنها منابع مالی ندارند. همچنین:

 22%
وقت صرف کردن به صورت داوطلبانه به جای کمک مالی  
  18%
اهداء غذا یا کالا به جای کمک مالی    
9%
عدم اعتماد به سازمان‌­ها در مورد این­که پول آنها را به درستی خرج می­‌کنند یا خیر
7%
ترجیح می‌دهند پول خود را صرف خانواده و دوستان خود کنند
2%
به سازمان­‌های غیردولتی برای دستیابی نتایج مثبت اعتماد ندارند 

با این حال، خیرین به دنبال راهکاری برای یافتن مکان مورد نظر جهت کمک به دیگران، بوده‌اند:

اهدا آب و غذا به به سازمان‌­های غیردولتی
70%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند شام یا ناهار
22%
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند ماراتن و دوچرخه‌­سواری
13%
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی
85%
امضای دادخواست‌­های آنلاین
70%
شرکت در راهپیمایی‌­ها و اعتراضات
29%
کمک به کمپین­‌های سیاسی
    4%

جلب مشارکت خیریه‌ها

مدل مشارکت ما ساده و ابتکاری است:
در ازای ترویج گرایشات جهانی برای شرکت در امور خیریه، نظرسنجی امور خیریه در کشورها انجام و سپس همکاران ما داده‌­های نظرسنجی را دریافت و بررسی می­‌کنند.
با این کار، یک نوع سرمایه‌گذاری جمعی بر روی نظرسنجی خود انجام داده‌ایم که می­‌توانیم به کمک آن، میزان مشارکت را افزایش دهیم.
در نتیجه، خیرین سراسر جهان درک دقیق­‌تری از نحوه انجام امور خیریه دارند، بنابراین با اهداف مورد علاقه خود و سازمان‌های خیریه همکاری کنند. 

با تشکر از 13/468 خیّر و 1817 کمک‌کننده غیرخیّری در سراسر جهان که در نظر­سنجی گرایش جهانی 2020 شرکت کردند. از مشارکت شما سپاسگزاریم.

طراحی شده توسط
B U R E AU FO R G O O D. CO M

حمایت شده توسط
F U N R A I S E. O R G

تهیه شده توسط
N P T E C H FO R G O O D. CO M