گزارش جهانی فناوری در سازمانهای غیردولتی (The Global NGO Technology Report) یک طرح تحقیقاتی دو ساله است که با هدف «درک بهتر نحوه استفاده از فناوری در NGOها» انجام میشود.
این گزارش که توسط وبلاگ فناوری «Nonprofit Tech for Good» و تحت حمایت مالی «Funraise» تهیه شده است، نحوه استفاده NGOها از ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل، ابزارهای جذب کمکهای آنلاین، رسانههای اجتماعی، فناوری تلفن همراه و نرمافزار بهرهوری را شرح میدهد.
گزارش امسال (2019) که نسخه چهارم این گزارش محسوب میشود، الگوهای فناوری در NGOهای واقع در آفریقا، آسیا، استرالیا و نیوزیلند، اروپا، آمریکای لاتین و کارائیب، آمریکا و کانادا را فراهم میکند که در این گزارش اختصاصاً به «اروپا» میپردازیم.
به علاوه میانگین جهانی دادههای به دست آمده و نیز درجهبندی فناوری در NGOها نیز ارائه خواهد شد. گزارش جهانی فناوری در سازمانهای غیردولتی، همزاد گزارش دیگری با عنوان «گزارش جهانی روندهای نیکوکاری» (GlobalTrends in Giving Report) است.
یافتههای هر دو گزارش به NGOها کمک میکند تا متوجه شوند که آیا از فناوری به طور مؤثر برای ترغیب فعالیتهای بشردوستانه و تحقق مأموریت و برنامههای خود استفاده میکنند یا خیر.
درباره گزارش
گزارش حاضر مبتنی بر نتایج نظرسنجی از 5721 سازمان غیردولتی از 160 کشور در سراسر جهان است. این نظرسنجی آنلاین از اول مارس تا 31 می 2019 انجام شد و برای دسترسی به طیف گسترده مخاطبان به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی منتشر شد.
لازم به ذکر است که با توجه به روش مورد استفاده، نتایج؛ تنها دیدگاه پاسخدهندگان ذیل را منعکس میکند:
- افرادی که به زبان انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی یا اسپانیایی مسلط هستند؛
- افرادی که اینترنت دسترسی دارند؛
- افرادی که از ایمیل و یا شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؛
از آنجا که هر سال تعداد بیشتری از NGOهای سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت میکنند، یافتههای گزارش دقیقتر و برای جامعه سازمانهای غیردولتی مفیدتر میشود.
سازمانهای مجری و حامی گزارش
- Nonprofit Tech for Good؛ با نزدیک به 100 هزار بازدیدکنندۀ ماهانه و بیش از یک میلیون دنبالهکننده در شبکههای اجتماعی، این یک وبلاگ پیشرو رسانه اجتماعی و جذب کمکهای آنلاین برای سازمانهای غیرانتفاعی سراسر جهان است. (NPTECHFORGOOD.COM)
- Funraise؛ این سازمان فناوری نوآورانه جمعآوری کمکهای مالی را با اتکا به تجربه یک سازمان غیرانتفاعی فراهم میکند. پلتفرم این سازمان برای جذب کمکهای مالی طراحی شده است (FUNRAISE.ORG)
گرایش به استفاده از فناوری در سازمانهای غیردولتی (NGO) اروپا
در مورد پاسخدهندگان به نظرسنجی:
آریس سوراس (Aris Souras)؛ مدیر HIGGS (یونان) بر این باور است که: "یک دهه قبل، سازمانهای غیرانتفاعی اروپا که دارای وبسایت و صفحه فیسبوک بودند جزو سازمانهای پیشگام فناوری محسوب میشدند. اما امروزه این ابزارها به رویههای استاندارد و معمولی تبدیل شدهاند و NPOها توجه خود را به تسلط در ابزارهای «انقلاب هوش مصنوعی» نظیر چتباتها، فرمانهای صوتی و یادگیری ماشین معطوف کردهاند."
5 یافته کلیدی برتر
1:
95% سازمانهای غیرانتفاعی در اروپا دارای وبسایت هستند، اما تنها 56% کمکهای آنلاین را در وبسایت خود قبول میکنند که 8% کمتر از میانگین جهانی است. نکته جالب اینکه 26% دارای یک فروشگاه آنلاین هستند که بالاترین نرخ جهانی است.
2:
86% دارای یک سیاست حریم خصوصی بر روی وبسایت خود هستند که بیشتر از هر منطقه دیگری در دنیاست. 40% از فناوری رمزگذاری برای محافظت از دادههایشان استفاده میکنند. این نرخ بالای محافظت از دادهها احتمالاً بازتابی از تأثیر مقررات GDPR است.
3:
NPOهای اروپایی از ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) استقبال میکنند. 80% از انها آپدیتهای ایمیل را به حامیان و کمککنندگان خود ارسال میکنند که نسبت به 57% سال 2018 افزایش داشته است. از این بین، 39% ایمیلهای ماهانه، 29% ایمیلهای فصلی و 13% نیز ایمیلهای هفتگی ارسال میکنند.
4:
23% سازمانها از روش پیامکی «text-to-give» استفاده میکنند که بیشتر از هر منطقه دیگری در دنیاست. از بین آنها، 55% فناوری را یک ابزار تأثیرگذار برای جمعآوری کمک میدانند که 9% بالاتر از NPOهایی است که در سایر مناطق از روش «text-to-give» بهره میگیرند.
5:
42% سازمانهای غیرانتفاعی در اروپا، سرویس تبلیغات گوگل را خریداری میکنند که بالاترین نرخ جهانی است. این نرخ همچنین بالاتر از میانگین جهانی سرمایهگذاری در تبلیغات بر روی فیسبوک (54%)، اینستاگرام (38%) و توییتر (18%) است.
نقش ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل در استفاده از فناوری در سازمانهای غیردولتی (NGO) اروپا
به طور کلی 13625 نفر تعداد مشترکان ایمیلی NGO اروپا است. 95% از NGOها در اروپا وبسایت دارند که قابلیتهای مختلفی دارند، مانند:
80% از NGOها نیز آپدیت برنامههای خود را از طریق ایمیل برای اعضای خود ارسال میکنند:
49% از افراد تحت حمایت نیز ایمیلهای با موضوع درخواست کمک مالی برای NGO ارسال میکنند:
در این بین نیز 43% از یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) برای رصد کمکهای مالی و مدیریت ارتباط با حامیان و کمککنندگان استفاده میکنند. 40% دیگر نیز از فناوری رمزگذاری برای محافظت از دادهها و ارتباطات آنها استفاده میکنند.
آمار و ارقام گرایش به نیکوکاری در NGOهای اروپا
به طور کلی NGOهای اروپا در جمعآوری کمکهای مالی فعال هستند. آنها روشهای مختلفی را برای دریافت کمکهای مالی در نظر گرفتهاند؛ برای مثال 56% از کمکهای مالی را به صورت آنلاین و از طریق وبسایت قبول میکنند. انواع روشهای پرداخت نیز به قرار زیر است:
و اما روشهایی که برای دریافت کمکهای مالی استفاده میشوند عبارت است از:
سهشنبه نیکوکاری در NGOهای اروپا
نقش رسانههای اجتماعی در ارتباط با حامیان و کمککنندگان
95% از NGOها در اروپا به طور مرتب از رسانههای اجتماعی برای ارتباط با حامیان و کمککنندگان استفاده میکنند.
1. فیسبوک (Facebook)
میانگین تعداد دنبالکنندگان فیسبوک حدود 27204 نفر است. به طور کلی 92% از آمار به دست آمده نشان میدهد که افراد تمایل به استفاده از فیسبوک دارند:
2. اینستاگرام (Instagram)
میانگین تعداد دنبالکنندگان اینستاگرام حدود4032 نفر است. به طور کلی 51% از آمار به دست آمده نشان میدهد که افراد تمایل به استفاده از اینستاگرام دارند:
3. توییتر (Twitter)
میانگین تعداد دنبالکنندگان توییتر حدود 9077 نفر است. به طور کلی 68% از آمار به دست آمده نشان میدهد که افراد تمایل به استفاده از توییتر دارند:
4. لینکدین (Linkedin)
میانگین تعداد دنبالکنندگان لینکدین حدود 2118 نفر است. به طور کلی 39% از آمار به دست آمده نشان میدهد که افراد تمایل به استفاده از لینکدین دارند:
5. یوتیوب و واتسآپ (Youtube & Whatsapp)
آمار به دست آمده نشان میدهد که میانگین مخاطبان واتسآپ 738 نفر است و به طور کلی 11% از افراد تمایل به استفاده از واتسآپ دارند، 39% نیز از یوتیوب استفاده میکنند:
دیگر آمار و ارقام به دست آمده از NGOهای اروپا، به قرار زیر است:
بهرهوری و فناوریهای نوظهور در اروپا
طبق یک نظرسنجی، میزان شناخت NGOها از فناوریهای مختلف بررسی شده است که در جدول زیر آمده است:
علاوه بر آن، آمار نشان میدهد که:
درجهبندی اثربخشی فناوری بر عملکرد NGOهای اروپا
با توجه به گزارشی که تهیه شده است، 10 ابزار مؤثر و برتر ارتباطی برای جمعآوری کمکهای مالی در NGOهای اروپا وجود دارد که به قرار زیر هستند:
منبع: GLOBAL NGO TECHNOLOGY REPORT 2019
ارسال نظر