گزارش جهانی فناوری در سازمانهای غیردولتی (The Global NGO Technology Report) یک طرح تحقیقاتی دو ساله است که با هدف «درک بهتر نحوه استفاده از فناوری در NGOها» انجام میشود.
این گزارش که توسط وبلاگ فناوری «Nonprofit Tech for Good» و تحت حمایت مالی «Funraise» تهیه شده است، نحوه استفاده NGOها از ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل، ابزارهای جذب کمکهای آنلاین، رسانههای اجتماعی، فناوری تلفن همراه و نرمافزار بهرهوری را شرح میدهد.
گزارش امسال (2019) که نسخه چهارم این گزارش محسوب میشود، الگوهای فناوری در NGOهای واقع در آفریقا، آسیا، استرالیا و نیوزیلند، اروپا، آمریکای لاتین و کارائیب، آمریکا و کانادا را فراهم میکند که در این گزارش اختصاصاً به « آمریکای لاتین و کارائیب» میپردازیم.
به علاوه میانگین جهانی دادههای به دست آمده و نیز درجهبندی فناوری در NGOها نیز ارائه خواهد شد. گزارش جهانی فناوری در سازمانهای غیردولتی، همزاد گزارش دیگری با عنوان «گزارش جهانی روندهای نیکوکاری» (GlobalTrends in Giving Report) است.
یافتههای هر دو گزارش به NGOها کمک میکند تا متوجه شوند که آیا از فناوری به طور مؤثر برای ترغیب فعالیتهای بشردوستانه و تحقق مأموریت و برنامههای خود استفاده میکنند یا خیر.
درباره گزارش
گزارش حاضر مبتنی بر نتایج نظرسنجی از 5721 سازمان غیردولتی از 160 کشور در سراسر جهان است. این نظرسنجی آنلاین از اول مارس تا 31 می 2019 انجام شد و برای دسترسی به طیف گسترده مخاطبان به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی منتشر شد.
لازم به ذکر است که با توجه به روش مورد استفاده، نتایج؛ تنها دیدگاه پاسخدهندگان ذیل را منعکس میکند:
- افرادی که به زبان انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی یا اسپانیایی مسلط هستند؛
- افرادی که اینترنت دسترسی دارند؛
- افرادی که از ایمیل و یا شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؛
از آنجا که هر سال تعداد بیشتری از NGOهای سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت میکنند، یافتههای گزارش دقیقتر و برای جامعه سازمانهای غیردولتی مفیدتر میشود.
سازمانهای مجری و حامی گزارش
- Nonprofit Tech for Good؛ با نزدیک به 100 هزار بازدیدکنندۀ ماهانه و بیش از یک میلیون دنبالهکننده در شبکههای اجتماعی، این یک وبلاگ پیشرو رسانه اجتماعی و جذب کمکهای آنلاین برای سازمانهای غیرانتفاعی سراسر جهان است. (NPTECHFORGOOD.COM)
- Funraise؛ این سازمان فناوری نوآورانه جمعآوری کمکهای مالی را با اتکا به تجربه یک سازمان غیرانتفاعی فراهم میکند. پلتفرم این سازمان برای جذب کمکهای مالی طراحی شده است (FUNRAISE.ORG)
گرایش به استفاده از فناوری در سازمانهای غیردولتی (NGO) آمریکای لاتین و کارائیب
در مورد پاسخدهندگان به نظرسنجی:
هیتر منسفیلد (Heather Mansfield)؛ بنیانگذار و سردبیر ارشد NONPROFIT TECH FOR GOOD بر این باور است که: "وقوع انقلاب تلفن همراه در سراسر آمریکای لاتین و کارائیب این امکان را به NPOها داده است تا نسل جدیدی از فعالان و کمککنندگان را ترغیب به کمک کنند."
5 یافته کلیدی برتر
1:
سازمانهای غیرانتفاعی در آمریکای لاتین و کارائیب از لحاظ بکارگیری ابزارهای نوظهور جمعآوری کمک، عقبتر از همتایان خود در سراسر جهان هستند. تنها 3% آنها از کیف پول دیجیتال استفاده میکنند، در حالی که 1% از ارز دیجیتال و 1% نیز از اسپیکرهای هوشمند بهره میگیرند.
2:
47% سازمانها از واتساپ برای ارتباط با حامیان و کمککنندگان خود استفاده میکنند که بالاترین نرخ جهانی است. از بین آنها، 72% واتساپ را تأثیرگذار میدانند که 16% بیشتر از میانگین جهانی است.
3:
NPOها در استفاده از اینستاگرام پیشرو هستند تا جایی که 53% به طور مرتب از اینستاگرام برای تعامل با حامیان و کمککنندگان خود استفاده میکنند. از بین آنها 73%، استوریهای اینستاگرامی را منتشر میکنند که بالاترین نرخ جهانی است و 45% نیز لایو میشوند.
4:
NPOهای آمریکای لاتین و کارائیب از حمایتهای آنلاین بهره میگیرند. 81% موافقند که رسانه اجتماعی برای ترغیب به عمل سیاسی تأثیرگذار است و 68% طومارهای آنلاین را مفید و مؤثر میدانند که بالاترین نرخ جهانی است.
5:
58% سازمانها، آپدیتهای ایمیل را به حامیان و کمککنندگان خود ارسال میکنند که نسبت به 45% سال 2018 افزایش نشان میدهد. از بین آنها، 41% ایمیلهای ماهانه، 33% ایمیلهای فصلی و 9% نیز ایمیلهای هفتگی ارسال میکنند.
نقش ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل در استفاده از فناوری در سازمانهای غیردولتی (NGO) آمریکای لاتین و کارائیب
به طور کلی 13625 نفر تعداد مشترکان ایمیلی NGO آمریکای لاتین و کارائیب است. 95% از NGOها در اروپا وبسایت دارند که قابلیتهای مختلفی دارند، مانند:
58% از NGOها نیز آپدیت برنامههای خود را از طریق ایمیل برای اعضای خود ارسال میکنند:
39% از افراد تحت حمایت نیز ایمیلهای با موضوع درخواست کمک مالی برای NGO ارسال میکنند:
در این بین نیز 22% از یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) برای رصد کمکهای مالی و مدیریت ارتباط با حامیان و کمککنندگان استفاده میکنند. 31% دیگر نیز از فناوری رمزگذاری برای محافظت از دادهها و ارتباطات آنها استفاده میکنند.
آمار و ارقام گرایش به نیکوکاری در NGOهای آمریکای لاتین و کارائیب
به طور کلی NGOهای آمریکای لاتین و کارائیب در جمعآوری کمکهای مالی فعال هستند. آنها روشهای مختلفی را برای دریافت کمکهای مالی در نظر گرفتهاند؛ برای مثال 56% از کمکهای مالی را به صورت آنلاین و از طریق وبسایت قبول میکنند. انواع روشهای پرداخت نیز به قرار زیر است:
و اما روشهایی که برای دریافت کمکهای مالی استفاده میشوند عبارت است از:
سهشنبه نیکوکاری در NGOهای آمریکای لاتین و کارئیب
نقش رسانههای اجتماعی در ارتباط با حامیان و کمککنندگان
95% از NGOها در آمریکای لاتین و کارائیب به طور مرتب از رسانههای اجتماعی برای ارتباط با حامیان و کمککنندگان استفاده میکنند.
1. فیسبوک (Facebook)
میانگین تعداد دنبالکنندگان فیسبوک حدود 13360 نفر است. به طور کلی 90% از آمار به دست آمده نشان میدهد که افراد تمایل به استفاده از فیسبوک دارند:
2. اینستاگرام (Instagram)
میانگین تعداد دنبالکنندگان اینستاگرام حدود 1777 نفر است. به طور کلی 53% از آمار به دست آمده نشان میدهد که افراد تمایل به استفاده از اینستاگرام دارند:
3. توییتر (Twitter)
میانگین تعداد دنبالکنندگان توییتر حدود 5593 نفر است. به طور کلی 40% از آمار به دست آمده نشان میدهد که افراد تمایل به استفاده از توییتر دارند:
4. لینکدین (Linkedin)
میانگین تعداد دنبالکنندگان لینکدین حدود 573 نفر است. به طور کلی 15% از آمار به دست آمده نشان میدهد که افراد تمایل به استفاده از لینکدین دارند:
5. یوتیوب و واتسآپ (Youtube & Whatsapp)
آمار به دست آمده نشان میدهد که میانگین مخاطبان واتسآپ 374 نفر است و به طور کلی 47% از افراد تمایل به استفاده از واتسآپ دارند، 25% نیز از یوتیوب استفاده میکنند:
دیگر آمار و ارقام به دست آمده از NGOهای آمریکای لاتین و کارئیب، به قرار زیر است:
بهرهوری و فناوریهای نوظهور در آمریکای لاتین و کارئیب
طبق یک نظرسنجی، میزان شناخت NGOها از فناوریهای مختلف بررسی شده است که در جدول زیر آمده است:
علاوه بر آن، آمار نشان میدهد که:
میزان اثربخشی فناوری بر عملکرد NGOهای آمریکای لاتین و کارئیب
با توجه به گزارشی که تهیه شده است، 10 ابزار مؤثر و برتر ارتباطی برای جمعآوری کمکهای مالی در NGOهای آمریکای لاتین و کارئیب وجود دارد که به قرار زیر هستند:
منبع: GLOBAL NGO TECHNOLOGY REPORT 2019
نظرات کاربران
ناشناس
1
ارسال پاسخ