تأمین سرمایه جمعی (Crowdfunding) یکی از شیوههای تأمین مالی یک پروژه یا شرکت با جمعآوری مقادیر اندک پول از تعداد زیادی افراد - معمولاً از طریق اینترنت - است. کرودفاندینگ یک نوع روش جمعسپاری (crowdsourcing) و تأمین مالی فرعی است. طبق برآوردهای جهانی، در سال 2015 بیش از 34 میلیارد دلار از طریق تأمین سرمایه جمعی جمعآوری شد.
روندهای تأمین سرمایه جمعی آنلاین
- 41٪ به کمپینهای تأمین سرمایه جمعی کمک مالی کردهاند.
- 16٪ از کرودفاندرها (Crowdfunders) به دلیل حمایت از کمپینهای تأمین سرمایه جمعی، پول کمتری به NGS، NPOها و خیریهها کمک میکنند.
- ·14٪ از خیّران در سراسر جهان یک کمپین جمعآوری سرمایه همتا به همتا و آنلاین را راهاندازی کردهاند.
- میانگین مبلغی که یک کمپین تأمین سرمایه جمعی خیریه جمعآوری میکند، برابر 9,237.55 دلار است.
- میانگین مبلغی که افراد از طریق تأمین سرمایه جمعی جمعآوری میکنند، برابر 568 دلار است.
- به طور میانگین 8 نفر به یک کمپین تأمین سرمایه جمعی کمک میکنند.
- میانگین مبلغ کمکهای اهدایی به یک کمپین تأمین سرمایه جمعی برابر 66 دلار است.
- ·17٪ از کمکهای تأمین سرمایه جمعی از طریق دستگاههای تلفن همراه انجام میشود.
- کمپینهایی که میتوانند 30 درصد از اهدف خود را طی هفته اول محقق کنند، احتمال موفقیت بیشتری دارند.
- رسانههای اجتماعی یک عامل مهم در موفقیت تأمین سرمایه جمعی هستند: به ازای هر مرتبه افزایش حجم دوستان فیسبوک (10، 100، 1000)، احتمال موفقیت به شدت افزایش مییابد (از 9 به 20 و سپس به 40 درصد).
- افراد 24 تا 35 ساله به احتمال زیاد در کمپینهای تأمین سرمایه جمعی شرکت میکنند. اما افراد بالای 45 سال احتمال بسیار کمتری برای حمایت از این کمپینها دارند.
- ·62٪ از افرادی که به کمپینهای تأمین سرمایه جمعی کمک میکنند، جزو افراد تازهوارد هستند.
- میانگین تعداد کلمات در شرح و توصیف کمپینهایی که بیشترین پول را جمعآوری کردهاند برابر 300 تا 500 واژه است.
- صاحبان کمپین اگر هر 5 روز یک بار اطلاعات حامیان خود را به روز کنند، سه برابر پول بیشتری جمعآوری میکنند.
- میانگین تعداد بروزرسانیهایی که مالک یک کمپین موفق پُست میکند، 4 تاست.
- وقتی مالکان، اطلاعات حامیان خود را به روز میکنند، کمپینهای تأمین سرمایه جمعی 126 درصد کمک مالی بیشتری دریافت میکنند.
- کمپینهایی که کمتر از 2 بار به اشتراک گذاشته میشوند، دارای احتمال شکست 97٪ هستند.
- کمپینهای تأمین سرمایه جمعی حاوی ویدیوهای شخصی، 150٪ پول بیشتری را نسبت به کمپینهای فاقد ویدیو جمعآوری میکنند.
- بیش از نیمی از افرادی که یک ایمیل درباره کمپین تأمین سرمایه جمعی دریافت کردهاند، به اهدای کمک مبادرت ورزیدهاند.
منبع: وبسایت nonprofitssource
ارسال نظر