تأمین سرمایه جمعی (Crowdfunding) یکی از شیوه‌های تأمین مالی یک پروژه یا شرکت با جمع‌آوری مقادیر اندک پول از تعداد افراد زیاد -معمولاً از طریق اینترنت- است. کرودفاندینگ یک نوع روش جمع‌سپاری (crowdsourcing) و تأمین مالی فرعی است. طبق برآوردهای جهانی، در سال 2015 بیش از 34 میلیارد دلار از طریق تأمین سرمایه جمعی گردآوری شد.

برای آگاهی بیشتر:

کارکرد رسانه‌های اجتماعی در تأمین مالی خیریه‌ها


روندهای تأمین سرمایه جمعی آنلاین

  • 41٪ به کمپین‌های تأمین سرمایه‌ی جمعی کمک مالی کرده‌اند.
  • 16٪ از کرودفاندرها (Crowdfunders) به دلیل حمایت از کمپین‌های تأمین سرمایه‌ی جمعی، پول کمتری به NGS، NPOها و خیریه‌ها کمک می‌کنند.
  • 14٪ از خیران در سراسر جهان یک کمپین جمع‌آوری سرمایه‌ی همتا به همتا و آنلاین را راه‌اندازی کرده‌اند.
  • میانگین مبلغی که یک کمپین تأمین سرمایه‌ی جمعی خیریه جمع‌آوری می‌کند، برابر 9,237.55 دلار است.
  • میانگین مبلغی که افراد از طریق تأمین سرمایه‌ی جمعی گردآوری می‌کنند، برابر 568 دلار است.
  • به طور میانگین 8 نفر به یک کمپین تأمین سرمایه‌ی جمعی کمک می‌کنند.
  • میانگین مبلغ کمک‌های اهدایی به یک کمپین تأمین سرمایه‌ی جمعی برابر 66 دلار است.
  • 17٪ از کمک‌های تأمین سرمایه‌ی جمعی از طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود.
  • کمپین‌هایی که می‌توانند 30% از اهدف خود را طی هفته‌ی اول محقق کنند، احتمال موفقیت بیشتری دارند.
  • رسانه‌های اجتماعی یک عامل مهم در موفقیت تأمین سرمایه‌ی جمعی هستند: به ازای هر مرتبه افزایش حجم دوستان فیس‌بوک (10، 100، 1000)، احتمال موفقیت به شدت افزایش می‌یابد (از 9 به 20 و سپس به 40 درصد).



  • افراد 24 تا 35 ساله به احتمال زیاد در کمپین‌های تأمین سرمایه‌ی جمعی شرکت می‌کنند. اما افراد بالای 45 سال احتمال بسیار کمتری برای حمایت از این کمپین‌ها دارند.
  • 62٪ از افرادی که به کمپین‌های تأمین سرمایه‌ی جمعی کمک می‌کنند، جزو افراد تازه‌وارد هستند.
  • میانگین تعداد کلمات در شرح و توصیف کمپین‌هایی که بیشترین پول را جمع‌آوری کرده‌اند برابر 300 تا 500 واژه است.
  • صاحبان کمپین اگر هر 5 روز یک بار اطلاعات حامیان خود را به روز کنند، سه برابر پول بیشتری جمع‌آوری می‌کنند.
  • میانگین تعداد بروزرسانی‌هایی که مالک یک کمپین موفق پست می‌کند، 4 عدد است.

برای آگاهی بیشتر:

فرایند پایش برداشتی خیریه‌ها

  • وقتی مالکان، اطلاعات حامیان خود را به روز می‌کنند، کمپین‌های تأمین سرمایه‌ی جمعی %126 کمک مالی بیشتری دریافت می‌کنند.
  • کمپین‌هایی که کمتر از 2 بار به اشتراک گذاشته می‌شوند، دارای احتمال شکست 97٪ هستند.
  • کمپین‌های تأمین سرمایه جمعی حاوی ویدیوهای شخصی، 150٪ پول بیشتری را نسبت به کمپین‌های فاقد ویدیو جمع‌آوری می‌کنند.
  • بیش از نیمی از افرادی که یک ایمیل درباره‌ی کمپین تأمین سرمایه‌ی جمعی دریافت کرده‌اند، به اهدای کمک مبادرت ورزیده‌اند. 

منبع: وب‌سایت (nonprofitssource)