گزارش جهانی فناوری در سازمانهای غیردولتی (The Global NGO Technology Report) یک طرح تحقیقاتی دو ساله است که با هدف «درک بهتر نحوه استفاده از فناوری در NGOها» انجام میشود.
این گزارش که توسط وبلاگ فناوری «Nonprofit Tech for Good» و تحت حمایت مالی «Funraise» تهیه شده است، نحوه استفاده NGOها از ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل، ابزارهای جذب کمکهای آنلاین، رسانههای اجتماعی، فناوری تلفن همراه و نرمافزار بهرهوری را شرح میدهد.
گزارش امسال (2019) که نسخه چهارم این گزارش محسوب میشود، الگوهای فناوری در NGOهای واقع در آفریقا، آسیا، استرالیا و نیوزیلند، اروپا، آمریکای لاتین و کارائیب، آمریکا و کانادا را فراهم میکند که در این گزارش به خلاصهای از آمار سراسر جهان میپردازیم.
به علاوه میانگین جهانی دادههای به دست آمده و نیز درجهبندی فناوری در NGOها نیز ارائه خواهد شد. گزارش جهانی فناوری در سازمانهای غیردولتی، همزاد گزارش دیگری با عنوان «گزارش جهانی روندهای نیکوکاری» (GlobalTrends in Giving Report) است.
یافتههای هر دو گزارش به NGOها کمک میکند تا متوجه شوند که آیا از فناوری به طور مؤثر برای ترغیب فعالیتهای بشردوستانه و تحقق مأموریت و برنامههای خود استفاده میکنند یا خیر.
درباره گزارش
گزارش حاضر مبتنی بر نتایج نظرسنجی از 5721 سازمان غیردولتی از 160 کشور در سراسر جهان است. این نظرسنجی آنلاین از اول مارس تا 31 می 2019 انجام شد و برای دسترسی به طیف گسترده مخاطبان به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی منتشر شد.
لازم به ذکر است که با توجه به روش مورد استفاده، نتایج؛ تنها دیدگاه پاسخدهندگان ذیل را منعکس میکند:
- افرادی که به زبان انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی یا اسپانیایی مسلط هستند؛
- افرادی که اینترنت دسترسی دارند؛
- افرادی که از ایمیل و یا شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؛
از آنجا که هر سال تعداد بیشتری از NGOهای سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت میکنند، یافتههای گزارش دقیقتر و برای جامعه سازمانهای غیردولتی مفیدتر میشود.
سازمانهای مجری و حامی گزارش
- Nonprofit Tech for Good؛ با نزدیک به 100 هزار بازدیدکنندۀ ماهانه و بیش از یک میلیون دنبالهکننده در شبکههای اجتماعی، این یک وبلاگ پیشرو رسانه اجتماعی و جذب کمکهای آنلاین برای سازمانهای غیرانتفاعی سراسر جهان است. (NPTECHFORGOOD.COM)
- Funraise؛ این سازمان فناوری نوآورانه جمعآوری کمکهای مالی را با اتکا به تجربه یک سازمان غیرانتفاعی فراهم میکند. پلتفرم این سازمان برای جذب کمکهای مالی طراحی شده است (FUNRAISE.ORG)
الگوهای جهانی فناوری در NGOها
1. جمعآوری کمکهای مالی
با توجه به آمار بدست آمده از سراسر جهان:
- 64% سازمانهای غیرانتفاعی سراسر جهان کمکهای آنلاین را در وبسایت خود قبول میکنند که از بین آنها:
79% | پرداختهای کارت اعتباری |
50% | برداشت مستقیم |
46% | پیپال |
10% | پرداختهای کیف پول دیجیتال |
2% | بیتکوین |
- همچنین 40% از یک نرمافزار ارتباط با مشتریان (CRM) برای رصد کمکها و مدیریت ارتباط با حامیان و کمککنندگان استفاده میکنند که از بین آنها 24% از نرمافزار CRM فعلی خود ناراضی هستند و دلایل آن عبارت است از:
29% | دشواری استفاده از آن |
28% | قدیمی بودن و نبود امکانات جدید |
21% | ناسازگاری با خیلی از برنامههای شخص ثالث |
12% | هزینه بیش از حد |
10% | ابری نبودن |
- 41% از فناوری رمزگذاری برای محافظت از دادهها و ارتباطات خود استفاده میکنند. با این حال آمار استفاده از روشهای جمعآوری کمکهای مالی به قرار زیر است:
68% | کمکهای ماهانه |
34% | کمکهای ادای احترام |
31% | تأمین سرمایه جمعی |
30% | جمعآوری کمک همتا به همتا |
14% | یک کارتخوان موبایلی |
12% | روش پیامکی |
9% | پرداخت موبایلی |
3% | ابزار اسپیکر هوشمند |
2% از گیمینگ | گیمینگ |
- 27% از جمعیت نیز در مراسم سهشنبه نیکوکاری سال 2018 شرکت کردند. از بین آنها:
- 30% برای نخستین بار در این مراسم حضور یافتند،
- 59% مبالغ بیشتری را در سه شنبه نیکوکاری 2018 نسبت به مناسبت سال 2017 جمعآوری کردند،
- 60% از آنهایی که در مراسم سال 2018 شرکت کردند، قصد دارند در مراسم سال 2019 نیز شرکت کنند.
2. ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل
- 80% سازمانهای غیردولتی سراسر جهان دارای یک وبسایت هستند که از بین آنها:
88% | سازگار با تلفن همراه |
71% | دارای یک سیاست حریم خصوصی |
70% | دارای یک گواهینامه SSL |
54% | دارای امکان ثبت نام در رویدادها |
48% | دارای یک وبلاگ |
23% | دارای یک فروشگاه آنلاین |
18% | قابل دسترسی برای افراد معلول |
12% | دارای امکان چت زنده |
- 71% به طور مرتب آپدیتهای ایمیل را برای حامیان و کمککنندگان ارسال میکنند و به طور میانگین دارای 14021 مشترک ایمیلی هستند که از بین آنها:
35% | ایمیلهای ماهانه |
30% | فصلی |
13% | هفتگی |
10% | دو بار در ماه |
8% | روزانه |
4% | دو بار در هفته |
- همچنین 54% ایمیلهای درخواست کمک مالی را ارسال میکنند که از بین آنها:
48% | ایمیلهای فصلی |
25% | ماهانه |
8% | هفتگی و دو بار در ماه |
7% | روزانه |
4% | دو بار در هفته |
3. بهرهوری و فناوریهای نوظهور
19% | سازمانهای غیردولتی در سراسر جهان از ابزار ارتباط داخلی Slack استفاده میکنند |
22% | از ابزار مدیریت پروژه آنلاین نظیر Asana بهره میگیرند |
51% | در سال 2019 مخارج خود در زمینه فناوری را افزایش دادند |
10% | مخارج را کاهش دادند |
39% | هیچ تغییری را در بودجه فناوری خود نسبت به سال 2019 اعمال نکردند |
همچنین:
- 74% با هوش مصنوعی،
- 70% با واقعیت مجازی،
- 69% با محاسبات ابری،
- 69% با اینترنت اشیاء،
- 54% با واقعیت افزوده،
- 53% با یادگیری ماشین،
- 51% با تجزیه و تحلیل پیشگویانه،
- 34% با فناوری بلاکچین،
آشنایی دارند.
4. رسانههای اجتماعی
90% سازمانهای غیردولتی در سراسر جهان به طور مرتب از رسانههای اجتماعی برای ارتباط با حامیان و کمککنندگان خود استفاده میکنند. 94% عقیده دارند که رسانه اجتماعی برای آگاهی از برند آنلاین مؤثر است، در حالی که:
- 80% این رسانهها را برای جذب شرکتکنندگان در رویدادها،
- 78% برای ایجاد تغییرات اجتماعی،
- 75% برای جذب داوطلبان و ترغیب افراد به عمل سیاسی،
- 72% نیز برای جمعآوری کمکهای آنلاین،
مؤثر میدانند.
- 84% از فیس بوک استفاده میکنند و به طور میانگین دارای 20606 دنبالکننده هستند. از بین آنها:
97% | دارای یک صفحه فیسبوک هستند |
57% | استوریهای فیسبوک را به اشتراک میگذارند |
47% | آگهیهای فیسبوک را خریداری میکنند |
44% | دارای یک گروه فیسبوک هستند |
43% | از فیسبوک لایو استفاده میکنند |
36% | از مسنجر باتها استفاده میکنند |
29% | از ابزارهای نیکوکاری فیسبوک استفاده میکنند |
- 40% از توییتر استفاده میکنند و به طور متوسط دارای 8033 دنبالکننده هستند که از بین آنها:
76% | به طور مرتب از هشتگهای توییتری استفاده میکنند |
30% | در توییت چتها شرکت میکنند |
20% | از طریق برنامه پریسکوپ از توییتر لایو استفاده میکنند |
17% | آگهیهای توییتر را خریداری میکنند |
- 42% از اینستاگرام استفاده میکنند و به طور متوسط دارای 3322 دنبالکننده هستند که از بین آنها:
66% | استوریهای اینستاگرام را به اشتراک میگذارند |
41% | از اینستاگرام لایو استفاده میکنند |
34% | آگهیهای اینستاگرام را خریداری میکنند |
- 28% از لینکدین استفاده میکنند که از بین آنها:
91% | دارای یک صفحه لینکدین و به طور متوسط 1424 دنبالکننده هستند |
29% | دارای یک سیاستگذاری سازمانی هستند و کارکنان خود را به استفاده از پروفایلهای لینکدین در طول ساعات کاری تشویق میکنند |
22% | آگهیهای لینکدین را خریداری میکنند |
- 28% از واتساپ استفاده میکنند و به طور متوسط دارای 909 مخاطب هستند.
- 26% از یوتیوب استفاده میکنند که از بین آنها:
42% | از یوتیوب لایو استفاده میکنند |
19% | آگهیهای یوتیوب را خریداری میکنند |
17% | از ابزارهای نیکوکاری یوتیوب بهره میگیرند |
- 44% سازمانهای غیرانتفاعی سراسر جهان دارای یک استراتژی رسانه اجتماعی مکتوب هستند،
- 42% از یک تقویم محتوایی برای کمپینهای رسانه اجتماعی خود استفاده میکنند،
- 27% دارای سیستمی برای رصد و گزارش بازده سرمایهگذاری (ROI) در خصوص کمپینهای رسانه اجتماعی هستند،
- 80% عقیده دارند که هیئت مدیره آنها به جای مانعتراشی به استفاده از رسانههای اجتماعی کمک میکند.
میزان اثربخشی فناوری بر عملکرد NGOهای سراسر جهان
از بین نظرات 5721 سازمان غیردولتی در 160 کشور، مؤثرترین ابزارهای ارتباطی برای جمعآوری کمکهای مالی در NGOها کدام هستند؟ از پاسخدهندگان نظرسنجی خواسته شد تا ابزارهای مندرج در فهرست زیر را در یکی از دستههای (1) بسیار مؤثر؛ (2) تا حدی مؤثر، (3) نه چندان مؤثر و (4) بیاثر درجهبندی کنند.
پاسخ آنها دیدگاههای ارزشمندی را در مورد ابزارهایی که سازمانهای غیردولتی باید در استراتژی ارتباطات و جمعآوری کمکهای مالی در اولویت قرار دهند، فراهم میکند.
مدل مشارکتی (Partnership Model)
مدل مشارکتی ما ساده و نوآورانه است: سازمانهای شریک (شرکا) در ازای تبلیغ و ترویج نظرسنجی در NGOهای کشور یا منطقه مربوطه، امکان دریافت دادههای ناشناس و یک اینفوگرافیک مربوط به کشور خود را پیدا میکنند.
تاکنون بخش عمده تحقیقات فناوری در سازمانهای غیردولتی براساس اطلاعات NGOهای مستقر در کشورهای توسعهیافته صورت گرفته است، اما از طریق مدل مشارکتی میتوانیم سطح مشارکت NGOهای واقع در کشورهای در حال توسعه و نوظهور را نیز افزایش داده و بنابراین به شناخت گستردهتر و متعادلتری از نحوه بکارگیری فناوری در سازمانهای غیردولتی سراسر جهان دست پیدا کنیم.
اسامی شرکای 2019:
« با تشکر از 5721 سازمان غیردولتی سراسر جهان که در نظرسنجی جهانی
سال 2019 فناوری در NGOها شرکت کردند»
منبع: GLOBAL NGO TECHNOLOGY REPORT 2019
ارسال نظر