گزارش جهانی فناوری در سازمان‌های غیردولتی (The Global NGO Technology Report) یک طرح تحقیقاتی دو ساله است که با هدف «درک بهتر نحوه استفاده از فناوری در NGOها» انجام می‌شود.

این گزارش که توسط وبلاگ فناوری «Nonprofit Tech for Good» و تحت حمایت مالی «Funraise» تهیه شده است، نحوه استفاده‌ NGOها از ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل، ابزارهای جذب کمک‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، فناوری تلفن همراه و نرم‌افزار بهره‌وری را شرح می‌دهد.

گزارش امسال (2019) که نسخه چهارم این گزارش محسوب می‌شود، الگوهای فناوری در NGOهای واقع در آفریقا، آسیا، استرالیا و نیوزیلند، اروپا، آمریکای لاتین و کارائیب، آمریکا و کانادا را فراهم می‌کند که در این گزارش اختصاصاً به «آفریقا» می‌پردازیم.

به علاوه میانگین جهانی داده‌های به دست آمده و نیز درجه‌بندی فناوری در NGOها نیز ارائه خواهد شد. گزارش جهانی فناوری در سازمان‌های غیردولتی، همزاد گزارش دیگری با عنوان «گزارش جهانی روندهای نیکوکاری» (Global Trends in Giving Report) است. 

یافته‌های هر دو گزارش به NGOها کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا از فناوری به طور مؤثر برای ترغیب فعالیت‌های بشردوستانه و تحقق مأموریت و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند یا خیر.

درباره گزارش

گزارش حاضر مبتنی بر نتایج نظرسنجی از 5721 سازمان غیردولتی از 160 کشور در سراسر جهان است. این نظرسنجی آنلاین از اول مارس تا 31 می 2019 انجام شد و برای دسترسی به طیف گسترده مخاطبان به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی منتشر شد.

لازم به ذکر است که با توجه به روش مورد استفاده، نتایج؛ تنها دیدگاه پاسخ‌دهندگان ذیل را منعکس می‌کند: 

  • افرادی که به زبان انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی یا اسپانیایی مسلط هستند؛
  • افرادی که اینترنت دسترسی دارند؛ 
  • افرادی که از ایمیل و یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛

از آنجا که هر سال تعداد بیشتری از NGOهای سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت می‌کنند، یافته‌های گزارش دقیق‌تر و برای جامعه سازمان‌های غیردولتی مفیدتر می‌شود.

سازمان‌های مجری و حامی گزارش

  1. Nonprofit Tech for Good؛ با نزدیک به 100 هزار بازدیدکنندۀ ماهانه و بیش از یک میلیون دنباله‌کننده در شبکه‌های اجتماعی، این یک وبلاگ پیشرو رسانه اجتماعی و جذب کمک‌های آنلاین برای سازمان‌های غیرانتفاعی سراسر جهان است. (NPTECHFORGOOD.COM)
  2. Funraise؛ این سازمان فناوری نوآورانه جمع‌آوری کمک‌های مالی را با اتکا به تجربه یک سازمان غیرانتفاعی فراهم می‌کند. پلتفرم این سازمان برای جذب کمک‌های مالی طراحی شده است (FUNRAISE.ORG)

گرایش به استفاده از فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGO) آفریقا

در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:    



Oyebisi Babatunde Oluseyi؛ مدیرعامل شبکه سازمان‌های دولتی نیجریه (Nigeria Network of NGOs) بر این باور است که: "NGOها باید توجه دقیقی به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در حوزه یادگیری ماشین (Machine Learning) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) داشته باشند. هر دو فناوری کماکان نحوه ارتباط سازمان‌ها با ذی‌نفعان و تأمین‌کنندگان مالی را متحول خواهد ساخت."

5 یافته کلیدی برتر

 1:

64% سازمان‌های غیردولتی در آفریقا، پرداخت‌های با کارت اعتباری را ترجیح می‌دهند که نسبت به 50% سال 2018 افزایش نشان می‌دهد. 28% درصد از آنها پرداخت با موبایل و 5% نیز ارز دیجیتال را قبول می‌کنند که هر دو درصد بالاتر از مناطق دیگر است.

2:

مراسم سه‌شنبه نیکوکاری (#GivingTeusday) در آفریقا رو به رشد است. 22% از سازمان‌های غیردولتی در سه‌شنبه نیکوکاری سال 2018 شرکت کردند که نسبت به 17% سال 2017 افزایش نشان می‌دهد. 64% از آنها کمک‌های بیشتری را در سه‌شنبه نیکوکاری سال 2018 نسبت به مراسم سال 2017 جمع‌آوری کردند.

3:

44% سازمان‌ها از واتس‌اپ برای ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان خود استفاده می‌کنند که 16% بالاتر از رقم میانگین جهانی است. از بین آنها، 81% واتس‌اپ را تأثیرگذار می‌دانند که این آمار نیز 16% بالاتر از میانگین جهانی است.

4:

87% سازمان‌ها به طور مرتب از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. 68% استوری‌های اینستاگرام را به اشتراک می‌گذارند، 54% در توییت چت‌ها شرکت می‌کنند، 48% از مسنجر بات‌ها بهره می‌گیرند و 43% نیز از یوتیوب استفاده می‌کنند.

5:

NGOهای آفریقایی از تبلیغات اجتماعی استفاده می‌کنند. از بین آنهایی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، 45% آگهی‌های فیس‌بوک، 38% آگهی‌های لینکدین، 37% آگهی‌های اینستاگرام، 36% آگهی‌های یوتیوب و 27% نیز آگهی‌های توییتر را خریداری می‌کنند. 

نقش ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل در استفاده از فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGO) آفریقا

به طور کلی 5297 نفر تعداد مشترکان ایمیلی NGO آفریقا است. 61%  از NGOها در آفریقا وب‌سایت دارند که قابلیت‌های مختلفی دارند، مانند:

66% از NGOها نیز آپدیت‌ برنامه‌های خود را از طریق ایمیل برای اعضای خود ارسال می‌کنند:

57% از افراد تحت حمایت نیز ایمیل‌های با موضوع درخواست کمک مالی برای NGO ارسال می‌کنند:

در این بین نیز 33%  از یک نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) برای رصد کمک‌های مالی و مدیریت ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان استفاده می‌کنند. 33% دیگر نیز از فناوری رمزگذاری برای محافظت از داده‌ها و ارتباطات آنها استفاده می‌کنند.

آمار و ارقام گرایش به نیکوکاری در NGOهای آفریقا

به طور کلی NGOهای آفریقایی در جمع‌آوری کمک‌های مالی فعال هستند. آنها روش‌های مختلفی را برای دریافت کمک‌های مالی در نظر گرفته‌اند؛ برای مثال 63% از کمک‌های مالی را به صورت آنلاین و از طریق وبسایت قبول می‌کنند. روش‌های پرداخت نیز به قرار زیر است:

و اما روش‌هایی که برای دریافت کمک‌های مالی استفاده می‌شوند عبارت است از:

سه‌شنبه نیکوکاری در NGOهای آفریقا

نقش رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان

87% از NGOها در آفریقا به طور مرتب از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان استفاده می‌کنند.

1. فیس‌بوک (Facebook)

میانگین تعداد دنبال‌کنندگان فیس‌بوک حدود 8404 نفر است. به طور کلی 72% از آمار به دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از فیس‌بوک دارند:

2. اینستاگرام (Instagram)

میانگین تعداد دنبال‌کنندگان اینستاگرام حدود 1327نفر است. به طور کلی 29% از آمار به دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از اینستاگرام دارند:

3. توییتر (Twitter)

میانگین تعداد دنبال‌کنندگان توییتر حدود 5630 نفر است. به طور کلی 29% از آمار به دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از توییتر دارند:

4. لینکدین (Linkedin)

میانگین تعداد دنبال‌کنندگان لینکدین حدود 1361نفر است. به طور کلی 16% از آمار به دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از لینکدین دارند:

5. یوتیوب و واتس‌آپ (Youtube & Whatsapp)

آمار به دست آمده نشان می‌دهد که میانگین مخاطبان واتس‌آپ 1300 نفر است و به طور کلی 44% از افراد تمایل به استفاده از واتس‌آپ دارند، 14% نیز از یوتیوب استفاده می‌کنند:

دیگر آمار و ارقام به دست آمده از NGOهای آفریقا، به قرار زیر است:

بهره‌وری و فناوری‌های نوظهور در آفریقا

طبق یک نظرسنجی، میزان شناخت NGOها از فناوری‌های مختلف بررسی شده است که در جدول زیر آمده است:

علاوه بر آن، آمار نشان می‌دهد که:

 درجه‌بندی اثربخشی فناوری بر عملکرد NGOهای آفریقا

با توجه به گزارشی که تهیه شده است، 10 ابزار مؤثر و برتر ارتباطی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی در NGOهای آفریقا وجود دارد که به قرار زیر هستند:

منبع: GLOBAL NGO TECHNOLOGY REPORT 2019