«بنیاد کمکهای خیریه» (CAF)، مؤسسه نیکوکاری پیشرو است که در بریتانیا و در سطح بینالمللی فعالیت میکند. وظیفه این بنیاد پیوند دادن سازمانها، مؤسسات و افراد مهم است تا اطمینان حاصل کند که همه در آینده سهیم هستند.
CAF بر این باور است که عامل تغییر پایدار در بین بخشها و مرزها، داخل قلبها، ذهنها و دستان کسانی نهفته است که برای ایجاد تفاوت تلاش میکنند. ماهیت وجودی این بنیاد، تسریع پیشرفت جامعه به سوی آیندهای عادلانه و پایدار برای همه است.
گزارش مدیرعامل بنیاد
"بسیاری از خیریهها پس از مبارزه با مشکلات همهگیری کرونا این پرسش را مطرح میکنند که اکنون چه کاری باید برای بازسازی امور مالی و روابط خود با داوطلبان، خیّران و دولت انجام دهند."
ایفای نقش خیریهها در جوامع محلی و جامعه بزرگتر ما در طول دو سال گذشته همزمان با همهگیری کرونا غیرقابل انکار بوده است. اما اکنون و پس از مبارزه با این همهگیری، خیریهها ضمن بررسی دقیق اوضاع این پرسش را مطرح میکنند که چه کاری باید برای بازسازی امور مالی و روابط خود با داوطلبان، خیّران و دولت انجام دهند.
«بنیاد کمکهای خیریه» ضمن تعهد به شناسایی چالشهای فراروی بیش از 200 هزار خیریه در بریتانیا، گزارش «چشمانداز خیریهها» را برای کمک به حل مسائل و معضلات پیچیده عرضه میکند.
این مطالعه که حاصل نظرسنجی گسترده از رهبران خیریه است نگاهی اجمالی به سال گذشته میاندازد، مشکلات بالقوه و نوآوریها را شناسایی کرده و همچنین حقایقی تلخ را درباره انعطافپذیری مالی مطرح میکند. این گزارش همچنین به اختلاف ثروت میان خیریههای بزرگتر و کوچکتر میپردازد و لزوم حمایت بیشتر از خیریههای کوچک و متوسط را مورد تأکید قرار میدهد. اینجانب (مدیرعامل بنیاد) از همکارانم که برای تکمیل نظرسنجی وقت گذاشتند و به همه ما برای شکل دادن آینده کمک کردند، سپاسگزام.
کسب درآمد از دوران قبل از کووید 19 یک چالش همیشگی بود و دستیابی به پایداری مالی کماکان یکی از مسائل مهم خیریههاست. خیلی از خیریهها همزمان با تقویت یا بازسازی ذخایر مالی خود به درستی تصمیم به سرمایهگذاری در زیرساختهای خود، فناوری دیجیتال و غیره گرفتهاند تا همگام با آینده حرکت کنند. خیریهها همچون بنگاههای اقتصادی و دولت، روند پذیرش فناوری را به ویژه در زمانی که با توقف تقریباً کامل جذب سرمایه حضوری و چهره به چهره مواجه شدهاند، تسریع بخشیدهاند.
همه این کارها در حالی انجام میشود که آنها همچنان به برآوردن تقاضای خدمات خود ادامه میدهند، مسیری که به نظر نمیرسد با توجه به فشار مالی که بسیاری از خانوارها با آن مواجه هستند، کند شود.
با توجه به یافتههای گزارش حاضر از دولت میخواهیم تا ایدههای جدیدی را برای کمک به بخش خیریه جهت دستیابی به پایداری مالی میانمدت و بلندمدت مدنظر قرار دهد. خیریههای مجهز به دانش عمیق بومی و شبکههای میدانی، میتوانند و باید نقش مهمی را در کمک به دولت در تحقق دستور کار آن ایفا کنند.
بنگاهها نیز بایستی به خیریهها به چشم شرکای طبیعی نگاه کرده و به آنها کمک کنند با تأمین بودجه چندساله و منابع مالی نامحدود از یک پایگاه محکم و قوی برای آینده برخوردار شوند.
در عین حال خود خیریهها باید به طور روزافزون به دنبال فرصتهایی برای هکاری با یکدیگر جهت دستیابی به اهداف بیشتر باشند.
در نهایت از طریق این ارتباطات بیشمار است که میتوانیم ابتکارات مهم را پیش ببریم، چالشها را حل کنیم، جرقه نوآوری را بزنیم و نهایتاً زندگی را بهبود ببخشیم.
برای مطالعه :
چالش سازمانهای خیریه
نیل هسلوپ
"مدیرعامل بنیاد کمکهای خیریه"
یافتههای اصلی
دستیابی به پایداری مالی، مهمترین چالش رهبران خیریه است، در حالی که شمار فزایندهای از خیریهها قصد دارند از ذخایر مالی برای جبران کسری درآمد استفاده کنند.
مهمترین چالشهایی که رهبران خیریه به آن اشاره کردند، عبارتند از: ایجاد درآمد و دستیابی به پایداری مالی (58٪)، برآوردن تقاضا برای خدمات (30٪).
سومین چالش مهم نیز کاهش بودجه دولتی/ عمومی بود (26٪)، هرچند خیریههای بسیار کمتری در مقایسه با دوران پیش از همهگیری (32٪ در سال 2019) این گزینه را انتخاب کردند.
یک پنجم (21٪) از خیریهها اعلام کردند که درصدد استفاده از صندوقهای ذخیره (وجوه احتیاطی) خیریه برای جبران کسری درآمد هستند که این رقم بیش از دو برابر سال 2019 بود (10٪). از هر 25 خیریه یک مؤسسه (4٪) اظهار داشت که بهترین استفاده از سرمایهگذاریها یکی از سه چالش اصلی آنهاست.
در مقایسه با سال 2019، خیریههای کمتری گزارش دادند که افزایش آگاهی عمومی پیرامون خیریه و اهداف آن و نیز افزایش رقابت در بخش خیریه یا در بین اهداف آن از جمله چالشهای اصلی آنهاست که نشان میدهد برخی سازمانها بر اثر کووید، شهرت و آوازه خود را افزایش دادهاند.
شکل 1: به نظر شما سه چالش مهم پیش روی سازمان کدام است؟
نظر رهبران خیریه نسبت به آینده
بخش عمده رهبران خیریه نسبت به سازمانهای خود خوشبین هستند، اما نسبت به بخش خیریه به طور کلی به ویژه حول حمایتهای دولتی خوشبین نیستند.
اکثر رهبران خیریه (81٪) نسبت به آینده سازمان خود خوشبین هستند و سطح خوشبینی همگان با درآمد خیریه افزایش مییابد. در عین حال میزان خوشبینی رهبران خیریه نسبت به سازمانهای خود بیشتر از خوشبینی کلی آنها نسبت به بخش خیریه است (51٪).
همچنین درصد خوشبینی در بین رهبرانی که سازمانهایشان کمتر از 1 میلیون پوند درآمد دارد، کمتر است (45٪).
از هر چهار رهبر خیریه، سه نفر (75٪) اظهار داشتند که تقاضا برای خدمات سازمانشان طی سال اول وقوع همهگیری افزایش یافته و 86٪ پیشبینی کردند که تقاضا همچنان رو به افزایش خواهد بود.
اکثر آنها (80٪) مطمئن بودند که سازمان میتواند این تقاضا را برآورده کند، گرچه خوشبینی رهبران نسبت به بخش کلی خیریه در اینجا نیز کمتر از سازمانهای متبوعشان بود.
حدود دو سوم (64٪) از رهبران خیریه نسبت به حمایت دولت از این بخش بدبین هستند، هرچند تفاوتهایی از این نظر در سراسر بریتانیا وجود دارد.
احتمال بدبینی رهبران خیریههای انگلیس (74٪) بیش از رهبران اسکاتلند (42٪) یا ایرلند شمالی (57٪) است. این نظرات از سال 2019 تاکنون تا حد زیادی بدون تغییر مانده و همهگیری کرونا تأثیر اندکی بر آن داشته است.
خوشبینی رهبران خیریه نسبت به سازمانهای خود بیشتر از خوشبینی کلی آنها نسبت به بخش خیریه است
روابط خیریهها با دولت
خیریهها در اسکاتلند و ایرلند شمالی به احتمال بیشتر احساس میکنند که دولت برای آنها ارزش قائل است.
در سراسر بریتانیا، اتفاق نظر گستردهای (69٪) وجود داشت که طی پنج سال آینده دولت به خیریهها به چشم خدماتدهندگان عمومی و سازمانهایی که به نیابت از بخش دولتی خدمات عمومی را ارائه خواهند کرد، نگاه خواهد کرد. رهبران خیریه در اسکاتلند (77٪) و ایرلند شمالی (81٪) خیلی بیشتر از همتایان انگلیسی خود (64٪) با این نظر موافق بودند.
خیریههای مستقر در اسکاتلند (47٪) و ایرلند شمالی (38٪) همچنین به احتمال بیشتر موافق بودند که دولت برای مشارکت آنها در توسعه سیاستهای عمومی ارزش قائل است (در مقایسه با 25٪ انگلیس و میانگین 31٪ بریتانیا). در اسکاتلند به طور خاص، 80٪ از رهبران خیریه معتقدند که دولت، خیریهها را به عنوان خطوط ارتباطی مهم با جوامع محلی مینگرد (در مقایسه با میانگین 64٪ بریتانیا).و
با این وجود تقریباً همه رهبران خیریه در سراسر بریتانیا (91٪) متفقالقول بر این باور بودند که طی پنج سال آینده انتظار میرود بخش خیریه شکافهای موجود در ارائه خدمات عمومی را پر کند. متأسفانه از هر سه رهبر خیریه تنها یک نفر (29٪) گمان میکند که خیریهها یک منبع مهم اطلاعاتی در برنامهریزی برای بحرانهای آینده هستند، حتی با وجود آنکه همهگیری کرونا آگاهی عمومی نسبت به کمکهای خیریه به جامعه را افزایش داده است (71٪).
شکل 2: همهگیری کووید 19 پرسشهای مهمی را درباره روابط بین خیریهها و دولت به وجود آورده است. تا چه حد موافق یا مخالف هستید که دولت طی پنج سال آینده ...؟
سرمایه گذاری در راهکارهای فناوری
در طول همهگیری، خیریههای بزرگتر به احتمال بیشتر در راهکارهای فناوری سرمایهگذاری کردهاند.
تقریباً همه رهبران خیریه (89٪) معتقدند که تغییرات تکنولوژیکی مربوط به سازمان آنهاست. طی سال نخست وقوع همهگیری اکثر خیریهها در حوزه فناوری اطلاعات (I.T) سرمایهگذاری کردند، اما این امر به ویژه در مورد خیریههای بزرگتر صادق بود.
تنها کمتر از دو سوم (64٪) خیریههایی با درآمد سالانه کمتر از 1 میلیون پوند از سرمایهگذاری در حوزه I.T، فناوریهای جدید و راهکارهای آنلاین خبر دادند، در حالی که این رقم برای خیریههای با درآمد بیش از 5 میلیون پوند 80٪ بود.
اکثریت قریب به اتفاق رهبران خیریه معتقد بودند که فناوری به خیریهها اجازه میدهد راههای جدید و خلاقانهای را برای انجام مأموریت خود بگشایند (88٪) و اینکه فناوری ماهیت محل کار خیریه را تغییر خواهد داد (90٪).
رهبران خیریههای بزرگتر (خیریههایی با درآمد بیش از 5 میلیون پوند) خیلی بیشتر از خیریههای کوچکتر (مؤسسات با درآمد کمتر از 1 میلیون پوند) با این نظر موافق بودند. همچنین خیریههای بزرگتر بیش از همتایان کوچکتر خود از اجرا، بررسی یا حرکت دائمی به سمت روش دورکاری خبر دادند (80٪ از خیریههای بزرگتر در مقایسه با 58٪ از خیریههای کوچکتر).
شکل 3: با توجه به هر یک از کارهای زیر لطفاً به ما بگویید که آیا سازمان شما این کار را در طول 12 ماه گذشته انجام داده است یا خیر؟
جمع آوری کمک آنلاین
در چشمانداز رو به رشد دیجیتال، تنها یک چهارم از رهبران خیریه با نحوه جمعآوری مؤثر کمکهای مالی به صورت آنلاین آشنایی دارند.
از هر 10 خیریه بیش از هفت مؤسسه (72٪) گزارش کردند که در حال معرفی یا برنامهریزی جهت معرفی روشهای نوین نیکوکاری هستند.
طبق نظرسنجی جداگانه CAF، نیمی از خیریهها بر این باورند که همهگیری کرونا روش جمعآوری کمکهای مالی را برای همیشه تغییر داده (48٪) و 51٪ اعلام کردند که قصد دارند فعالیتهای کمپینسازی بیشتری را از طریق پلتفرمهای دیجیتال نظیر اپلیکیشنها، وبسایتها یا رسانههای اجتماعی انجام دهند. به علاوه 45٪ از آنها توانایی خود برای قبول کارتهای اعتباری و کمکهای اهدایی دیجیتال را افزایش دادند.
از هر پنج رهبر خیریه، دو نفر به طور فزاینده از روش جمعآوری کمکهای مالی آنلاین استفاده میکنند (41٪) و معتقدند که خیریهها از فناوریهای جدید به طرز مؤثر برای افزایش اعانه بهره میگیرند (39٪). با این حال تنها 24٪ از رهبران خیریه اعلام کردند که از دانش لازم برای جمعآوری مؤثر کمکهای مالی آنلاین برخوردارند، گرچه این میزان نسبت به زمان قبل از همهگیری (15٪ در سال 2019) بهبود یافته است. با فاصله گرفتن از روشهای جمعآوری کمک حضوری و کمکهای نقدی که از ثمرات کووید است، شاید برخی خیریهها بیش از پیش آسیبپذیر شوند.
بیشتر بخوانید :
توصیههایی برای آینده
برای دولت
- با توجه به بحران تأمین بودجه پیش روی بخش خیریه، دولت باید به حمایتهای فعلی خود ادامه دهد و راههای جدیدی را برای اطمینان از پایداری مالی میانمدت و بلندمدت این بخش بیابد. حمایت بیشتر از خیریههای کوچک و متوسط به طور خاص لازم است.
- خیریهها میتوانند نقش مهمی در کمک به دولت برای تحقق دستور کار آن ایفا کنند. دولت باید اطمینان حاصل کند که فرصتهای تأمین بودجه برای خیریهها فراهم است و همچنین اطمینان یابد که این بخش در تدوین و اجرای دستور کار آن مشارکت دارد.
برای سرمایه گذاران و وامدهندگان
- سرمایهگذاران هنگام بررسی درخواست بودجه باید انعطافپذیری خیریه را در نظر بگیرند. هرچند خیریهها به تأمین بودجه نیاز دارند، اما دادن زمان و فضا به آنها برای شناسایی نقاطی که نیاز به تقویت سازمان خود دارند، اعم از مهارتهای رهبری یا خرد مالی برای رهبران ارشد، برای موفقیت بلندمدتشان حیاتی خواهد بود.
- سرمایهگذاران باید مطمئن شوند که هر نوع طرحی برای تغییر اولویتهای تأمین بودجه یا اطلاعات مربوط به بودجههای جدید یا ازسرگیری برنامههای تأمین مالی که تحت تأثیر همهگیری قرار گرفته بودند را به اشتراک میگذارند. رهبران خیریه که به دنبال ایجاد توازن مجدد در امور مالی خود هستند، ازهرگونه امکان پیشبینی در چشمانداز بودجه استقبال خواهند کرد.
- بودجه چند ساله، چه از طرف کمکهای بشردوستانه باشد و چه از طرف دولت، باید به یک هنجار و قاعده تبدیل شده و نامحدود باشد. این به خیریهها کمک میکند تا انعطافپذیرتر شوند و روابط بین وامدهندگان، مردم و جوامعی که علاقهمند به خدمت به آنها هستند را تقویت میکند.
برای خیریهها
- خیریهها باید در اموری چون حکمرانی و رهبری خوب، تحول دیجیتال و توسعه کارکنان سرمایهگذاری کنند. تغییرات زیادی در واکنش به همهگیری ایجاد شده و خیریهها باید به دقت بررسی کنند که چه اقداماتی بیشترین تفاوت را در درازمدت ایجاد خواهد کرد.
- خیریهها باید با تأمینکنندگان مالی درباره ارزش بهبودپذیری به عنوان یک موضوع اصلی صبحت کنند و لزوم تغییر نحوه عملکردشان پس از بحران را مورد تأکید قرار دهند.
- خیریهها باید زمانی را صرف بررسی نحوه تغییر چشمانداز جذب کمکهای مالی و تأثیر شیوههای دیجیتال در این رابطه کنند.
- خیریهها باید به شبکههای دیجیتال جدید، جنبشهای اجتماعی و گروههای کمکرسان متقابل دسترسی پیدا کنند تا فرصتهایی را برای همکاری با یکدیگر بیابند.
آنها به قهرمانان سایر بخشها احتیاج دارند تا اهمیت خود و نیاز به حمایت مستمر از سوی تصمیمسازان ملی را برجسته کنند.
منبع: charity landscape report 2022
ارسال نظر