کارشناسان بازاریابی برای ارتباط با مخاطبان هدف باید کانالهای بسیار مختلفی را امتحان کنند و خود را متفاوت از دیگر رقبا نشان دهند. رسانههای اجتماعی، محتوای ویدیویی، میکروسایتها، تبلیغات پولی، ایمیل و... از جمله ابزارهایی هستند که بازاریابها از آنها برای ارسال پیامهای خود و ارتباط با مخاطبان استفاده میکنند.
بخش عمدهای از جدیدترین کانالهای بازاریابی بهعنوان ابزارهای ارتباطی نوآورانه معرفی شدهاند؛ اما ایمیل (email) همچنان نقش محوری خود را در بازاریابیِ تأثیرگذار، حفظ کرده است. از آنجا که 91 درصد از کاربران آمریکایی هر روز ایمیلهای خود را چک میکنند، «بازاریابی ایمیلی» یا «ایمیل مارکتینگ» (email marketing) باید کانون توجه سازمان غیرانتفاعی برای ارتباط با مخاطبان باشد.
بازاریابی ایمیلی چیست؟
بازاریابی ایمیلی یکی از روشهای ارتباطی مؤثر است که برای تبلیغ کالاها و خدمات در دنیای دیجیتال استفاده میشود. در بازاریابی ایمیلی، ایمیلهای تبلیغاتی به مشتریان یا افرادی که در لیست ایمیل شرکت قرار دارند، ارسال میشود. این ایمیلها میتوانند شامل تخفیفها، پیشنهادات ویژه، جدیدترین محصولات و خدمات شرکت و یا اخبار مرتبط با آن باشند.
برای موفقیت در بازاریابی ایمیلی، لازم است که ایمیلها به شکلی جذاب و متناسب با نیازهای مشتری باشند. استفاده از تصاویر، عناوین جذاب، متن کوتاه و واضح و ارائهی اطلاعات کاربردی و مفید میتواند باعث جلب توجه مخاطبان و افزایش نرخ بازدید و پاسخ به ایمیلهای تبلیغاتی شود. همچنین، لازم است که ارسال ایمیلها به شکل منظم و در زمانی مناسب صورت گیرد تا مخاطبان به آن عادت کنند و اطلاعات تبلیغاتی را به راحتی دریافت کنند.
در کل، بازاریابی ایمیلی در دنیای دیجیتال بهعنوان یکی از روشهای ارتباطی مؤثر و بازده بالا شناخته شده است. با استفاده از این روش، شرکتها میتوانند با هزینهی کمتر، پیامهای تبلیغاتی خود را به مخاطبان خود ارسال کنند و به آنها نشان دهند محصولات و خدمات شرکت آنها چه ارزشی دارند. با این حال، در نظر داشته باشید که ارسال ایمیلهای تبلیغاتی بدون مجوز گیرنده یا استفاده از روشهای غیراخلاقی در این زمینه، میتواند به آسیب رساندن به شرکت شما و کاهش اعتبار آن منجر شود.
بنابراین، لازم است در بازاریابی ایمیلی، اصول اخلاقی و روشهای مجاز را رعایت کنید و با توجه به خواست و نیاز مخاطبان، نوع و تعداد ایمیلهای تبلیغاتی خود را مدیریت کنید. همچنین با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند بازدیدکنندگان و رفتار مخاطبان در پاسخ به ایمیلهای تبلیغاتی، میتوانید بهبودهایی را در روش بازاریابی ایمیلی خود اعمال کنید و نرخ بازدهی بیشتری را از این روش به دست آورید.
آمار جمعآوری کمکهای مالی از طریق ایمیل
- در سال 2017 حدود 28 درصد از کل درآمدهای آنلاین از طریق ارسال پیامهای ایمیلی حاصل شد.
- 68 درصد از اهداکنندگان سراسر جهان به وبسایتها و آدرسهای ایمیلی که از پسوند دامنه «org.» استفاده میکنند، بیش از بقیه اعتماد دارند.
- بخش رسانههای عمومی (Public Media) کمترین سهم درآمد را از طریق ایمیل حاصل کرد (10 درصد)، در حالی که 57 درصد از درآمد آنلاین برای سازمانها و مؤسسات خیریهی حیات وحش/ رفاه حیوانات از طریق ایمیل به دست آمد.
برای مطالعه:
- اندازهی لیست مخاطبان ایمیل در سال 2017 با سرعت کمتری نسبت به سالهای گذشته افزایش یافت.
- در سال 2015، لیست مخاطبان 15 درصد رشد کرد، در حالی که این رقم در سالهای 2016 و 2017 به ترتیب 14 و 11 درصد بود.
- مؤسسات خیریهی رسانهی عمومی، در سال 2017، شاهد رشد 41 درصدی در اندازهی لیست مخاطبان بودند، در حالی که بخش بینالملل تنها بخشی بود که کاهش را تجربه کرد (تغییر منفی 8 درصد)
- به ازای هر هزار ایمیل درخواست جمعآوری کمک که یک مؤسسهی خیریه ارسال میکند، به طور میانگین 17 دلار جمعآوری میشود.
- در سال 2017، سازمانها و مؤسسات خیریه به طور میانگین 66 ایمیل را برای هر مشترک ارسال کردند که افزایش 11 درصدی را نسبت به سال 2016 نشان میدهد.
- بزرگترین دسته از پیامهای ایمیلی در ارتباط با درخواست جمعآوری کمکهای مالی بود (25 ایمیل در سال به ازای هر مشترک).
برای مطالعه:
- سازمانهای زیستمحیطی به طور میانگین 89 ایمیل را برای هر مشترک ارسال کردند که بیشترین تعداد ایمیل در هر بخش است؛ در مقابل بخش بهداشت کمترین تعداد را با 38 ایمیل به خود اختصاص داد.
- نرخ پاسخ (response rate) ایمیلهای حمایتی در سال 2017 با کاهش 9 درصدی به 2.2 درصد رسید.
- اندکی افت در نرخ بازشدن ایمیل (کاهش 1 تا 15 درصدی)، نرخ کلیک کردن (کاهش 1 تا 2.5 درصدی) و نرخ تکمیل صفحه (کاهش 4 تا 76 درصدی) مشاهده شده است. نرخ لغو اشتراک به 0.12 درصد کاهش یافت که 13 درصد کمتر از سال قبل است.
- نرخ پاسخ به ایمیلهای جمعآوری کمک مالی در سال 2017 با 6 درصد کاهش به 0.06 درصد رسید.
- در مورد پیامهای حمایتی، اندکی افت در نرخ باز شدن ایمیل (کاهش 1 تا 15 درصدی)، نرخ کلیک کردن (کاهش 6 تا 0.42 درصدی) و نرخ تکمیل صفحه (کاهش 6 تا 16 درصدی) مشاهده شده است. نرخ لغو اشتراک به 0.18 درصد کاهش یافت که 3 درصد کمتر از سال قبل است.
- بانیان جمعآوری کمک در رویدادهای پیادهروی، دویدن و دوچرخهسواری که بیش از 15 ایمیل ارسال میکنند، 76 درصد بیشتر از ارسالکنندگان غیرایمیلی، پول جمعآوری میکنند.
- 79 درصد از ایمیلهای جمعآوری کمک، خط گیرندگان خود (To) را با نام و نام خانوادگی شخصیسازی نمیکنند.
نامه پستی مستقیم (Direct Mail) همراه با پیامهای دیجیتال
- ارتباط با یک مشتری برای اولین بار ممکن است بین 18 تا 20 نقطه تماس بخواهد.
- 90 درصد افراد قبل از تماس ابتدا از وبسایت دیدن میکنند.
- 96 درصد از افراد بدون انجام خرید، محل را ترک میکنند.
- ارسال نامهی مستقیم در کنار تبلیغات دیجیتال، نرخ تبدیل (conversion rate) را 28 درصد افزایش میدهد.
- پویشهای بازاریابی که از پست مستقیم توأم با یک یا چند رسانه دیجیتال استفاده میکردند، افزایش 118 درصدی نرخ پاسخ (response rate) را در مقایسه با استفادهی صرف از پست مستقیم تجربه کردند.
- بازدیدکنندگان وبسایت که مجدداً هدف قرار میگیرند، 70 درصد احتمال بیشتری دارد که به اهداکنندگان تبدیل شوند.
- 26 درصد از مشتریان در صورت هدفگیری مجدد، به یک سایت بازمیگردند.
آمار ارسال نامه پستی مستقیم
- حجم ارسال نامهی مستقیم در سال 2016 به 149.4 میلیارد کاهش یافت، اما بهعنوان درصدی از کل پستها افزایش پیدا کرد.
- نرخ پاسخ به نامهی مستقیم در سال 2016 برای لیست همهی مشتریان برابر 5.3 درصد و برای لیستهای احتمالی 2.9 درصد بود.
- پاکتهای بزرگ با 6.6 درصد بیشترین نرخ پاسخدهی خانوار را نسبت به سایر وسایل دارند، در حالی که کارتپستالها با 5.7 و پاکتهایی با اندازه نامه با 4.3 درصد در ردههای بعدی قرار گرفتهاند.
- پاکتهای بزرگ با 37 درصد، بیشترین بازده سرمایهگذاری خانوار را نسبت به سایر وسایل دارند و کارت پستال و پاکتهای نامه با 29 درصد به دنبال آن قرار گرفتهاند.
- بهترین روشهای ردیابی نرخ پاسخ عبارتند از ردیابی آنلاین نظیر PURLها (61 درصد)، مراکز تماس یا تلفن (53 درصد) و کد یا کوپن (42 درصد).
- به ازای هر 167 دلار هزینههای پست مستقیم در آمریکا، بازاریابان 2095 دلار کالا میفروشند.
- افزودن نام یک شخص در پست مستقیم میتواند نرخ پاسخ را تا 135 درصد افزایش دهد.
- افزودن نام شخص و سایر اطلاعات پیچیدهتر پایگاه داده میتواند نرخ پاسخ را تا 500 درصد افزایش دهد.
- هدف قرار دادن مشتریان در یک سطح یک به یک (1:1) باعث افزایش 50 درصدی یا بیشتری نرخ پاسخ میشود.
برای مطالعه:
- 40 درصد از موفقیت یک پویش بازاریابی مستقیم به دادهها و اطلاعات بستگی دارد.
- 73 درصد از شرکتها آرزو دارند که دادهمحور شوند، اما تنها 20 درصد از آنها موفق میشوند که دادهها را عملیاتی کنند.
- 13 درصد از ایمیلها در عرض پنج دقیقه باز و خوانده میشوند.
- 17 درصد از افرادی که پشتیبانی خود را از طریق ایمیل اعلام میکنند، این کار را بر روی یک دستگاه همراه انجام میدهند.
- نرخ باز کردن ایمیل سازمانها و مؤسسات خیریه به طور خاص بین 15 تا 18 درصد است.
- ایمیلهای حاوی گزینههای اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، نرخ کلیک را تا 158 درصد افزایش میدهند.
نتیجهگیری
استفاده از روشهای مختلف بازاریابی میتواند در جذب کمکهای خیرین برای خیریهها مؤثر باشد. بازاریابی ایمیلی و ارسال نامهی پستی بهعنوان یکی از روشهای مهم در این زمینه، میتواند باعث افزایش شناخت مخاطبان نسبت به خدمات و فعالیتهای خیریه و در نتیجه جذب کمکهای بیشتر شود.
با ارسال ایمیلهای تبلیغاتی به شکل منظم و با محتوای جذاب و مفید، مخاطبان را در جریان فعالیتهای خیریه قرار داده و آنها را به کمک به خیریهها ترغیب میکند. به عنوان مثال، با ارسال ایمیلهای تبلیغاتی در مورد یک پروژهی خیریهی خاص و نحوهی کمک به آن، مخاطبان میتوانند با جزئیات بیشتری دربارهی اهداف و نیازهای خیریه شناخت پیدا کنند و با احساس ارتباط بیشتری با آن، بیشتر به آن کمک کنند.
استفاده از روشهای مختلف بازاریابی بهویژه بازاریابی ایمیلی، میتواند به جذب کمکهای بیشتر برای خیریهها کمک کند. با استفاده از محتوای جذاب و مناسب، مخاطبان را به کمک به خیریهها ترغیب میکنیم و با استفاده از ابزارهای تحلیلی و بهینهسازی روش بازاریابی ایمیلی، نرخ بازدید و پاسخ به ایمیلهای تبلیغاتی را افزایش داده و در نتیجه جذب کمکهای بیشتری برای خیریهها را ممکن میسازیم. بازاریابی به شیوههای مختلف میتواند به جذب کمکهای خیرین برای خیریهها کمک کند، به شرطی که با رعایت اصول اخلاقی و استفاده از روشهای مجاز انجام شود و مخاطبان با محتوای جذاب و مفید، به کمک به خیریهها ترغیب شوند.
ارسال نظر