گزارش جهانی فناوری در سازمان‌های غیردولتی (The Global NGO Technology Report) یک طرح تحقیقاتی دو ساله است که با هدف «درک بهتر نحوه استفاده از فناوری در NGOها» انجام می‌شود.

این گزارش که توسط وبلاگ فناوری «Nonprofit Tech for Good» و تحت حمایت مالی «Funraise» تهیه شده است، نحوه استفاده‌ NGOها از ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل، ابزارهای جذب کمک‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، فناوری تلفن همراه و نرم‌افزار بهره‌وری را شرح می‌دهد.

گزارش امسال (2019) که نسخه چهارم این گزارش محسوب می‌شود، الگوهای فناوری در NGOهای واقع در آفریقا، آسیا، استرالیا و نیوزیلند، اروپا، آمریکای لاتین و کارائیب، آمریکا و کانادا را فراهم می‌کند که در این گزارش اختصاصاً به «آسیا» می‌پردازیم.

به علاوه میانگین جهانی داده‌های به دست آمده و نیز درجه‌بندی فناوری در NGOها نیز ارائه خواهد شد. گزارش جهانی فناوری در سازمان‌های غیردولتی، همزاد گزارش دیگری با عنوان «گزارش جهانی روندهای نیکوکاری» (GlobalTrends in Giving Report) است. 

یافته‌های هر دو گزارش به NGOها کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا از فناوری به طور  مؤثر برای ترغیب فعالیت‌های بشردوستانه و تحقق مأموریت و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند یا خیر.

درباره گزارش

گزارش حاضر مبتنی بر نتایج نظرسنجی از 5721 سازمان غیردولتی از 160 کشور در سراسر جهان است. این نظرسنجی آنلاین از اول مارس تا 31 می 2019 انجام شد و برای دسترسی به طیف گسترده مخاطبان به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی منتشر شد.

لازم به ذکر است که با توجه به روش مورد استفاده، نتایج؛ تنها دیدگاه پاسخ‌دهندگان ذیل را منعکس می‌کند: 

  • افرادی که به زبان انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی یا اسپانیایی مسلط هستند؛
  • افرادی که اینترنت دسترسی دارند؛ 
  • افرادی که از ایمیل و یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛

از  آنجا که هر سال تعداد بیشتری از NGOهای سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت می‌کنند، یافته‌های گزارش دقیق‌تر و برای جامعه سازمان‌های غیردولتی مفیدتر می‌شود.

سازمان‌های مجری و حامی گزارش

  1. Nonprofit Tech for Good؛ با نزدیک به 100 هزار بازدیدکنندۀ ماهانه و بیش از یک میلیون دنباله‌کننده  در شبکه‌های اجتماعی، این یک وبلاگ پیشرو رسانه اجتماعی و جذب کمک‌های  آنلاین برای سازمان‌های غیرانتفاعی سراسر جهان است. (NPTECHFORGOOD.COM)
  2. Funraise؛ این  سازمان فناوری نوآورانه جمع‌آوری کمک‌های مالی را با اتکا به تجربه یک  سازمان غیرانتفاعی فراهم می‌کند. پلتفرم این سازمان برای جذب کمک‌های مالی  طراحی شده است (FUNRAISE.ORG)

گرایش به استفاده از فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGO) آسیا

در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:

گرایش به استفاده از فناوری در 5 کشور برتر آسیا

اندازه سازمان‌ها در استفادهاز فناوری برای سازمان‌های غیردولتی

بومیک شاه (BHOMIK SHAHبنیانگذار و مدیرعامل NGOBOX & CSRBOX  در هند بر این باور است که: "در سال 2019، هند دارای 500 میلیون کاربر تلفن همراه و بزرگ‌ترین جمعیت جوان دنیا بود.
روندهای دیجیتال و تغییرات جمعیتی نشان می‌دهد که NGOهای هندی، نقش پیشرو و کلیدی را در ایجاد عصر نوینی از تعاملات و جمع‌آوری کمک‌های آنلاین و فناوری تلفن همراه ایفا خواهند کرد."

5 یافته کلیدی برتر

1:

67% سازمان‌های غیردولتی در آسیا، آپدیت‌های ایمیل را برای حامیان و کمک‌کنندگان خود ارسال می‌کنند که نسبت به 55% سال 2018، افزایش داشته است.
30% از آنها اغلب ایمیل‎ها را به صورت ماهیانه ارسال می‌کنند. 56% نیز به طور مرتب ایمیل‌های درخواست جمع‌آوری کمک را ارسال می‌کنند که 32% از آنها به صورت فصلی است.

2:

در مقایسه با میانگین جهانی، NGOهای آسیا، پیشرو در استفاده از فناوری‌های جدید برای جذب کمک‌های مالی هستند. 7% از بلندگوی هوشمند، 5% از گیمینگ و 4% از ارزهای دیجیتال برای این کار استفاده می‌کنند.

3:

57% سازمان‌ها، کمک‌های آنلاین را در وب‌سایت خود می‌پذیرند. 72% سرویس برداشت مستقیم را قبول می‌کنند که نسبت به 61% درصد سال 2018 افزایش داشته است.
24% نیز پرداخت‌های کیف پول دیجیتال را قبول می‌کنند که بالاتر از 11% سال 2018 است. در عین حال 31% پی‌پال را می‌پذیرند که کمتر از 36% سال 2018 است. 

4:

95% سازمان‌ها عقیده دارند که رسانه‌های اجتماعی تأثیرگذار است، با این حال همگی در نرخی کمتر از میانگین جهانی از این رسانه‌ها استفاده می‌کنند.
72% از فیس‌بوک، 32% از توییتر، 28% از اینستاگرام، 26% از یوتیوب و 25% از لینکدین استفاده می‌کنند.

5:

56% در سال 2019 مخارج خود در زمینه فناوری را افزایش دادند که بالاترین نرخ جهانی است. NGOها از سرمایه‎گذاری در حوزه انقلاب دیجیتال که به سرعت در سراسر قاره آسیا در حال گسترش است، استقبال می‌کنند.

نقش ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل در استفاده از فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGO) آسیا

به  طور کلی 10460 نفر تعداد مشترکان ایمیلی NGO آسیا است. 70% از NGOها در آسیا وب‌سایت دارند که قابلیت‌های مختلفی دارند، مانند:

قابلیت‌های وب‌سایت در آسیا

67% از NGOها نیز آپدیت‌ برنامه‌های خود را از طریق ایمیل برای اعضای خود ارسال می‌کنند:

56% از افراد تحت حمایت نیز ایمیل‌های با موضوع درخواست کمک مالی برای NGO ارسال می‌کنند:

برنامه ارسال آپدیت‌ از طریق ایمیل

در این بین نیز 30% از یک نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) برای رصد کمک‌های مالی و مدیریت ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان استفاده می‌کنند.
 37% دیگر نیز از فناوری رمزگذاری برای محافظت از داده‌ها و  ارتباطات آنها استفاده می‌کنند.

آمار و ارقام گرایش به نیکوکاری در NGOهای آسیا

به طور کلی NGOهای آسیایی در جمع‌آوری کمک‌های مالی فعال هستند. آنها روش‌های مختلفی را برای دریافت کمک‌های مالی در نظر گرفته‌اند؛ برای مثال 57% از کمک‌های مالی را به صورت آنلاین و از طریق وبسایت قبول می‌کنند. روش‌های پرداخت نیز به قرار زیر است:

و اما روش‌هایی که برای دریافت کمک‌های مالی استفاده می‌شوند عبارت است از:

سه‌شنبه نیکوکاری در NGOهای آسیا

نقش رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان

82% از NGOها در آسیا به طور مرتب از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان استفاده می‌کنند.

1. فیس‌بوک (Facebook)

میانگین تعداد دنبال‌کنندگان فیس‌بوک حدود 33824 نفر است. به طور کلی 74% از آمار  به دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از فیس‌بوک دارند:

2. اینستاگرام (Instagram)

میانگین  تعداد دنبال‌کنندگان اینستاگرام حدود 4877 نفر است. به طور کلی 28% از آمار  به دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از اینستاگرام دارند:

3. توییتر (Twitter)

میانگین  تعداد دنبال‌کنندگان توییتر حدود 9703 نفر است. به طور کلی 32% از آمار به  دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از توییتر دارند:

4. لینکدین (Linkedin)

میانگین  تعداد دنبال‌کنندگان لینکدین حدود 931 نفر است. به طور کلی 25% از آمار به  دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از لینکدین دارند:

5. یوتیوب و واتس‌آپ (Youtube & Whatsapp)

آمار  به دست آمده نشان می‌دهد که میانگین مخاطبان واتس‌آپ 1471 نفر است و به  طور کلی 42% از افراد تمایل به استفاده از واتس‌آپ دارند، 26% نیز از  یوتیوب استفاده می‌کنند:

دیگر آمار و ارقام به دست آمده از NGOهای آسیا، به قرار زیر است:

بهره‌وری و فناوری‌های نوظهور در آسیا

طبق یک نظرسنجی، میزان شناخت NGOها از فناوری‌های مختلف بررسی شده است که در جدول زیر آمده است:

علاوه بر آن، آمار نشان می‌دهد که:

درجه‌بندی اثربخشی فناوری بر عملکرد NGOهای آسیا

با  توجه به گزارشی که تهیه شده است، 10 ابزار مؤثر و برتر ارتباطی برای  جمع‌آوری کمک‌های مالی در NGOهای آسیا وجود دارد که به قرار زیر هستند:

منبع: GLOBAL NGO TECHNOLOGY REPORT 2019