گزارش جهانی فناوری در سازمان‌های غیردولتی (The Global NGO Technology Report) یک طرح تحقیقاتی دو ساله است که با هدف «درک بهتر نحوه استفاده از فناوری در NGOها» انجام می‌شود.

این گزارش که توسط وبلاگ فناوری «Nonprofit Tech for Good» و تحت حمایت مالی «Funraise» تهیه شده است، نحوه استفاده‌ NGOها از ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل، ابزارهای جذب کمک‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، فناوری تلفن همراه و نرم‌افزار بهره‌وری را شرح می‌دهد.

گزارش امسال (2019) که نسخه چهارم این گزارش محسوب می‌شود، الگوهای فناوری در NGOهای واقع در آفریقا، آسیا، استرالیا و نیوزیلند، اروپا، آمریکای لاتین و کارائیب، آمریکا و کانادا را فراهم می‌کند که در این گزارش اختصاصاً به «استرالیا و نیوزیلند» می‌پردازیم.

به علاوه میانگین جهانی داده‌های به دست آمده و نیز درجه‌بندی فناوری در NGOها نیز ارائه خواهد شد. گزارش جهانی فناوری در سازمان‌های غیردولتی، همزاد گزارش دیگری با عنوان «گزارش جهانی روندهای نیکوکاری» (GlobalTrends in Giving Report) است. 

یافته‌های هر دو گزارش به NGOها کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا از فناوری به طور  مؤثر برای ترغیب فعالیت‌های بشردوستانه و تحقق مأموریت و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند یا خیر.

درباره گزارش

گزارش حاضر مبتنی بر نتایج نظرسنجی از 5721 سازمان غیردولتی از 160 کشور در سراسر جهان است. این نظرسنجی آنلاین از اول مارس تا 31 می 2019 انجام شد و برای دسترسی به طیف گسترده مخاطبان به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی منتشر شد.

لازم به ذکر است که با توجه به روش مورد استفاده، نتایج؛ تنها دیدگاه پاسخ‌دهندگان ذیل را منعکس می‌کند: 

  • افرادی که به زبان انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی یا اسپانیایی مسلط هستند؛
  • افرادی که اینترنت دسترسی دارند؛
  • افرادی که از ایمیل و یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛

از  آنجا که هر سال تعداد بیشتری از NGOهای سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت می‌کنند، یافته‌های گزارش دقیق‌تر و برای جامعه سازمان‌های غیردولتی مفیدتر می‌شود.

سازمان‌های مجری و حامی گزارش

  1. Nonprofit Tech for Good؛ با نزدیک به 100 هزار بازدیدکنندۀ ماهانه و بیش از یک میلیون دنباله‌کننده  در شبکه‌های اجتماعی، این یک وبلاگ پیشرو رسانه اجتماعی و جذب کمک‌های  آنلاین برای سازمان‌های غیرانتفاعی سراسر جهان است. (NPTECHFORGOOD.COM)
  2. Funraise؛ این  سازمان فناوری نوآورانه جمع‌آوری کمک‌های مالی را با اتکا به تجربه یک  سازمان غیرانتفاعی فراهم می‌کند. پلتفرم این سازمان برای جذب کمک‌های مالی  طراحی شده است (FUNRAISE.ORG)

گرایش به استفاده از فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGO) استرالیا و نیوزلند

در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:

گرایش به استفاده از فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGO) آسیا

اندازه سازمان در گرایش به استفاده از فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGO) آسیا

کارن مهلب (Karen Mahlabمدیرعامل و بنیان‌گذار PRO BONO AUSTRALIA، بر این باور است که: "تقریباً همه سازمان‌های غیرانتفاعی استرالیا، رسانه اجتماعی را ابزاری کلیدی برای ارتباطات و جمع‌آوری کمک‌های مالی می‌دانند، اما کمتر از نیمی از آنها دارای یک استراتژی مکتوب هستند که این لزوم تقویت مهارت NPOها برای استفاده از پتانسیل کامل پلتفرم‌های اجتماعی را نشان می‌دهد ."

5 یافته کلیدی برتر

1:

در مقایسه با میانگین جهانی، NPOها در استرالیا و نیوزیلند دارای نرخ کمک‌های ماهانه/متناوب بسیار بالا با رقم 84%، کمک‌‎های ادای احترام با نرخ 49% و جمع‌آوری کمک مالی همتا به همتا با نرخ 37% هستند.

2:

95% سازمان‌ها دارای وب‌سایت هستند.
از بین آنها 25% به افراد معلول دسترسی دارند که بالاترین نرخ جهانی است. میانگین جهانی در این زمینه برابر 18% است.

3:

NPOها در استرالیا و نیوزیلند دارای پایین‌ترین نرخ جهانی مشارکت در مراسم سه‌شنبه نیکوکاری با رقم 7% هستند و با وجود آنکه در مراسم سال 2018، 50% وجوه بیشتری نسبت به سال 2017 جمع‌آوری شده است، تنها 20% از این سازمان‌ها قصد شرکت در مراسم سال 2019 را دارند.

4:

استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان از 8% در سال 2018 به 3% در سال 2019 کاهش یافت.
این کاهش بازتابی از افت درجه‌بندی اثربخشی برنامه‌های پیام‌رسان مورد استفاده‌ی NPOهای سراسر جهان از 88% در سال 2018 به 66% در سال 2019 است.

5:

استرالیا و نیوزیلند تنها منطقه‌ای در دنیاست که در آن، خبرنامه‌های چاپی و درخواست‌های چاپی جمع‌آوری کمک، فهرست 10 ابزار تأثیرگذار ارتباطی جهت جمع‌آوری کمک توسط NPOها را تشکیل می‌دهد.

نقش ارتباطات مبتنی بر وب و ایمیل در استفاده از فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGO) استرالیا و نیوزیلند

به  طور کلی 13625 نفر تعداد مشترکان ایمیلی NGO استرالیا و نیوزیلند است. 95% از NGOها در استرالیا و نیوزیلند وب‌سایت دارند که قابلیت‌های مختلفی دارند، مانند:

77% از NGOها نیز آپدیت‌ برنامه‌های خود را از طریق ایمیل برای اعضای خود ارسال می‌کنند:

43% از افراد تحت حمایت نیز ایمیل‌های با موضوع درخواست کمک مالی برای NGO ارسال می‌کنند:

در این بین نیز 47% از یک نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) برای رصد کمک‌های مالی و مدیریت ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان استفاده  می‌کنند. 38% دیگر نیز از فناوری رمزگذاری برای محافظت از داده‌ها و  ارتباطات آنها استفاده می‌کنند.

آمار و ارقام گرایش به نیکوکاری در NGOهای استرالیا و نیوزلند

به  طور کلی NGOهای استرالیا و نیوزلندی در جمع‌آوری کمک‌های مالی فعال هستند. آنها روش‌های مختلفی را برای دریافت کمک‌های مالی در نظر گرفته‌اند؛ برای مثال  62% از کمک‌های مالی را به صورت آنلاین و از طریق وبسایت قبول می‌کنند. انواع روش‌های پرداخت نیز به قرار زیر است:

و اما روش‌هایی که برای دریافت کمک‌های مالی استفاده می‌شوند عبارت است از:

سه‌شنبه نیکوکاری در NGOهای استرالیا و نیوزلند

نقش رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان

93% از NGOها در استرالیا و نیوزلند به طور مرتب از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با حامیان و کمک‌کنندگان استفاده می‌کنند.

1. فیس‌بوک (Facebook)

میانگین تعداد دنبال‌کنندگان فیس‌بوک حدود 14079نفر است. به طور کلی 92% از آمار  به دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از فیس‌بوک دارند:

2. اینستاگرام (Instagram)

میانگین  تعداد دنبال‌کنندگان اینستاگرام حدود 1656 نفر است. به طور کلی 40% از آمار  به دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از اینستاگرام دارند:

3. توییتر (Twitter)

میانگین  تعداد دنبال‌کنندگان توییتر حدود 3021 نفر است. به طور کلی 40% از آمار به  دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از توییتر دارند:

4. لینکدین (Linkedin)

میانگین  تعداد دنبال‌کنندگان لینکدین حدود 987 نفر است. به طور کلی 36% از آمار به  دست آمده نشان می‌دهد که افراد تمایل به استفاده از لینکدین دارند:

5. یوتیوب و واتس‌آپ (Youtube & Whatsapp)

آمار  به دست آمده نشان می‌دهد که میانگین مخاطبان واتس‌آپ 384 نفر است و به  طور کلی 3% از افراد تمایل به استفاده از واتس‌آپ دارند، 20% نیز از  یوتیوب استفاده می‌کنند:

دیگر آمار و ارقام به دست آمده از NGOهای استرالیا و نیوزلند، به قرار زیر است:

بهره‌وری و فناوری‌های نوظهور در استرالیا و نیوزلند

طبق یک نظرسنجی، میزان شناخت NGOها از فناوری‌های مختلف بررسی شده است که در جدول زیر آمده است:

علاوه بر آن، آمار نشان می‌دهد که:

درجه‌بندی اثربخشی فناوری بر عملکرد NGOهای استرالیا و نیوزلند

با  توجه به گزارشی که تهیه شده است، 10 ابزار مؤثر و برتر ارتباطی برای  جمع‌آوری کمک‌های مالی در NGOهای استرالیا و نیوزلند وجود دارد که به قرار زیر هستند:

منبع: GLOBAL NGO TECHNOLOGY REPORT 2019