طبق گزارش بنیاد «Giving USA»، آمریکایی‌ها در سال 2020 رکورد کمک‌های 471 میلیارد دلاری به مؤسسات خیریه را ثبت کردند. این رقم افزایش 5.1 درصدی را نسبت به مجموع کمک‌های خیریه در سال 2019 نشان می‌داد که البته پس از تعدیل بابت تورم، تنها 3.8 درصد بیشتر از سال 2019 بود.

با این وجود، سال 2020 به رغم همه‌گیری جهانی کرونا، شاهد رکوردشکنی کمک‌های خیریه بودند. آمریکایی‌های بخشنده و سخاوتمند چه کسانی بودند و کمک‌های خود را صرف چه امور خیریه و کدام مؤسسات غیرانتفاعی کردند؟

قصد داریم در گزارش حاضر به این سؤالات پاسخ داده و همچنین با نگاه امروزی، به آمار کمک‌های خیریه در سال گذشته توجه کنیم. در ابتدا یک مرور کلی از آمار کمک‌های خیریه در آمریکا ارائه می‌شود و سپس دامنه بحث را محدود می‌کنیم.

آمار کمک‌های خیریه

10 نکته آماری اصلی که از کلیه گزارش‌ها و مطالعات مورد استفاده در این پژوهش استخراج شده است، عبارتند از:

  • با وجود همه‌گیری کرونا که باعث بیکاری میلیون‌ها نفر شد، کمک‌های نیکوکارانه در سال 2020 افزایش یافت.
  • تنها درصد کوچکی (20 درصد) از کمک‌های مالی از سمت شرکت‌ها انجام می‌شود.
  • کسانی که کمتر از 50 هزار دلار درآمد سالانه دارند، در مقایسه با سایر دامنه‌های درآمدی، کمک‌های بیشتری را نسبت به درآمد کل انجام می‌دهند.
  • امروزه کمک‌های مذهبی کمتر از دوران «رکود بزرگ» (Great Depression) است.
  • مورمون‌ها (Mormons) بیش از سایر گروه‌های مسیحی کمک مالی می‌کنند و در عین حال کمک‌‎های خیریه یهودیان از سایر خیّران مذهبی پیشی گرفته است.
  • هفت ایالت از بین 10 ایالت برتر آمریکا در زمینه کمک‌های خیریه در جنوب واقع شده‌اند.
  • سال 2020 شاهد افزایش 20 درصد کمک‌های آنلاین بود.
  • کمترین انگیزه احتمالی افراد از کمک کردن این است که بتوانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.
  • فایزر (Pfizer) نیکوکاترین و بخشنده‌ترین شرکت آمریکا در سال گذشته بود.
  • مادران 35 تا 44 ساله اصلی‌ترین گروه داوطلب امور خیریه در سال گذشته بودند.

آمار کلی کمک‌های خیریه در آمریکا

بیش از 80 درصد کل کمک‌های مالی به مؤسسات خیریه و غیرانتفاعی در آمریکا از جانب افراد مستقل انجام می‌شود.

به گزارش مؤسسه «Philanthropy Roundtable»، این یک پدیده بین‌المللی است. آمریکایی‌ها هفت برابر همتایان اروپایی خود کمک می‌کنند و حتی کانادایی‌ها که از گذشته به مهربانی و سخاوتمندی معروف هستند، تقریباً نصف آنها کمک می‌کنند.

مؤسسه فوق، سه عامل منحصر به فرد در جامعه و سنت‌های آمریکایی را دلیل این قضیه می‌داند:

1. روحیه کارآفرینی

«رویای آمریکایی‌‌ها» همواره این بوده که به موفقیت برسند و از زیر بار مشکلات رها شوند. خیلی از افراد و شرکت‌ها وظیفه خود می‌دانند که وقتی به چیزی می‌رسند، دین خود را ادا کنند و به آنهایی که کمتر خوش‌شانس بوده‌اند کمک کنند تا خود را بالا بکشند.

2. آگاهی اجتماعی

از سازمان‌های سودمند برای عموم جامعه نظیر «ACLU» گرفته با بانک غذای محلی و صندوق‌های امداد بلایای طبیعی، آمریکایی‌ها دارای سنت کمک به همسایگان خود هستند که به ریشه‌های تاریخی این کشور برمی‌گردد.

3. مذهب

آمریکا همچنان مذهبی‌ترین کشور دنیاست و کمک‌های منظم به کلیساها، کنیسه‌ها، مساجد، معابد و سایر سازمان‌های مذهبی به بخشی از زندگی عادی اغلب آمریکایی‌ها تبدیل شده است.

چند درصد از خانوارهای آمریکایی به امور خیریه کمک می‌کنند؟

طبق آمار «Philanthropy Roundtable»، از هر ده خانوار آمریکایی، شش تای آنها (یا 60 درصد آنها) در نوعی از کمک‌های خیریه مشارکت می‌کنند.

آیا روند کمک‌های خیریه در سال 2020 ادامه یافت یا دچار وقفه شد؟

روند افزایش کمک‌های خیریه که از سال 2010 آغاز شده بود، در سال 2020 نیز با وجود همه‌گیری جهانی کووید 19 ادامه یافت.

«Charity Navigator»؛ یک سازمان خیریه و دیده‌بان غیرانتفاعی؛ گزارش می‌دهد که آمریکایی‌ها از سال 1977 تاکنون به استثنای سال‌های 1987، 2008 و 2009 هر سال بیشتر از سال قبل به امور خیریه کمک کرده‌اند. بنابراین از این منظر، سال 2020 از روند افزایش سالانه کمک‌های خیریه پیروی کرد.

در بین مذاهب کدامیک بیشترین کمک را به امور خیریه کرده است؟

در حالی که یهودیان بیشترین کمک‎ها را در بین پیروان سه مذهب اصلی انجام داده‌اند، تنوع ساختار مذهبی آمریکا تعیین بیشترین کمک‌های خیریه به تفکیک مذهب را دشوار می‌کند.

طبق مطالعه اخیر خیریه اسلامی، یهودیان و مسلمانان بیشتر از همنوعان مسیحی و غیرمسیحی خود به سازمان‎‌‌های فعال در حقوق مدنی و نابرابری‎‌‌های اجتماعی کمک می‌کنند.

در همین مطالعه آمده است که در بین گروه‌های مسیحی، مورمون‌ها بیشترین کمک‌ها را انجام می‌دهند. اوانجلیست‌ها، پروتستان‌ها و کاتولیک‌های آمریکایی بیشتر کمک‌های سالانه خود را به خانواده‌ها، کودکان و خدمات و آرمان‎‌های انسانی انجام می‌دهند.

همچنین یهودیان بیش از ادیان دیگر به گروه‌هایی غیر از مذهب خود از جمله سازمان‌های غیریهودی کمک می‌کنند. بنابراین گفتن اینکه چه کسی بیشتر از بقیه کمک می‌کند یا اینکه کدام فرقه یا آیین خیّرتر از دیگران است تقریباً غیرممکن می‌باشد، چرا که عادات کمک کردن به اندازه باورها و سنت‌های مذهبی متنوع است. در ادامه این گزارش با جزئیات بیشتر درباره کمک‌های مذهبی صحبت خواهیم کرد.

میانگین آمارِ کمک‌های خیریه

به گزارش «Giving USA»، میانگین کمک‌های خیریه سالانه آمریکایی‌ها در سال 2020 برابر 737 دلار بود. البته این رقم کمی گمراه‌کننده است و بنابراین اجازه دهید با استفاده از ارقام گزارش‌ها چرایی این قضیه را توضیح دهیم:

  • خانوارهای با ثروت خالص بالا به طور میانگین 29,296 دلار کمک کردند.
  • در بین سایر خانوارها این رقم تنها 2,514 دلار بود.
  • میانگین کمک‌های آنلاین 177 دلار است.
  • وب سایت سازمان‌های غیرانتفاعی به طور متوسط از هر بازدیدکننده 1.13 دلار دریافت می‌کنند.
  • خیلی از آمریکایی‌ها ارزش کالاهای اهدایی به سازمان‌هایی چون «Goodwill»، «Salvation Army» و گروه‌های خیریه محلی نظیر «Humane Society» و خدمات انسانی همچون انبارهای غذا را محاسبه نمی‌کنند.

بنابراین 737 دلار می‌تواند رقم کمک یک شخص عادی به امور خیریه باشد، اما میانگین کمک‌های خیریه تا حد زیادی به این بستگی دارد که شما چه کسی هستید، چقدر درآمد دارید، چطور کمک می‌کنید و به چه کسی کمک می‌کنید.

کمک‌های خیریه به تفکیک ماه‌های سال

دسامبر، محبوب‌ترین ماه برای کمک‌های خیریه است و دسامبر سال‌های 2019 و 2020 نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

چند حقیقت جالب دیگر در مورد کمک‌های ماهانه وجود دارد:

  • طبق گزارش مؤسسه بلک‌باد (Blackbaud Institute)، ماه‌های مارس، آوریل و می 2020 شاهد کاهش قابل توجه در بخش‌های زیادی از کمک‌های خیریه بود، چرا که آمریکایی‌ها درگیر خطرات همه‌گیری بودند.
  • منابع غیرانتفاعی گزارش می‌دهند که مؤسسات دارای طرح کمک‌های ماهانه و مستمر، هر ماه به طور متوسط 52 دلار از اعضاء دریافت می‌کنند.
  • این منابع ادعا می‌کنند رقم کمک افرادی که در طرح کمک‌های ماهانه و مستمر مشارکت دارند، 42 درصد بیشتر از اهداکنندگان یک‌باره (افرادی که تنها یک بار کمک می‌کنند) است.

چرا مؤسسات خیریه هر ماه 19 دلار از خیّران درخواست می‌کنند؟

مؤسسات خیریه به دو دلیل درخواست مالی خود از خیّران را بر مبنای رقم 19 دلار در ماه برگزیده‌اند: روانشناسی انسانی و الزامات سازمان خدمات درآمد داخلی (IRS).

روانشناسانی که درباره خریدهای انسان مطالعه می‌کنند، به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از قیمت‌هایی که به ارقام 4، 7 و 9 ختم می‌شود، نسبت به قیمت‌هایی که به صفر یا 5 ختم می‌شود، احتمال موفقیت بیشتری دارد. 

به عبارت دیگر، مغز بشر قیمت‌های 4، 7 و 9 را ارزان‌تر و مقرون به‌ صرفه‌تر از سایر اعداد می‌داند. ما 19 دلار را بسیار ارزان‎تر از 20 دلار در کیف پول خود تلقی می‌کنیم و به این ترتیب تمایل بیشتری داریم تا هر ماه این مبلغ را اهدا کنیم.

سازمان «IRS» نیز مؤسسات خیریه و غیرانتفاعی را ملزم می‌کند که برای کمک‌های سالانه‌ی 250 دلار یا بیشتر به اهداکنندگان رسید یا قبض اعلام وصول بدهند. درخواست ماهانه 19 دلار در سال بالغ بر 228 دلار می‌شود و این باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان لازم برای ارسال رسید به اهداکنندگان متعدد می‌شود.

جمعیت‌شناسی کمک‌های خیریه

در اینجا بررسی می‌کنیم که اغلب اهداکنندگان از چه گروه سنی و جمعیتی بودند. چه گروه سنی بیشترین کمک را به مؤسسات خیریه انجام می‌دهد؟

میانگین سن اهداکنندگان در آمریکا 64 سال است که آنها را در بین اعضای نسل «بیبی بومر» (Baby Boomer) قرار می‌دهد.

خیّرترین افراد کجا زندگی می‌کنند؟

طبق گزارش «Philanthropy Roundtable» و «IRS»، نیکوکارترین افراد ساکن ایالت یوتا هستند. در عین حال بیش از نیمی از 10 ایالت برتر در زمینه نیکوکاری در جنوب آمریکا واقع شده‌اند.

با توجه به اینکه مورمون‌ها و مسیحیان انجیلی (اوانجلیست‌ها) بزرگ‌ترین اهداکنندگان آمریکا هستند، ارقام فوق چندان تعجب‌آور نخواهد بود.

خیّرترین افراد کجا زندگی می‌کنند؟

دلایل کمک‌های مردمی به امور خیریه چیست؟

هفت دلیل اثبات‌شده در مورد چرایی کمک‌های مردمی به امور خیریه وجود دارد که عبارت است از:

  • مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که کمک کردن منجر به ترشح ماده شیمیایی دوپامین در مغز و ایجاد «حس خوب» می‌شود و بنابراین ما را خشنود و راضی می‌سازد.
  • وقتی اهداکنندگان می‌بینند که هدایای آنها عملاً هدف‌های خیریه را محقق می‌کند، احساس قدرت می‌کنند.
  • اهداکنندگان یک ارتباط شخصی یا عاطفی با هدف خیریه برقرار می‌کنند.
  • مؤسسه خیریه یا غیرانتفاعی، مؤسسه‌ای است که اهداکنندگان می‌توانند به آن اعتماد کنند. کار در واقع انجام می‌شود، تغییر عملاً ایجاد می‌شود و آنها شاهدش هستند.
  • اهداکنندگان می‌خواهند بخشی از یک جامعه بزرگ‌تر باشند. چه در زمینه رفاه حیوانات، تحقیقات پزشکی یا بنیادهای هنری، فرهنگی و علوم انسانی، اهداکنندگان احساس می‌کنند که به جامعه بزرگ‌تری تعلق دارند و می‎توانند تأثیرگذار باشند.
  • مؤسسه خیریه توجه آنها را به خود جلب کرده است. شاید آنها تبلیغات مربوط به رویدادهای گلریزان را در سطح جامعه یا از طریق ابزارهای فیس‌بوک دیده یا از طریق پست‌های رسانه اجتماعی در مورد این خیریه شنیده باشند. مؤسسه خیریه نظر آنها را جلب می‌کند و بنابراین اقدام به کمک می‌کنند.
  • اهداف مالیاتی؛ این فقط شرکت‌ها و خانوارهای پولدار و ثروتمند نیستند که صرفاً برای معافیت‌های مالیاتی پول اهدا می‌کنند. حدود یک سوم از کل کسور مالیاتی برای کمک‌های خیریه متعلق به افرادی است که سالانه 50 هزار دلار یا کمتر درآمد دارند.

کمک‌های خیریه به تفکیک گروه‌های درآمدی

نمودار زیر دو نکته شگفت‌انگیز را به ما نشان می‌دهد (منبع: مرکز سیاست‌های مالیاتی):

  1. افرادی که سالانه کمتر از 50 هزار دلار درآمد دارند، دومین اهداکننده بزرگ نسبت به درصد درآمد هستند.
  2. کسانی که بین 100 تا 500 هزار دلار درآمد دارند، کمترین میزان کمک‌های خیریه را نسبت به درآمد ناخالص خود انجام می‌دهند.

کمک‌های خیریه به تفکیک گروه‌های درآمدی

میانگین کمک مالی برای هر دامنه درآمدی چقدر است؟

میانگین کمک‌های خیریه در بین گروه‌های درآمدی بسیار متنوع است و بنابراین بهتر است داده‌ها را به صورت تصویری در یک نمودار همراه با آمار خیریه جمع‌آوری‌شده توسط IRS بیان کنیم.

 میانگین کمک مالی برای هر دامنه درآمدی چقدر است؟

کمک‌های خیریه به تفکیک گروه‌های سنی

حال بررسی می‌کنیم که هر گروه سنی چقدر کمک می‌کند و کمک‌های خیریه آن صرف چه اموری می‌شود. ابتدا با نسل هزاره شروع می‌کنیم و در نهایت به سال‌خورده‌ترین افراد نسل خاموش (Silent Generation) می‌رسیم.

هزاره‌ها (Millennials) چقدر به امور خیریه کمک می‌کنند؟

اعضای نسل هزاره سالانه به طور متوسط 481 دلار به امور خیریه اختصاص می‌دهند. 84 درصد از هزاره‌ها به سازمان‌های خیریه و غیرانتفاعی کمک می‌کنند.

هزاره‌ها به طور متوسط 5 تا 10 درصد از اهداکنندگان مؤسسات خیریه یا غیرانتفاعی را تشکیل می‌دهند. این افراد ترجیح می‌دهند کمک‌های خود را از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام دهند. آنها علاقه‌مند به کمک‌های مستمر و مکرر هستند و بیش از 40 درصد این کار را با کسر ماهانه از کارت اعتباری یا نقدی خود انجام می‌دهند.

هزاره‎‌‌ها همچنین به احتمال زیاد از دستگاه‌های همراه خود؛ گوشی، تبلت و لپ‌تاپ؛ برای تحقیق در امور خیریه، اهدای پول و حمایت از جدیدترین اهداف بهره می‌گیرند. این نسل تمایل دارد از مؤسسات خیریه زیر حمایت کند:

  • مؤسسات خیریه کودکان،
  • سازمان‌های غیرانتفاعی بهداشتی و پزشکی،
  • عبادتگاه‌های محلی،
  • گروه‌های حقوق بشر و امور بین‌الملل،

نسل ایکس (Gen X) چقدر به امور خیریه کمک می‌کند؟

میانگین کمک‌های نسل ایکس بالغ بر 732 دلار است و 59 درصد از اعضای نسل ایکس جزو اهداکنندگان ثابت و مستمر هستند. در حالی که تعداد کمک‌های نسل ایکس نسبت به همتایان جوان‌تر آن در نسل هزاره کمتر است، اما اعضای این نسل با احتمال بیشتری کمپین‌های جمع‌آوری کمک مالی را راه‌اندازی می‌کنند و به علاوه احتمال بیشتری دارد که وقت و تلاش داوطلبانه خود را صرف اهداف ارزشمند کنند.

در حالی که هزاره‌ها اغلب تحت تأثیر پست‌های رسانه اجتماعی و کمک‌های آنلاین هستند، اعضای نسل ایکس گزارش داده‌اند که ایمیل، مؤثرترین روش برای دسترسی و ترغیب آنها به کمک کردن است. این نسل تمایل دارد از مؤسسات خیریه زیر حمایت کند:

  • سازمان‌های محلی خدمات اجتماعی و انسانی،
  • سازمان‌های امور حیوانات،
  • مؤسسات خیریه کودکان،
  • عبادتگاه‌های محلی،

بیبی‌بومرها (Baby Boomers) چقدر به امور خیریه کمک می‌کنند؟

بیبی‌بومرها بسیار سخاوتمند هستند و مجموع کمک‌های سالانه هر نفر به طور میانگین 1,212 دلار است. این تقریباً سه چهارم (72 درصد) کل نسل بیبی‌بومر است و 43 درصد از کل کمک‌های اهدایی در سال را تشکیل می‌دهد.

بیبی‌بومرها همان هیپی‌های (hippie) قدیمی دهه 1960 هستند و بسیاری از کسانی که در آن زمان فعال بودند، هنوز هم از اهداف خیریه حمایت می‌کنند. شاید موهای بلند این افراد نازک شده و حتی از بین رفته باشد، اما عشق آنها به عدالت اجتماعی، صلح جهانی و مسائل زیست محیطی همچنان قوی و پابرجاست. این شاید دلیلی باشد که چرا کمک‌های بیبی‌بومرها بزرگ‌ترین حامی سازمان‌های زیر است:

  • سازمان‌های غیرانتفاعی خدمات اجتماعی محلی،
  • سازمان‌های امور حیوانات،
  • مؤسسات خیریه کودکان،
  • حقوق بشر و امور بین‌الملل،
  • عبادتگاه‌های محلی،

نسل خاموش (Silent Generation) چقدر به امور خیریه کمک می‌کند؟

نسل خاموش، متولدین بین سال‌های 1927 تا 1946، سالانه به طور میانگین هر نفر 1367 دلار کمک می‌کنند. 88 درصد از آنها اهداکنندگان هستند. هرچند این نسل تنها 11 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد، اما 26 درصد از کل کمک‌های خیریه متعلق به آن است.

رفتار و عادات نیکوکاری این نسل اندکی متفاوت با دیگران است. اعضای نسل خاموش ترجیح می‌دهند به سازمان‌هایی کمک کنند که از طریق پست مستقیم با آنها ارتباط می‌گیرند و کمک‌های خود را صرف اهدافی کنند که در اخبار از آن مطلع می‌شوند. این نسل تمایل دارد از مؤسسات و اهداف زیر حمایت کند:

  • موضوعات مربوط به کهنه‌سربازان جنگی،
  • خدمات اجتماعی محلی،
  • رویدادها و اقدامات جمع‌آوری کمک‌های اضطراری برای بلایای طبیعی،
  • عبادتگاه‌های محلی،

نسل چهارم و کمک‌های 2020

از بین 12 بخش فرعی سازمان‌های غیرانتفاعی که برای اکثر آمارهای جمع‌آوری کمک‌ مالی استفاده شدند، تنها دو بخش در سال گذشته شاهد رشد قابل توجه کمک‌های مالی بودند. همه‌گیری کووید باعث شد تا کمک‌های خیریه به سازمان‌های محلی خدمات انسانی و اجتماعی 12 درصد افزایش یابد و کمک‌های مذهبی نیز شاهد رشد 3 درصدی باشد.

در مقابل، بزرگ‌ترین «بازندگان» سال گذشته در بین مؤسسات خیریه آمریکایی، پژوهشگران پزشکی و زیربخش‌های هنر و فرهنگ بودند. محققان پزشکی شاید به این دلیل آسیب دیده باشند که با سرمایه‌گذاری دولت در تحقیقات کووید 19، اهداکنندگان دیگر نیازی ندیده‌اند به آنها کمک کنند. 

احتمال دیگر است که تسلط کووید 19 بر اخبار پزشکی و بهداشتی شاید باعث شده باشد که اهداکنندگان دیگر اهداف و انگیزه‌های پزشکی را نادیده بگیرند. همچنین با توجه به محدودیت‌های ناشی از کووید 19، خیلی از گروه‌های هنری، فرهنگی و انسانی نمی‎‌توانستند برنامه‌های خود را اجرا کنند که در نتیجه توانایی آنها برای جمع‌آوری منابع مالی از بین رفت.

آمار کمک‌های خیریه مذهبی و کلیسا

اعضای هر چهار نسل اصلی به عبادتگاه‌های محلی کمک می‌کنند که جزئیات این کمک‌های مذهبی به شرح زیر است.

  • بخشنده‌ترین افراد به تفکیک مذهب

در بین معتقدان مذهبی، یهودیان بیش از دیگران کمک می‌کنند و سالانه به طور متوسط 2,526 اهدا می‌کنند، در حالی که این رقم برای پروتستان‌ها 1,749 دلار، مسلمانان 1,178 دلار و کاتولیک‌ها 1,142 دلار است.

اهداکنندگان یهودی و مسلمان ترجیح می‌دهند به سازمان‌های اجتماعی و حقوق بشری پول اهدا کنند، در حالی که گزینه‌های مسیحیان برحسب فرقه‎‌‌های آنها متنوع است. با این وجود، 32 درصد از کل کمک‌های اهدایی در آمریکا به یک عبادتگاه محلی یا یک سازمان غیرانتفاعی مذهب‌محور صورت می‌گیرد.

  • هر خانواده عادی چقدر به عبادتگاه محلی خود کمک می‌کند؟

هر خانوار آمریکایی به طور متوسط 17 دلار در هفته به عبادتگاه محلی خود اهدا می‌کند. با این حال 37 درصد از «معتقدان مذهبی» اصلاً کمک‌های هفتگی را انجام نمی‌دهند. با توجه به منابع غیرانتفاعی، تنها 5 درصد از شرکت‌کنندگان در مراسم کلیسا به طور مرتب کمک می‌کنند.

میانگین کمک‌های هفتگی به کلیسا به ازای هر نفر در حال کاهش است و تقریباً 1 درصد نسبت به دوران «رکود بزرگ» کاهش یافته است.

مسیحیان در طول دهه 1930 حدود 3.3 درصد از کل درآمد خود را وقف می‌کردند، اما این نرخ امروز به 2.5 درصد کاهش یافته است. جالب اینجاست که 75 درصد از آمریکایی‌های غیرمذهبی به مؤسسات خیریه که اغلب آنها سازمان‌های مذهب‌محور هستند، کمک می‌کنند.

  • سازمان‌های مذهبی چقدر به امور خیریه کمک می‌کنند؟

هیچ راهی برای اطلاع از اینکه چند درصد از درآمد سازمان‌های مذهبی به امور خیریه برمی‌گردد، وجود ندارد. «IRS»، سازمان‌های مذهبی را ملزم به گزارش‌دهی در مورد مقدار کمک‌هایشان نمی‌کند و آنچه ما از کمک‌های مذهبی می‌دانیم برگرفته از داده‌هایی است که توسط IRS در مورد 128 میلیون اهداکننده مذهبی جمع‌آوری شده است.

اخیراً مطالعه‌ای توسط «Philanthropy Roundtable» نشان داد که 57 درصد از تمام «کارهای خوبی» که در جامعه آمریکا انجام می‌شود، اصلاً هیچ ارتباط یا وابستگی به گروه‌های مذهبی ندارد. به نظر می‌رسد که کمک‌های خیریه از سمت مذهبی‌ها به سوی سکولارها تغییر جهت داده است.

  • درآمد سالانه سازمان‌های مذهبی چقدر است؟

سازمان‌های مذهبی سالانه حدود یک سوم از کل کمک‌های پولی در آمریکا را دریافت می‌کنند. در سال 2020 این رقم به 128.17 میلیارد دلار رسید. این داده‌ها حاصل بررسی میلیون‌ها اظهارنامه مالیاتی IRS است. هرچند کمک‌های مذهبی طی چند سال گذشته در رقم حدود 30 درصد (از کل کمک‌ها) ثابت مانده است، اما روندهای آینده شاید تغییر کند.

وابستگی‌های دینی و حضور منظم در مراسم مذهبی رو به کاهش است و تنها 36 درصد از بزرگسالان آمریکایی در عبادت هفتگی شرکت می‌کنند.

آمار، حقایق و روندهای جمع‌آوری کمک‌های داوطلبانه

قبلاً نشان داده شد که بیبی‌بومرها معمولاً فعال‌ترین داوطلبان هستند.  در اینجا برخی واقعیت‌های دیگر پیرامون داوطلبان را ذکر می‌کنیم.

1. چند نفر در آمریکا داوطلب امور خیریه می‌شوند؟

براساس گزارش مؤسسه «Americorps»، طی سال گذشته 77.34 میلیون بزرگسال به تعداد بیش از 1.6 میلیارد ساعت داوطلب امور خیریه شدند. این رقم 30 درصد از جمعیت بزرگسال آمریکا را تشکیل می‌دهد.

2. آمریکایی‌ها چند ساعت در هفته داوطلب می‌شوند؟

طبق آمار «Americorps»، میانگین ساعات کار داوطلبانه آمریکایی‌ها در هفته 3.5 ساعت است که در مجموع معادل 255 میلیارد دلار کار و خدمات بدون حقوق و دستمزد تخمین زده می‌شود.

3. روندهای داوطلب شدن در آمریکا

سه روند داوطلبگی در آمریکا وجود دارد: داوطلبان به سمت افراد جوان‌تر، زنان و دارای تحصیلات بالاتر گرایش پیدا کرده‌اند. در سال 2020 بیش از هر زمان دیگری ترکیب داوطلبان در آمریکا به شکل زیر بود:

  • افراد متأهل،
  • زنان،
  • سنین بین 35 تا 44 سال،
  • سفیدپوستان،
  • دارای تحصیلات عالی/ متوسطه،
  • افرادی با کودکان زیر 18 سال،

با این حال این روند ممکن است ادامه پیدا نکند، چرا که همه‌گیری کووید شاید بیش از عوامل دیگر بر روی داوطلب شدن تأثیرگذار بوده باشد.

به هر حال این مادران شاغل کشور بودند که مجبور به کار از منزل (دورکاری) شدند تا بتوانند پس از بسته شدن مدارس در کنار فرزندان خود باشند. شاید آنها تصمیم گرفته باشند که از هر زمان «غیرقرنطینه‌ای» که در اختیار داشتند، برای رفع برخی نیازهای جوامع خود و صرفاً به عنوان راهی برای خروج از منزل استفاده کنند.

همچنین گزارش‌هایی از سوی داوطلبان نسل‌های قدیمی‌تر منتشر شده است، مبنی بر اینکه آنها به دلیل نگرانی‌های بهداشتی ناشی از کووید 19 چندان تمایلی به داوطلب شدن ندارند.

جمعیت‌‌شناسی جمع‌آوری کمک‌های داوطلبانه: چه گروه سنی بیشتر داوطلب می‌شود؟

قبلاً اشاره کردیم که به طور کلی، نسل بیبی‌بومر بیشترین نرخ داوطلبان را دارد اما در سال 2020 مادران جوان‌تر نسل ایکس و مسن‎تر نسل هزاره گوی سبقت را از دیگران ربودند.

آمار کمک‌های شرکتی

در اینجا نگاهی به آمار کمک‌های شرکت در سال گذشته می‌اندازیم.

1. میانگین کمک‌های شرکتی در آمریکا

براساس گزارش «Giving USA»، میزان کمک مالی شرکت‌ها به سازمان‌های غیرانتفاعی در سال 2020 به 24.8 میلیارد دلار رسید که کاهش 6 درصدی را نشان می‌داد. کمک‌های شرکتی ارتباط نزدیکی با سود قبل از کسر مالیات دارد، در حالی که کمک‌های فردی از ارتباط بیشتری با بازار سهام برخوردار است.

بازار سهام سال گذشته روند صعودی را طی کرد، در حالی که همزمان بسیاری از شرکت‌ها به دلیل همه‌گیری شاهد کاهش سود بودند.

2. نیکوکارترین سازمان‌های آمریکایی کدام هستند؟

طبق گزارش مجله «Chronicle of Philanthropy»، فایزر بخشنده‌ترین و نیکوکارترین شرکت آمریکایی در سال 2020 بود. پنج سازمان برتر خیریه آمریکا در سال گذشته به ترتیب عبارتند از:

کمک‎‌‌های شرکتی به سازمان‌های مذهبی

کروگر (Kroger) به عنوان بهترین شرکت کمک‌کننده به کلیساها و سایر نهادهای مذهبی از نظر سازمان «Double the Donation» معرفی شده است. این شرکت میلیون‌ها دلار پول و اقلام را برای کمک به گرسنگان، بی‌خانمان‌ها و سایر برنامه‌هایی که توسط سازمان‌های مذهبی محلی اجرا می‌شود، اختصاص می‌دهد.

آمار جمع‌آوری کمک‌های مدارس

طبق آمار «Giving USA»، در سال 2020 جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مدارس K-12 حدود 4.6 درصد کاهش یافت. مدارس معمولاً هر سال حدود 5 هزار دلار به ازای هر مدرسه جذب می‌کنند، اما تعطیلی مدارس به دلیل بیماری همه‌گیر احتمالاً باعث این کاهش شد.

روند کمک‌های آنلاین

درآمد آنلاین حاصل از کمک‌های مجازی در سال 2020 حدود 20 درصد - احتمالاً به دلیل همه‌گیری - رشد کرد.

آمار جذب کمک‌های آنلاین

جای تعجب نیست که کمک‌های آنلاین در سال گذشته شاهد افزایش بود. ما سال گذشته (2020) همه کارهای خود اعم از اشتغال، تحصیل، خرید، سفارش شام، سفارش نوشیدنی و ارتباطات را به صورت آنلاین انجام دادیم و بنابراین به طور طبیعی، کمک‌های خیریه نیز به شکل آنلاین بود. جزئیات این کمک‌های آنلاین به شرح زیر است.

1. رشد کمک‌های خیریه آنلاین به تفکیک سال

سال گذشته هر بخش حداقل 15 درصد افزایش را نسبت به سالیان پیشین تجربه کرد، چرا که نرخ رشد کمک‌های خیریه 20 درصد افزایش یافت.

2. آمار سه‌‌شنبه نیکوکاری (Giving Tuesday)

آمار جذب کمک‌های مالی در مراسم سه‌شنبه نیکوکاری از سال 2012 هر سال شاهد افزایش بوده و سال گذشته نیز 380 میلیون دلار در این مراسم جمع‌آوری شد.

  • سه‌شنبه نیکوکاری چیست؟

سه‌شنبه نیکوکاری، اولین سه‌شنبه پس از تعطیلات شکرگزاری (Thanksgiving) است.

  • سه‌شنبه نیکوکاری از چه زمانی آغاز شد؟

این مراسم در سال 2012 توسط بنیاد سازمان ملل (United Nations Foundation) در شهر نیویورک شروع به کار کرد.

آمار تأمین سرمایه جمعی (Crowdfunding) آنلاین

موفق‌ترین کمپین‌های غیرانتفاعی در زمینه تأمین سرمایه جمعی؛ دو مورد از موفق‌ترین کمپین‌های تأمین سرمایه جمعی توسط سازمان‌ «نجات کودکان» (Save the Children) و «صلیب سرخ آمریکا» (American Red Cross) به اجرا درآمده‌اند که به ترتیب 20 و 4.7 میلیون دلار در این پویش‌ها جمع‌آوری شده است.

آمار تأمین سرمایه جمعی برای سازمان‌های غیرانتفاعی نشان می‌دهد که نرخ موفقیت این روش تا حد زیادی به چهار عامل بستگی دارد:

  • اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی؛ نرخ موفقیت با هر تماس رسانه اجتماعی افزایش می‌یابد - 10 دوست به میزان 9 درصد و 100 دوست به میزان 20 درصد احتمال موفقیت را افزایش می‌دهند و به همین ترتیب.
  • توصیف 300 تا 500 کلمه‌ای از کمپین
  • به‌روزرسانی‌های مداوم برای حامیان؛ به روزرسانی هر 5 روز یک‌ بار منجر به افزایش سه برابری کمک‌های مالی می‌شود.
  • ویدیوها؛ کمپین‌هایی با جاذبه‌های ویدیویی 150 درصد پول بیشتری را نسبت به کمپین‌های فاقد ویدیو جمع‌آوری می‌کنند.

چند سازمان غیرانتفاعی در جهان وجود دارد؟

1.54 میلیون سازمان غیرانتفاعی ثبت‌شده در IRS وجود دارد که توسط «مرکز ملی آمارهای خیریه» (the National Center for Charitable Statistics) فهرست شده است. بنابراین اگر همه این صحبت‌ها در مورد کمک‌های خیریه شما را مشتاق به کمک می‌کند، گزینه‌های زیادی برای انتخاب در اختیار دارید.

نتیجه‌گیری

اگر در سالی توأم با عدم اطمینان و هرج و مرج نظیر 2020 بتوانیم به کمک‌های خود ادامه دهیم و حتی بیش از هر زمان دیگری کمک کنیم، تردیدی وجود ندارد که سخاوت آمریکایی‌ها حد و مرزی نمی‌شناسد و حتی در بحبوحه ناملایمات بزرگ، ناآرامی‌های اجتماعی و تفرقه‎های سیاسی قدرت بیشتری به خود گرفته است. ما معتقدیم که این شگفت‌انگیزترین نکته در مورد گزارش حاضر است و البته شاید این طور نباشد. هر چه باشد این آمریکاست!

منبع: definefinancial