گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است و به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح می­‌دهند «چگونه با دلایل مورد توجه خود با سازمان‌­های خیریه ارتباط برقرار کنند».

این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط مؤسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی «تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی» می­‌پردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارک‌هایی برای اقیانوسیه ارائه می­‌کند.

آمار نیکوکاری آفریقا


گرایش به نیکوکاری در اقیانوسیه


در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:

 

میزان کمک
15%
100 دلار آمریکا یا کمتر
44%
101 تا 999 دلار آمریکا


2 کشور برتر
94%
استرالیا
6%
نیوزلند
10 دلیل اساسی
16%
کودکان و جوانان
12%
حیوانات و حیات‌وحش
12%
بهداشت و سلامتی  
8%
محیط و حفاظت
7%
خدمات انسانی و اجتماعی
7%
اصلاحات و توسعه بین‌الملل
6%
هنر و فرهنگ
6%
دختران و زنان
6%
گرسنگی و بی‌خانمانی
6%
آموزش









جنسیت
50%
زن
50%
مرد
1%
خنثی




 نسل
1%
ژن z (1998 یا بعد از آن)
25%
نسل هزاره (1981 تا 1997)  
38%
ژن x (1965 تا 1980)    
  34%
بیبی بومرها
2%
بالغین (قبل از 1946)



یافته‌های کلیدی:

1: 64 درصد از خیرین استرالیایی و نیوزلندی، که بیش از 51 درصد آن در سال 2018 نیز حضور داشتند، ترجیح می­‌دهند به صورت آنلاین و با کارت اعتباری کمک کنند.

2: 33 درصد در یک برنامه خیریه ثبت‌نام کرده‌اند، درحالی‌که بیش از 30 درصد از آن‌ها در سال 2018 هم شرکت کرده بودند. 48 درصد از آنها بیان می­‌کنند که ایمیل نیز در ترغیب آن‌ها برای کمک هم تاثیرگذار بوده است. هر دو نرخ، بیشتر از موارد دیگر در این حوزه است.

3: برخی از خیرین نیز از ابزار تأمین سرمایه فیس‌­بوک استفاده کرده­‌اند. در سال 2018، تنها 7 درصد از آنها مستقیماً به سازمان­‌های غیردولتی کمک مالی کردند. درحالی‌که در سال 2019، این مقدار به 48 درصد افزایش یافت.

4: تنها 7 درصد در سه­‌شنبه سیاه 2019 به دیگران کمک کردند که این آمار، 10 درصد کمتر از مقدار متوسط بوده است. در واقع به گزارش سازمان­‌های غیردولتی در استرالیا و نیوزلند، این آمار، کمترین میزان تطبیق با سه‌­شنبه سیاه در سال‌های گذشته را داشته است.

5: خیرین استرالیایی و نیوزلندی بیشترین احتمال را برای تطبیق با روش­‌های جدید بودجه‌­بندی دارند. 20 درصد از آن‌ها می‌­گویند که از روش شناخت بصری برای کمک استفاده می‌­کنند، به‌طوری ­که 18 درصد از آن‌ها، تلویزیون متصل به اینترنت و 18 درصد از آن‌ها، کمک از طریق استفاده از بیلبوردهای دیجیتال را ترجیح می‌دهند.


روش‌های نیکوکاری در اقیانوسیه:

به‌طور کلی، روش‌های مختلفی برای کمک به افراد در  استرالیا و نیوزلند وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب می‌کند. مجموعه‌ای از آمار جمع‌آوری شده در این گزارش، در جدول‌ زیر آمده است:

64%  از خیرین استرالیایی و نیوزلندی ترجیح می­‌دهند از کارت اعتباری استفاده کنند، بقیه ترجیح می‌­دهند روش‌­های دیگر را امتحان کنند؛ مانند:
پی‌­پال
15%
انتقال بانکی/حواله
10%
پست الکترونیک/ پست مستقیم
5%
پرداخت نقدی
4%
کیف الکترونیک
2%
51% از خیرین استرالیایی و نیوزلندی در برنامه‌ نیکوکاری و اهدا ثبت‌نام می­‌کنند که به صورت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است؛ مانند:
فصلی
2%
هفتگی
7%
سالیانه
11%
ماهیانه
80%
سایر روش‌های مشارکت در امور خیریه:
کمک به کمپین­‌های تأمین سرمایه عمومی به نفع سازمان‌­های غیردولتی
52%
کمک به سازمان­‌های غیر­دولتی در پاندمی کووید-19
7%
ایجاد کمپین­‌های جمع­‌آوری جهت کمک­‌های آنلاین همتا به همتا به نفع سازمان‌­های غیردولتی
21%
کمک سازمان های غیردولتی در خارج از کشور مقیم
31%
 ثبت نام در برنامه­‌های خیری محل کار
11%
کمک در سه‌­شنبه­ سیاه 2019
7%


راهکارهای خیرین برای کمک به سازمان‌های غیردولتی:


خیرین استرالیایی و نیوزلندی، با روش‌­های زیر نیز به سازمان­‌های غیردولتی کمک می‌­کنند:

یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی
 58%
قرعه­‌کشی آنلاین یا بخت‌آزمایی
45%
حراج‌های آنلاین
26%
کمک از طریق شرط‌بندی
5%

همچنین روش‌های نوین مختلفی برای کمک‌ کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد؛ مانند:

یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم می‌­کند و برای نشان‌­ها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود
44%
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند  
 20%
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت)
18%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
 14%
کمک با فرمان صوتی از طریق بلندگوی هوشمند یا رادیوی اتومبیل
4%

در ادامه، راهکار خیرین استرالیایی و نیوزلندی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:

داوطلب سازمان­‌های غیردولتی
75%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند
73%
اهدا آب و غذا به به سازمان‌­های غیردولتی
66%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند شام یا ناهار
69%
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمان­‌های غیردولتی و 4% به صندوق‌های توصیه شده توسط خیرین (DAF)
23%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی
3%
کمک به سازمان­‌های غیردولتی، برای ترویج سازمان­‌های اخلاقی
98%
شرکت  منظم در انتخابات محلی و ملی
92%
امضای دادخواست‌­های آنلاین
98%
شرکت در راهپیمایی‌­ها و اعتراضات
77%
کمک به کمپین­‌های سیاسی
23%


نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری:

33% از خیرین می­‌گویند که رسانه­‌های اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب می‌کنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده می‌کنند؛ مانند:

رسانه‌های اجتماعی
30%
وب­سایت
15%
پرینت  
9%
تبلیغات تلویزیونی
5%
تماس تلفنی
4%
تبلیغات رادیویی
2%
بیلبورد
1%
پیام متنی
1%

اما در این بین، رسانه‌های اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشته‌اند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:

اینستاگرام  (Instagram)
28%
لینکدین (LinkedIn)
17%
ایکس (X)
3%
یوتیوب (YouTube)  
3%
واتساپ  (WhatsApp)
1%

همه این موارد در حالی بود که %48 کمک از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های فیس‌بوک را ترجیح می‌دادند که از میان آنها، %85 بیان می‌کنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های فیس‌بوک کمک کنند. این در حالی است که %10 به کمک ابزارهای جمع‌آوری کمک‌های مالی اینستاگرام، کمک می‌کنند.

از این تعداد، %100 می‌­گویند احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شده‌­اند، همگی بر این باور هستند سازمان‌های دولتی باید هر چند مدت، به‌روزسانی‌ها را یادآوری کند. برای مثال:   

ماهانه
37%
فصلی
33%
هفتگی
14%
دوبار در ماه
9%
روزانه
4%
دوبار در هفته
3%

 طبق آمار، مردم استرالیا و نیوزلند، روش‌های ارتباطی ترغیب جهت کمک­‌های مکرر را مفید می‌دانند، البته این نظر برای رسانه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت است:

ارتباط منظم با رسانه‌­های اجتماعی
48%
ارتباط منظم با ایمیل
28%
ارتباطات چاپی منظم
9%
یادداشت دست­‌نویس
9%
تماس تلفنی شخصی
6%


در پایان اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم، باید گفت:

  • 88% از آنها می­‌گویند که سازمان‌­های غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کرده‌­اند.
  • 87% از آنها می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی به طور موثر آن­ها را در جریان به‌­روز­رسانی‌ها می‌گذارند،
  • 97% از خیرین می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی باید سرمایه­‌گذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن انجام دهند.

آمار نیکوکاری آسیا


توضیح:

  • Funraise  فناوری نوآورانه و جمع‌­آوری کمک­‌های مالی دوستانه‌­ای را ارائه می­‌کند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمع‌آوری کمک‌­های مالی توسط خیرین به وجود آمده است که به جمع‌­آوری سرمایه و سرگرمی کمک می­‌کند.
  • مؤسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبال­‌کننده در شبکه­‌های اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همین‌طور یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی در سراسر جهان است.

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافته­‌های حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمان‌­های غیردولتی، سازمان‌­های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه تعیین می‌کند که «آیا آن‌ها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامه‌­های خود، به‌طور موثر از فناوری استفاده می‌کنند یا خیر».

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاه‌­های پاسخ‌‌دهندگانی را نشان می‌دهد که:

  • عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را می‌­خوانند؛
  • دسترسی به اینترنت دارند؛
  • از ایمیل و یا رسانه‌­های اجتماعی استفاده می‌کنند.


منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT