گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است و به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح میدهند «چگونه با دلایل مورد توجه خود با سازمانهای خیریه ارتباط برقرار کنند».
این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط مؤسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی «تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی» میپردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارکهایی برای اقیانوسیه ارائه میکند.
گرایش به نیکوکاری در اقیانوسیه
در مورد پاسخدهندگان به نظرسنجی:
میزان کمک | |
15% | 100 دلار آمریکا یا کمتر |
44% | 101 تا 999 دلار آمریکا |
2 کشور برتر | |
94% | استرالیا |
6% | نیوزلند |
10 دلیل اساسی | |
16% | کودکان و جوانان |
12% | حیوانات و حیاتوحش |
12% | بهداشت و سلامتی |
8% | محیط و حفاظت |
7% | خدمات انسانی و اجتماعی |
7% | اصلاحات و توسعه بینالملل |
6% | هنر و فرهنگ |
6% | دختران و زنان |
6% | گرسنگی و بیخانمانی |
6% | آموزش |
جنسیت | |
50% | زن |
50% | مرد |
1% | خنثی |
نسل | |
1% | ژن z (1998 یا بعد از آن) |
25% | نسل هزاره (1981 تا 1997) |
38% | ژن x (1965 تا 1980) |
34% | بیبی بومرها |
2% | بالغین (قبل از 1946) |
یافتههای کلیدی:
1: 64 درصد از خیرین استرالیایی و نیوزلندی، که بیش از 51 درصد آن در سال 2018 نیز حضور داشتند، ترجیح میدهند به صورت آنلاین و با کارت اعتباری کمک کنند.
2: 33 درصد در یک برنامه خیریه ثبتنام کردهاند، درحالیکه بیش از 30 درصد از آنها در سال 2018 هم شرکت کرده بودند. 48 درصد از آنها بیان میکنند که ایمیل نیز در ترغیب آنها برای کمک هم تاثیرگذار بوده است. هر دو نرخ، بیشتر از موارد دیگر در این حوزه است.
3: برخی از خیرین نیز از ابزار تأمین سرمایه فیسبوک استفاده کردهاند. در سال 2018، تنها 7 درصد از آنها مستقیماً به سازمانهای غیردولتی کمک مالی کردند. درحالیکه در سال 2019، این مقدار به 48 درصد افزایش یافت.
4: تنها 7 درصد در سهشنبه سیاه 2019 به دیگران کمک کردند که این آمار، 10 درصد کمتر از مقدار متوسط بوده است. در واقع به گزارش سازمانهای غیردولتی در استرالیا و نیوزلند، این آمار، کمترین میزان تطبیق با سهشنبه سیاه در سالهای گذشته را داشته است.
5: خیرین استرالیایی و نیوزلندی بیشترین احتمال را برای تطبیق با روشهای جدید بودجهبندی دارند. 20 درصد از آنها میگویند که از روش شناخت بصری برای کمک استفاده میکنند، بهطوری که 18 درصد از آنها، تلویزیون متصل به اینترنت و 18 درصد از آنها، کمک از طریق استفاده از بیلبوردهای دیجیتال را ترجیح میدهند.
روشهای نیکوکاری در اقیانوسیه:
بهطور کلی، روشهای مختلفی برای کمک به افراد در استرالیا و نیوزلند وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب میکند. مجموعهای از آمار جمعآوری شده در این گزارش، در جدول زیر آمده است:
64% از خیرین استرالیایی و نیوزلندی ترجیح میدهند از کارت اعتباری استفاده کنند، بقیه ترجیح میدهند روشهای دیگر را امتحان کنند؛ مانند: | |
پیپال | 15% |
انتقال بانکی/حواله | 10% |
پست الکترونیک/ پست مستقیم | 5% |
پرداخت نقدی | 4% |
کیف الکترونیک | 2% |
51% از خیرین استرالیایی و نیوزلندی در برنامه نیکوکاری و اهدا ثبتنام میکنند که به صورتهای مختلف برنامهریزی شده است؛ مانند: | |
فصلی | 2% |
هفتگی | 7% |
سالیانه | 11% |
ماهیانه | 80% |
سایر روشهای مشارکت در امور خیریه: | |
کمک به کمپینهای تأمین سرمایه عمومی به نفع سازمانهای غیردولتی | 52% |
کمک به سازمانهای غیردولتی در پاندمی کووید-19 | 7% |
ایجاد کمپینهای جمعآوری جهت کمکهای آنلاین همتا به همتا به نفع سازمانهای غیردولتی | 21% |
کمک سازمان های غیردولتی در خارج از کشور مقیم | 31% |
ثبت نام در برنامههای خیری محل کار | 11% |
کمک در سهشنبه سیاه 2019 | 7% |
راهکارهای خیرین برای کمک به سازمانهای غیردولتی:
خیرین استرالیایی و نیوزلندی، با روشهای زیر نیز به سازمانهای غیردولتی کمک میکنند:
یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی | 58% |
قرعهکشی آنلاین یا بختآزمایی | 45% |
حراجهای آنلاین | 26% |
کمک از طریق شرطبندی | 5% |
همچنین روشهای نوین مختلفی برای کمک کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد؛ مانند:
یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم میکند و برای نشانها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود | 44% |
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند | 20% |
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت) | 18% |
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی | 14% |
کمک با فرمان صوتی از طریق بلندگوی هوشمند یا رادیوی اتومبیل | 4% |
در ادامه، راهکار خیرین استرالیایی و نیوزلندی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:
داوطلب سازمانهای غیردولتی | 75% |
کمک به سازمانهای غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند | 73% |
اهدا آب و غذا به به سازمانهای غیردولتی | 66% |
شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند شام یا ناهار | 69% |
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمانهای غیردولتی و 4% به صندوقهای توصیه شده توسط خیرین (DAF) | 23% |
کمک به سازمانهای غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی | 3% |
کمک به سازمانهای غیردولتی، برای ترویج سازمانهای اخلاقی | 98% |
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی | 92% |
امضای دادخواستهای آنلاین | 98% |
شرکت در راهپیماییها و اعتراضات | 77% |
کمک به کمپینهای سیاسی | 23% |
نقش رسانههای اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری:
33% از خیرین میگویند که رسانههای اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب میکنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده میکنند؛ مانند:
رسانههای اجتماعی | 30% |
وبسایت | 15% |
پرینت | 9% |
تبلیغات تلویزیونی | 5% |
تماس تلفنی | 4% |
تبلیغات رادیویی | 2% |
بیلبورد | 1% |
پیام متنی | 1% |
اما در این بین، رسانههای اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشتهاند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:
اینستاگرام (Instagram) | 28% |
لینکدین (LinkedIn) | 17% |
ایکس (X) | 3% |
یوتیوب (YouTube) | 3% |
واتساپ (WhatsApp) | 1% |
همه این موارد در حالی بود که %48 کمک از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک را ترجیح میدادند که از میان آنها، %85 بیان میکنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک کمک کنند. این در حالی است که %10 به کمک ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام، کمک میکنند.
از این تعداد، %100 میگویند احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شدهاند، همگی بر این باور هستند سازمانهای دولتی باید هر چند مدت، بهروزسانیها را یادآوری کند. برای مثال:
ماهانه | 37% |
فصلی | 33% |
هفتگی | 14% |
دوبار در ماه | 9% |
روزانه | 4% |
دوبار در هفته | 3% |
طبق آمار، مردم استرالیا و نیوزلند، روشهای ارتباطی ترغیب جهت کمکهای مکرر را مفید میدانند، البته این نظر برای رسانههای اجتماعی مختلف، متفاوت است:
ارتباط منظم با رسانههای اجتماعی | 48% |
ارتباط منظم با ایمیل | 28% |
ارتباطات چاپی منظم | 9% |
یادداشت دستنویس | 9% |
تماس تلفنی شخصی | 6% |
در پایان اگر بخواهیم یک جمعبندی داشته باشیم، باید گفت:
- 88% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کردهاند.
- 87% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی به طور موثر آنها را در جریان بهروزرسانیها میگذارند،
- 97% از خیرین میگویند که سازمانهای غیردولتی باید سرمایهگذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن انجام دهند.
توضیح:
- Funraise فناوری نوآورانه و جمعآوری کمکهای مالی دوستانهای را ارائه میکند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمعآوری کمکهای مالی توسط خیرین به وجود آمده است که به جمعآوری سرمایه و سرگرمی کمک میکند.
- مؤسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبالکننده در شبکههای اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همینطور یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمعآوری کمکهای مالی در سراسر جهان است.
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافتههای حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمانهای غیردولتی، سازمانهای مردمنهاد و مؤسسات خیریه تعیین میکند که «آیا آنها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامههای خود، بهطور موثر از فناوری استفاده میکنند یا خیر».
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاههای پاسخدهندگانی را نشان میدهد که:
- عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را میخوانند؛
- دسترسی به اینترنت دارند؛
- از ایمیل و یا رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT
ارسال نظر