گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است و به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح میدهند «چگونه با دلایل مورد توجه خود با سازمانهای خیریه ارتباط برقرار کنند».
این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط مؤسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی «تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی» میپردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارکهایی برای اروپا ارائه میکند.
گرایش به نیکوکاری در اروپا
در مورد پاسخدهندگان به نظرسنجی:
5 کشور برتر | |
ایرلند | 6% |
فرانسه | 7% |
مقدونیه شمالی | 9% |
ایتالیا | 47% |
رومانی | 15% |
میزان کمک | |
41% | 100 دلار آمریکا یا کمتر |
49% | 101 تا 999 دلار آمریکا |
8% | 1000 تا 4999 دلار آمریکا |
1% | 5000 تا 9999 دلار آمریکا |
1% | 10000دلار آمریکا یا بیشتر |
10 دلیل اساسی | |
15% | کودکان و نوجوانان |
13% | بهداشت و سلامتی |
8% | گرسنگی و بیخانمانی |
8% | اصلاحات و توسعه بینالملل |
7% | حقوق بشر و حقوق مدنی |
7% | خدمات انسانی و اجتماعی |
6% | حیوانات حیاتوحش |
6% | محیط و حفاظت |
5% | آموزش |
4% | فرهنگ و هنر |
جنسیت | |
66% | زن |
33% | مرد |
1% | خنثی |
نسل | |
2% | ژن z (1998 یا بعد از آن) |
39% | نسل هزاره (1981 تا 1997) |
35% | ژن x (1965 تا 1980) |
22% | بیبی بومرها |
2% | بالغین (قبل از 1946) |
یافتههای کلیدی:
1: 34 درصد از خیرین اروپایی میگویند که رسانههای اجتماعی، ترغیبکنندهترین ابزارهای ارتباطی هستند. طبق آمار، تنها 44 درصد از طریق فیسبوک کمک مالی کردهاند. ابزارهای جمعآوری کمک مالی، از 16 درصد، نسبت به در سال 2018 افزایش یافته است. 12درصد از آنها از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام کمک کردهاند.
2: اعطای وجه از طریق انتقال بانکی یا حواله (20 درصد)، پیپال (11 درصد)، پول نقد (10 درصد) از سال 2018 تا 2019 ثابت ماند. نرمافزارهای متنی از 4 درصد به 9 درصد رشد کردند. میزان استفاده از کارت اعتباری نیز از 46 درصد به 43 درصد کاهش یافته است. همچنین پست الکترونیک هم از 5 به 3 درصد کاهش یافته است.
3: 68 درصد با خرید از فروشگاههای آنلاین که به نفع سازمانهای غیردولتی است، کمک میکنند. در واقع بالاترین نرخ در جهان را داراست که 12 درصد بالاتر از میانگین جهانی 56 درصد است.
4: خیرین اروپایی کمتر از طریق حراجهای آنلاین (19 درصد)، قرعهکشی یا بختآزمایی آنلاین (17 درصد) و شرطبندی (6 درصد) کمک میکنند که در مقایسه با میانگین جهانی به ترتیب 32 ، 22 و 8 درصد بود.
5: خیرین اروپایی کمترین احتمال را برای مشارکت در سهشنبه سیاه دارند. فقط 6 درصد در سال 2019 کمک کردند، 39 درصد تصمیم نگرفتند و 55 درصد هرگز نام سهشنبه سیاه را نشنیدهاند.
روشهای نیکوکاری در اروپا:
بهطور کلی، روشهای مختلفی برای کمک به افراد در اروپا وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب میکند. مجموعهای از آمار جمعآوری شده در این گزارش، در جدول زیر آمده است:
43% از خیرین اروپایی ترجیح میدهند از کارت اعتباری برای کمک استفاده کنند. بقیه ترجیح میدهند روشهای دیگر را امتحان کنند؛ مانند: | |
انتقال بانکی/ حواله | 20% |
پیپال | 11% |
پرداخت نقدی | 10% |
پرداخت با نرمافزار متنی | 9% |
پست الکترونیک | 3% |
پرداخت با تلفن همراه | 3% |
کیف پول الکترونیکی | 1% |
57% از خیرین اروپایی در برنامه نیکوکاری و اهدا ثبتنام میکنند که به صورتهای مختلف برنامهریزی شده است؛ مانند: | |
هفتگی | 1% |
فصلی | 5% |
سالیانه | 22% |
ماهیانه | 72% |
سایر روشهای مشارکت در امور خیریه: | |
کمک به کمپینهای تامین سرمایه عمومی به نفع سازمانهای غیردولتی | 57% |
کمک به سازمانهای غیردولتی در پاندمی کووید-19 | 60% |
ایجاد کمپینهای جمعآوری جهت کمکهای آنلاین همتا به همتا به نفع سازمانهای غیردولتی | 17% |
کمک سازمانهای غیردولتی در خارج از کشور مقیم | 30% |
ثبت نام در برنامههای خیریه محل کار | 7% |
کمک در سهشنبه سیاه 2019 | 6% |
راهکارهای خیرین برای کمک به سازمانهای غیردولتی:
خیرین اروپایی با روشهای زیر نیز به سازمانهای غیردولتی کمک میکنند:
یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی | 68% |
قرعهکشی آنلاین یا بختآزمایی | 19% |
حراجهای آنلاین | 17% |
نیکوکاری از طریق شرطبندی | 6% |
کمک با اسپیکرهای هوشمند | 1% |
همچنین روشهای نوین مختلفی برای کمک کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد؛ مانند:
یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم میکند و برای نشانها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود | 48% |
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند | 17% |
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت) | 16% |
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی | 11% |
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی | 8% |
در ادامه، راهکار خیرین اروپایی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:
داوطلب سازمانهای غیردولتی | 64% |
کمک به سازمانهای غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند | 74% |
اهدا آب و غذا به به سازمانهای غیردولتی | 81% |
شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند شام یا ناهار | 43% |
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند ماراتن و دوچرخهسواری | 20% |
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمانهای غیردولتی و 4% به صندوقهای توصیه شده توسط خیرین (DAF) | 10% |
کمک به سازمانهای غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی | 98% |
کمک به سازمانهای غیردولتی، برای ترویج سازمانهای اخلاقی | 91% |
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی | 94% |
امضای دادخواستهای آنلاین | 80% |
شرکت در راهپیماییها و اعتراضات | 41% |
کمک به کمپینهای سیاسی | 10% |
نقش رسانههای اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری:
34% از خیرین میگویند که رسانههای اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب میکنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده میکنند؛ مانند:
رسانههای اجتماعی | 30% |
وبسایت | 20% |
پرینت | 9% |
تبلیغات تلویزیونی | 5% |
تبلیغات رادیویی | 2% |
تماس تلفنی | 4% |
پیام متنی | 1% |
بیلبورد | 1% |
اما در این بین، هر کدام از رسانههای اجتماعی هم به نوبه خود نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشتهاند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:
اینستاگرام (Instagram) | 28% |
ایکس (X) | 17% |
یوتیوب (YouTube) | 3% |
لینکدین (LinkedIn) | 3% |
واتساپ (WhatsApp) | 1% |
همه این موارد در حالی بود که %12 کمک از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک را ترجیح میدادند که از میان آنها، %87 بیان میکنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک کمک کنند. این در حالی است که %12 به کمک ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام، کمک میکنند.
از این تعداد، %86 میگویند احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شدهاند، همگی بر این باور هستند سازمانهای دولتی باید هر چند مدت، بهروزسانیها را یادآوری کند. برای مثال:
ماهیانه | 33% |
هفتگی | 14% |
دوبار در ماه | 9% |
روزانه | 4% |
دوبار در هفته | 3% |
طبق آمار، مردم اروپا، روشهای ارتباطی ترغیب جهت کمکهای مکرر را مفید میدانند، البته این نظر برای رسانههای اجتماعی مختلف، متفاوت است:
ارتباط منظم با ایمیل | 28% |
ارتباط منظم با رسانههای اجتماعی | 48% |
ارتباطات چاپی منظم | 9% |
یادداشت دستنویس | 9% |
تماس تلفنی شخصی | 6% |
در پایان اگر بخواهیم یک جمعبندی داشته باشیم، باید گفت:
- 86% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کردهاند.
- 87% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی به طور موثر آنها را در جریان بهروزرسانیها میگذارند،
- 94% از خیرین میگویند که سازمانهای غیردولتی باید سرمایهگذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن، انجام دهند.
توضیح:
- Funraise فناوری نوآورانه و جمعآوری کمکهای مالی دوستانهای را ارائه میکند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمعآوری کمکهای مالی توسط خیرین به وجود آمده است که به جمعآوری سرمایه و سرگرمی کمک میکند.
- مؤسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبالکننده در شبکههای اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همینطور یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمعآوری کمکهای مالی در سراسر جهان است.
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافتههای حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمانهای غیردولتی، سازمانهای مردمنهاد و مؤسسات خیریه تعیین میکند که «آیا آنها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامههای خود، بهطور موثر از فناوری استفاده میکنند یا خیر».
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاههای پاسخدهندگانی را نشان میدهد که:
- عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را میخوانند؛
- دسترسی به اینترنت دارند؛
- از ایمیل و یا رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT
ارسال نظر