گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است و به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح می­‌دهند «چگونه با دلایل مورد توجه خود با سازمان‌­های خیریه ارتباط برقرار کنند».

این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط مؤسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی «تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی» می­‌پردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارک‌هایی برای اروپا ارائه می­‌کند.

آمار نیکوکاری آمریکای شمالی


گرایش به نیکوکاری در اروپا


در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:


5 کشور برتر
ایرلند
6%
فرانسه
7%
مقدونیه شمالی
9%
ایتالیا
47%
رومانی
15%
میزان کمک
41%
100 دلار آمریکا یا کمتر
49%
101 تا 999 دلار آمریکا
8%
1000 تا 4999 دلار آمریکا
1%
5000 تا 9999 دلار آمریکا
1%
10000دلار آمریکا یا بیشتر
10 دلیل اساسی
15%
کودکان و نوجوانان
13%
بهداشت و سلامتی
8%
گرسنگی و بی‌خانمانی
8%
اصلاحات و توسعه بین‌الملل
7%
حقوق بشر و حقوق مدنی
7%
خدمات انسانی و اجتماعی
6%
حیوانات حیات‌وحش
6%
محیط و حفاظت
5%
آموزش
4%
فرهنگ و هنر









جنسیت
66%      
زن
33%
مرد
1%
خنثی







 نسل
2%
ژن z (1998 یا بعد از آن)
39%
نسل هزاره (1981 تا 1997)  
35%
ژن x (1965 تا 1980)    
22%
بیبی بومرها
2%
بالغین (قبل از 1946)


یافته‌ها­ی کلیدی:

1: 34 درصد از خیرین اروپایی می­‌گویند که رسانه‌های اجتماعی، ترغیب‌کننده‌ترین ابزارهای ارتباطی هستند. طبق آمار، تنها 44 درصد از طریق فیس‌بوک کمک مالی کرده‌­اند. ابزارهای جمع‌­آوری کمک مالی، از 16 درصد، نسبت به در سال 2018 افزایش یافته است. 12درصد از آنها  از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های مالی اینستاگرام کمک کرده‌­اند.

2: اعطای وجه از طریق انتقال بانکی یا حواله (20 درصد)، پی­‌پال (11 درصد)، پول نقد (10 درصد) از سال 2018 تا 2019 ثابت ماند. نرم‌افزارهای متنی از 4 درصد به 9 درصد رشد کردند. میزان استفاده از کارت اعتباری نیز از 46 درصد به 43 درصد کاهش یافته است. همچنین پست الکترونیک هم از 5 به 3 درصد کاهش یافته است.

3: 68 درصد با خرید از فروشگاه‌های آنلاین که به نفع سازمان­‌های غیردولتی است، کمک می­‌کنند. در واقع بالاترین نرخ در جهان را داراست  که 12 درصد بالاتر از میانگین جهانی 56 درصد است.

4: خیرین اروپایی کمتر از طریق حراج­‌های آنلاین (19 درصد)، قرعه‌کشی یا بخت‌آزمایی آنلاین (17 درصد) و شرط‌بندی (6 درصد) کمک می‌کنند که در مقایسه با میانگین جهانی به ترتیب 32 ، 22 و 8 درصد بود.

5: خیرین اروپایی کمترین احتمال را برای مشارکت در سه‌شنبه سیاه دارند. فقط 6 درصد در سال 2019 کمک کردند، 39 درصد تصمیم نگرفتند و 55 درصد هرگز نام سه‌شنبه سیاه را نشنیده‌­اند.


روش‌های نیکوکاری در اروپا:

به‌طور کلی، روش‌های مختلفی برای کمک به افراد در اروپا وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب می‌کند. مجموعه‌ای از آمار جمع‌آوری شده در این گزارش، در جدول‌ زیر آمده است:

43% از خیرین اروپایی ترجیح می‌­دهند از کارت اعتباری  برای کمک استفاده کنند. بقیه ترجیح می­‌دهند روش­‌های دیگر را امتحان کنند؛ مانند:
انتقال بانکی/ حواله
20%
پی‌پال
11%
پرداخت نقدی
10%
پرداخت با نرم‌افزار متنی
9%
پست الکترونیک
3%
پرداخت با تلفن همراه
3%
کیف پول الکترونیکی
1%
57% از خیرین اروپایی در برنامه‌ نیکوکاری و اهدا ثبت‌نام می‌کنند که به صورت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است؛ مانند:
هفتگی
1%
فصلی
5%
سالیانه
22%
ماهیانه
72%
سایر روش‌های مشارکت در امور خیریه:
کمک به کمپین‌­های تامین سرمایه عمومی به نفع سازمان­‌های غیردولتی
57%
کمک به سازمان‌­های غیر­دولتی در پاندمی کووید-19
60%
ایجاد کمپین­‌های جمع­‌آوری جهت کمک‌­های آنلاین همتا به همتا به نفع سازمان‌­های غیردولتی
17%
کمک سازمان‌های غیردولتی در خارج از کشور مقیم
30%
ثبت نام در برنامه­‌های خیریه محل کار
7%
کمک در سه‌­شنبه­ سیاه 2019
6%


راهکارهای خیرین برای کمک به سازمان‌های غیردولتی:


خیرین اروپایی با روش‌­های زیر نیز به سازمان­‌های غیردولتی کمک می‌­کنند:

یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی
68%
قرعه­‌کشی آنلاین یا بخت­‌آزمایی
19%
حراج‌های آنلاین
17%
نیکوکاری از طریق شرط‌بندی
6%
کمک با اسپیکرهای هوشمند
1%

همچنین روش‌های نوین مختلفی برای کمک‌ کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد؛ مانند:

یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم می‌­کند و برای نشان‌­ها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود
48%
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند
17%
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت)
16%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
11%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
8%

در ادامه، راهکار خیرین اروپایی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:

داوطلب سازمان­‌های غیردولتی
64%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند
74%
اهدا آب و غذا به به سازمان‌­های غیردولتی
81%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند شام یا ناهار
43%
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند ماراتن و دوچرخه‌­سواری
20%
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمان­‌های غیردولتی و 4% به صندوق‌های توصیه شده توسط خیرین (DAF)
10%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی
98%
کمک به سازمان­‌های غیردولتی، برای ترویج سازمان­‌های اخلاقی
91%
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی
94%
امضای دادخواست‌­های آنلاین
80%
شرکت در راهپیمایی‌­ها و اعتراضات
41%
کمک به کمپین­‌های سیاسی
10%


نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری:

34% از خیرین می­‌گویند که رسانه­‌های اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب می‌کنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده می‌کنند؛ مانند:

رسانه‌های اجتماعی
30%
وب­سایت
20%
پرینت
9%
تبلیغات تلویزیونی
5%
تبلیغات رادیویی
2%
تماس تلفنی
4%
پیام متنی
 1%
بیلبورد
1%

اما در این بین، هر کدام از رسانه‌های اجتماعی هم به نوبه خود نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشته‌اند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:

اینستاگرام (Instagram)
28%
ایکس (X)
17%
یوتیوب (YouTube)
3%
لینکدین (LinkedIn)  
3%
واتساپ (WhatsApp)
1%

همه این موارد در حالی بود که %12 کمک از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های فیس‌بوک را ترجیح می‌دادند که از میان آنها، %87 بیان می‌کنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های فیس‌بوک کمک کنند. این در حالی است که %12 به کمک ابزارهای جمع‌آوری کمک‌های مالی اینستاگرام، کمک می‌کنند.

از این تعداد، %86 می‌­گویند احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شده‌­اند، همگی بر این باور هستند سازمان‌های دولتی باید هر چند مدت، به‌روزسانی‌ها را یادآوری کند. برای مثال: 

ماهیانه  
33%
هفتگی
14%
دوبار در ماه
9%
روزانه
4%
دوبار در هفته
3%

 طبق آمار، مردم اروپا، روش‌های ارتباطی ترغیب جهت کمک­‌های مکرر را مفید می‌دانند، البته این نظر برای رسانه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت است:

ارتباط منظم با ایمیل
28%
ارتباط منظم با رسانه­‌های اجتماعی
48%
ارتباطات چاپی منظم
9%
یادداشت دست­‌نویس
9%
تماس تلفنی شخصی
6%

در پایان اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم، باید گفت:

  • 86% از آنها می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کرده‌­اند.
  • 87% از آنها می­‌گویند که سازمان­‌های غیردولتی به طور موثر آن­ها را در جریان به‌­روز­رسانی‌ها می‌گذارند،
  • 94% از خیرین می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی باید سرمایه­‌گذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن، انجام دهند.

آمار نیکوکاری آمریکای جنوبی


توضیح:

  • Funraise  فناوری نوآورانه و جمع‌­آوری کمک­‌های مالی دوستانه‌­ای را ارائه می­‌کند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمع‌آوری کمک‌­های مالی توسط خیرین به وجود آمده است که به جمع‌­آوری سرمایه و سرگرمی کمک می­‌کند.
  • مؤسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبال­‌کننده در شبکه­‌های اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همین‌طور یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی در سراسر جهان است.

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافته­‌های حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمان‌­های غیردولتی، سازمان‌­های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه تعیین می‌کند که «آیا آن‌ها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامه‌­های خود، به‌طور موثر از فناوری استفاده می‌کنند یا خیر».

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاه‌­های پاسخ‌‌دهندگانی را نشان می‌دهد که:

  • عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را می‌­خوانند؛
  • دسترسی به اینترنت دارند؛
  • از ایمیل و یا رسانه‌­های اجتماعی استفاده می‌کنند.


منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT