گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است و به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح می­‌دهند «چگونه با دلایل مورد توجه خود با سازمان‌­های خیریه ارتباط برقرار کنند».

این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط مؤسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است که به بررسی «تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی» می­‌پردازد. اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارک‌هایی برای آمریکای شمالی ارائه می­‌کند.

آمار نیکوکاری آمریکای جنوبی


گرایش به نیکوکاری درآمریکای شمالی


در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:


میزان کمک
9%
100 دلار آمریکا یا کمتر
38%
101 تا 999 دلار آمریکا
35%
1000 تا 4999 دلار آمریکا
11%
5000 تا 9999 دلار آمریکا
7%
10000 دلار آمریکا یا بیشتر


10 دلیل اساسی
15%
گرسنگی و بی­‌خانمانی
13%
بهداشت و سلامتی
12%
ایمان و معنویت
10%
حیوانات و حیات وحش
9%
کودکان و جوانان  
7%
محیط و حفاظت
7%
خدمات انسانی و اجتماعی
 7%
توسعه بین‌الملل
6%
فرهنگ و هنر
4%
زنان و دختران









جنسیت
67%      
زن
32%        
مرد
1%
خنثی







 نسل
   1%
ژن z (1998 یا بعد از آن)
12%
نسل هزاره (1981 تا 1997)  
19%
ژن x (1965 تا 1980)    
  51%
بیبی بومرها
17%
بالغین (قبل از 1946)


یافته‌های کلیدی:

1: 57  درصد از خیرین کانادا و ایالات متحده در ک یبرنامه‌­ی خیریه منظم در دانشگاه ثبت نام کرده‌­اند، این آمار، حدود 46 درصد از سال 2018 بیشتر بود. علاوه بر آن، 94 درصد ترجیح می‌­دهند که ماهانه 3 درصد، هفتگی 2 درصد، سالانه 2 درصد و هر سه ماه 1 درصد، کمک کنند.

2: توسعه ایمیل همچنان در حال افزایش است و بر خیرین کانادا و ایالات متحده تأثیر می­‌گذارد. 33 درصد از آن‌ها می‌گویند که ایمیل ابزاری ارتباطی است که در مقایسه با آمار 31 درصدی در سال 2018 بیشتر است. این یعنی ایمیل؛ ابیش‌ترین انگیزه را به آن‌ها می­‌دهد.

3: تنها 18 درصد می­‌گویند که رسانه‌­های اجتماعی الهام­‌بخش‌ترین رسانه‌ها هستند، درحالی‌که در سال 2018، تنها 25 درصد از افراد، بر این باور بودند. با این حال، ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های مالی فیس‌­بوک و اینستاگرام به‌طور فزاینده  قدرتمند هستند. آمار حاکی از آن است که 40 درصد از آنها از طریق فیس‌­بوک و  12 درصد از طریق اینستاگرام کمک مالی کرده‌­اند.

4: 34 درصد از خیرین کانادا و ایالات متحده از طریق یک رویداد تأمین مالی جمعی، کمک می­‌کنند و 10 درصد از آن‌ها کمک‌­های کمپین بودجه‌­بندی همتا به همتا را ایجاد می­‌کنند. به‌طوری­‌ که به ترتیب 36 درصد و 16 درصد کاهش یافته است.

5: 33 درصد به سازمان­‌های غیردولتی که در خارج از کشور محل اقامت خود واقع شده‌اند، کمک مالی می­‌کنند.

5 کشور برتر عبارتند از: 

استرالیا
8%
هند
7%
فلسطین اشغالی
6%
بریتانیا
6%
کنیا
5%


روش‌های نیکوکاری در آمریکای شمالی:

به‌طور کلی، روش‌های مختلفی برای کمک به افراد در کانادا و ایالات متحده وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب می‌کند. مجموعه‌ای از آمار جمع‌آوری شده در این گزارش، در جدول‌ زیر آمده است:

63% از خیرین کانادا و ایالات متحده ترجیح می‌­دهند از کارت اعتباری  استفاده کنند. بقیه ترجیح می­‌دهند روش‌­های دیگر را امتحان کنند؛ مانند:
پست الکترونیک
16%
پی‌­پال
10%
انتقال بانکی/حواله
5%
پرداخت نقدی
4%
کیف الکترونیک
1%
پرداخت با نرم‌­افزارهای متنی
1%
57% از خیرین کانادایی و ایالات متحدهدر برنامه‌­ی نیکوکاری و اهدا ثبت‌نام می­‌کنند که به صورت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است؛ مانند:
هفتگی
1%
فصلی
2%
سالیانه
3%
ماهیانه
94%
سایر روش‌های مشارکت در امور خیریه:
 کمک به کمپین‌­های تامین سرمایه عمومی به نفع سازمان­‌های غیردولتی
34%
کمک به سازمان‌­های غیر­دولتی در پاندمی کووید-19
62%
 ایجاد کمپین­‌های جمع­‌آوری جهت کمک‌­های آنلاین همتا به همتا به نفع سازمان‌­های غیردولتی
10%
کمک سازمان‌های غیردولتی در خارج از کشور مقیم
33%
ثبت نام در برنامه­‌های خیریه محل کار
9%
کمک در سه‌­شنبه­ سیاه 2019
26%


راهکارهای خیرین برای کمک به سازمان‌های غیردولتی:


خیرین کانادایی و ایالات متحده با روش‌­های زیر نیز به سازمان­‌های غیردولتی کمک می‌­کنند:

یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی
47%
قرعه­‌کشی آنلاین یا بخت­‌آزمایی
45%
حراج‌های آنلاین
24%
نیکوکاری از طریق شرط‌بندی
8%

همچنین روش‌های نوین مختلفی برای کمک‌ کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد؛ مانند:

یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم می‌­کند و برای نشان‌­ها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود
50%
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند
18%
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت)
18%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
7%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
7%

در ادامه، راهکار خیرین کانادایی و ایالات متحده در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:

داوطلب سازمان­‌های غیردولتی
68%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند
76%
اهدا آب و غذا به به سازمان‌­های غیردولتی
81%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند شام یا ناهار
44%
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند ماراتن و دوچرخه‌­سواری
15%
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمان­‌های غیردولتی و 4% به صندوق‌های توصیه شده توسط خیرین (DAF)
5%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی
96%
کمک به سازمان­‌های غیردولتی، برای ترویج سازمان­‌های اخلاقی
91%
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی
97%
امضای دادخواست‌­های آنلاین
65%
شرکت در راهپیمایی‌­ها و اعتراضات
36%
کمک به کمپین­‌های سیاسی
16%


نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری:

33% از خیرین می­‌گویند که رسانه­‌های اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب می‌کنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده می‌کنند؛ مانند:

رسانه‌های اجتماعی
18%
وب­سایت
16%
تبلیغات تلویزیونی
7%
تبلیغات رادیویی
4%
تماس تلفنی
2%
پیام متنی
1%

اما در این بین، رسانه‌های اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشته‌اند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:

اینستاگرام (Instagram)
21%
ایکس (X)
13%
یوتیوب (YouTube)
5%
لینکدین (LinkedIn)  
4%
واتساپ (WhatsApp)
1%

همه این موارد در حالی بود که %40 کمک از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های فیس‌بوک را ترجیح می‌دادند که از میان آنها، %88 بیان می‌کنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های فیس‌بوک کمک کنند. این در حالی است که %12 به کمک ابزارهای جمع‌آوری کمک‌های مالی اینستاگرام، کمک می‌کنند.

از این تعداد، %93 می‌­گویند احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شده‌­اند، همگی بر این باور هستند سازمان‌های دولتی باید هر چند مدت، به‌روزسانی‌ها را یادآوری کند. برای مثال: 

ماهیانه  
29%
هفتگی
10%
دوبار در ماه
9%
روزانه
4%
دوبار در هفته
3%

طبق آمار، مردم کانادا و ایالات متحده؛ روش‌های ارتباطی ترغیب جهت کمک­‌های مکرر را مفید می‌دانند. البته این نظر برای رسانه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت است:

ارتباط منظم با ایمیل
48%
ارتباط منظم با رسانه­‌های اجتماعی
18%
ارتباطات چاپی منظم
16%
یادداشت دست­‌نویس
12%
تماس تلفنی شخصی
6%

 

در پایان اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم، باید گفت:              

  • 94% از آنها می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کرده‌­اند.
  • 93% از آنها می­‌گویند که سازمان­‌های غیردولتی به طور موثر آن­ها را در جریان به‌­روز­رسانی‌ها می‌گذارند،
  • 92% از خیرین می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی باید سرمایه­‌گذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن، انجام دهند.

آمار نیکوکاری اروپا


توضیح:

  • Funraise  فناوری نوآورانه و جمع‌­آوری کمک­‌های مالی دوستانه‌­ای را ارائه می­‌کند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمع‌آوری کمک‌­های مالی توسط خیرین به وجود آمده است که به جمع‌­آوری سرمایه و سرگرمی کمک می­‌کند.
  • مؤسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبال­‌کننده در شبکه­‌های اجتماعی، یک شرکت پیشروی آنلاین و همین‌طور یک وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی در سراسر جهان است.

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافته­‌های حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمان‌­های غیردولتی، سازمان‌­های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه تعیین می‌کند که «آیا آن‌ها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامه‌­های خود، به‌طور موثر از فناوری استفاده می‌کنند یا خیر».

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد. با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاه‌­های پاسخ‌‌دهندگانی را نشان می‌دهد که:

  • عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را می‌­خوانند؛
  • دسترسی به اینترنت دارند؛
  • از ایمیل و یا رسانه‌­های اجتماعی استفاده می‌کنند.


منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT