در مقالات پیشین اطلس خیر ایران، بارها از اهمیت فعالیت خیریهها در فضای مجازی گفتهایم. خیریهها و سازمانهای مردمنهاد نیز برای پیشرفت و جذب حمایت در حیطه فعالیتی خود موظف هستند تا خود را بهروز نگه دارند. یکی از معیارهای بهروز بودن کسبوکار و فعالیتها در سالهای اخیر حضور در شبکههای اجتماعی مختلف است.
پیشتر در مقالههای دیگری گزارشی از آمار فعالیت خیریهها در سطح جهانی در اینستاگرام و یوتیوب ارائه دادیم که میتوانید آنها را از طریق لینک زیر بخوانید:
فیسبوک، راهی برای جذب کمکهای مالی
خیریهها در سراسر جهان در فیسبوک فعالیت میکنند. فیسبوک ابزارهای مختلفی را برای خیریهها فراهم کرده است تا بتوانند با جامعه مجازی در ارتباط باشند، آگاهی ایجاد کنند، جمعآوری پول انجام دهند و در کل کار خود را روانه دنیای دیجیتال کنند.
خیریهها میتوانند در فیسبوک صفحاتی را برای خود ایجاد کنند، کمپینهای جمعآوری پول را انجام دهند، تبلیغات خود را به صورت مستقیم به جامعه هدف خود نمایش دهند و حتی با استفاده از ابزارهای ویدئویی مانند Facebook Live با پشتیبانان خود در ارتباط باشند و رویدادهای خود را به صورت آنلاین برگزار کنند. به علاوه، خیریهها میتوانند در برنامههای تبلیغاتی فیسبوک شرکت کنند تا بیشتر به خواندندگان خود دسترسی پیدا کنند.
خیریهها در فیسبوک به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی و جذب کمکهای مالی و غیرمالی از طرف افراد و شرکتها استفاده میکنند. فیسبوک به عنوان یکی از بزرگترین شبکههای اجتماعی در جهان، به خیریهها این امکان را میدهد که با برقراری ارتباط با مخاطبانشان، در مورد فعالیتهای خود اطلاعات بیشتری به آنها ارائه دهند و به راحتی با مخاطبان خود در ارتباط باشند.
خیریهها در فیسبوک میتوانند برای ترویج فعالیتهای خود از ابزارهای مختلفی مانند پستهای تبلیغاتی، ایونتها، تبلیغات ویدئویی و تبلیغات مستقیم استفاده کنند. همچنین، فیسبوک به خیریهها این امکان را میدهد که با ایجاد صفحات و پروفایلهای خود در این شبکه اجتماعی، به صورت آنلاین و با استفاده از ویدئوها، تصاویر و مطالب مختلف، فعالیتهای خود را به نمایش بگذارند و مخاطبانشان را به صورت مستقیم به کمک مالی و غیرمالی دعوت کنند.
علاوه بر این، فیسبوک ابزارهایی مانند Facebook Fundraisers را نیز برای خیریهها فراهم میکند. این ابزار به خیریهها این امکان را میدهد که برای جمعآوری کمکهای مالی، صفحات جمعآوری وجودیجات را ایجاد کنند. با این ابزار، افراد و شرکتها میتوانند به راحتی از طریق فیسبوک به خیریهها کمک کنند.
خیریهها میتوانند از امکانات دیگر فیسبوک نیز بهرهمند شوند. به عنوان مثال، فیسبوک ابزاری را برای جمعآوری پول از طریق پستهای کاربران و صفحات شرکتها فراهم کرده است. این امکان با نام "فاندریزینگ" شناخته میشود و با استفاده از آن، کاربران میتوانند صفحات خود را به عنوان فاندریزینگ ثبت کنند و از طریق پستهایی که در صفحه خود میگذارند، برای یک خیریهی خاص، پول جمعآوری کنند.
فیسبوک به خیریهها اجازه میدهد تا با استفاده از نوار وضعیت، موضوعات مربوط به خود را تبلیغ کنند. همچنین، با پوشش خبری فیسبوک از رویدادها و جشنوارههای خیریه، خیریهها میتوانند افزایش آگاهی را به دست آورند و برای جذب حمایت و کمک مالی بیشتر از مخاطبان خود استفاده کنند.
فعالیت خیریهها در فیسبوک، یک فرصت عالی برای آنهاست تا پیام خود را به جامعه برسانند و حمایت و کمک مالی بیشتری برای اهداف خود جذب کنند.
آمارهای حضور خیریههای جهانی در فیسبوک
خیریههای مختلف در سراسر جهان از فیسبوک برای جذب حمایت و کمک مالی استفاده میکنند. برای ارائه گزارش آماری درباره فعالیت خیریهها در فیسبوک، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- در سال ۲۰۲۱، فیسبوک اعلام کرد که کاربران فیسبوک تا کنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار به خیریهها از طریق این شبکه اهدا کردهاند.
- در سال ۲۰۲۰، فیسبوک از ۱۸ میلیون صفحه خیریهای پشتیبانی میکرد و به ۷۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای مبارزه با کووید-۱۹ اعطا کرد.
- در سال ۲۰۱۹، خیریههایی مانند International Rescue Committee، American Cancer Society، Save the Children، St. Jude Children's Research Hospital و Alzheimer's Association با کمک تبلیغات پرداختی در فیسبوک، بیش از ۲۲ میلیون دلار جذب کردند.
- بر اساس یک گزارش از Nonprofits Source، در سال ۲۰۱۸، ۶۱٪ خیریهها حداقل یک شبکه اجتماعی را برای جذب حمایت استفاده میکردند و فیسبوک در بین این شبکهها بیشترین محبوبیت را داشت.
- در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۲۰۰۰ خیریه در بیش از ۱۰۰ کشور حضور داشتند و از ابزارهای فیسبوک برای جمعآوری وجوه و افزایش آگاهی از مسائل مختلف استفاده کردند.
- با توجه به گزارش شرکت فیسبوک، تنها در روز Giving Tuesday ۲۰۲۱، خیریهها در سراسر جهان به صورت کلی حدود ۲۵۰ میلیون دلار جمعآوری کردند.
- در سال ۲۰۲۰، حدود ۷۰ درصد خیریههای بزرگ در آمریکا، از فیسبوک برای جمعآوری وجوه استفاده کردند.
- در سال ۲۰۲۰، فیسبوک اعلام کرد که تلاش میکند در سالهای بعدی به صورت کلی بیشتر از یک میلیارد دلار جمعآوری کند تا به خیریهها در سراسر جهان کمک کند.
- در سال ۲۰۲۱، فیسبوک همچنین اعلام کرد که این شرکت به ۱۰۰ میلیون دلار برای جمعآوری وجوه و افزایش آگاهی از مسائل مختلف در سراسر جهان پرداخت کرده است.
با توجه به این آمارها، میتوان گفت که فعالیت خیریهها در فیسبوک به عنوان یک ابزار مهم برای جمعآوری وجوه و افزایش آگاهی از مسائل مختلف در جهان شناخته شده است.
فعالیت خیریه ها در فیسبوک می تواند تاثیر قابل توجهی در جذب کمک ها و حمایت های مردمی داشته باشد. بر اساس گزارشات منتشر شده توسط فیسبوک، در سال 2020، کاربران فیسبوک در سراسر جهان در حدود 1.1 میلیارد دلار به خیریه ها اهدا کردند. همچنین، بر اساس گزارش های جدیدتر، در روز Giving Tuesday سال 2021، کاربران فیسبوک در سراسر جهان بیش از 100 میلیون دلار به خیریه ها اهدا کردند.
به علاوه، فعالیت خیریه ها در فیسبوک می تواند باعث رشد دریافتی های مردمی شود. بر اساس یک گزارش از شرکت Network for Good، افزایش حضور خیریه ها در فضای دیجیتال می تواند باعث افزایش تعداد کمک های مردمی و دریافتی ها شود. همچنین، فعالیت های خیریه در فیسبوک می تواند باعث افزایش شناخت خیریه و جذب حمایت های بیشتر از جامعه شود.
برای مطالعه:
نتیجهگیری
فعالیت خیریهها در فضای دیجیتال به ویژه در فیسبوک می تواند به شکل قابل توجهی در جذب کمکها و حمایتهای مردمی و رشد دریافتی ها تاثیر داشته باشد. بنابراین، به طور کلی میتوان گفت که فیسبوک برای خیریهها یکی از ابزارهای مهم جذب حمایت و کمک مالی است و خیریهها از آن برای فعالیتهای خود استفاده میکنند. به نظر شما در ایران چه شبکههای اجتماعی مهمی وجود دارند که خیریهها باید در آنها فعال باشند؟ در کامنتها برای ما شبکه اجتماعی محبوب خود را معرفی کنید.
ارسال نظر