معمولا تعداد زیادی از جمع‌های ما میتواند بستری برای انجام کار خیر باشد. یکی از مهم‌ترین اجتماع‌های انسانی که میتواند منابع مالی برای سازمان‌های غیرانتفاعی را جلب کند، سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند. به نظر شما مسیر خیرخواهی از دل شرکت‌های بزرگ در کشورهای مختلف چگونه می‌گذرد؟

بخشش در محل کار

بخشش در محل کار زمانی است که کارمندان با تأیید ضمنی کارفرما کمک‌های مالی‌شان را با اهداف خیریه‌ای انجام می‌دهند (شاکر و کریستنسن، 2019، ص2). انواع مختلفی از برنامه‌های بخشش در محل کار، از جمله کمپین‌های اهدای سالانه، کمک‌های مالی از طریق کسر حقوق، هدایای برابر به کارمندان و برنامه‌های حمایت داوطلبانه وجود دارد (,Candid 2023). برخی از مزایای بخشش در محل کار عبارتند از: حمایت از نیازهای جامعه، تقویت همکاری‌های بین بخش‌ها، بهبود روحیه کارکنان و وجهه شرکت و همچنین اشاعه فرهنگ بخشش در جامعه (Shaker and Christensen ، 2019؛ Indiana University Lilly Family School of Philanthropy، 2022).

بخشش در محل کار به راهی جهانی تبدیل شده است که قبلاً به طور گسترده در کشورهایی مانند استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده استفاده می‌شد و اخیراً در سایر کشورهای جهان معرفی و به آرامی گسترش یافته است. اشاعه و محبوبیت این راه در سراسر جهان بسته به دردسترس بودن سایر راه‌ها در آن محیط و کشور متفاوت است. با این حال، به دلیل گسترش شرکت‌های چندملیتی و سازمان‌های غیرانتفاعی بین‌المللی در سراسر جهان، هم اهداکنندگان (کارفرمایان و کارمندان) و هم دریافت‌کنندگان (سازمان‌های غیرانتفاعی) بخشش در محل کار را در سراسر جهان فراگیر کرده‌اند.

«بنویتی»: پلتفرم جهانی مدیریت کمک‌های مالی برای بخشش در محل کار و مشارکت کارکنان

بنویتی که در سال 2008 تأسیس شده است، یک شرکت معتبر است که پلتفرمی برای پردازش کمک‌های مالی برای شرکت‌ها و مدیریت بخشش در محل کار و سایر برنامه‌های مشارکت کارکنان فراهم کرده. داده‌های بنویتی نشان‌دهنده فراگیری بخشش در محل کار در سه سال گذشته است، به ویژه در کشورهای خارج از آمریکای شمالی، جایی که بخشش در محل کار دارای سابقه جدیدتری است. سه الگوی جدید بخشش در محل کار در زیر شناسایی و ارائه شده است.

تصویر جمع افراد در محل کار

فراگیری بخشش در محل کار به دلایل بین‌المللی

به طور سنتی، بخشش در محل کار بر سازمان‌ها و مسائل محلی/ملی متمرکز بوده است، و کمک‌های مالی با اهداف بین‌المللی اغلب واکنشی به رویدادها و تراژدی‌های ممکن بوده است. همه‌گیری کووید 19 و سایر مسائل جهانی، مانند تبعیض‌های نژادی و تغییرات اقلیمی، توسعه کمک‌های بین‌المللی در محل کار را تسریع کردند.

 تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها در سال‌های اخیر برنامه‌های مشارکت کارکنان در مقیاس جهانی را راه‌اندازی کرده‌اند و فرصت‌هایی را برای کارمندان فراهم می‌کنند تا از اهداف و خیریه‌های بین‌المللی از طریق برنامه‌های بخشش در محل کار حمایت کنند. تنها در پلتفرم بنویتی، حدود دو سوم بیش از 600 شرکت و کارمندان آن‌ها در سال 2020 کمک‌های بین‌المللی و از بیش از 193000 سازمان غیرانتفاعی در 131 کشور حمایت کردند (,Benevity2021). برنامه‌های بخشش در محل کار در خارج از آمریکای شمالی در درجه نخست از خدمات انسانی و آموزش پشتیبانی می‌کند.

در میان شرکت‌هایی که مقر اصلی آن‌ها خارج از آمریکای شمالی است، کمک‌های مالی کارکنان و حمایت‌های مشابه شرکت‌ها از طریق بنویتی حدود 73 درصد، از نزدیک به 20 میلیون دلار در سال 2019 به بیش از 34 میلیون دلار در سال 2020، افزایش یافت. در طول این دو سال، بیشترین سهم از کل کمک‌های به خیریه از خدمات انسانی و آموزش حمایت می‌کند، چیزی حدود 16 درصد برای هر کدام .

بین سال‌های 2019 تا 2020، کارمندان شرکت‌های اروپایی نزدیک به 25000 اهدا از طریق بنویتی انجام داده‌اند. بیش از نیمی از این مقدار، از کارمندان شرکت‌های بریتانیایی (55 درصد) بودند و پس از آن کارکنان شرکت‌های آلمانی (18 درصد)، هلندی (16 درصد) و سوئیسی (6 درصد) قرار می‌گیرند. 

بیشتر بخوانید:

 نیکوکاری و سازمان های غیرانتفاعی در جهان (قسمت اول)

هدایای جمعی از شرکت‌های اروپایی و کارکنان آن‌ها در سال‌های 2019 و 2020 از مرز 19 میلیون دلار فراتر رفت که اکثریت آن (70 درصد) مستقیماً به سازمان‌های غیرانتفاعی خارج از کشورشان اهدا شده‌اند. مؤسسات غیرانتفاعی ایالات متحده اکثر این هدایای برون‌مرزی (73 درصد از کل مبلغ) را دریافت کردند و پس از آن مؤسسات غیرانتفاعی در هند (9 درصد) و استرالیا (4 درصد) قرار می‌گیرند. درصد زیادی از کمک‌های اهدایی به سازمان‌های آمریکایی را می‌توان به کارمندانی نسبت داد که در ایالات متحده برای شرکت‌های مستقر در اروپا کار می‌کردند و نیز مهاجران آمریکایی ساکن اروپا که برای شرکت‌های اروپایی کار می‌کردند. 

حوزه آموزش بیشترین سهم (19 درصد) از کمک‌های اهدایی به خیریه‌ها را از این شرکت‌های اروپایی و کارمندان آنها دریافت کرد و پس از آن خدمات انسانی (11 درصد). بنیادهای بشردوستانه و کمک های بلاعوض نیز 11 درصد از مبالغ اهدایی را دریافت کرده‌اند که اغلب کمک‌هایی بوده است که به بنیادها، عمدتاً به بنیادهای تعاونی، خانوادگی یا اجتماعی داده شده.

کارمندان شرکت‌های استرالیایی در سال‌های 2019 و 2020، بیش از 8000 کمک مالی در پلتفرم بنویتی انجام دادند که در مجموع ارزشی حدود 30 میلیون دلار داشت. حدود دو سوم (67 درصد) این مبلغ به دست سازمان‌های غیرانتفاعی خارج از استرالیا، به ویژه سازمان‌های ایالات متحده، کانادا و بریتانیا رسیده است. بیشتر کمک‌ها از خدمات انسانی (18 درصد)، آموزش، و منافع عمومی و اجتماعی حمایت می‌کردند (هرکدام 12 درصد) .

شرکت‌های آسیایی نیز برنامه‌های بخشش در محل کار را اقتباس کرده‌اند. از طریق پلتفرم بنویتی، کارکنان شرکت‌هایی که مقر آنها در آسیا است، در طول سال‌های 2019 و 2020 ، بیش از 1200 اهدای مالی داشته‌اند. بیش از 60 درصد این آمار از کارکنان شرکت‌های هندی، 24 درصد از کارکنان شرکت‌های تایلندی و 13 درصد از کارکنان شرکت‌های سنگاپوری بوده است. 

مجموع این کمک‌های مالی در سال‌های 2019 و 2020 حدود 5 میلیون دلار بوده است که اکثریت قریب به اتفاق (96 درصد) آن در داخل کشور مانده است. همانند اروپا و استرالیا، خدمات انسانی (21 درصد) و آموزش (19 درصد) دو حوزه اصلی حمایت‌های شرکت‌ها و کارمندان آسیایی بوده است.

داوطلب‌شدن مجازی رو به افزایش است.

داوطلب‌شدن آنلاین راه جدیدی را برای مردم سراسر جهان فراهم می‌کند تا رفتارهای نوع‌دوستانه خود را در طول همه‌گیری کووید 19 ادامه دهند. هنگامی که داوطلب‌شدن حضوری به دلیل محدودیت‌های قرنطینه کمرنگ و ناممکن شد، سازمان‌ها و شرکت‌های غیرانتفاعی داوطلب‌شدن مجازی را به‌عنوان یکی از رویکردهای نوآورانه برای درگیرکردن هواداران و کارمندان پذیرفتند. از تاریخ 26 مارس 2020، تنها دو هفته پس از آنكه سازمان بهداشت جهانی کووید 19 را به عنوان یك بیماری همه‌گیر جهانی اعلام كرد، 44000 موقعیت برای داوطلبان آنلاین، فقط بر روی پلتفرم بنویتی گشوده شد. 

از آنجا که ادارات در سال 2021 شروع به بازگشایی کردند، داوطلب‌شدن مجازی در یک محیط کار ترکیبی (استراتژی‌ای که توسط بسیاری از شرکت‌ها اتخاذ شده بود) به قصد پیشنهاد وضعیتی انعطاف‌پذیر به کارمندان بسیار حیاتی بود. هنگامی که فقط به داوطلبان‌شدن از طریق فرصت‌های پلتفرم بنویتی بنگریم، تقریباً 1.2 میلیون ساعت کار داوطلبانه مجازی در سال 2021 در پلتفرم بنویتی مشاهده شد (بنویتی، 2022). مشارکت در داوطلبی آنلاین در سال 2020 حتی بیشتر بود و به حدود 1.4 میلیون ساعت رسید. این مقدار بیش از دو برابر حجم کار داوطلبانه آنلاین در سال 2019 (بیش از 547،000 ساعت) بود.

نیکوکاری با همکاری یکدیگر

هر دو کشور آفریقایی - کنیا و آفریقای جنوبی - که در گزارش حاضر به مطالعه آن‌ها پرداخته‌ایم، بخشش در محل کار را به عنوان یکی از راه‌های نوع‌دوستانه جدید در کشورشان برجسته می‌دانند. بین سال‌های 2006 و 2016، کمک‌های رسمی برای توسعه و کمک‌های رسمی ارسالی به کشورهای جنوب صحرای آفریقا وضعیتی نسبتاً راکد داشت، درحالی که کاهش منابع بودجه‌های بین‌المللی در آفریقا نیز توسط شرکای تحقیقاتی ما گزارش شده است.

 بنابراین، بخشش در محل کار به منظور پرداختن به چالش‌های مالی که سازمان‌های غیرانتفاعی با آن روبرو هستند و باعث ایجاد احساس همبستگی در بین همکاران و درون جامعه می‌شود، به گزینه‌ای برای جمع‌آوری کمک‌های مالی محلی تبدیل شده است.

بخشش در محل کار در سال 2005 (SAPA، 2005) در آفریقای جنوبی و در سال 2015 در کنیا معرفی شد (KenGen Foundation، 2023). به تازگی، همه‌گیری کووید 19 منجر به توسعه و گسترش بیشتر راه‌های مخلف کمک مالی، از جمله بخشش در محل کار  شد (Indiana University Lilly Family School of Philanthropy، 2022). 

در کنیا، کمپین‌های کمک‌های جامعه‌محور کارمندان با موفقیت اجرا شده است. در آفریقای جنوبی ، محبوب‌ترین بخشش در محل کار، کمک مقداری از حقوق و دستمزد به محض دریافت آن است اما حمایت برابر با کارکنان نیز محبوب شده است. بخشش در محل کار در هر دو کشور پتانسیل عظیمی برای تشویق تعاملات، پشتیبانی از نیازهای جامعه و بهبود ایماژ مشارکت‌کنندگان نیز دارد.

بیشتر بخوانید:

نیکوکاری و سازمان های غیرانتفاعی در جهان (قسمت دوم)

کنیا

در کنیا، شایع‌ترین روش بخشش در محل کار کمپین‌هایی است که کارمندان در آن کمک‌های مالی جمع می‌کنند و یا به طور داوطلبانه مبلغ مشخصی را از حقوق خود برای اجرای پروژه‌های اجتماعی در اطراف خود کمک هدیه می‌کنند. با توجه به طبقه متوسط در حال رشد و پتانسیل مشارکت آنها در فعالیت‌های نوع‌دوستانه محلی، در دسترس‌بودن نهادهای بشردوستانه در رسانه‌های اجتماعی و فرهنگ شغلی در حال تحول در کنیا، سازمان‌های بیشتری فرصت‌های بخشش در محل کار را برای کارمندان خود مهیا کرده‌اند.

کمپین‌های کمک مالی کارکنان با ایجاد اعتماد به سازمان‌های غیرانتفاعی، معرفی و ترویج روش‌های جدید برای کمک‌های رسمی و آموزش و اطلاع‌رسانی تاثیرات کمک‌های نوع‌دوستانه به حامیان، بر فرهنگ بخشش در کنیا تأثیر مثبت گذاشته است.

 بخشش در محل کار برای سازمان‌ها نیز مفید است زیرا این امکان را دارد که ضمن ایجاد احساس تعلق و همبستگی بیشتر در محیط کار، رضایت کارکنان را افزایش دهد. با این حال، در حالی که بخشش در محل کار پتانسیل اشاعه فرهنگ بخشش در کشور را دارد، نیاز روشنی به یک محیط نظارتی و سیاست‌های حمایتی و مقررات کافی برای تقویت بخشش در محل کار و پرورش فضای مساعد فعالیت‌های نوع‌دوستانه در کنیا وجود دارد.

آفریقای جنوبی

در آفریقای جنوبی، اهدای مبلغی از حقوق ابزاری است که مطابق آن کارمندان می‌توانند با اهدای مبلغی انتخابی که توسط بخش حسابداری شرکت هر ماه از حقوق آنها کسر می‌شود، از هر سازمان غیرانتفاعی معتبر حمایت کنند. این راه حمایت مالی که توسط تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها و کارمندان آن‌ها انجام می‌شود، ثابت کرده است که کمک‌های کوچک و مکرر با هزینه‌های اداری نسبتاً کم، می‌توانند اثری مهم داشته باشند.

اهدای بخشی از حقوق و دستمزد راهی مناسب برای بخشش است، چراکه حامیان به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند و نیز امکان تخفیف مالیاتی کامل را برای کمک‌های مالی فراهم می‌کند. از این رو، این روش یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کمک‌های منظم به خیریه‌ها در آفریقای جنوبی، به ویژه برای مالیات‌دهندگان با نرخ بالاتر است. اهدای بخشی از حقوق و دستمزد برای سازمان‌های غیرانتفاعی مفید است زیرا حامیان مکرراً و طولانی‌مدت به این روش کمک می‌کنند و همچنین خیریه‌ها کمک‌های مالی نسبتاً زیادی را جذب می‌کنند. 

برای شرکت‌ها، امکان تقویت روحیه کارکنان و بهبود وجهه اخلاقی خود شرکت را دارد. علاوه بر این، اهدای بخشی از حقوق و دستمزد می‌تواند با تشویق شرکت‌ها به افزایش مسئولیت اجتماعی خود در جامعه، به دولت آفریقای جنوبی کمک کند، که همچنین موجب توسعه و تقویت همکاری بین مشاغل و بخش‌های مختلفی می شود که در این شکل از حمایت مالی مشارکت دارند.

نوآوری در بخشش در محل کار در «سیتی» سنگاپور و هند در طول دوران همه‌گیری ویروس کووید 19

تالیف ییبین چو، رئیس روابط اجتماعی آسیا و اقیانوسیه در «سیتی» در سنگاپور، «سیتی» از سال 2014 کمپین‌های سالانه کمک مالی را در حمایت از کودکان محروم و جوانان آسیب‌دیده اجتماعی اجرا کرده است. در سال 2021، به دلیل محدودیت‌های کووید 19، این سازمان یک کمپین جمع‌آوری کمک مالی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای فاصله اجتماعی برگزار کرد که در آن 11 تیم جمع آوری کمک مالی به نمایندگی از حرفه‌ها و بخش‌های مختلف شرکت در سراسر سنگاپور حضور پیدا کردند. 

کارمندان سیتی طیف وسیعی از فعالیت‌های جمع‌آوری کمک مالی را با رعایت فاصله اجتماعی انجام دادند، از جمله مزایده‌های آرام، تورهای مجازی زنده، کلاس‌های آشپزی آنلاین، کارگاه‌های آموزشی سلامت و تندرستی، و حتی اجرا در شبکه اجتماعی تیک‌تاک. در مجموع، 151,823 دلار سنگاپور در حمایت از  موسسه «کمک به کودکان»، صندوق هنرمندان جوان تایمز (BTBAF) و صندوق پول‌توجیبی مدرسه استریتز تایمز (STSPMF)، با هدف کمک به هزاران کودک محروم برای پرداخت هزینه ناهار، حمل و نقل به مدرسه و دنبال‌کردن اشکال مختلف هنر برای پیشرفت شخصی خود، جمع‌آوری شد.

نگاهی به آینده

«حوزه دیجیتال در خدمت کار خیر: یک مطالعه جهانی در مورد روش‌های نوظهور کمک مالی» به بررسی ابزارهای نوظهور بشردوستی، مانند تامین مالی جمعی، حمایت آنلاین، کمک از طریق تلفن همراه، بخشش در محل کار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری حامیان و سرمایه‌گذاری موثر اجتماعی توسط خیرین، با تمرکز بر هشت کشور - برزیل، چین، هند، کنیا، سنگاپور، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و بریتانیا- می‌پردازد. در حالی که گزارش‌های جهانی چشم‌اندازهای فعلی در مورد استفاده از رسانه‌های نوظهوری را که در سرتاسر جهان فراگیر شده‌اند، نشان می‌دهد، توسعه و آینده حمایت مالی در جهان، امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

چالش‌های جدید اجتماعی-مانند تغییرات اقلیمی، جابجایی‌ها و مهاجرت‌های اجباری، بهداشت جهانی و حملات نظامی، احتمالاً راه‌های جدید کمک مالی و گسترش هرچه بیشتر آن‌ها را تسریع می‌کنند. همانطور که در این مجموعه گزارش مشاهده شد، همه‌گیری کووید 19 به طور چشم‌گیری بر چشم انداز بشردوستانه در سطح ملی و جهانی تأثیر گذاشت. 

در حالی که سازمان‌های غیرانتفاعی با چالش‌های زیادی مواجه بودند، اپیدمی کووید 19 باعث تسریع کار ابزارهای حمایتی نوآورانه، مانند حمایت از راه دور و تامین مالی جمعی شد. علاوه بر این، حمله به اوکراین، کمک از طریق ارزهای دیجیتال را مورد توجه قرار داد، زیرا خیرین در سراسر جهان مشتاق بودند تا سریعاً از طریق کمپین‌های حمایتی که بر پایه ارز‌های دیجیتال هستند، از اوکراینی‌ها حمایت کنند.

داوطلب‌شدن آنلاین و مجازی، به عنوان یک نوآوری در امور بشردوستانه، احتمالاً نحوه‌ انجام کمک‌ها و مشارکت داوطلبان در سازمان‌های غیرانتفاعی را تغییر خواهد داد. مطالعات ما در سنگاپور و آفریقای جنوبی نشان داد که داوطلب‌شدن آنلاین در سال‌های 2020 و 2021 به شدت افزایش یافت و بسیاری از داوطلبان اکنون به صورت آنلاین به دنبال فرصت‌هایی برای مشارکت با طرح‌های مردمی و سازمان‌های غیرانتفاعی هستند. بسیاری از شرکت‌ها در سرتاسر جهان نیز کمک‌های داوطلبانه آنلاین را پذیرفته‌اند و به خوبی آن‌ها را با برنامه‌های پیشین خود ادغام کرده‌اند.

کمک از راه دور و تامین مالی جمعی در میان سایر ابزارهای نوظهور کار خیر، می‌تواند منجر به جهانی‌شدن و دموکراتیک‌شدن بیشتر کمک‌های مالی شود. یافته‌های کشورهایی مانند برزیل، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و بریتانیا نشان می‌دهد که تامین مالی جمعی و راه‌های کمک مالی در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه، این امکان را به خیرین می‌دهد تا به‌طور روزمره و راحت‌تر از همیشه در امورنوع‌دوستانه مشارکت فعال داشته باشند.

 علاوه بر این، روش‌های نوآورانه‌ای مانند موارد مذکور، کمک‌های بدون مرز و داوطلب‌شدن مجازی برای اهداف بین‌المللی را ممکن خواهد کرد که در قرن بیست و یکم، یعنی درست در زمانی که مهاجرت و جهانی‌شدن، ارتباط جوامع را برجسته می‌کند، امری حیاتی است.

به منظور استفاده از ابزارهای جدید و تقویت آنان، حمایت بلندمدت دولت برای ارتقا محیط بشردوستانه از طریق مقررات، سیاست‌ها، کمپین‌های عمومی، و اقدامات قانونی برای تسهیل حمایت‌ و تشویق به آن ضروری است. همانطور که گزارش کشور کنیا نشان می‌دهد، اقدامات قانونی در مورد مشارکت‌های آنلاین برای ترویج نوع‌دوستی، به ویژه در عصر دیجیتال، بسیار مهم است.