بخشش و اهدا در محل کار از موضوعات مهمی است که در هر سازمان و شرکتی باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد. همین اواخر سال گذشته بود که با همکاران تصمیم گرفتیم تا بخشی از دریافتی‌های آخر سال خود را به انجام کار خیر اختصاص دهیم، اما سوالات خیلی زیادی در مورد نحوه انجام آن و ارائه پیشنهادش به همۀ همکاران واحدهای مختلف داشتیم. همین باعث شد تا درباره فرهنگ انفاق در محل کار جست‌وجو کنم و به این مقاله برخوردم.

ایجاد فرهنگ نیکوکاری تنها شامل بخشش و انفاق در خارج از محل کار نیست، بلکه می‌تواند منجر به افزایش رفتارهای فداکارانه در محجل کار نیز شود، مثلا همکاران بیشتر به هم کمک کنند یا تعامل میان آن‌ها بر سر موضوعات کاری بیشتر شود.

مفهوم بخشش و اهدا در محل کار:

بخشش به معنای عمل دادن به دیگران بدون انتظار برگشت و انجام خوبانه یک کار به شخص دیگری است. همچنین، اهدا به معنای ارائه و اهدای چیزی به دیگران است. در محیط کار، بخشش و اهدا به معنای ارائه خدمات و کمک به همکاران، بدون انتظار از آنها برای برگشت، است.

دلایل مهم بخشش و اهدا در محل کار:

۱- افزایش همبستگی: بخشش و اهدا در محیط کار به افزایش همبستگی بین همکاران کمک می‌کند.

۲- تقویت فرهنگ سازمانی: بخشش و اهدا در سازمان‌ها به تقویت فرهنگ سازمانی کمک می‌کند و باعث ایجاد یک بستر مناسب برای همکاری، کمک و حمایت می‌شود.

۳- افزایش انگیزه و رضایت شغلی: بخشش و اهدا می‌تواند انگیزه و رضایت شغلی همکاران را افزایش دهد، زیرا این عمل می‌تواند نشان دهنده این باشد که همکاران به یکدیگر احترام می‌گذارند و برای رفع مشکلات و کمک به یکدیگر آماده هستند.

۴- بهبود ارتباطات: بخشش و اهدا می تواند ارتباطات همکاران را بهبود بخشد و باعث ایجاد یک فضای صمیمی و اعتماد بین همکاران شود.

نحوه انجام بخشش و اهدا در محل کار:

برای انجام بخشش و اهدا در محیط کار، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد، از جمله:

۱- ارائه کمک به همکاران: می توان با ارائه کمک به همکاران در انجام کارها، اقدام به بخشش و اهدا نمود.

۲- اهدای هدایا: اهدای هدایا به همکاران و کسانی که به ما کمک کرده اند، نشانه بخشش و اهدا است.

۳- اظهار تشکر و قدردانی: اظهار تشکر و قدردانی به همکاران به خاطر کمک هایی که به ما کرده اند، نشانه بخشش و اهدا است.

۴- به اشتراک گذاری دانش و تجربیات: به اشتراک گذاری دانش و تجربیات خود با همکاران، نشانه بخشش و اهدا به دیگران است.

چگونگی ایجاد فرهنگ بخشش و اهدا در سازمان ها:

برای ایجاد فرهنگ بخشش و اهدا در سازمان ها، می توان از روش های زیر استفاده کرد:

۱- ایجاد بستری مناسب: برای ایجاد فرهنگ بخشش و اهدا در سازمان، باید یک بستر مناسب برای کمک و حمایت از همکاران ایجاد شود.

۲- آموزش: باید به همکاران آموزش داد که چگونه به دیگران کمک کنند و به فرهنگ بخشش و اهدا در سازمان پایبند باشند.

۳- ارائه تشویقات: باید برای افرادی که به دیگران کمک می کنند و به فرهنگ بخشش و اهدا پایبند هستند، تشویقاتی ارائه شود.

۴- نمونه قرار دادن: باید نمونه هایی  که در سازمان به فرهنگ بخشش و اهدا پایبند هستند، به عنوان الگویی برای دیگران قرار داده شوند.

۵- ارائه بازخورد مثبت: باید به افرادی که به دیگران کمک کرده اند، بازخورد مثبت داده شود تا این که فعالیت های آنها تشویق شود.

با توجه به اینکه بخشش و اهدا در محل کار می تواند بهبود کیفیت کار و ایجاد یک فضای صمیمی و اعتماد بین همکاران منجر شود، باید سازمان ها به این موضوع توجه کنند و فرهنگ بخشش و اهدا را در سازمان خود ایجاد کنند. بهبود این مسئله نه تنها به کمک به همکاران، بلکه بهبود کیفیت کار و افزایش تولید در سازمان ها منجر می شود

آیا تا به حال آرزو کرده اید که نیروی کار شما بیشتر ببخشد؟ بیشتر از یکدیگر تشکر کردید؟ در حل مشکلات کاری به دیگران کمک بیشتری کرد؟ زمان بیشتری را برای توسعه و راهنمایی دیگران اختصاص دادند؟ تصور کنید اگر همه بیشتر بخشنده بودند، محل کار ما چقدر متفاوت بود.

با نزدیک شدن به فصل انفاق و شکرگزاری، زمان ایده‌آلی است تا در مورد اینکه چقدر در محل کارمان از نظر زمان، استعدادها و کمک به دیگران کمک می کنیم، و اینکه چگونه در حال ایجاد فرهنگ و محیط کاری هستیم که در آن بخشش کردن چقدر است، فکر کنیم. با ارزش است، و در نهایت، جایی که "بخشنده ها" رشد می‌کنند. بخشش ماهیت و ستون فقرات یک مکان واقعا عالی برای کار است.

در سال 2013 گفتگوهای زیادی در محل کار در مورد "بخشنده‌ها" انجام شده است، با تحقیقات فراوانی که نشان می‌دهد نگرش بخشش و همچنین رفتارهای نوع دوستانه سازمان ها را در بلندمدت موفق تر می‌کند، به ویژه مطالعات آدام گرانت، نویسنده کتاب پرفروش «ببخش و بگیر».

بخشش در محل کار اکنون سومین معیار حیاتی تجارت در نظر گرفته می‌شود و با موفقیت سازمانی بیشتر از جمله سودآوری، بهره‌وری، کارایی و رضایت مشتری بیشتر همراه است. بخشش نیز با موفقیت فردی بیشتر مرتبط است. افرادی که به بالاترین سطوح می رسند تمایل دارند بیشترین ارزش را برای دیگران بیافزایند و منافع همه را پیش ببرند. به همین ترتیب، ارائه‌دهندگان اعتبار، ارتباطات و دانش را به اشتراک می‌گذارند و در نتیجه بیشتر مورد تحسین و احترام قرار می‌گیرند و بیشتر به اهداف خود می‌رسند.

در اینجا پنج (5) راه آسان برای ایجاد یک محیط کاری ارائه شده است و همه افراد در محل کار خود را به یک بخشنده تبدیل می‌کنند.

1. رفتارهای درست را تشویق کنید.
مدام رهبران و کارمندان را تشویق کنید تا به دیگران کمک کنند تا به اهدافشان برسند، دیگران را در اولویت قرار دهند، دانش و اطلاعات را به اشتراک بگذارند، مشکلات و چالش ها را حل کنند، معرفی کنند، دیگران را راهنمایی کنند، خرد و خلاقیت را به اشتراک بگذارند، لطف کنند، مشتری را "واو" کنند، و سخاوتمندانه به او هدیه دهند. از خودشان و وقتشان برای دیگران

این شامل ارتباطات نیز می شود. گوش دادن بیشتر از صحبت کردن، نصیحت جویی در مقابل خودسازی، پرسیدن سوال در مقابل ابراز وجود، و آزمایشی صحبت کردن، همگی اشکال ارتباطی ناتوان هستند که باید به طور منظم در محیط کار پذیرفته شوند و تمرین شوند. آنها تمایل دارند دیگران محور باشند و بر یادگیری بیشتر در مورد دیگران و نیازهایشان برای کمک به آنها تمرکز کنند.

2. قدردانی را محور قرار دهید.
هسته اصلی بخشنده بودن، دادن اعتبار در جایی است که اعتبار لازم است. قدردانی، تشکر، قدردانی و قدردانی صمیمانه را برای کارهایی که دیگران در محل کار شما انجام می دهند، انجام دهید. موفقیت ها را جشن بگیرید و پاداش ها و شناخت های مکرر را ارائه دهید. این شامل تشکر رهبران از کارمندان، تشکر کارمندان از یکدیگر و تشکر همه از مشتریان است.

3. از دهنده حمایت کنید.  
بخشندگان شما نیاز به حمایت دارند. بدانید که هدیه دهندگان دوست ندارند خودخواه به نظر برسند، بنابراین ممکن است از منافع یا نیازهای خود دفاع نکنند. آنها احتمالاً افزایش یا پاداش های بالاتری را درخواست نمی کنند یا شما را برای ارتقاء تشویق نمی کنند زیرا معمولاً نردبانی نیستند. علاوه بر این، آنها ممکن است بیش از حد برای کمک به دیگران فداکاری کنند و به احتمال زیاد دچار فرسودگی می شوند. آنها می توانند توسط دیگرانی که از زمان خود عاقلانه استفاده نمی کنند سوء استفاده کنند.

برای این منظور، رهبران باید کارکنان را راهنمایی کنند تا در مورد انفاقشان هوشمندانه عمل کنند، به محافظت از زمان کارشان در برابر افرادی که آن را هدر می دهند کمک کنند، در صورت کسب حقوق به آنها با افزایش حقوق و ارتقای شغلی پاداش دهند، بدون اینکه مجبور شوند برایشان بخواهند یا مذاکره کنند، و به بهترین نحو از اهداکنندگان حمایت کنند. می توانند با چالش های منحصر به فرد خود.

4. طراحی سیستم هایی که هنجار دادن را ایجاد می کنند.
بسیاری از سیستم های ما در محل کار برای تشویق دادن به بخشش طراحی نشده اند. مثلاً تبلیغ بر اساس معیارهای غلط; ایجاد مسابقات برد- باخت؛ استفاده از سیستم های بررسی عملکرد رتبه بندی اجباری؛ ایجاد استخرهای پاداش رقابتی که کارکنان را در مقابل یکدیگر قرار می دهد. و عدم نظارت بر ابزارهای مورد استفاده برای دستیابی به نتایج، سیستم هایی هستند که ارائه را دشوار می کنند.

در عوض، سیستم‌های زیر می‌توانند بخشش را در محل کار تشویق و ترویج کنند:

شناخت، پاداش دادن و ارتقای بخشندگان
ایجاد مسئولیت برای ارائه از طریق بررسی عملکرد
اطمینان حاصل کنید که بخشندگان ضرر نمی کنند
طراحی مکانیسم هایی برای ارائه (برنامه های مربی، ابتکارات شناسایی و غیره)
استخدام و انتخاب افرادی با ویژگی های بخشنده

5. بخشندگان را در پس زمینه جستجو کنید و برای آنها ارزش قائل شوید.
ما همیشه تمایل داریم افراد استراتژیک را در مشاغل خود ببینیم. آنها کسانی هستند که استراتژی تعیین می کنند، وظایف را محول می کنند و در مکان های قابل مشاهده و برجسته هستند. اما ما همیشه کسانی را نمی‌بینیم که همه نتایج را پشت سر آن افراد هدایت می‌کنند، کسانی که کارهای روزمره را انجام می‌دهند، و کسانی که از خود به همکارانشان می‌بخشند و اغلب به نفع سازمان هستند.

بخشندگان اغلب در پس‌زمینه پنهان می‌شوند و در نتیجه، کمتر به دلیل تلاش و تأثیرشان مورد توجه قرار می‌گیرند. آنها اغلب رهبران ساکت و پیروانی وظیفه شناس هستند. به همین دلیل مهم است که مرتباً این افراد را جستجو کنید و به آنها بگویید/نشان دهید که برایشان ارزش قائل هستید زیرا اغلب احساس می کنند که مورد توجه قرار نمی گیرند. از آنجایی که آنها ذاتاً بخشنده هستند، عموماً توجه خود را به خود و کاری که انجام می دهند جلب نمی کنند.

تجارت در حال تغییر است. اکنون تحقیقات نشان می دهد که مسیر واقعی موفقیت سازمانی و شخصی در بخشش و ایجاد تغییر در زندگی دیگران نهفته است. تفكر حاصل از جمع صفر، برد- باخت ديگر كارساز نيست و موفقيت واقعي در نوع دوستي است. ما به‌عنوان رهبران و متخصصان منابع انسانی، در موقعیتی قرار داریم که فرهنگ «بخشش» را در محل کار خود به پیش ببریم، نشان دهیم که به چه معناست که بخشنده باشیم، و از اهداکنندگان در سازمان‌هایمان حمایت کنیم.

همانطور که سازمان شما فصل اعطا و تشکر را آغاز می کند، مطمئن شوید که چگونه می توانید به صورت انفرادی بخشنده های بزرگتری در کار و همچنین سازمانی بخشنده تر شوید، "زیرا در بخشش است که دریافت می کنیم." مقالات بیشتری مانند این را به صندوق ورودی خود تحویل بگیرید.
به هزاران نفری که خبرنامه هفتگی ERC را دریافت می کنند بپیوندید تا در موضوعاتی از جمله اخبار منابع انسانی، آموزش کارکنان خود، ساختن یک محل کار عالی و موارد دیگر به روز بمانید.

نتیجه‌گیری

توسعه فرهنگ نیکوکاری در سطح جامعه بسیار حائز اهمیت است، محل کار یکی از جاهایی است که میتواند بستری برای گسترش فرهنگ بخشش و اهدا باشد. اگر این مقاله برای شما مفید بود، از شما می‌خواهیم تا آن را برای همکاران خود نیز ارسال کنید. در ضمن برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید لینک منبع و همچنین مقاله دیگر اطلس خیر ایران را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

جامع ترین اطلاعات از نیکوکاری در محل کار | اطلس خیر ایران

منبع