اطلس خیر ایران در پی انجام پژوهش‌های حوزه خیرخواهی خود، در سفر به استان فارس؛ شهر شیراز به گفت‌وگو با محمدجواد رشیدی پرداخته است. در ادامه متن مصاحبه ایشان در ارتباط با فضای نیکوکاری در شیراز را می‌توانید مطالعه کنید. 

لطفاً معرفی مختصری از خود و فعالیت‌تان بیان کنید.

من، محمدجواد رشیدی، رئیس هلال‌احمر شهرستان شیراز هستم. در هلال‌احمر شیراز  20 سال سابقه کار دارم و 8 سال است که رئیس این مؤسسه هستم. پیش از این سمت‏‌های متفاوتی چون معاون جوانان استان، معاون پشتیبانی، معاونت آموزش و... را تجربه کردم. 

همچنین به طور آکادمیک چندین رشته متفاوت چون کارشناسی حقوق، کارشناسی علوم سیاسی، فوق‌دیپلم برق و ارشد و دکتری روابط بین‏‌الملل را در دانشگاه خوانده‌‏ام. گاهی به‌واسطه شغل خود در حوزه فرهنگی-اجتماعی نیز درگیر می‏شوم. حوزه کار هلال‌احمر بیشتر ابعاد فرهنگی-اجتماعی را در برمی‏گیرد. ممکن است در طول سال به‌واسطه رخ دادن پیشامدی هلال‌احمر کار امدادی انجام دهد؛ اما همین کار امدادی نیز بیشتر در غالب حمایتی-فرهنگی صورت می‌گیرد.

کمک به دیگران

در خصوص انجام فعالیت فرهنگی نیز در انجمن دیستروفی استان فعالیت می‌کنم، دیسروفی بیماری‌ای عضلانی است که فرد مبتلا به آن معلول کامل محسوب می‏شود. این بیماری به‌صورت مادرزادی بروز پیدا می‏کند و ممکن است در یک خانواده 2 یا 3 فرزند به بیماری دیستروفی مبتلا شوند. من در هیئت‌امنا و شورای اصلی هیئت امام حسن مجتبی فعالیت می‌کنم که مسئولیت رسیدگی به چنین افرادی را بر عهده دارد. من مسئول سازمان‌دهی داوطلبان حوزه جوانان شهر شیراز نیز هستم که زیر نظر ستاد فرمانداری استان فارس فعالیت می‌کند.

همچنین در شورای مرکزی نیکوکاری جوانمردان فارس نیز فعالیت می‌کنم. در مؤسسه خیریه بهشت نیک‌‏اندیشان نیز فعالیت می‌کنم -البته مؤسس این مجموعه خودم هستم. در مرکز هلال‌احمر نیز کار در بستر مددجویی-حمایتی صورت می‏پذیرد و حوزه اجتماعی را در بر می‏گیرد. در حوزۀ جوانان نیز کار در ابعاد اجتماعی-فرهنگی مخصوص به جوانان (زیر 35 سال) صورت می‏گیرد؛ برای مثال در چندین هفته اخیر سمینارهایی مربوط به بحث ازدواج، ازدواج موفق و تعیین ملاک‌‏های ازدواج برگزار شد.

به بیان دیگر در هلال‌احمر بخش‌های متعددی وجود دارد و تنها یک حوزه آن بحث امداد و نجات را در برمی‌گیرد. شناخت بیرونی بیشتر بر نقش امداد و نجات هلال‌احمر تکیه دارد در صورتی که سایر حوزه‏‌ها به آموزش، جوانان و... مربوط می‌شود. به نظر بنده بار اجتماعی-فرهنگی هلال‌احمر بر سویه امداد و نجات آن سنگینی می‌کند.

برای مطالعه:

مصاحبه با خانم ملیحه قدیمی 

وضعیت خیرخواهی را در استان فارس چگونه می‏بینید؟

از گذشته، خیرین در استان فارس فعالیت زیادی داشته‌اند. شیراز اولین شهر کشور در زمینه لوله‏‌کشی آب شهری بوده است. آقای محمد نمازی آب لوله‏‌کشی شهر شیراز را فراهم آورد و موقوفات زیادی چون بیمارستان، مدرسه، هنرستان و... داشته است. انتخاب آب لوله‏‌کشی انتخابی عاقلانه، هوشمندانه و متناسب با نیاز جامعه آن روز بود. به‌طورکلی بحث خیر و موقوفات مانند قانون نانوشته‏‌ای میان مردم در حال گردش است. بیش از 60 درصد شهر شیراز را موقوفات تشکیل می‌دهد؛ به‌طور مثال ملک هلال‌احمر موقوفه است. شیراز حتی با وجود تورم و مشکلات معیشتی و اقتصادی نیز به لحاظ توجه به امر خیر و نیکوکاری از جایگاه قابل قبولی برخوردار است.

علت بی‌اعتمادی به هلال‌احمر نیز در حافظ نبودن هلال‌احمر نسبت به موقوفات نهفته است؛ چراکه برای مثال بنای موقوفه‌‏ای را خراب کردیم و یا نام موقوفه‌‏ای را تغییر داده و نام جدید و مطلوب خود را روی آن گذاشتیم. به‌طور کلی به نظر من استان فارس در میان اولین استان‏‌های خیر و نیکوکار قرار می‏گیرد.

رتبه شیراز در خصوص کمک به داوطلبان در نسبت با دیگر شهرها چگونه است؟

فارس در جمع‌‏آوری کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه رتبه اول را کسب کرد. به‌طور کلی شیراز همواره در حوادث و رخدادها رتبه قابل قبولی را کسب می‌کند؛ اما به دلیل دسترسی نداشتن به بانک اطلاعاتی، آمار دقیقی از این وضعیت در دست نیست. باید گفت در زمینه خیر هر سازمان مؤسسه مربوط به خود را احداث می‌کند و از مؤسسه‌های زیر نظر خود اطلاعاتی کسب می‌کند. به‌طور مثال هر سازمان ازجمله کمیتۀ امداد، سازمان اداره جوانان، فرمانداری، استانداری و...، حوزه‌های مربوط به خود را در بر می‏گیرد و حوزۀ زیرمجموعه مربوط به خود را به ثبت می‏رساند. آمار کمک‏رسانی حتی در حوادث مهم و خطیر نیز جمع نمی‏‌شود.

بیشتر بخوانید:

گزارش بشر دوستی مسلمانان آمریکا

کدام قشر کمک‏‌رسانی در استان فارس را بیشتر بر عهده دارند و به نظر شما چه انگیزه‌ای برای کار خیر دارند؟

بیشتر انگیزه‌ها در شهر شیراز بشردوستانه، مذهبی و اعتقادی‌اند. امروز به هرکجا که ورود می‏کنیم، خیرین بسیاری حضور دارند که وضعیت نیکوکاری و مددجویان را بهبود ببخشند؛ اما درگذشته تنها یک خیر مطرح در شیراز وجود داشته است، مرحوم نمازی.

ما امروزه با مجمع خیرین شهرساز، آب‌رسان و... مواجه هستیم. در حوزه‏‌های مختلف کارهای بسیاری در حال شکل‏‌گیری هستند که بیشتر حوزه‌های غیردولتی را شامل می‏شوند. دو انگیزه مسائل بشردوستانه (انسان‌دوستانه) و مسائل دینی و اعتقادی اهمیت بسیاری در فضای خیرخواهی شهر شیراز و به‌طور کلی ایران داشته است.

از مهم‌ترین چالش‌‏هایی که طی چند سال اخیر با آن مواجه بوده‌اید، چه بوده است؟

یکی از مهم‌ترین مسائل دخالت حکومت و دولت در حوزه کار خیر و فضای نیکوکاری بوده است. هرچقدر میزان فعالیت‌‏ها را به مردم واگذار کنیم، کارها بهتر صورت می‎گیرند. خیریه‌‏ای با تعداد افراد 5 نفر ممکن است بیشتر و بهتر از یک سازمان خیریۀ دولتی کار مفید انجام دهد. برای مثال خیریه رهپویان وصال در شهر شیراز (بزرگ‌ترین ان‌‏جی‌‏او کشور) در سیل دروازه قرآن شیراز نزدیک به 100 خانه در محلۀ سعدی شیراز را مورد بازسازی قرار داد. تعمیر منازل بدون کمک بودجۀ دولتی کاری بسیار ارزشمند است. هلال‌احمر، کمیته امداد و بهزیستی، علی‌رغم در اختیار داشتن بودجۀ کافی، چنین فعالیتی را انجام ندادند.

البته باید عرض کنم هلال‌احمر در اولین شب پس از سیل شیراز موفق به تأمین خوراک حدود 300 خانوار شیرازی شد. در سال 1398 نزدیک به دو میلیون وسایل گرم (پتو)، غذا و... را تأمین کردیم. این فعالیت‌‏ها با استفاده از بخش دولتی (بودجه) و کمک مردمی انجام شده است. حکومت و دولت باید نقش خود را تعریف کنند تا مانع انجام فعالیت بخش مردمی نشوند.

پس از زلزلۀ کرمانشاه با تغییرات زیادی مواجه شدیم. بسیاری از شخصیت‌های سلبریتی و معروف وارد میدان شدند. حضور گسترده و پررنگ بسیار راه‏گشا است. البته در چنین فعالیت‌هایی آسیب‏‌های زیادی نیز به دلیل فقدان دانش و اطلاعات کافی تحمیل می‌شود. عدم آگاهی نسبت به اولویت و چگونگی هزینه کردن در مواقع بحران از موارد کلیدی هدررفت منابع توسط چهره‏های شاخص است.

برای خواندن:

گزارش سیمای نیکوکاری ایران 

در زلزله کرمانشاه این‌گونه فعالیت‌‏ها به اوج خود رسید و فیلم‌‏هایی در شبکه‏‌های مجازی گسترش یافت با این دید که کمک‌‏های مردمی به عراق، سوریه، فلسطین و... می‎رود. گسترش این‌گونه ویدئوها بازتاب نامناسبی برای کمک به بهبود شرایط داشت. اعتماد نهادی در حوزه خیریه از بین رفت؛ نهادهای ناتوان از مقابله با سلبریتی‌ها زمین را واگذار کردند. نهادهای دولتی شفاف عمل نکردند و فردگرایی وارد حیطه خیریه‌‏ها شد.

حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ از نماز نیز بالاتر است. اما مراکز دولتی به حفظ نظام کمکی نمی‌کنند. اگر خیریه، مراکز، گروه‏های مردمی و... در حوزه اجتماعی فعالیت نمی‌‏کردند امروزه با وضعیت بسیار نامناسبی مواجه بودیم. به‌طور مثال خانمی (خانم سامانی) داروی بیماران پروانه‌‏ای در چابهار را تأمین می‏کند در حالی که هیچ نهاد دولتی چنین کاری نمی‌کند. مردم و سازمان‏‌های مردم‌‏نهاد، به‌طور روزانه و نه صرفاً در حوادث، به مردم و اقشار آسیب‌‏پذیر کمک بسیاری می‏کنند. 

قشر تحصیل‌کرده نیز به کمک خیریه‌‏ها رفته و آنان را در انجام و بهبود فعالیت‏‌های نیکوکاری کمک می‌کنند و ازاین‌جهت بازدهی کار را بالا می‏برند. به‌طور مثال خیریه جوانمردان کمک‌های بسیاری برای مردم در تمام طول روز فراهم می‏‌آورد. اگر صاحب‌خانه‌‏ای خانواده‌‏ای را بیرون کرده باشد، خیریه جوانمردان در همان شب کمکی را جمع‏آوری می‌کند و در اختیار خانواده قرار می‏دهد.

شرایط خیر در کشور به‌طوری است که کار خیر تسریع نمی‏‌شود. برای مثال وقتی شما 100 میلیون کمک در اختیار خیریه‌‏ای می‌گذارید بروکراسی مربوط به استفاده از آن حدود دو ماه زمان می‌‎برد. حاکمیت نتوانسته جریان کار خیر را سازمان‌دهی کند. 

نتوانسته مجمعی را تشکیل دهد تا امور خیر را اولویت‌بندی کند. سیستم ساماندهی مناسبی وجود ندارد. از طرفی حمایت‏‌های مردمی نیز صورت نمی‏پذیرد. دستگا‌ه‌هایی که به سمن‌ها و خیریه‏‌ها مجوز اهدا می‌کنند همواره در حال گرفتن گزارش از سازمان‏‌های ذیل خود هستند. البته بعضی خیریه‌‏ها نیز هستند که گزارشی ارائه نمی‏‌دهند و نظارتی بر آنان اعمال نمی‏‌شود.

همراهی و همیاری

کرونا چه تأثیری بر خیریه‌‏های استان فارس گذاشته است؟

خیرهایی که در حوزۀ اقتصادی کار خیر می‌کردند به لحاظ شرایط مالی و معیشتی افت شدیدی داشتند. برای مثال خیری از 20 میلیون کمک مالی به 100 هزار تومان کمک کاهش داشت. همچنین تعطیلی‌ها در دوران کرونا سبب شد تا صاحبان کسب‌وکار ورشکست شوند و کمک‏های نقدی نیز با کاهش شدیدی مواجه شدند. یک مشکل مهم نیز که در دوران کرونا با آن مواجه بودیم این بود که خیلی از خیریه‌ها تعداد بسیار زیادی کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن‏ساز تهیه کردند. خیریه‏‌هایی نیز به تولید ماسک دست زدند. تمامی خیریه‌‏ها در زمینه دارو، درمان و بسته‏‌های معیشتی فعالیت زیادی کردند. به مدت دو سال مخاطب تنها کرونا بود؛ تمامی خیریه‏‌ها به بحث مربوط به کرونا پرداختند. اما از سوی دیگر سطح فرهنگی مردم نیز دراین‌بین افزایش داشت؛ چراکه چرخش اطلاعات بسیار زیادی از طریق رسانه صورت می‏گرفت. خیریه‌‏های بسیاری به تهیه بروشور پرداختند. فضای مجازی و حوزه اجتماعی در این دوره به کانال ارتباطی مردم و حاکمیت بدل شدند؛ بنابراین فضای مجازی نیز می‌تواند به بهبود شرایط کمک ویژه‏ای کند.

پس به نظر شما دیجیتالی شدن یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت خیریه‌ها است؟

یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی که در حوزه کار خیر وجود دارد عدم استفاده و کاربرد بهینه فناوری است. یک شبکه و نرم‌افزار که گروه‏‌ها را به یکدیگر متصل کند، وجود ندارد. شبکه‌‏ای برای اطلاع از افراد وجود ندارد و به بعضی از نیازمندان از چندین جهت کمک می‏شود؛ به‌طوری که کمک گرفتن از خیریه‌ها برای این افراد تبدیل به شغل شده است. حاکمیت باید اقداماتی انجام دهد تا بدین منظور شبکه‏‌ای از خیریه‏‌ها را در کنار یکدیگر گرد آورد. اگر حاکمیت بتواند بستری در حوزه وب طراحی کند تا خیریه‌‏ها با ثبت کد ملی افراد، اطلاعاتی در باب شرایط بیماری، کمک‌دهی و... آنان به دست آورند، کمک بسیار بزرگی انجام داده است.

لیست مؤسسات خیریه در شیراز

کمیته امداد به‌منظور دریافت اطلاعات مددجویان تصمیم بر راه‌‏اندازی یک سامانه دارد. نظر شما نسبت به این مسئله چیست؟ اگر متولی آن کمیته امداد باشد چه؟

تاکنون چنین سامانه‏‌ای راه‌اندازی نشده است. کمیته امداد نیز وظیفه‏‌اش برآوردن چنین چیزی است. یعنی اتفاقاً باید در بحث پشتیبانی از سرورها فعالیت می‌کند. کمیته امداد با وجود بودجه‏‌ای که دارد، هیچ‌گونه تصمیمی برای نرم‌‏افزار سیستم اندروید ندارد. سامانه‌‏ای به نام سخا راه افتاده؛ اما ارتباطی در سامانه برقرار نشده است. راه‌‏اندازی سامانه‏ای که تمامی خیریه‏ها را به یکدیگر متصل کند نیز مسئله‌ای دشوار است. این مسئله ضعف بسیار بزرگی در حوزۀ خیر به‌حساب می‌آید.

اولویت‏های امور اجتماعی و کار خیر در استان شیراز را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین مسئله بیکاری است. دومین مسئله نیز اعتیاد است که به دنبال بیکاری روی می‏دهد. جوانان به علت بیکاری به مسائل و مشکلاتی چون حمل سلاح و اعتیاد روی می‌‏آورند. ما در شهر شیراز بیش از 2000 معتاد مهاجر داریم. بیکاری و مهاجرت بالا به این استان فشار عصبی ناشی از نداشتن درآمد کافی، فشارهای خانوادگی و مواردی از این دست را نیز شامل می‏شود. بسیاری از مراکز ترک اعتیاد نیز تجاری شده‌اند. برای بعضی به تهدید و برای بعضی دیگر به فرصت بدل شده است. افراد موفق به ترک اعتیاد نشده‏اند؛ زیرا این‌گونه سازمان‏‌ها به دنبال کسب درآمد و در نهایت سوءاستفاده از مردم هستند. برای مثال آشپز مجموعۀ ترک اعتیاد به معتادان مواد مخدر می‌فروخته است. بحث سوم، بحث طلاق است. در شیراز تقریباً روزی 100 طلاق ثبت می‏شود. بیش از یک‌سوم ازدواج‏‌ها منجر به طلاق می‏شود. اغلب طلاق به دنبال اعتیاد شوهران اتفاق می‌‏افتد.

مشاوره مهم‌ترین بحث است. به نظر من باید ملزم کرد که در سطح کشور هر خانواده به‌صورت رایگان مشاور در اختیار داشته باشد. وزارت بهداشت باید این دست از الزامات را به لحاظ قانونی ایجاد کند. مشاوره می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات پیش روی خانواده‏‌ها بردارد. باید به‌جای بحث مالی بیشتر بر ابعادی چون ذهنی کار کرد. ما هیچ برنامه‏ای برای فکر و ذهن نداریم و بیشتر بر بدن تأکید می‌کنیم. این در حالی است که دو بیمارستان روانی در شیراز هیچ جای خالی ندارند.

به نظر شما آیا وضعیت بیمارستان روانی و نیازمندی شدید افراد به مشاوره و روان‌شناس در شیراز به این شکل است یا به‌طور کلی در سطح کشور؟

من احساس می‏کنم این مسئله در سطح شهر شیراز بیشتر باشد؛ چراکه بحث مهاجرپذیری در شیراز در نسبت با دیگر استان‏ها بسیار بیشتر است. شیراز تقریباً دو میلیون نفر جمعیت دارد. ناهنجاری و اختلاف فرهنگ از دیگر مواردی است که در چنین شرایطی پیش می‌‏آید. با افزایش جمعیت بخش سنتی شکسته شده و بخش مدرن به روی کار آمده است. سنت و مذهب بخش جدایی‌ناپذیر جامعه هستند. در چنین شرایطی جامعه به سمت شکل‌گیری تعارض و تضاد پیش می‏رود. اختلافات فرهنگی در شیراز بسیار متفاوت است.

در این میان یکی از مشکلات جدی ما این است که به دنبال رفع تکلیف هستیم و هیچ اثربخشی‌ای را مشاهده نمی‌‏کنیم. خیرین نیز به همین شکل هستند و به دنبال توزیع بسته‏‌های معیشتی هستند. در صورتی که موارد بسیار مهم و ضروری‌تری از بسته‏‌های معیشتی وجود دارد.

کمک به دیگران

اگر شما در مقام سیاست‏گذار بودید چه فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار می‏دادید؟

ابتدا بخش مشاوره را در کشور سازمان‌دهی و تقویت کرده و گسترش می‏دادم و سعی می‌‌کردم تمامی افراد را ملزم به استفاده از این خدمات کنم. همان‌طور که بحث درمان در کشور اهمیت دارد، مراکز مشاورۀ ارزان، قوی و تخصصی ایجاد می‌کردم و اثربخشی این مورد را چک می‌کردم.

احساس می‏کنم حوزۀ اجتماعی در ایران و جامعۀ کنونی نیازمند ساماندهی جدی است. در هر حیطه ورود کنیم، متوجه می‏‌شویم که کارهای انجام شده یا صرفاً تسکین‌دهنده‌اند و یا به‌قدری مربوط به گذشته‌اند که اثربخشی و نتیجۀ مثبتی به همراه ندارند و بر جامعه نتایج عکس می‏گذارند. بسیار مطلوب است اگر بشود افکار را به سمت‌وسوی جدیدی برد تا توجه بیشتری بر فکر و توجه کمتری بر وضعیت کلیشه‏‌ای خیریه‌‏ها اعمال شود.

وضعیت امور اجتماعی و خیریه‏‌ها را در آینده چگونه می‌بینید؟ به نظر شما حوزه خیر ممکن است با چه چالش‌‏هایی مواجه شود؟

نظارت و کنترل‏‌گری اگر با فاصله اعمال شود، بهتر است و اثربخشی بالایی به همراه خواهد داشت. نهاد نظارتی باید نظارت را به‌طور غیرمستقیم اعمال کند. تصمیم‌گیری‏‌های اشتباه باعث می‌شود مردم خسته شوند و کمک به خیریه‌‏ها را قطع کنند. اگر تصمیمات غلط، مانع‌‏تراشی و... ادامه‏‌دار شوند مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند؛ اما اگر دولت با خیریه‌‏ها همراه شود و از آن‌ها حمایت کنند، خیریه‏‌ها کارِ بخش عظیمی از جامعه را انجام خواهند داد.