در این مصاحبه ما به گفت‌وگو با مدیرعامل خیریه مهرانه زنجان که از سال 1385 در زمینه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان فعالیت می‌کند، به گفت‌وگو پرداختیم. 

هدف از فعالیت مهرانه آن است که حامی مستمر بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آنان در استان زنجان باشد. مهرانه  می کوشد توجه ویژه خود را به مداوای بیماران از طریق ارتقاء سلامت جسمی و روحی آنان معطوف نماید. مهرانه تلاش می کند با تکیه بر ارزش های والای اسلامی و حس نوع دوستی و فداکاری، امکان بهبودی بیماران را فراهم نموده و روح امید و بهبود کیفیت زندگی را در ایشان ایجاد نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در ارتباط با خیریه مهرانه می‌توانید به صفحه بانک اطلاعاتی این خیریه در سایت ما مراجعه نمایید. 

صفحه بانک اطلاعاتی خیریه مهرانه زنجان

ارزیابی کلی شما در خصوص فضای خیر در ایران چه است؟

من به مسائلی که مربوط به کسب رانت شخصی یا اقتصادی است کاری ندارم. اما خیریه‌هایی که مردمی هستند و با خلوص نیت کار می‌کنند، شانس موفقیت بالایی در ایران دارند. به شرط اینکه از کارهای سنتی پرهیز کنند و به سیستماتیک کردن خیریه‌ها بپردازند. 

در این صورت است مردم ما اقبال خیلی خوبی نشان می‌دهند، اعتماد می‌کنند  کمک می‌کنند. در حالت کلی نگاه مثبتی به فضای خیریه دارم. البته در همراهی‌ بخش دولتی با خیریه‌ها کاستی‌هایی وجود دارد، یعنی آن‌طوری که باید همراهی کنند، یک مقدار کم‌لطفی نشان می‌دهند؛ ولی بالاخره کارهای خیری که مدنظر است، انجام می‌گیرد.

به نظر شما طی چهار پنج سال گذشته در کشور چه حوادث و رخدادهای مهمی داشتیم که فضای خیرخواهی را دستخوش تغییر کرده است؟

مهم‌ترین چالش در پنج سال گذشته موضوع کرونا بوده است که ضربات مهلکی به مردم به‌خصوص خیریه‌ها وارد آورد. مهرانه هم از این قاعده مستثنی نبود. مراجعه افراد و خیرین به مهرانه به لحاظ محدودیت تردد درون‌شهری و تعطیلات طولانی مدت به‌شدت کاهش پیدا کرد. برخلاف انتظار مسئولین مهرانه، بابت کاهش دریافت منابع مالی، این موضوع به‌صورت برعکس درآمد و سیر صعودی نیز داشت. 

مطلب دوم که از کرونا متأثر شد؛ عدم مراجعه‌ی بیماران به پزشکان و مراکز پزشکی که در موارد اندک می‌توانست به تشدید بیماری‌ها بینجامد به‌صورت نامحسوس حتی وجود داشت. از چالش‌های مهم دیگر در پنج سال گذشته، کمبود و گرانی داروهای موردنیاز بیماران مبتلا به سرطان بود که این موضوع نگرانی‌های مهمی برای خیریه‌ها، بیماران و خانواده‌های آن‌ها به وجود آورد، امیدوارم با تلاش وزارت بهداشت و درمان مدیریت بهینه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

مهندس اصغر وثوق

چهار پنج سال آینده را برای سازمان‌های خیریه در ایران چطور می‌بینید؟ به نظرتان فضا چگونه خواهد شد؟

قطعاً اگر هر خیریه‌ای با خلوص نیت کار کند، نه چهار و پنج سال آینده بلکه در بلندمدت هم می‌تواند موفق باشد این کلام خدا است و نمی‌شود به آن شک کرد که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم».

در این مورد تنها خلوص نیت کافی نیست؛ بلکه باید تلاش کنیم علاوه بر تأمین دارو و تجهیز کامل مراکز درمانی در حوزه‌ی سرطان به حوزه بسیار مهم پیشگیری با جدیت بیش‌تری بپردازیم. این مهم می‌تواند در کنترل بیماری سرطان و در نتیجه کاهش مصرف دارو و کاهش هزینه‌ها را در پی داشته باشد. در یک جمله، فرهنگ پیشگیری از اوجب واجبات است.

برای مطالعه:

مصاحبه با مهناز صنعت‌کار

پیشنهادهای شما برای بهبود وضعیت خیریه‌ها و فضای خیرخواهی در ایران چیست؟

من فکر می‌کنم که در خیریه‌ها اولین موضوعی که باید به آن پرداخت، مخصوصاً در ایران توکل و بعد کار منطقه‌ای است. این‌که هرکسی در استان خودش کار منطقه‌ای انجام دهد و در یک حوزه‌ی مشخص فعالیت کند. مثلاً مهرانه در استان زنجان فعال است و در حوزه‌ی سرطان کار می‌کند، باقی استان‌ها نیز می‌توانند یک حوزه مشخص را انتخاب نموده و پیرامون آن فعالیت کنند. این اقدام می‌تواند اعتمادسازی خوبی در بین مردم صورت  دهد. چراکه معتقدم مردم ما همدلی زیادی دارند، اعتماد می‌کنند و در کنار ما قرار می‌گیرند.

اصغر وثوق

نگاه شما نسبت به شفافیت مالی خیریه‌ها چگونه است؟

ما معتقدیم خیریه‌ها‌ باید از نظر حوزه مالی در یک اتاق شیشه‌ای باشند که از همه طرف دیده شود. یک قسمت مهمی که باید خیریه از آن صیانت کند و کاملاً شفاف باشد، مسئله مالی است. شفاف‌سازی، گزارش به مردم، و گزارش‌دادن به بدنه‌ی خیریه که همان خیرین باشند، می‌تواند در پیشبرد اهداف و جلب اعتماد خیرین مفید باشد. با این روش  ما با یک اعتماد و اقبال عمومی نسبت به کار خیر مواجه خواهیم شد.

قسمت مالی مهرانه تنها جایی است که خیّر به آنجا راه ندارد، بقیه موارد را خیرین مدیریت می‌کنند. زمانی که صورت‌های مالی ما تهیه شد، یک شرکت حسابرسی به بررسی آنها می‌پردازد و در نهایت همه صورت‌های مالی را همه ساله در سایت درج می‌کنیم. از مردم نیز خواهش می‌کنیم که سؤالاتشان را در این باره از ما بپرسند؛ چون معتقدیم که مسائل مالی اگرچه ریز هم باشد در صورت انحراف می‌تواند خیریه را به نابودی بکشد.