نظرتان در مورد تأثیر عامل حقوقی، قانونی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر وضعیت خیرخواهی در ایران چیست؟
پارامترهای اقتصاد، سیاست و حکومت را بسیار مؤثر میدانم اما در مورد اینکه کدام تأثیر بیشتری دارند دانشی ندارم. در حالت کلی ما در حوزه خیرخواهی در حال افول هستیم؛ چراکه قشر نیازمند افزایش پیدا کرده و چنین فعالیتهایی برای قشر توانمند نیز دستاوردی به دنبال ندارد. در نهایت این حوزه را در وضعیت یأس و ناامیدی میبینم. در واقع عامل اقتصادی از مهمترین عوامل است. عوامل دیگر نظیر فرهنگ و تکنولوژیهای نوین نیز مؤثرند اما عمدتاً مسائل اقتصادی، تعیینکننده هستند.
بیشتر بخوانید:
از نظر شما در پنج سال گذشته چه عواملی بر فضای نیکوکاری تأثیر گذاشته است؟
اگر بخواهم پارامترهای مهم را نام ببرم در اولین مورد باید به اقتصاد اشاره کنم. کرونا، دولت و تکنولوژی نیز در مراتب بعدی هستند. مخصوصا کرونا که بعد از اقتصاد بسیار عامل تعیینکنندهای بودهاست. همانطور که بر آموزش تأثیر زیادی گذاشته، شوک بزرگی برای خیریهها نیز محسوب میشود؛ چراکه جمعآوری منابع خیریهها معطوف به جشنها و بازارچهها و برنامههایی بود که برگزار میکردند و حال به دلیل عدم برخورداری از دانش، تخصص و تجربه تکنولوژیک از آنها گرفته شده است و راهکارهای مناسبی هم برای ورود به فضای آنلاین نداشتند.
حال میخواهم ارزیابی شما را از پنج سال آینده بدانم؛ اینکه در پنج سال آینده فضای خیرخواهی کشور را دچار چه تغییراتی میبینید؟
به عقیده من در این زمینه رویکرد روشنی وجود ندارد. هم مسئلهی کرونا که پایان آن مشخص نیست و همینطور دولت جدیدی که بر سرکار آمده و سیاستهای روشنی در برابر خیریهها در پیش نگرفته است. موضوع حتی در مورد پارامتر اقتصاد هم مبهم است. اینکه ما با غرب به توافق برسیم یا نه، میتواند تعیینکننده باشد؛ چراکه هم دریافت وجوه بینالمللی افزایش پیدا خواهد کرد و هم شیوههای انتقال پول از خارج تغییر خواهد کرد. در حالت کلی فکر نکنم بتوانیم پیشبینیای از پنج سال آینده داشته باشیم و باید منتظر رویکرد دولت جدید در این زمینه بمانیم.
شما چه پیشنهاداتی برای بهبود فضای خیر در کشور دارید؟
یکی از عوامل تأثیرگذار ارتباطات بینالمللی است؛ که اگر درست شکل بگیرد و فضای آن برای ارتباط خیریهها با سازمانهای خیرخواهی بینالمللی مهیا شود، جذب منابع، تبادل تجربههای بینالمللی و افزایش دانش داخلی را به دنبال میآورد. ما در حال حاضر در یک محیط ایزوله داخلی فعالیت میکنیم و از تجارب بینالمللی در این زمینه بهرهمند نمیشویم.
برای مطالعه:
وضع قوانین روشن و شفاف نیز اهمیت زیادی دارد؛چراکه قوانین مالیاتی مشخصی وجود ندارد. مقداری هم مستلزم خروج از رویکرد سنتی نسبت به خیریهها هستیم، بدین معنی که استفاده از نیروی انسانی و مدیران جوان و بهرهبرداری از یک خط فکری مدرن برای پیشبرد برنامههای خیریه بسیار کمککننده است. در واقع این جا بحث آموزش نیروی انسانی و توانمندی آنان و هم چنین تغییر سبک مدیریتی مطرح است که در نهایت میتواند منجر به بهبود بیشتر فضای خیر بشود.
باتوجه به وضعیت سنی شما که در گروه سنی جوان قرار دارید و سمت مدیریتی که بدست آوردید، آیا همهی افراد مجموعۀ شما و باقی خیریهها در این بازه سنی هستند؟
به دلیل اینکه ما در حوزه دیجیتال و تکنولوژیهای نوین فعالیت میکنیم، عمدتاً مخاطبهای ما در طیف سنی بالای بیست سال تا زیر چهل سال قرار دارند. اما بر اساس شناختی که دارم مخاطبان سایر خیریهها معمولا ردهی سنی بالاتری دارند. در حوزه ما به دلیل الزامِ داشتن تخصص، دانش و سواد تکنولوژیک سعی میشود تا از جوانترها استفاده شود
ارسال نظر