ازآنجاکه اغلب افراد از فضای آنلاین برای کمکهای خیریه الهام میگیرند، رسانه اجتماعی میتواند مکمل بسیار مفیدی برای استراتژی جذب کمکهای مالی و ارتباط با حامیان سازمان باشد. این رسانهها به برقراری ارتباط سازمان با مخاطبان جوانتر و همزمان تقویت روابط آن با حامیان فعلی کمک میکنند.
طبق «گزارش نیکوکاری» (Giving Report)، 29 درصد از مردم، رسانه اجتماعی را یک ابزار ارتباطی میدانند که بیش از ابزارهای دیگر آنها را به کمکهای خیریه ترغیب میکند. بنابراین چگونه میتوان از رسانههای اجتماعی در جهت اهداف مؤسسات خیریه یا نیکوکاری بهره برد؟ عملکرد مؤسسات خیریه در مورد رسانههای اجتماعی در مقایسه با الگوهای صنعتی چگونه است؟ کدام کانالهای رسانه اجتماعی جزو بهترینها برای ترغیب افراد به کمکهای مالی محسوب میشوند؟
بیشتر بخوانید:
این مقاله، شامل مجموعهای از آمار است که به شما کمک میکند با اثربخشی فعالیتهای رسانه اجتماعی برای مؤسسات خیریه و غیرانتفاعی، از جمله الگوهایی برای جذب کمک، فیسبوک (Facebook)، توییتر سابق (X) و اینستاگرام (Instagram) آشنا شوید.
گرچه بسیاری از این آمار مربوط به تحقیقات جدید نیستند، اما اگر در حال مدیریت رسانه اجتماعی برای یک سازمان نیکوکاری یا خیریه هستند، همچنان برایتان مفید خواهند بود. در مطلب حاضر تحلیلهای زیادی به شکل گزارشات و نظرسنجیهای مستقل به چشم میخورد که برای کسب جزئیات هریک میتوانید روی منبع مربوطه کلیک کنید، اما خلاصه گزارش در ادامه آورده شده است.
آمار مؤسسات خیریه و مردمنهاد در رسانههای اجتماعی
- 29 درصد از اهداکنندگان آنلاین میگویند رسانه اجتماعی یک ابزار ارتباطی است که بیش از ابزارهای دیگر آنها را به کمکهای خیریه ترغیب میکند (ایمیل 27 درصد، وبسایت 18 درصد، رسانهی چاپی 12 درصد، تبلیغ تلویزیونی 6 درصد) (گزارش روندهای جهانی نیکوکاری).
- 87 درصد از اهداکنندگان که برای اولین بار از یک منبع ارجاعی (referral source) اجتماعی اقدام به کمک مالی میکنند، دومین کمک خود را نیز از یک منبع ارجاعی اجتماعی انجام میدهند (گزارش وضعیت بشردوستی مدرن).
- به ازای هر هزار آدرس ایمیل، سازمانهای خیریه بهطور متوسط دارای 806 طرفدار فیسبوک، 286 دنبالکننده توییتر و 101 دنبالکننده اینستاگرام هستند (گزارش الگوهای M+R).
- 71 درصد از سازمانهای خیریه سراسر جهان عقیده دارند که رسانه اجتماعی یک ابزار مؤثر برای جمعآوری کمکهای مالی آنلاین است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
- 34 درصد از سازمانهای خیریه سراسر جهان برای تبلیغات اجتماعی پول پرداخت میکنند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
- سازمانهای خیریه بهطور میانگین 67 دلار برای جذب یک اهداکننده از طریق تبلیغات رسانه اجتماعی هزینه میکنند (گزارش الگوهای M+R).
- رسانههای اجتماعی، 57 درصد از ترافیک ورودی به صفحات کمپین جذب کمکهای مالی را پدید میآورند (Classy).
برای مطالعه:
آمار مؤسسات خیریه و نیکوکاری در فیسبوک
- به ازای هر صد دلار درآمد آنلاین، 1.77 دلار از طریق ابزارهای خیریه فیسبوک جمعآوری میشود (گزارش الگوهای M+R).
- 88 درصد اهداکنندگان -که از طریق ابزارهای خیریهی فیسبوک کمک کردهاند- میگویند احتمالاً در آینده نیز این کار را انجام خواهند داد (گزارش روندهای جهانی نیکوکاری).
- 93 درصد از سازمانهای غیردولتی (NGO) سراسر جهان دارای یک صفحه فیسبوک هستند. 25 درصد از آنها یک بار در روز، 23 درصد یک روز در میان، 19 درصد یک بار در هفته، 18 درصد دو بار یا بیشتر در روز و 15 درصد کمتر از یک بار در هفته مطالب را روی فیسبوک ارسال میکنند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
- مؤسسات خیریهی کوچک به طور متوسط 8,722 دنبالکننده فیسبوک دارند. تعداد دنبالکنندگان در سازمانهای متوسط و بزرگ به ترتیب 32,092 و 109,158 است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
- پستهای فیسبوک بهطور متوسط تنها در بین 4 درصد از طرفداران صفحه یک مؤسسه خیریه بازدید دارد (گزارش الگوهای M+R).
- نرخ تعامل (کاربران درگیر در پستهای فیسبوک، تقسیم بر کل طرفداران یک صفحه) برای میانگین پستهای فیسبوکی 0.31 درصد است. پستهای ویدیویی دارای بالاترین نرخ تعامل (Engagement Score) با رقم 0.33 درصد هستند (گزارش الگوهای M+R).
- 41 درصد NGOها از فیسبوک برای گزارش زنده یک رویداد خاص یا نمایش کار سازمان خود استفاده کردهاند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
آمار مؤسسات خیریه در توییتر سابق (X)
- 17 درصد از مؤسسات خیریه در سراسر جهان در یک گفتوگو (چت) توییتری شرکت کرده یا میزبان آن بودهاند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
- 77 درصد از مؤسسات خیریه در سراسر جهان دارای یک پروفایل توییتری هستند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
- 24 درصد سازمانها دو تا پنج توییت در روز، 21 درصد کمتر از یک توییت در هفته، 18 درصد یک توییت یک روز در میان، 12 درصد یک توییت در هفته و 7 درصد پنج توییت یا بیشتر در روز را منتشر میکنند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
- سازمانهای نیکوکاری کوچک به طور متوسط 4,241 دنبالکننده توییتری دارند. تعداد دنبالکنندگان سازمانهای متوسط و بزرگ به ترتیب 17,737 و 39,496 است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
آمار مؤسسات خیریه و نیکوکاری در اینستاگرام
- 50 درصد از NGOهای سراسر جهان دارای یک پروفایل اینستاگرام هستند. 30 درصد از آنها کمتر از یک بار در هفته، 24 درصد یک بار در هفته، 21 درصد یک بار یک روز در میان، 17 درصد یک بار در روز و 8 درصد دو بار یا بیشتر در روز مطالب را به اشتراک میگذارند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
- سازمانهای خیریه کوچک به طور متوسط 1837 دنبالکننده اینستاگرام دارند. تعداد دنبالکنندگان سازمانهای متوسط و بزرگ به ترتیب 7,675 و 19,365 است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
آمار مؤسسات خیریه در لینکدین
- 56 درصد از NGOهای سراسر جهان دارای یک صفحه لینکدین هستند. 68 درصد از آنها کمتر از یک بار در هفته، 15 درصد یک بار در هفته، 8 درصد یک بار یک روز در میان، 6 درصد یک بار در روز و 3 درصد دو بار یا بیشتر در روز مطالب را منتشر میکنند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
- مؤسسات خیریه کوچک به طور متوسط 785 دنبالکننده لینکدین دارند. تعداد دنبالکنندگان سازمانهای متوسط و بزرگ به ترتیب 2,837 و 10,107 است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
آمار مؤسسات خیریه و نیکوکاری در یوتیوب
- طبق یک میانگین ماهانه از بین ده فرد 18 تا 49 ساله، هشت نفر یوتیوب تماشا میکنند.
- در بین اعضای نسل هزاره (millennials)، دو سوم از ویدیوهای آنلاین پریمیوم که در دستگاههای مختلف تماشا میشود، به یوتیوب اختصاص دارد.
- بیش از نیمی از بازدیدهای یوتیوب از دستگاههای تلفن همراه صورت میگیرد.
- میانگین زمان تماشای یوتیوب در دستگاههای موبایل بیش از 40 دقیقه است.
- پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب به طور متوسط 31 تا 60 ثانیه طول زمانی دارند (32 درصد از کل بازدیدها).
- در سال 2015، افراد 18 تا 49 ساله چهار درصد زمان کمتری را صرف تماشای تلویزیون کردند، در حالی که زمان تماشای یوتیوب 74 درصد افزایش یافت.
- 28 درصد از سازمانها و مؤسسات خیریه در یوتیوب حضور دارند.
- در سال 2016، شش میلیارد ویدیوی سازمانهای نیکوکاری در یوتیوب مشاهده شد.
- 57 درصد از افرادی که ویدیوی سازمانهای نیکوکاری را مشاهده میکنند، اقدام به کمکهای خیریه مینمایند.
- 68 درصد از تماشاگران ویدیوی سازمانها و مؤسسات خیریه، ویدیوهای مشابه را طی 30 روز مشاهده میکنند.
آمار مؤسسات خیریه و نیکوکاری در پینترست
- 67 درصد از کاربران پینترست زیر 40 سال سن دارند.
- 75 درصدِ استفاده از پینترست روی دستگاههای تلفن همراه انجام میشود.
- 93 درصد از پینرها در شش ماه گذشته به صورت آنلاین خرید کردهاند.
- پینهای قیمتدار 36 درصد بیشتر از پینهای بدون قیمت لایک دریافت میکنند.
- 87 درصد از پینرها یک محصول را به خاطر پینترست خریداری کردهاند.
- حدود 70 درصد پینرها نه فقط از پینها بازدید میکنند، بلکه آنها را ذخیره یا بر رویشان کلیک میکنند.
- 29 درصد از مؤسسات خیریه پینترست دارند.
- کلمات «Cup»، «DIY» و «Recipe» بیشترین انعکاس را دارند.
برای مطالعه:
آمار کلی تأثیر رسانههای اجتماعی در نیکوکاری و جمعآوری کمک مالی
- 55 درصد از افرادی که در رسانههای اجتماعی با سازمانهای نیکوکاری ارتباط برقرار میکنند، در نهایت نوعی از اقدامات زیر را انجام میدهند:
- 59 درصد از این افراد پول اهدا میکنند.
- 53 درصد داوطلب میشوند.
- 52 درصد لباس، غذا یا سایر وسایل شخصی را اهدا میکنند.
- 43 درصد متأثر از رسانههای اجتماعی در رویدادهای خیریهی اجتماعی شرکت میکنند.
- 40 درصد متعاقباً محصولی را خریداری میکنند که آن مؤسسهی خیریه را منتفع میکند.
- 25 درصد پس از درگیرشدن با یک هدف خاص در رسانههای اجتماعی، از طریق تلفن، نامه یا ایمیل با نمایندگان احزاب سیاسی خود تماس میگیرند.
- 15 درصد بانی برگزاری رویدادهای اختصاصی و اجتماعی میشوند.
- به ازای هر هزار مشترک ایمیلی، سازمانهای خیریه بهطور متوسط دارای 199 دنبالکننده فیسبوک، 110 دنبالکننده توییتر و 13 مشترک تلفن همراه هستند.
- سازمانهای نیکوکاری، فیسبوک را بهعنوان مهمترین رسانه اجتماعی در جهت اهداف خود معرفی کردهاند و توییتر و یوتیوب به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار دارند.
- سازمانهای خیریه روزانه به طور متوسط 1.2 بروزرسانی در فیسبوک و 5.3 توییت را به اشتراک میگذارند.
- 46.1 درصد از کلیساها میگویند که رسانهی اجتماعی، مؤثرترین ابزار اطلاعرسانی آنهاست.
نتیجهگیری
این روزها شبکههای اجتماعی سن و سال و فقیر و پولدار نمیشناسد، اغلب افراد با موبایل خود بهراحتی در شبکههای اجتماعی حضور دارند، برندهای مختلف و کسبوکارها نیز برای جلب مشتری و مخاطب مورد نیاز خود در این شبکهها فعالیت میکنند. حال سؤال اینجاست که چرا فعالان حوزهی خیر و خیریهها فعالیت نکنند؟!
برخی خیریهها و مؤسسات نیکوکاری در سراسر جهان برای معرفی خود و ارتباط با مخاطبان این حیطه در فضای مجازی شروع به فعالیت کردهاند. اطلس خیر ایران تلاش کرده تا گزارشهایی از آمارهای جهانی فعالیت خیریهها در شبکههای اجتماعی چون یوتیوب، اینستاگرام، توییتر و موارد دیگر بدهد. در صورت رضایت از مطلب ما، لطفا آن را برای دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید.
ارسال نظر