از آنجا که اغلب افراد از فضای آنلاین برای کمک‌های خیریه الهام می‌گیرند، رسانه‌ اجتماعی می‌تواند مکمل بسیار مفیدی برای استراتژی جذب کمک‌های مالی و ارتباط با حامیان سازمان باشد. این رسانه‌ها به برقراری ارتباط سازمان با مخاطبان جوان‌تر و همزمان تقویت روابط آن با حامیان فعلی کمک می‌کنند.

طبق «گزارش نیکوکاری» (Giving Report)، 29 درصد از مردم رسانه‌ اجتماعی را یک ابزار ارتباطی می‌دانند که بیش از ابزارهای دیگر آنها را به کمک‌های خیریه ترغیب می‌کند. بنابراین چگونه می‌توان از رسانه‌های اجتماعی در جهت اهداف مؤسسات خیریه یا نیکوکاری بهره برد؟ عملکرد سازمان خیریه یا مردم نهاد در مورد رسانه‌های اجتماعی در مقایسه با الگوهای صنعتی چگونه است و کدام کانال‌های رسانه اجتماعی جزو بهترین‌ها برای ترغیب افراد به کمک‌های مالی محسوب می‌شوند؟

بیشتر بخوانید:

فعالیت‌های خیریه زنان در فضای مجازی

این مقاله شامل مجموعه‌ای از آمار است که به شما کمک می‌کند با اثربخشی فعالیت‌های رسانه اجتماعی برای مؤسسات خیریه و غیرانتفاعی، از جمله الگوهایی برای جذب کمک، فیس‌بوک (Facebook)، توییتر (Twitter) و اینستاگرام (Instagram)، آشنا شوید.

گرچه خیلی از این آمار مربوط به تحقیقات جدید نیستند، اما اگر در حال مدیریت رسانه اجتماعی برای یک سازمان نیکوکاری یا خیریه هستند، همچنان برای‌تان مفید خواهند بود. در مطلب حاضر تحلیل‌های زیادی به شکل گزارشات و نظرسنجی‌های مستقل به چشم می‌خورد که برای کسب جزئیات هریک می‌توانید روی منبع مربوطه کلیک کنید، اما خلاصه گزارش در ادامه آورده شده است.

شبکه های اجتماعی

آمار مؤسسات خیریه و مردم نهاد در رسانه‌های اجتماعی

  1. 29 درصد از اهداکنندگان آنلاین می‌گویند رسانه‌ اجتماعی یک ابزار ارتباطی است که بیش از ابزارهای دیگر آنها را به کمک‌های خیریه ترغیب می‌کند (ایمیل 27 درصد، وب‌سایت 18 درصد، رسانه چاپی 12 درصد، تبلیغ تلویزیونی 6 درصد) (گزارش روندهای جهانی نیکوکاری).
  2. 87 درصد از اهداکنندگان که برای اولین بار از یک منبع ارجاعی (referral source) اجتماعی اقدام به کمک مالی می‌کنند، دومین کمک خود را نیز از یک منبع ارجاعی اجتماعی انجام می‌دهند (گزارش وضعیت بشردوستی مدرن).
  3. به ازای هر هزار آدرس ایمیل، سازمان‌های خیریه به طور متوسط دارای 806 طرفدار فیس‌بوک، 286 دنبال‌کننده توییتر و 101 دنبال‌کننده اینستاگرام هستند (گزارش الگوهای M+R).
  4. 71 درصد از سازمان‌های خیریه سراسر جهان عقیده دارند که رسانه اجتماعی یک ابزار مؤثر برای جمع‌آوری کمک‌های مالی آنلاین است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
  5. 34 درصد از سازمان‌های خیریه سراسر جهان برای تبلیغات اجتماعی پول پرداخت می‌کنند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
  6. سازمان‌های خیریه به طور میانگین 67 دلار برای جذب یک اهداکننده از طریق تبلیغات رسانه اجتماعی هزینه می‌کنند (گزارش الگوهای M+R).
  7. رسانه‌های اجتماعی، 57 درصد از ترافیک ورودی به صفحات کمپین جذب کمک‌های مالی را پدید می‌آورند (Classy).

موبایل و رسانه های اجتماعی

آمار مؤسسات خیریه و نیکوکاری در فیس‌بوک

  • به ازای هر صد دلار درآمد آنلاین، 1.77 دلار از طریق ابزارهای خیریه فیس‌بوک جمع‌آوری می‌شود (گزارش الگوهای M+R).
  • 88 درصد اهداکنندگان - که از طریق ابزارهای خیریه فیس‌بوک کمک کرده‌اند - می‌گویند که احتمالاً در آینده نیز این کار را انجام خواهند داد (گزارش روندهای جهانی نیکوکاری).
  • 93 درصد از سازمان‌های غیردولتی (NGOهای) سراسر جهان دارای یک صفحه فیس‌بوک هستند. 25 درصد از آنها یک بار در روز، 23 درصد یک روز در میان، 19 درصد یک بار در هفته، 18 درصد دو بار یا بیشتر در روز و 15 درصد کمتر از یک بار در هفته مطالب را روی فیس‌بوک ارسال می‌کنند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
  • سازمان‌های خیریه کوچک به طور متوسط 8,722 دنبال‌کننده فیس‌بوک دارند. تعداد دنبال‎‌کنندگان در سازمان‌های متوسط و بزرگ به ترتیب 32,092 و 109,158 است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
  • پست‌های فیس‌بوک به طور متوسط تنها در بین 4 درصد از طرفداران صفحه یک سازمان خیریه بازدید دارد (گزارش الگوهای M+R).
  • نرخ تعامل (کاربران درگیر در پست‌های فیس‌بوک، تقسیم بر کل طرفداران یک صفحه) برای میانگین پست‌های فیس‌بوکی 0.31 درصد است. پست‌های ویدیویی دارای بالاترین نرخ تعامل (Engagement Score) با رقم 0.33 درصد هستند (گزارش الگوهای M+R).
  • 41 درصد NGOها از فیس‌بوک برای گزارش زنده یک رویداد خاص یا نمایش کار سازمان خود استفاده کرده‌اند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).

شبکه های مجازی

آمار مؤسسات خیریه و مردم نهاد در توییتر

  • 17 درصد از موسسات خیریه سراسر جهان در یک گفتگو (چت) توییتری شرکت کرده یا میزبان آن بوده‌اند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
  • 77 درصد از موسسات خیریه سراسر جهان دارای یک پروفایل توییتری هستند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
  • 24 درصد سازمان‌ها دو تا پنج توییت در روز، 21 درصد کمتر از یک توییت در هفته، 18 درصد یک توییت یک روز در میان، 12 درصد یک توییت در هفته و 7 درصد پنج توییت یا بیشتر در روز را منتشر می‌کنند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
  • سازمان‌های نیکوکاری کوچک به طور متوسط 4,241 دنبال‌کننده توییتری دارند. تعداد دنبال‎‌کنندگان سازمان‌های متوسط و بزرگ به ترتیب 17,737 و 39,496 است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).

اینستاگرام

آمار مؤسسات خیریه و نیکوکاری در اینستاگرام

  • 50 درصد از NGOهای سراسر جهان دارای یک پروفایل اینستاگرام هستند. 30 درصد از آنها کمتر از یک بار در هفته، 24 درصد یک بار در هفته، 21 درصد یک بار یک روز در میان، 17 درصد یک بار در روز و 8 درصد دو بار یا بیشتر در روز مطالب را به اشتراک می‌گذارند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
  • سازمان‌های خیریه کوچک به طور متوسط 1837 دنبال‌کننده اینستاگرام دارند. تعداد دنبال‌کنندگان سازمان‌های متوسط و بزرگ به ترتیب 7,675 و 19,365 است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).

فضای مجازی

آمار مؤسسات خیریه و مردم نهاد در لینکدین

  • 56 درصد از NGOهای سراسر جهان دارای یک صفحه لینکدین هستند. 68 درصد از آنها کمتر از یک بار در هفته، 15 درصد یک بار در هفته، 8 درصد یک بار یک روز در میان، 6 درصد یک بار در روز و 3 درصد دو بار یا بیشتر در روز مطالب را منتشر می‌کنند (گزارش جهانی فناوری در NGOها).
  • سازمان‌های خیریه کوچک به طور متوسط 785 دنبال‌کننده لینکدین دارند. تعداد دنبال‌کنندگان سازمان‌های متوسط و بزرگ به ترتیب 2,837 و 10,107 است (گزارش جهانی فناوری در NGOها).

توییتر

آمار مؤسسات خیریه و نیکوکاری در یوتیوب

  • طبق یک میانگین ماهانه از بین ده فرد 18 تا 49 ساله، هشت نفر یوتیوب تماشا می‌کنند.
  • در بین اعضای نسل هزاره (millennials)، دو سوم از ویدیوهای آنلاین پریمیوم که در دستگاه‎‌های مختلف تماشا می‎‌شود، به یوتیوب اختصاص دارد.
  • بیش از نیمی از بازدیدهای یوتیوب از دستگاه‎‌های تلفن همراه صورت می‌گیرد.
  • میانگین زمان تماشای یوتیوب در دستگاه‎‌های موبایل بیش از 40 دقیقه است.
  • پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب به طور متوسط 31 تا 60 ثانیه طول زمانی دارند (32 درصد از کل بازدیدها).
  • در سال 2015، افراد 18 تا 49 ساله چهار درصد زمان کمتری را صرف تماشای تلویزیون کردند، در حالی که زمان تماشای یوتیوب 74 درصد افزایش یافت.
  • 28 درصد از سازمان‌ها و موسسات خیریه در یوتیوب حضور دارند.
  • در سال 2016، شش میلیارد ویدیوی سازمان‌های نیکوکاری در یوتیوب مشاهده شد.
  • 57 درصد از افرادی که ویدیوی سازمان‎‌های نیکوکاری را مشاهده می‎‌کنند، اقدام به کمک‎‌های خیریه می‎‌‌نمایند.
  • 68 درصد از تماشاگران ویدیوی سازما‌ن‌‎ها و موسسات خیریه، ویدیوهای مشابه را طی 30 روز مشاهده می‌کنند.

پینترست

آمار مؤسسات خیریه و نیکوکاری در پینترست

  • 67 درصد از کاربران پینترست زیر 40 سال سن دارند.
  • 75 درصدِ استفاده از پینترست روی دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود.
  • 93 درصد از پینرها در شش ماه گذشته به صورت آنلاین خرید کرده‌اند.
  • پین‌های قیمت‌دار 36 درصد بیشتر از پین‌های بدون قیمت لایک دریافت می‌کنند.
  • 87 درصد از پینرها یک محصول را به خاطر پینترست خریداری کرده‌اند.
  • حدود 70 درصد پینرها نه فقط از پین‌ها بازدید می‌کنند، بلکه آنها را ذخیره یا بر روی‌شان کلیک می‌کنند.
  • 29 درصد از موسسات خیریه پینترست دارند.
  • کلمات «Cup»، «DIY» و «Recipe» بیشترین انعکاس را دارند.

برای مطالعه:

چرا خیریه ها باید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنند؟

آمار کلی تأثیر رسانه‌های اجتماعی در نیکوکاری و جمع‌آوری کمک مالی

  • 55 درصد از افرادی که در رسانه‌های اجتماعی با سازمان‌های نیکوکاری ارتباط برقرار می‌کنند، در نهایت نوعی از اقدامات زیر را انجام می‌دهند:
  • 59 درصد از این افراد پول اهدا می‌کنند.
  • 53 درصد داوطلب می‌شوند.
  • 52 درصد لباس، غذا یا سایر وسایل شخصی را اهدا می‌کنند.
  • 43 درصد متأثر از رسانه‌های اجتماعی در رویدادهای خیریه اجتماعی شرکت می‌کنند.
  • 40 درصد متعاقباً محصولی را خریداری می‌کنند که آن مؤسسه خیریه را منتفع می‌کند.
  • 25 درصد پس از درگیر شدن با یک هدف خاص در رسانه‌های اجتماعی، از طریق تلفن، نامه یا ایمیل با نمایندگان احزاب سیاسی خود تماس می‌گیرند.
  • 15 درصد بانی برگزاری رویدادهای اختصاصی و اجتماعی می‌شوند.
  • به ازای هر هزار مشترک ایمیلی، سازمان‌های خیریه به متوسط دارای 199 دنبال‌کننده فیس‌بوک، 110 دنبال‌کننده توییتر و 13 مشترک تلفن همراه هستند.
  • سازمان‌های نیکوکاری ، فیس‌بوک را به عنوان مهم‌ترین رسانه اجتماعی در جهت اهداف خود معرفی کرده‌اند و توییتر و یوتیوب به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.
  • سازمان‌های خیریه روزانه به طور متوسط 1.2 بروزرسانی در فیس‌بوک و 5.3 توییت را به اشتراک می‌گذارند.
  • 46.1 درصد از کلیساها می‌گویند که رسانه‌ اجتماعی، مؤثرترین ابزار اطلاع‌رسانی آنهاست.

نتیجه‌گیری

این روزها شبکه‌های اجتماعی سن و سال و فقیر و پولدار نمی‌شناسد، اغلب افراد با موبایل خود به راحتی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، برندهای مختلف و کسب‌وکارها نیز برای جلب مشتری و مخاطب مورد نیاز خود در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند. حال سؤال اینجاست که چرا فعالان حوزه خیر و خیریه‌ها فعالیت نکنند؟! 

برخی خیریه‌ها و مؤسسات نیکوکاری در سراسر جهان برای معرفی خود و ارتباط با مخاطبان این حیطه در فضای مجازی شروع به فعالیت کرده‌اند. اطلس خیر ایران تلاش کرد تا گزارش‌هایی از آمارهای جهانی فعالیت خیریه‌ها در شبکه‌های اجتماعی چون یوتیوب، اینستاگرام، توییتر و موارد دیگر بدهد. در صورت رضایت از مطلب ما، لطفا آن را برای دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید.

منبع

وبسایت empower.agency