یونیسف در بیش از 190 کشور و منطقه برای حمایت از حقوق کودکان کار می‌کند. درواقع آنها در بیش از 190 کشور و قلمرو، هر کاری که لازم است برای کمک به بقا، شکوفایی و تحقق پتانسیل‌های بالقوه‌ی کودکان از دوران کودکی تا نوجوانی انجام می‌دهند.

یونیسف بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌ی واکسن در جهان، از سلامت و تغذیه‌ی کودکان، آب سالم و بهداشت، آموزش باکیفیت و ایجاد مهارت، پیشگیری و درمان HIV برای مادران و نوزادان، و محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر خشونت و استثمار حمایت می‌کند. قبل، حین و بعد از حوادث اضطراری بشردوستانه، یونیسف در محل است و کمک‌‌های نجات‌بخش را برای کودکان و خانواده‌ها به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بدانید:

آمار خیریه‌ی آکسفام (OXFAM)


دستاوردها

یونیسف برای حقوق هر کودک، هر روز، در سراسر جهان تلاش می‌کند. خیریه‌ی یونیسف پس از جنگ جهانی دوم برای کمک به کودکانی که زندگی و آینده‌ی آنها در خطر بود، بدون توجه به اینکه اهل کدام کشور هستند تأسیس شد. با گذشت بیش از ۷۵ سال از تأسیس یونیسف، جهان با بحران‌های مهم مختلفی از جمله درگیری‌های مسلحانه، اثرات تغییرات آب و هوایی، رکود اقتصادی و پیامدهای همه‌گیری COVID-19 مواجه است. اما در طول دهه‌ها یونیسف در کار خود برای کودکان بی‌هراس و تزلزل‌ناپذیر باقی مانده است. هر روز، این خیریه در برخی از سخت‌ترین مکان‌های جهان تلاش می‌کند تا به کودکان و جوانانی که بیشتر در معرض خطر و نیازمند هستند دسترسی پیدا کند. «یونیسف برای هر کودکی در همه جا ایستاده است و هرگز تسلیم نمی‌شود.»


6 روش یونیسف برای مقابله با بحران‌ها

حضور محلی، دسترسی جهانی

یونیسف در بیش از 190 کشور و منطقه فعال است. شبکه‌ی گسترده‌ی آنها از کارکنان ماهر و متعهٌد تشکیل شده است، به این معنی که می‌توانند رویکردهای موفقی را از یک نقطه در جهان اتخاذ کرده و آنها را برای رویارویی با چالش‌ها در جاهای دیگر تطبیق دهند، و به ایجاد نتایج برای کودکان و جوانان در مقیاس جهانی کمک کنند.



  • این خیریه در سال 2022 به بیش از 28 میلیون کودک آموزش داد.
  • 2 میلیارد نفر در دو دهه‌ی گذشته به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا کرده‌اند.
  • یونیسف 356 میلیون کودک زیر 5 سال را با برنامه‌هایی برای جلوگیری از سوءتغذیه در سال 2022 نجات داد.


تهیه‌ی لوازم حیات‌بخش برای کودکان

یونیسف به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران لوازم حیات‌بخش مانند: واکسن‌ها و مواد غذایی آماده برای استفاده در جهان، روابط بی‌نظیری با تأمین‌کنندگان دارد. تخصص یونیسف در پیش‌بینی تقاضا، دانش قوی از بازارها و توانایی کار با صنعت است که آنها را قادر می‌سازد چالش‌های تولید و زنجیره‌ی تأمین را در نظر بگیرند، دسترسی به‌موقع به منابع را فراهم کنند و مهم‌تر از همه، جان‌های بیشتری را نجات دهند.

  • عرضه‌ی اولین واکسن مالاریا توسط این خیریه در سال 2022 جان هزاران نفر را نجات داد.
  • یونیسف در سال 2022 7.4 میلیارد دلار لوازم و خدمات برای کودکان خریداری کرده است.
  • همچنین آنها نزدیک به 978 میلیون دوز واکسن کووید-19 در سال 2022 به 92 کشور و منطقه تحویل دادند.

بیشتر بدانید:

اقدامات خیریه‌ی آکسفام در حمایت از مردم یمن


واکنش و آمادگی اضطراری

یونیسف قبل، حین و بعد از حوادث اضطراری بشردوستانه در صحنه حضور دارد. زنجیره‌ی تأمین جهانی و حضور محلی آنها به این معنی است که می‌توانند به‌سرعت به جایی که نیاز است کمک کنند و تقریباً در هر نقطه از جهان لوازم نجات را در عرض 72 ساعت ارسال کنند. نحوه‌ی واکنش این خیریه در بحران‌ها پایه و اساس توسعه‌ی بلندمدت را ایجاد می‌کند.

  • تدارکات اضطراری به ارزش نزدیک به 864 میلیون دلار تهیه و در سال 2022 به 140 کشور تحویل داده شد.
  • بیش از 23 میلیون نفر به خدمات آب، فاضلاب و بهداشت (WASH) در موقعیت‌های بشردوستانه در سال 2022 دست یافتند.
  • بیش از 27 میلیون کودک در کشورهای آسیب دیده از بحران‌های انسانی در سال 2022 واکسینه شدند.


ارائه‌ی راه حل‌های جدید برای مشکلات قدیمی

نوآوری در قلب توانایی یونیسف برای دستیابی به نتایج برای کودکان و جوانان قرار دارد. مرکز نوآوری جهانی آنها به افزایش راه‌حل‌های اثبات شده کمک می‌کند، در حالی که یک صندوق نوآوری اختصاصی منابع مالی را برای پروژه‌های امیدوارکننده در مراحل اولیه فراهم می‌کند. در نتیجه موج جدیدی از فناوری‌ها و محصولات برای دسترسی به کودکان و جوامع فراهم می‌شود.

  • هدف ابتکار یونیسف و اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات (ITU) برقراری ارتباط هر جوان با اطلاعات است.
  • بیش از 100 میلیون جوان در بیش از 80 کشور از طریق (Generation Unlimited) به مهارت‌ها و فرصت‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.
  • گیاهان اکسیژن که سریع‌ترین نوآوری محصول در تاریخ یونیسف است، برای افزایش ظرفیت تولید اکسیژن تحویل 27 کشور داده شد.


مشارکت‌های قدرتمند

مشارکت قوی با دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی، کار یونیسف را برای کودکان ممکن می‌سازد. به نوبه خود، اعتبار، بی‌طرفی و سابقه‌ی دستیابی به نتایج، یونیسف را به شریک انتخابی تبدیل می‌کند. برندهای جهانی - از ایکیا و لگو گرفته تا مایکروسافت - از منابع خود استفاده می‌کنند و نوآوری را برای کمک به کودکان و جوانان هدایت می‌کنند. حامیان فوق‌العاده سخاوتمند یونیسف از طریق اهدا، داوطلب شدن و حمایت از کودکان در جوامع موجب تحول می‌شوند و البته، توانایی یونیسف برای دستیابی به نتایج برای هر کودک به مهم‌ترین شرکای آنها بستگی دارد.



  • نزدیک به 1.5 میلیارد دلار پول نقد برای پاسخ‌های بشردوستانه در سال 2022 به شرکای همه‌ی سطوح منتقل شد.
  • بیش از 2,800 کسب و کار در سال 2022 با موفقیت به تغییر رویه‌های تجاری که بر حقوق کودکان تأثیر می‌گذارد، راه اندازی شد.
  • 35 مرکز بازی و یادگیری جدید در مولداوی و رومانی برای حمایت از کودکان پناهنده‌ی اوکراینی به لطف حمایت بنیاد LEGO در سال 2022 ایجاد شد.


یونیسف، صدایی تأثیرگذار برای کودکان

یونیسف، در جهان صدایی پیشرو برای کودکان است و هرگز در برابر نقض حقوق کودکان سکوت نمی‌کند. تحقیقات و گزارش‌های آنها منبع اصلی داده‌ها و اطلاعات در مورد وضعیت کودکان و جوانان در سراسر جهان برای روزنامه‌نگاران، محققان، سیاست‌گذاران و مدافعان است. سفیران یونیسف به الهام بخشیدن به مردم در سراسر جهان برای حمایت از آرمان کودکان کمک می‌کنند.

  • نزدیک به 11 میلیون جوان داوطلب در سال 2022 در زمینه‌هایی از جمله اقدامات اقلیمی، پاسخ به بیماری همه گیر و واکنش اضطراری مشارکت دارند.
  • نزدیک به 170 میلیون حامی دیجیتال کمک کردند یونیسف در سال 2022 به یکی از سازمان‌های بین‌المللی مورد توجه و پسندیده در جهان تبدیل شود.
  • 27.5 میلیون جوان در 92 کشور می‌توانند نظرات خود را از طریق (U-Report)، پلتفرم دیجیتال یونیسف برای مشارکت جوانان بیان کنند.

بیشتر بدانید:

بهترین خیریه‌های حامی کودکان توان‌یاب