زکات و صدقه دو سنت اصلی بشردوستانهی اسلامی هستند. زکات، رکن سوم از پنج رکن اسلام، اشاره دارد صدقه برای همهی مسلمانان واجد شرایط واجب است. زکات، مالیات صدقهای است که نوعی «عبادت مالی» محسوب میشود (بنتال، 1999؛ حنیف، 2022؛ سینگر، 2008، 2013). صدقه یک اصطلاح عام برای انفاق است که در قرآن و ادبیات حدیثی ذکرشده است (مثلاً سخنان و رفتارهای ثبت شده محمد پیامبر).
این گزارش بر گسترش دانش در مورد اعمال زکات روزمره در میان مسلمانان ایالات متحده متمرکز است و با بررسی الگوهای ارائهی زکات مسلمانان ایالات متحده، از جمله ادراکات و خودآموزی احکام و واجبات زکات آنها، تحقیقات موجود را گسترش میدهد.
برای آگاهی بیشتر:
سؤالات کلیدی که در این مقاله پاسخ داده میشود:
1. مسلمانان ایالات متحده چگونه زکات را درک و اجرا میکنند؟
2. آیا زکات بهعنوان یک نوع بشردوستی، خیریه یا مالیات تلقی میشود؟
3. سطح درآمد، سطح تحصیلات و ایدئولوژی سیاسی چگونه بر ادراک و اعمال زکات تأثیر میگذارد؟
4. مسلمانان ایالات متحده چه زمانی از سال را ترجیح میدهند زکات خود را بدهند؟
5. مسلمانان آمریکا به چه دلایلی زکات میدهند؟
6. مسلمانان ایالات متحده ترجیح میدهند از چه منابعی (علما، کتابها، وب سایتهای فتوا، رسانههای اجتماعی و غیره) استفاده کنند.
یافتههای کلیدی در رابطه با زکات
1. بیشترین درصد زکات به صورت غیررسمی و مستقیم به علل و گیرندگان فردی تعلق میگیرد.
2. یک الگوی عمومی از بیاعتمادی به دولتهای غیراسلامی با پرداخت زکات وجود دارد.
3. زکات بیشتر بهعنوان یک عمل انساندوستانه و خیریه تلقی میشود تا مالیات.
4. ادراک زکات متأثر از سطوح درآمد، تحصیلات و ایدئولوژی سیاسی است.
5. 48.7 درصد از پاسخدهندگان مسلمان ایالات متحده ترجیح میدهند در ماه رمضان زکات بدهند.
6. با گذشت زمان، پاسخدهندگان در اعطای زکات به همان سازمانها در مقایسه با یکدیگر سازگارتر بودند.
7. سه علت برتر توزیع زکات عبارتند از: رفع گرسنگی، رفع فقر، و امداد فوری، در حالی که سه علت کم اهمیت آن، خوداشتغالی، وکالت و توانمندسازی اقتصادی است.
زکات چیست؟
زکات را عموماً صدقه واجب میدانند. این یک عمل «عبادت مالی» واجب است در مورد مسلمانان بهصراحت در قرآن تصریحشده و در روایات فقهی بهتفصیل شرح داده شده است. (بنتال، 1999).
از نظر تاریخی، محققان استدلال کردهاند که زکات بهعنوان یک «مالیات صدقه» جمعآوریشده توسط دولت عمل میکند که مسلمانان بهوسیلهی آن به زکات پرداخت میکنند. در حال حاضر، مسلمانان زکات خود را مستقیماً یا باواسطه به افراد میپردازند. واسطهها شامل دولت، مسجد یا به طور فزایندهای بازیگران نهادی؛ مانند بنیادهای مسلمانان، سازمانهای غیرانتفاعی و کمکهای بشردوستانهی سازمانها است (آبراهام، 2018؛ هنیگ، 2019؛ شائوبلین، 2019).
صلاحیت زکات
مسئلهی صلاحیت زکات یعنی چهکسانی میتوانند زکات را دریافت کنند و به چه دلایلی میتوان آن را به دست آورد. این مسئله از اهمیت حیاتی برخوردار است و اهمیتی دینی در میان جوامع مسلمان امروزی دارد. قرآن (9:60) هشت دسته را به تفصیل بیان میکند مستحق دریافت زکات هستند:
مخارج زکات فقط برای فقرا [1] و برای نیازمندان [2] و برای شاغلان آن [3] است. و برای جمعکردن دلها [برای اسلام] [4] و برای آزادی اسیران [یا بردگان] [5] و برای آنها در بدهی [6] و در راه خدا [7] و برای مسافر [8] - واجب [اجباری] توسط الله و خداوند دانا و حکیم است (صحیح بین المللی).
سنتهای دینی موجودیتهای ثابتی نیستند و مسلمانان بهاینترتیب دربارهی معنای این مقولات در چارچوب قرن بیست و یکم آمریکای شمالی بحث میکنند. عالم فقید شیخ یوسف القرضاوی میگوید:
در مورد زکات، زکات صرفاً عبادت نیست، زیرا علاوه بر عبادت، از حقوق معینی است فقیر، مالیات ثابت و جزء نظام اجتماعی و اقتصادی جامعه است. این دلایل اجرای زکات بهطورکلی معلوم و روشن است (2020، ص xxxii).
در اینجا، القرضاوی زکات را بهعنوان یک حق، مالیات و بخشی از مشارکت مسلمانان مدرن در بافت اجتماعی - اقتصادی جامعه معاصر تعریف میکند. درحالیکه «دلایل وضع زکات» برای مسلمانان روشن است، امروزه دانشمندان و متخصصان دربارهی چگونگی اغلب بهشدت بحث میکنند. زبان حق و مالیات و مسئولیت، زکات را به شکل منحصربهفردی به عبادت مالی تبدیل میکند که نیازمند توجه ویژه است.
برای آگاهی بیشتر:
زکات در جایگاه یک عمل خیرخواهانه یا مالیات؟ (بخش دوم گزارش زکات 2022)
«زکاتپذیری» و محاسبهی زکات
علاوه بر صلاحیت زکات، مسئلهی «زکاتپذیری» نیز قابلتوجه است. در مورد چه اشکالی از ثروت یا درآمد سالانه مسلمانان بدهکار زکات هستند و چگونه محاسبه میشود؟
نرخ زکات امروز 2.5 درصد مازاد ثروت بالاتر از حد آستانه لازم (یا نصاب) برآورد شده است. این حداقل آستانه بر اساس نرخ طلا یا نقره محاسبه میشود. به عنوان مثال، سازمان بشردوستانهی امداد اسلامی Worldwide حداقل آستانه طلا را از 22 مارس 2023، 5,443.84 دلار محاسبه میکند. هنگام پایهگذاری زکات پرداختی بر ارزش نقره، در شرایط امروزی به میزان قابل توجهی پایینتر است و 442.06 دلار محاسبه میشود. («نصاب»، n.d.). فرد باید ثروت را بالاتر از این حداقل آستانه طلا یا نقره برای یک کل نگه دارد. امداد اسلامی آمریکا، شاخه آمریکای شمالی سازمان، زکات را جمعآوری و توزیع میکند. در وب سایت آنها زکات بر طلا، نقره، وجوه نقد، پسانداز، سرمایهگذاری، درآمد اجاره، تجارت و سود، سهام، اوراق بهادار و اوراق قرضه تعلق میگیرد.
باتوجهبه گسترهی حسابها، داراییها، تعیین میزان زکات، ممکن است گیجکننده باشد. ابزارهای مالی امروزه در دسترس مردم است. تعیین «زکات پذیری» مستلزم بررسی دقیق توسط دانشمندان و کارشناسان است.
زکات در کشورهای دارای اکثریت مسلمان
در برخی از کشورهای مسلماننشین مانند مالزی، پاکستان و عربستان سعودی، جمعآوری زکات و توزیع به عهدهی دولت است (حسن، 1394). چالشهای زیادی برای شکل جمعآوری زکات وجود دارد، اگرچه زکات طبق قوانین این ایالتها واجب است، اما تأیید پرداخت زکات میتواند مشکل باشد.
اعمال و ادراکات مسلمانان مستقر در ایالات متحده از زکات
گزارش زکات مسلمانان آمریکایی در سال 2022 نشان میدهد مسلمانان در ایالات متحده حدود 1.8 میلیارد دلار زکات دادند. با توجه به طیف وسیعی از تفسیرهای احتمالی از زکات بهعنوان عملی بشردوستانه (یک راه حل ساختاری برای مسائل اجتماعی-اقتصادی)، خیریه (اقدامی با هدف اصلاح یک مشکل فوری)، این گزارش دریافت که مسلمانان ایالات متحده بیشتر احتمال دارد زکات را یک عمل بشردوستانه یا خیریه بدانند تا مالیاتی که توسط مراجع دینی بر آنها تحمیل شده. این یافتهها نشان میدهد در حالی که بین مسلمانان بحثی وجود ندارد، علما در مورد اینکه آیا زکاتی که در قرآن تصریح شده واجب است یا خیر، بین مسلمانان اختلاف دارند خواه زکات را صدقه بدانند یا چیزی شبیه مالیات.
مسلمانان مستقر در ایالات متحده زکات را از طرق مختلف پرداخت میکنند. راههای اعطای زکات شامل سازمانهای غیرانتفاعی رسمی، سازمانهای غیردولتی، از طریق حواله به دولتهای مختلف که زکات را جمعآوری میکنند، و از طریق روشهای غیررسمی از این قبیل بهعنوان اعطای مستقیم به افراد یا بستگان خارج از کشور. به طور کلی، جمعآوری و پرداخت زکات متنوع است. گزارش زکات مسلمانان آمریکایی در سال 2022 نشان داد بیشترین بخش زکات (25.3 درصد) به سازمانهای بینالمللی غیرانتفاعی (NPOs) پرداخت میشود. پس از آن دولتها (21.7 درصد) و NPO های داخلی (18.3 درصد) قرار دارند (Siddiqui et al., 2022).
یافتهها در سال 2023 نشان میدهد مسلمانان بر این باورند بشردوستی شامل طیف گستردهای از اعمال میشود. برای مثال کمکهای نقدی یا غیرنقدی شامل اعمالی مانند لبخندزدن، انجام کار خوب (صرف نظر از نتیجه)، نیکیکردن یا تشویق دیگران به کار خیر، نهی از منکر (توقف آن یا مخالفت با آن)، خودداری از انجام یا گفتن هر چیز مضر، دادن پول به بستگان و داوطلبشدن است. بسیاری از مسلمانان درک انسان دوستی را برای مشارکت اجتماعی و مدنی خود ضروری میدانند و مستقیماً از سنت نبوی (یعنی سنت یا اقوال و اعمال مثالی اهل بیت) آمده است. حضرت محمد (ص) در آنجا راههای مختلفی از انفاق یا صدقه را بیان میکند).
علاوه بر این، در مقیاسهای اندازهگیری زکات، ادراک، تمرین و آموزش، بررسی میشود که شرکتکنندگان سطح بالایی از توافق را نشان دادند که «از آیاتی در قرآن که دربارهی زکات بحث میکند آگاه هستند » (69.8 درصد) و اینکه «آیات قرآن در زندگی امروز در مورد زکات واضح است و فوراً قابل اجرا است. » (71.6 درصد). شرکت کنندگان در مجموع نیز توافق کردند که «زکات یک وظیفهی اجتماعی برای مسلمان است» (73.8 درصد)، که «فقیر و نیازمند حق داشتن بخشی از ثروت و/یا درآمد آنها را دارند». (70.5 درصد) و «زکات یک تکلیف شرعی است» (73.7 درصد). در نهایت، مسلمانان در ایالات متحده، از یک «عالم یا رهبر دینی» (67.6 درصد)، مراجعه به «یک کتاب» (59.0 درصد) یا «خدمات فتوا آنلاین» (52.2 درصد)، «تماشای ویدیوی آنلاین» (46.8 درصد) و «پرسش در رسانههای اجتماعی» (42.5 درصد) برای مشاوره و گرفتن اطلاعات دربارهی چگونگی زکات دادن استفاده میکنند.
برای آگاهی بیشتر:
مسلمانان در ایالات متحده: گزارش آماری
مسلمانان مستقر در ایالات متحده تقریباً 3.45 میلیون یا 1.1 درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل میدهند (محمد، 2018). علاوه بر این، مسلمانان مستقر در ایالات متحده بسیار متنوع هستند. دادههای سرشماری نشان میدهد که از نظر جمعیتی، 28 درصد آسیایی، 22 درصد سیاه پوست، 8 درصد اسپانیایی تبار، و 48 درصد باقی مانده سفیدپوست هستند.
با توجه به اینکه تقریباً یک چهارم از مسلمانان ایالات متحده بین 18 تا 24 سال سن دارند، آنها نیز جوانترین جامعهی مذهبی کشور هستند (محمد، 2018). علاوه بر این، 58 درصد متولدین خارجی و 18 درصد آمریکاییهای نسل اول، 28 درصد آمریکاییهای نسل دوم، و 24 درصد نسل سوم هستند (لیپکا، 2017؛ موسسه تحقیقاتی پیو، 2017).
مسلمانان ایالات متحده نیز در اعمال مذهبی خود بسیار متنوع هستند. 29 درصد خود را متعلق به یک فرقهی الهیات یا فرقهی خاصی مانند سنن درون اسلام (سنی، شیعه، احمدی یا اسماعیلی) طبقهبندی نمیکنند. 16 درصد خود را شیعه، و 55 درصد خود را سنی میدانند (مور، 2015). با وجود داشتن سطح تحصیلات بالا در جمعیت عمومی، مسلمانان در ایالات متحده به طور نامتناسبی فقیر هستند (Mogahed & Chouhoud, 2017).
ارسال نظر