یافتههای نهایی گزارش
علاوه بر آیتمهای جمعیتشناختی، پاسخدهندگان نظرسنجی به چندین مورد از سؤالاتی که مقیاسهای متمایز را نشان میدهند، پاسخ دادند. این مقیاسها شامل ادراک خود از مدارا، ادراک از تنوع، انگیزهی اهدا، شمولیت و دینداری بود.
بهطور متوسط، مسلمانان خود را دارای سطوح بالاتری از مدارا، انگیزهی اهدا، درک تنوع، شمولیت و دینداری نسبت به همتایان غیرمسلمان خود میدانستند. این الگو در هر پنج مقیاس یافت شد که در آن مقدار میانگین (تعدیل نشده برای هر متغیر کنترلی) برای زیرگروه مسلمان بهطور مداوم بالاتر بود. بهطور خاص، مسلمانان بهطور قابلتوجهی بردباری و فراگیریشان در مقایسه با مسیحیان و گروهی که دینی نداشتند، بالاتر بود. همچنین انگیزهی اهدا، درک تنوع و دینداری به طور قابلتوجهی در مقایسه با تمام گروههای باقیمانده در مسلمانان بالاتر بود. در ادامه، این مقیاسها را بهعنوان معیارهای مدارا و کثرتگرایی موردبحث قرار میدهیم.
برای آگاهی بیشتر:
ادراک از مدارا: این مقیاس شامل شش سؤال در مورد درک پاسخگو از میزان مدارای خود است. پاسخدهندگان به اشتراک میگذارند که چقدر مایل به کمک مالی به سازمانی که توسط اقلیتی از افراد با مذهب یا قومیت متفاوت از خودشان اداره میشود، هستند.
یک سؤال نظرسنجی این است: «آیا به سازمانی که توسط شخصی که قومیتش با شما تفاوت دارد اداره شود، کمک مالی میکنید؟» دستههای پاسخ (1) به شدت مخالف، (2) نسبتاً مخالف، (3) نه موافق و نه مخالف، (4) تا حدودی موافق و (5) کاملاً موافق. مقیاس کامل در جدول 1 خلاصه شده است.
جدول 1: مقیاس میانگینها و انحرافات استاندارد برای مواردی که شامل ادراک پاسخدهندگان از مدارا میشوند.
توجه: n = 1733. انتخاب پاسخ برای این موارد از 1 (کاملاً مخالفم) تا مورد 5 (کاملا موافقم) بود. دو آیتم در مقیاس اصلی شامل: «آیا آن خیریه توسط فردی با قومیت متفاوت از شما هدایت میشود؟» و «در درجهی اول با افرادی که بخشی از قومیت شما با گرایشی متفاوت هستند همکاری میکنید؟» منفی بودند. نتایج تحلیل عاملی اولیه نشان داد که این دو گویه مقیاس جداگانهای را تشکیل میدهند. به همین دلیل هر دو مورد از مقیاس ادراک خود مدارا خارج شد.
درک تنوع: این مقیاس شامل پنج سؤال در مورد باورهای پاسخگویان در مورد تنوع و شمول مذهبی است. یک سؤال نظرسنجی این است: «سنت دینی من برای تنوع در اعتقادات مذهبی ارزش قائل است.» دستهبندی پاسخها شامل: (1) کاملاً مخالف، (2) نسبتاً مخالف، (3) نه موافق و نه مخالف، (4) نسبتاً موافق، و (5) کاملاً موافق است. مقیاس کامل در جدول 2 خلاصه شده است.
جدول 2: میانگینها و انحرافات استاندارد برای آیتمهای تنوع باورهای مذهبی.
توجه: n = 1733. انتخاب پاسخ برای این موارد از 1 (کاملاً مخالفم) تا 5 (کاملاً موافقم) بود.
مشمولیت: این مقیاس شامل سه سؤال در مورد اهمیت نژاد، مذهب و جنسیت است. یکی از سؤالات نظرسنجی این است: «هر یک از موارد زیر چقدر در تصمیم شما برای کمککردن به یک خیریهی متعهد به مشمولیت نژادی اثرگذار است؟» دستهبندیهای پاسخ شامل: (1) اصلاً مهم نبود، (2) نه خیلی مهم، (3) تا حدودی مهم، (4) مهم و (5) بسیار مهم است. مقیاس کامل در جدول 3 خلاصه شده است.
جدول 3: مقیاس میانگینها و انحرافات استاندارد برای آیتمهای مشمولیت.
توجه: n = 1733. انتخاب پاسخ برای این موارد از متغیر 1 (اصلاً مهم نیست) تا متغییر 5 (بسیار مهم) بود.
برای آگاهی بیشتر:
ضرایب همبستگی در مقابل سایر متغیرها مقدار متوسط بالاتری برای مسلمانان در هر پنج مقیاس را تأیید میکند. مسلمانان ایالات متحده سطوح بالاتری از مدارا را با دینداری بالاتر نشان میدهند. الگوهای همبستگی کلی فراگیری، تنوع، و انگیزهی اهدا، برای مسلمانان ایالات متحده قویتر است. این همبستگیهای بالا نشان میدهد که مسلمانان بهطور متوسط در مورد همهی این مسائل مدارای بیشتری نسبت به غیرمسلمانان دارند.
نتیجهگیری
اگرچه مسلمانان ایالات متحده حدود 1 درصد از جمعیت عمومی را تشکیل میدهند، شامل یک گروه بسیار متنوع از آفریقایی-آمریکاییها گرفته تا آسیاییها، عربها، لاتینتبارها و سفیدپوستان هستند. هیچیک از این نژادها اکثریت را تشکیل نمیدهند. مسلمانان ایالات متحده بهعنوان یک اقلیت نژادی در نظر گرفته میشوند و اغلب مورد بررسی، نظارت و انگ قرار میگیرند. درک جمعیتشناسی این گروهها در کنار تجارب بررسیهای خارجی به زمینهسازی یافتههای گزارش کمک میکند.
بهطورکلی، مسلمانان ایالات متحده سطوح بالاتری از مدارا و ارزشهای کثرتگرایانه را در مورد اینکه چرا، چگونه و کجا کار خیر انجام میدهند گزارش میدهند. بهعنوانمثال، مؤسسهی سیاست اجتماعی گزارش میدهد مسلمانان ایالات متحده سطوح بالاتری از اسلامهراسی را نسبت به یهودیان آمریکایی در شاخص اسلامهراسی دارند (موگهد و اکرام الله، 2020). این گزارش حاکی از آن است که مسلمانان محافظهکار سیاسی ایالات متحده احتمال بیشتری دارد دیدگاههای تساهلآمیز در مورد بشردوستی خود نسبت به عموم مردم را مخفی کنند.
این گزارش مسیرهای حیاتی جدیدی را برای تحقیقات آیندهی پیرامون کثرتگرایی تساهل، تنوع، و بشردوستی، بهویژه در اقلیتهای مذهبی و نژادی جوامع در ایالات متحده باز میکند. این یافتهها نشان میدهد که خیریههایی که تنوع، تساهل و کثرتگرایی بیشتری را نشان میدهند در شیوههای استخدام، انتصابات هیئتمدیره و برنامهنویسی حمایت بیشتری از مسلمانان آمریکا دریافت میکنند.
این یافتهها بر اساس اتحادیۀ اخیر BBB Wise Giving ساخته شده است، مطالعهای که در آن مسلمانان بیشتر بر این باورند که هیئتها و کارکنان متنوع، عادلانه و فراگیر بر سازمانها تأثیر مثبت دارند (کاسترو و همکاران، 2022). بااینحال، نیکوکاران، مؤسسات عمومی و مؤسسات غیرانتفاعی با چالشهای پایدار تبعیض و عدم تحمل مذهبی، نژادی و جنسیتی مبارزه میکنند.
برای آگاهی بیشتر:
اگرچه برخی تحقیقات نوظهور نشان دادهاند که مسلمانان عموماً تمایل کمتری به توقف کمکهای مالی به سازمانهایی با شیوههای ناسازگار دارند (Castro et al., 2022)، این گزارش نشان میدهد که سناریوهای دیگر ممکن است به شیوهای ظریفتر و باتوجهبه مذهب، جنسیت، در نظر گرفته شوند و وابستگی سیاسی این یافتهها ممکن است کاربرد عملی در جمعآوری کمکهای مالی در میان اهداکنندگان جدید و فعلی پیدا کند. در نهایت، نمونه کلی -U.S. مسلمانان و عموم مردم- نشاندهندهی آن است که ایالات متحده برای تنوع مذهبی کمتر از سنت مذهبی، جامعهی مذهبی محلی و خانواده ارزش قائل است. این یافتههای مهم نیاز به کاوش بیشتر توسط دانشمندان، شاغلین و سیاستگذاران ملی دارد.
ارسال نظر