مدارا و نیکوکاری
انساندوستی اغلب بهعنوان «اقدام داوطلبانه برای خیر عمومی» تعریف میشود (پایتون و مودی، 2008). با این حال، نیکوکاری میتواند شیوههای کثرتگرایانهی تحمل و مدارای اجتماعی، سیاسی و مذهبی را ترویج کند یا مانع آن شود.
انجمنهای داوطلبانه، نهادهای نیکوکارانهای هستند که در آن افراد هویتهای اجتماعی و همچنین نگرشها (بهعنوان مثال، اعتماد عمومی، تحمل و احساسات ارزشمند اجتماعی) را توسعه میدهند، حفظ کرده و مذاکره میکنند. (روزنبلوم، 2018). انجمنهای داوطلبانه از نظر دامنه و خدمات متفاوت هستند. آنها امداد و خدمات آموزشی ارائه کرده یا از برابری جنسیتی و نژادی حمایت میکنند.
برای آگاهی بیشتر:
مطالعات متعددی رابطهی قوی بین مشارکت داوطلبانه و تحمل اجتماعی و سیاسی را نشان میدهد. بهعنوان مثال، یک رابطهی قوی بین اعضای گروه در انجمنهای داوطلبانه و مدارای سیاسی وجود دارد (Cigler & Joslyn, 2002; وربا و همکاران، 1995). بهطور مشابه، Hooghe (2003) نشان داده است که اعضای انجمنها نسبت به افراد متعلق به ملیتهای دیگر مدارای بیشتری دارند (کیم و همکاران، 2016)؛ بنابراین، ارتباط تحمل و بردباری با مشارکت مدنی اغلب مثبت است.
انجمنهای داوطلبانه در جوامع کثرتگرا نیز با چالشهای خاصی روبهرو هستند. در وهلهی اول، مفاهیم رقابتی از خیر عمومی وجود دارد. در میان این تفاوتهای گرایشهای نیکوکارانه، ممکن است برخی از گروهها به دنبال ارتقاء سیاسی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی گروه خاصی به ضرر دیگران باشند. دیوید سیدورسکی، فیلسوف سیاسی، این تعارضات را بهگونهای که از نظر اخلاقی، جامعهی ناهمگن بیان شده، خلاصه میکند «نظریه و عمل نیکوکاری معاصر لزوماً کثرتگرایانه است، بااینحال طیفی از تصمیمات افراد با علایق و ارزشهای متفاوت را در یک جامعهی کثرتگرا و دموکراتیک منعکس میکند. دامنهی مشروع و شناختهشدهی نیکوکاری در جوامع مدرن، تفاوت و تناقض ادراک از خیر عمومی یا منافع عمومی را نشان میدهد» (1987، ص 93).
انجمنهای داوطلبانه میتوانند برای میانجیگری این تفاوتها یا تشدید تنشهای موجود تلاش کنند. در گام دوم، انجمنهای داوطلبانه میتوانند هویت گروهی را بازسازی کنند. مثلاً یکی محرکهای اصلی برای اهدای خیریه، ایجاد ارتباط عاطفی، مذهبی یا فرهنگی مشترک بین اهداکننده و یک انجمن داوطلبانه است (Hutcheson & Dominguez, 2016; Small & Simonsohn, 2008). اعضای گروهی که از یک نژاد یا قومیت هستند به احتمال زیاد احساس میکنند بیشتر موظف به حمایت از اعضای درون گروهی نسبت به اعضای بیرون گروه هستند (بارون و همکاران، 2013; ارلاندسون و همکاران، 2017; بهاتی، 2020؛ فونگ و لاتمر، 2009; Tremblay-Boire & Prakash، 2019).
در برخی موارد، شکافهای اجتماعی یا نژادی که توسط انجمنهای داوطلبانه از بین نمیروند، میتواند عامل تقویت نگرش منفی نسبت به گروههای دیگر باشد. این گروهها میتوانند به بزرگنمایی نگرشهای منفی منتقلشده از طریق این شبکههای اجتماعی بپردازند (کافمن، 2003). بهعنوان مثال، قبل از جنگ جهانی دوم، آلمان نازی یکی از بالاترین سطوح انجمنهای داوطلبانه را که برای استخدام و تبلیغ از طرف نازیسم استفاده میشد، راه انداخت (برمن، 1997). در جامعهی معاصر، وجوه توصیه شده از سوی اهداکنندگان (DAFS) بهعنوان ابزاری برای حمایت از نفرت اسلامهراسی گروهها یافت شده است (CAIR، 2019).
در میان افزایش تنوع نژادی و سیاسی، مدارا کردن یک امر مهم است. بر اساس برآوردهای سرشماری، پیشبینی میشود ایالات متحده تا سال 2060 بهطور فزایندهای، بدون هیچ گروه قومی عمدهای، بسیار از تنوع قومی برخوردار خواهد بود (Vespa et al., 2020). علاوه بر این، کشور نیز بهطور فزایندهای از نظر سیاسی تقسیم میشود. تنوع بیشتر منجر به سطوح پایینتر اعتماد، مدارا و مشارکت مدنی میشود و شهروندان از نظر سیاسی بر منابع برای جلوگیری از تعاملات ناخواسته رقابت میکنند (پاتنام، 2007). با این حال، تحقیقات نشان میدهد انجمنهای داوطلبانه نقش مهمی در این تعاملات ایفا میکنند. آنها به گروههای مختلف کمک میکنند تا اهداف واحدی که شکافهای جمعیتی را پر میکند، پیدا کنند (الیور، 2001؛ پاتنام، 1995).
برای آگاهی بیشتر:
زکات در جایگاه یک عمل خیرخواهانه یا مالیات؟ (بخش دوم گزارش زکات 2022)
روش تحقیق
این گزارش یافتههای یک نظرسنجی وب خودگردان انجام شده توسط SSRS برای مدرسهی خیریه خانوادهی لیلی دانشگاه ایندیانا است. مطالعهی گستردهتری که این یافتهها بخشی از آن است، نظر مسلمانان و عموم مردم در مورد آدابورسوم اعتقادی، شیوهها و نگرشهای اهدایی، کار داوطلبانه، حوالهها، مدارا و تنوع گرایشها را را بررسی میکند.
دادهها توسط SSRS، یک شرکت تحقیقاتی بازار و نظرسنجی به نمایندگی از مدرسهی خیریه خانوادهی لیلی در سال 2022 بین 25 ژانویه تا 15 فوریه، از 2,010 پاسخدهندهی بزرگسال (سن 18 سال و بالاتر)، از جمله 1,024 مسلمان و 960 پاسخدهنده از جمعیت عمومی جمعآوری شد.
ارسال نظر