به‌طور خلاصه در بخش سوم گزارش نیکوکاری مسلمانان آمریکا 2022، ما به تشریح مؤلفه‌های جمعیت‌شناختی چون: دین، نژاد، تحصیلات، جنسیت و سن می‌پردازیم. این مؤلفه‌ها به‌صورت اینفوگرافیک (در قالب نمودار) با توضیح کامل آمار گروه‌های سنی، جنسی، قومیتی مختلف مسلمانان و غیرمسلمانان بیان می‌شود.

برای آگاهی بیشتر:

ماه رمضان در جهان


دین: حجم کل نمونه معادل 2010 نفر شامل 1,024 مسلمان از فرقه‌های مختلف و 960 پاسخ دهنده‌ی غیرمسلمان است. 26 نفر از پاسخ‌دهندگان ترجیح دادند دین خود را فاش نکنند. ازآنجایی‌که بسیاری از سؤالات نظرسنجی بر مسلمانان متمرکز بودند، این گروه مذهبی در این نظرسنجی، بیش از حد نمونه‌گیری شد. توزیع پاسخ‌دهندگان نمونه بر اساس مذهب در شکل 1 ارائه شده است. دسته‌بندی دیگر هندوئیسم، بودیسم و سایر باورهای غیر توحیدی را نشان می‌دهد. درحالی‌که دسته‌ی none، باورهای الحادی و آگنوستیک را نشان می‌دهد.


(شکل 1. توزیع دین در نمونه‌ی کامل، 1984 = n.)


فرقه‌ی مذهبی: توزیع فرقه‌های مذهبی برای 1,024 نفر از مسلمانان در شکل 2 ارائه شده است. دسته‌ی دیگر ادیان، در این شکل شامل فرقه‌های دیگر، پاسخ «نمی‌دانم» و «ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم» است.


(شکل 2. توزیع فرقه‌های مذهبی در نمونه‌ی فرعی مسلمانان، 1024 = n.)


جنسیت: توزیع جنسیت برای مسلمانان و غیرمسلمانان در شکل 3 مقایسه شده است. در نمونه‌ی کلی، پاسخ‌دهندگان مرد معادل (1033=n) در مقایسه با زنان معادل (تعداد = 943) بیشتر هستند.

برای آگاهی بیشتر:

نحوه‌ی برگزاری ماه رمضان 2024 در اندونزی


(شکل 3. توزیع پاسخ‌دهندگان بر اساس جنسیت (مسلمانان، 1019=n؛ غیرمسلمانان، 957=n.)


سن: پاسخ‌دهندگان مسلمان معمولاً جوان‌تر بودند و توزیع سنی برای این گروه دارای انحراف مثبت بود. حدود دو-سوم نمونه‌ی مسلمانان زیر 40 سال بودند (65.1 درصد). درحالی‌که کسر قابل‌مقایسه برای نمونه‌ی غیر‌مسلمان حدود دو-پنجم (38.7 درصد) بود.

تحصیلات: تعداد مسلمانانی که در مقطع پایین‌تر از دبیرستان بودند و تعداد غیرمسلمانانی که در مقطع لیسانس بودند، نسبت به رده‌های دیگر کمتر بود.

نژاد: تعداد مسلمانان آفریقایی-آمریکایی، آسیایی و عربی نسبت به غیرمسلمانان بیشتر بود. درحالی‌که روند معکوس آن در گروه‌های سفید و اسپانیایی مشاهده شد (شکل 4).


(شکل 4. توزیع نژاد در نمونه، 1972 = n.)


عوامل جمعیت‌شناختی دیگر شامل وضعیت دانشجو، موقعیت جغرافیایی، کشور محل تحصیل، تولد، وضعیت تأهل، گرایش جنسی، درآمد، گرایش سیاسی، مشارکت مدنی، محافظه‌کاری سیاسی، خدمات غیرانتفاعی و مسئولیت تصمیمات خیریه است و دسته‌بندی این عوامل در جدول آمار توصیفی پیوست 1 آمده است.

برای آگاهی بیشتر:

فرایند پایش برداشتی خیریه‌ها


چکیده‌ای از یافته‌های گزارش

علاوه بر آیتم‌های جمعیت‌شناختی، پاسخ‌دهندگان نظرسنجی به چندین مورد از سؤالاتی که مقیاس‌های متمایز را نشان می‌دهند، پاسخ دادند. این مقیاس‌ها شامل ادراک خود از مدارا، ادراک از تنوع، انگیزه‌ی اهدا، شمولیت و دین‌داری بود.

به‌طور متوسط، مسلمانان خود را دارای سطوح بالاتری از مدارا، انگیزه‌ی اهدا، درک تنوع، شمولیت و دین‌داری نسبت به همتایان غیر‌مسلمان خود می‌دانستند. این الگو در هر پنج مقیاس یافت شد که در آن مقدار میانگین (تعدیل نشده برای هر متغیر کنترلی) برای زیرگروه مسلمان به‌طور مداوم بالاتر بود. به‌طور خاص، مسلمانان به‌طور قابل‌توجهی بردباری و فراگیری‌شان در مقایسه با مسیحیان و گروهی که دینی نداشتند بالاتر بود. همچنین انگیزه‌ی اهدا، درک تنوع و دین‌داری، به‌طور قابل‌توجهی در مقایسه با تمام گروه‌های باقی‌مانده در مسلمانان بالاتر بود.