گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است که به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است و خیرین ترجیح می­‌دهند یاد بگیرند "چگونه با سازمان‌­های خیریه ارتباط برقرار کنند". این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط موسسه The Nonprofit Tech for Good  تهیه شده است و به بررسی "تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی" می­‌پردازد. 

اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود، بنچمارک‌هایی برای استرالیا و نیوزیلند ارائه می­‌کند. میانگین جهانی داده‌­های معیار نیز ارائه شده است.

  • Funraise فناوری نوآورانه و جمع‌­آوری کمک­‌های مالی دوستانه‌­ای را ارائه می­‌کند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمع‌آوری کمک‌­های مالی توسط خیرین ساخته شده است که به جمع‌­آوری سرمایه و سرگرمی کمک می­‌کند.
  • موسسه Nonprofit Tech for Good  با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبال­‌کننده در شبکه­‌های اجتماعی، یک شرکت پیشرو آنلاین و همچنین یک شبکه، در رسانه اجتماعی برای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی در سراسر جهان است. 

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافته­‌های حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمان‌­های غیردولتی، سازمان‌­های مردم نهاد و موسسات خیریه تعیین می‌کند که "آیا آنها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامه‌­های خود، به طور موثر از فناوری استفاده می‌کنند یا خیر". 

برای مطالعه :

آمار گرایش مردم آسیا به مشارکت در امور خیریه

گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری در سال 2020 بر اساس نتایج نظرسنجی 13/468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی از 1 مارس تا 31 مه 2020 به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد.
با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج، فقط دیدگاه‌­های پاسخ‌­دهندگانی را نشان می‌دهد که:

  • عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را می‌­خوانند؛
  • دسترسی به اینترنت دارند؛
  • از ایمیل و یا رسانه‌­های اجتماعی استفاده می‌کنند.

گرایش به نیکوکاری در استرالیا و نیوزلند

در مورد پاسخ‌­دهندگان به نظرسنجی:                       

میزان کمک
15%
100 دلار آمریکا یا کمتر
44%
101-999 دلار آمریکا


5 کشور برتر
94% 
استرالیا
 6%
نیوزلند
10 دلیل اساسی
16%
کودکان و جوانان  
12%
حیوانات و حیات‌وحش 
12%
بهداشت و سلامتی  
8%
محیط و حفاظت
7%
خدمات انسانی و اجتماعی
7%
اصلاحات و توسعه بین‌الملل 
6%
هنر و فرهنگ
6%
دختران و زنان
6%
گرسنگی و بی‌خانمانی
 6%
آموزش









جنسیت
   50%
زن
   50%
مرد
1%
جنسیت نان‌باینری




 نسل
   1%
ژن z (1998 یا بعد از آن)
25%
نسل هزاره(1981-1997)  
38%
ژنx (1965-1980)    
  34%
بیبی بومرها
2%
بالغین (قبل از 1946)







5 یافته­‌ی کلیدی برتر

1:

64 درصد از خیرین استرالیایی و نیوزلندی، که بیش از 51 درصد آن در سال 2018 نیز حضور داشتند، ترجیح می­‌دهند به صورت آنلاین و با کارت اعتباری  کمک کنند. 

2:

33% در یک برنامه خیریه ثبت‌نام کرده‌اند، در حالی که بیش از 30% از آن در سال 2018 هم شرکت کرده بودند. 48% از آنها بیان می­‌کنند که ایمیل نیز در ترغیب آنها برای کمک هم تاثیرگذار بوده است. هر دو نرخ، بیشتر از موارد دیگر در این حوزه است.

3:

برخی از خیرین نیز از ابزار تأمین سرمایه فیس‌­بوک استفاده کرده­‌اند. در سال 2018، تنها 7 درصد از آنها مستقیماً به سازمان­‌های غیردولتی کمک مالی کردند. در حالی که در سال 2019، این مقدار به 48% افزایش یافت.

4:

تنها 7% در سه­‌شنبه سیاه 2019 به دیگران کمک کردند که این آمار، 10% کمتر از مقدار متوسط بوده است. در واقع به گزارشِ سازمان­‌های غیردولتی در استرالیا و نیوزلند، این آمار، کمترین میزان تطبیق با سه‌­شنبه سیاه در سال‌های گذشته را داشته است..

5:

خیرین استرالیایی و نیوزلندی بیشترین احتمال را برای تطبیق با روش­‌های جدید بودجه‌­بندی دارند. 20 درصد از آنها می‌­گویند که از روش شناخت بصری برای کمک استفاده می‌­کنند، به طوری ­که 18% از آنها، تلویزیونِ متصل به اینترنت و 18% از آنها، کمک استفاده از بیلبوردهای دیجیتال را ترجیح می‌دهند.

آمار گرایش به نیکوکاری در استرالیا و نیوزلند

به طور کلی، روش‌های مختلفی برای کمک به افراد در  استرالیا و نیوزلند وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب می‌کند. مجموعه‌ای از آمار جمع‌آوری شده در این گزارش، در جدول‌ زیر آمده است:

64%  از خیرین استرالیایی و نیوزلندی ترجیح می­‌دهند از کارت اعتباری استفاده کنند؛ بقیه ترجیح می‌­دهند روش‌­های دیگر را امتحان کنند، مانند:
پی‌­پال
15%
انتقال بانکی/حواله
 10%
پست الکترونیک/ پست مستقیم
5%
پرداخت نقدی
4%
کیف الکترونیک  
2%
51% از خیرین استرالیایی و نیوزلندی در برنامه‌­ی نیکوکاری و اهدا ثبت‌نام می­‌کنند که به صورت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است، مانند:
فصلی
2%
هفته‌ای
7%
سالیانه 
 11%
ماهیانه  
80%
سایر روش‌های مشارکت در امور خیریه
کمک به کمپین­‌های تامین سرمایه عمومی به نفع سازمان‌­های غیردولتی
52%
کمک به سازمان­‌های غیر­دولتی در پاندمی کووید-19
7%
ایجاد کمپین­‌های جمع­‌آوری جهت کمک­‌های آنلاین همتا به همتا به نفع سازمان‌­های غیردولتی
21%
کمک سازمان های غیردولتی در خارج از کشور مقیم
31% 
 ثبت نام در برنامه­‌های خیری محل کار
11%
کمک در سه‌­شنبه­ سیاه 2019
7% 

 راهکارهای خیرین برای کمک به سازمان‌های غیردولتی

خیرین استرالیایی و نیوزلندی، با روش‌­های زیر نیز به سازمان­‌های غیردولتی کمک می‌­کنند:

یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی
  58%
قرعه­‌کشی آنلاین یا بخت‌آزمایی    
45%
حراج‌های آنلاین
26%
کمک از طریق شرط‌بندی
 5%

همچنین روش‌های نوین مختلفی برای کمک‌ کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد، مانند:

یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم می‌­کند و برای نشان‌­ها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود
44%
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند  
 20%
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت)
18%
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حمل‌ونقل عمومی
 14%
کمک با فرمان صوتی از طریق بلندگوی هوشمند یا رادیوی اتومبیل
4%

در ادامه، راهکار خیرین استرالیایی و نیوزلندی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:

داوطلب سازمان­‌های غیردولتی
75%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند
73%
اهدا آب و غذا به به سازمان‌­های غیردولتی
66%
شرکت در رویدادهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی مانند شام یا ناهار
69%
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمان­‌های غیردولتی و 4% به صندوق‌های توصیه شده توسط خیرین (DAF)
23%
کمک به سازمان‌­های غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی
3%
کمک به سازمان­‌های غیردولتی، برای ترویج سازمان­‌های اخلاقی
98 % 
شرکت  منظم در انتخابات محلی و ملی
92 %
امضای دادخواست‌­های آنلاین
98 %
شرکت در راهپیمایی‌­ها و اعتراضات
77 %
کمک به کمپین­‌های سیاسی 
23 %


بیشتر بخوانید :

آمار گرایش مردم آفریقا به مشارکت در امور خیریه

نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری

33% از خیرین می­‌گویند که رسانه­‌های اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب می‌کنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده می‌کنند؛ مانند:

رسانه‌های اجتماعی
 30%
وب­سایت
15%
پرینت  
9%
تبلیغات تلویزیونی  
 5%
تماس تلفنی
4%
تبلیغات رادیویی
2%
بیلبورد  
 1%
پیام متنی
1%

اما در این بین، رسانه‌های اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشته‌اند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:

اینستاگرام  (Instagram)
 28%
لینکدین (LinkedIn)
17%
توییتر (Twitter)
3%
یوتیوب (YouTube)  
3%
واتساپ  (WhatsApp)
1%

همه این موارد در حالی بود که 48% کمک از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های فیس بوک را ترجیح می‌دادند که از میان آنها، 85% بیان می‌کنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک‌­های فیس‌بوک کمک کنند. این در حالی است که 10% به کمک ابزارهای جمع‌آوری کمک‌های مالی اینستاگرام، کمک می‌کنند.

از این تعداد، 100% می‌­گویند؛ احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شده‌­اند، همگی بر این باور هستند سازمان‌های دولتی باید هر چند مدت، به‌روزسانی‌ها را یادآوری کند، برای مثال:   

ماهانه
37%
فصلی
33%
هفتگی
14%
دوبار در ماه
9%
روزانه
4%
دوبار در هفته
3%

 طبق آمار، مردم استرالیا و نیوزلند؛ روش‌های ارتباطی ترغیب جهت کمک­‌های مکرر را مفید می‌دانند، البته این نظر برای رسانه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت است:

ارتباط منظم با رسانه‌­های اجتماعی
48%
ارتباط منظم با ایمیل
28%
ارتباطات چاپی منظم
9%
یادداشت دست­‌نویس
9%
تماس تلفنی شخصی
6%

در پایان اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم، باید گفت:

  • 88% از آنها می­‌گویند که سازمان‌­های غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کرده‌­اند.
  • 87% از آنها می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی به طور موثر آن­ها را در جریان به‌­روز­رسانی‌ها می‌گذارند،
  • 97% از خیرین می‌­گویند که سازمان­‌های غیردولتی باید سرمایه­‌گذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن انجام دهند. 

منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT