گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است که به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است و خیرین ترجیح میدهند یاد بگیرند "چگونه با سازمانهای خیریه ارتباط برقرار کنند". این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط موسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است و به بررسی "تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی" میپردازد.
اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود، بنچمارکهایی برای استرالیا و نیوزیلند ارائه میکند. میانگین جهانی دادههای معیار نیز ارائه شده است.
- Funraise فناوری نوآورانه و جمعآوری کمکهای مالی دوستانهای را ارائه میکند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمعآوری کمکهای مالی توسط خیرین ساخته شده است که به جمعآوری سرمایه و سرگرمی کمک میکند.
- موسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبالکننده در شبکههای اجتماعی، یک شرکت پیشرو آنلاین و همچنین یک شبکه، در رسانه اجتماعی برای جمعآوری کمکهای مالی در سراسر جهان است.
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافتههای حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمانهای غیردولتی، سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه تعیین میکند که "آیا آنها برای ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامههای خود، به طور موثر از فناوری استفاده میکنند یا خیر".
برای مطالعه :
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری در سال 2020 بر اساس نتایج نظرسنجی 13/468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی از 1 مارس تا 31 مه 2020 به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد.
با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج، فقط دیدگاههای پاسخدهندگانی را نشان میدهد که:
- عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را میخوانند؛
- دسترسی به اینترنت دارند؛
- از ایمیل و یا رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
گرایش به نیکوکاری در استرالیا و نیوزلند
در مورد پاسخدهندگان به نظرسنجی:
میزان کمک | |
15% | 100 دلار آمریکا یا کمتر |
44% | 101-999 دلار آمریکا |
5 کشور برتر | |
94% | استرالیا |
6% | نیوزلند |
10 دلیل اساسی | |
16% | کودکان و جوانان |
12% | حیوانات و حیاتوحش |
12% | بهداشت و سلامتی |
8% | محیط و حفاظت |
7% | خدمات انسانی و اجتماعی |
7% | اصلاحات و توسعه بینالملل |
6% | هنر و فرهنگ |
6% | دختران و زنان |
6% | گرسنگی و بیخانمانی |
6% | آموزش |
جنسیت | |
50% | زن |
50% | مرد |
1% | جنسیت نانباینری |
نسل | |
1% | ژن z (1998 یا بعد از آن) |
25% | نسل هزاره(1981-1997) |
38% | ژنx (1965-1980) |
34% | بیبی بومرها |
2% | بالغین (قبل از 1946) |
5 یافتهی کلیدی برتر
1:
64 درصد از خیرین استرالیایی و نیوزلندی، که بیش از 51 درصد آن در سال 2018 نیز حضور داشتند، ترجیح میدهند به صورت آنلاین و با کارت اعتباری کمک کنند.
2:
33% در یک برنامه خیریه ثبتنام کردهاند، در حالی که بیش از 30% از آن در سال 2018 هم شرکت کرده بودند. 48% از آنها بیان میکنند که ایمیل نیز در ترغیب آنها برای کمک هم تاثیرگذار بوده است. هر دو نرخ، بیشتر از موارد دیگر در این حوزه است.
3:
برخی از خیرین نیز از ابزار تأمین سرمایه فیسبوک استفاده کردهاند. در سال 2018، تنها 7 درصد از آنها مستقیماً به سازمانهای غیردولتی کمک مالی کردند. در حالی که در سال 2019، این مقدار به 48% افزایش یافت.
4:
تنها 7% در سهشنبه سیاه 2019 به دیگران کمک کردند که این آمار، 10% کمتر از مقدار متوسط بوده است. در واقع به گزارشِ سازمانهای غیردولتی در استرالیا و نیوزلند، این آمار، کمترین میزان تطبیق با سهشنبه سیاه در سالهای گذشته را داشته است..
5:
خیرین استرالیایی و نیوزلندی بیشترین احتمال را برای تطبیق با روشهای جدید بودجهبندی دارند. 20 درصد از آنها میگویند که از روش شناخت بصری برای کمک استفاده میکنند، به طوری که 18% از آنها، تلویزیونِ متصل به اینترنت و 18% از آنها، کمک استفاده از بیلبوردهای دیجیتال را ترجیح میدهند.
آمار گرایش به نیکوکاری در استرالیا و نیوزلند
به طور کلی، روشهای مختلفی برای کمک به افراد در استرالیا و نیوزلند وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب میکند. مجموعهای از آمار جمعآوری شده در این گزارش، در جدول زیر آمده است:
64% از خیرین استرالیایی و نیوزلندی ترجیح میدهند از کارت اعتباری استفاده کنند؛ بقیه ترجیح میدهند روشهای دیگر را امتحان کنند، مانند: | |
پیپال | 15% |
انتقال بانکی/حواله | 10% |
پست الکترونیک/ پست مستقیم | 5% |
پرداخت نقدی | 4% |
کیف الکترونیک | 2% |
51% از خیرین استرالیایی و نیوزلندی در برنامهی نیکوکاری و اهدا ثبتنام میکنند که به صورتهای مختلف برنامهریزی شده است، مانند: | |
فصلی | 2% |
هفتهای | 7% |
سالیانه | 11% |
ماهیانه | 80% |
سایر روشهای مشارکت در امور خیریه | |
کمک به کمپینهای تامین سرمایه عمومی به نفع سازمانهای غیردولتی | 52% |
کمک به سازمانهای غیردولتی در پاندمی کووید-19 | 7% |
ایجاد کمپینهای جمعآوری جهت کمکهای آنلاین همتا به همتا به نفع سازمانهای غیردولتی | 21% |
کمک سازمان های غیردولتی در خارج از کشور مقیم | 31% |
ثبت نام در برنامههای خیری محل کار | 11% |
کمک در سهشنبه سیاه 2019 | 7% |
راهکارهای خیرین برای کمک به سازمانهای غیردولتی
خیرین استرالیایی و نیوزلندی، با روشهای زیر نیز به سازمانهای غیردولتی کمک میکنند:
یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی | 58% |
قرعهکشی آنلاین یا بختآزمایی | 45% |
حراجهای آنلاین | 26% |
کمک از طریق شرطبندی | 5% |
همچنین روشهای نوین مختلفی برای کمک کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد، مانند:
یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم میکند و برای نشانها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود | 44% |
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند | 20% |
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت) | 18% |
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی | 14% |
کمک با فرمان صوتی از طریق بلندگوی هوشمند یا رادیوی اتومبیل | 4% |
در ادامه، راهکار خیرین استرالیایی و نیوزلندی در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:
داوطلب سازمانهای غیردولتی | 75% |
کمک به سازمانهای غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند | 73% |
اهدا آب و غذا به به سازمانهای غیردولتی | 66% |
شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند شام یا ناهار | 69% |
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمانهای غیردولتی و 4% به صندوقهای توصیه شده توسط خیرین (DAF) | 23% |
کمک به سازمانهای غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی | 3% |
کمک به سازمانهای غیردولتی، برای ترویج سازمانهای اخلاقی | 98 % |
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی | 92 % |
امضای دادخواستهای آنلاین | 98 % |
شرکت در راهپیماییها و اعتراضات | 77 % |
کمک به کمپینهای سیاسی | 23 % |
بیشتر بخوانید :
نقش رسانههای اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری
33% از خیرین میگویند که رسانههای اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب میکنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده میکنند؛ مانند:
رسانههای اجتماعی | 30% |
وبسایت | 15% |
پرینت | 9% |
تبلیغات تلویزیونی | 5% |
تماس تلفنی | 4% |
تبلیغات رادیویی | 2% |
بیلبورد | 1% |
پیام متنی | 1% |
اما در این بین، رسانههای اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشتهاند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:
اینستاگرام (Instagram) | 28% |
لینکدین (LinkedIn) | 17% |
توییتر (Twitter) | 3% |
یوتیوب (YouTube) | 3% |
واتساپ (WhatsApp) | 1% |
همه این موارد در حالی بود که 48% کمک از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیس بوک را ترجیح میدادند که از میان آنها، 85% بیان میکنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک کمک کنند. این در حالی است که 10% به کمک ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام، کمک میکنند.
از این تعداد، 100% میگویند؛ احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شدهاند، همگی بر این باور هستند سازمانهای دولتی باید هر چند مدت، بهروزسانیها را یادآوری کند، برای مثال:
ماهانه | 37% |
فصلی | 33% |
هفتگی | 14% |
دوبار در ماه | 9% |
روزانه | 4% |
دوبار در هفته | 3% |
طبق آمار، مردم استرالیا و نیوزلند؛ روشهای ارتباطی ترغیب جهت کمکهای مکرر را مفید میدانند، البته این نظر برای رسانههای اجتماعی مختلف، متفاوت است:
ارتباط منظم با رسانههای اجتماعی | 48% |
ارتباط منظم با ایمیل | 28% |
ارتباطات چاپی منظم | 9% |
یادداشت دستنویس | 9% |
تماس تلفنی شخصی | 6% |
در پایان اگر بخواهیم یک جمعبندی داشته باشیم، باید گفت:
- 88% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کردهاند.
- 87% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی به طور موثر آنها را در جریان بهروزرسانیها میگذارند،
- 97% از خیرین میگویند که سازمانهای غیردولتی باید سرمایهگذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن انجام دهند.
منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT
ارسال نظر