گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک پروژه تحقیقاتی دو ساله است که به دنبال دستیابی به درک بهتر از این موضوع مطرح شده است که خیرین ترجیح میدهند "چطور با سازمانهای خیریه ارتباط برقرار کنند". این گزارش با حمایت مالی شرکت Funraise و توسط موسسه The Nonprofit Tech for Good تهیه شده است و به بررسی تأثیر فناوری بر نیکوکاری فردی میپردازد.
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری در کانادا و ایالات متحده
اکنون این گزارش سالیانه در نسخه سوم خود بنچمارکهایی برای کانادا و ایالات متحده ارائه میکند. میانگین جهانی دادههای معیار نیز ارائه شده است.
- Funraise فناوری نوآورانه و جمعآوری کمکهای مالی دوستانهای را ارائه میکند که بر اساس تجربه یک بنیاد غیرانتفاعی ساخته شده است. این بستر از جمعآوری کمکهای مالی توسط خیرین ساخته شده است که به جمعآوری سرمایه و سرگرمی کمک میکند.
- موسسه Nonprofit Tech for Good با بیش از 50000+ بازدیدکننده در هر ماه و بیش از یک میلیون دنبالکننده در شبکههای اجتماعی، یک شرکت پیشرو آنلاین و وبلاگ رسانه اجتماعی برای جمعآوری کمکهای مالی در سراسر جهان است.
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری، یک گزارش همسو با گزارش فناوری جهانی سازمان غیردولتی است. یافتههای حاصل از هر دو گزارش بدین معنی است که کمک به سازمانهای غیردولتی، سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه تعیین میکند که "آیا آنها برای ایجاد ترغیب به امور خیریه و دستیابی به رسالت و برنامههای خود به طور موثر از فناوری استفاده میکنند یا خیر".
گزارش گرایش جهانی به نیکوکاری در سال 2020، بر اساس نتایج نظرسنجی 13.468 خیّر در سراسر جهان است. این نظرسنجی از 1 مارس تا 31 مه 2020 به صورت کاملاً آنلاین انجام شد و گسترش یافت. جهت دستیابی به تنوع جهانی مخاطبان، نظرسنجی به زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی منتشر شد.
با توجه به روش مورد استفاده، این نکته حائز اهمیت است که نتایج فقط دیدگاههای پاسخدهندگانی را نشان میدهد که:
- عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و ماندارین تایوانی را میخوانند؛
- دسترسی به اینترنت دارند؛
- از ایمیل و/یا رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
آمار گرایش به نیکوکاری در کانادا و ایالات متحده
در مورد پاسخدهندگان به نظرسنجی:
میزان کمک | |
9% | 100 دلار آمریکا یا کمتر |
38% | 101-999 دلار آمریکا |
35% | 1000-49991 دلار آمریکا |
11% | 5000-9999 دلار آمریکا |
7% | 10000دلار آمریکا یا بیشتر |
برای مطالعه :
10 دلیل اساسی | |
15% | گرسنگی و بیخانمانی |
13% | بهداشت و سلامتی |
12% | ایمان و معنویت |
10% | حیوانات و حیات وحش |
9% | کودکان و جوانان |
7% | محیط و حفاظت |
7% | خدمات انسانی و اجتماعی |
7% | توسعه بینالملل |
6% | فرهنگ و هنر |
4% | زنان و دختران |
جنسیت | |
67% | زن |
32% | مرد |
1% | جنسیت نانباینری |
نسل | |
1% | ژن z (1998 یا بعد از آن) |
12% | نسل هزاره(1981-1997) |
19% | ژنx (1965-1980) |
51% | بیبی بومرها |
17% | بالغین (قبل از 1946) |
5 یافتهی کلیدی برتر
1:
57 درصد از خیرین کانادا و ایالات متحده در ک یبرنامهی خیریه منظم در دانشگاه ثبت نام کردهاند، این آمار، حدود 46 درصد از سال 2018 بیشتر بود. علاوه بر آن، 94 درصد ترجیح میدهند که ماهانه 3 درصد، هفتگی 2 درصد، سالانه 2 درصد و هر سه ماه 1 درصد، کمک کنند.
2:
توسعه ایمیل همچنان در حال افزایش است و بر خیرین کانادا و ایالات متحده تأثیر میگذارد. 33 درصد از آنها میگویند که ایمیل ابزاری ارتباطی است که در مقایسه با آمار 31 درصدی در سال 2018 بیشتر است. این یعنی ایمیل؛ ابیشترین انگیزه را به آنها میدهد.
3:
تنها 18 درصد میگویند که رسانههای اجتماعی الهامبخشترین رسانهها هستند، در حالی که در سال 2018، تنها 25 درصد از افراد، بر این باور بودند. با این حال، ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی فیسبوک و اینستاگرام به طور فزاینده قدرتمند هستند. آمار حاکی از آن است که 40 درصد از آنها از طریق فیسبوک و 12 درصد از طریق اینستاگرام کمک مالی کردهاند.
4:
34 درصد از خیرین کانادا و ایالات متحده از طریق یک رویدادِ تأمین مالی جمعی، کمک میکنند و 10% از آنها کمکهای کمپین بودجهبندی همتا به همتا را ایجاد میکنند، به طوری که به ترتیب 36% و 16% کاهش یافته است.
5:
33 درصد به سازمانهای غیردولتی که در خارج از کشور محل اقامت خود واقع شدهاند، کمک مالی میکنند. 5 کشور برتر عبارتند از:
استرالیا | 8% |
هند | 7% |
اسرائیل | 6% |
انگلستان | 6% |
کنیا | 5% |
آمار و ارقام گرایش به نیکوکاری در کانادا و ایالات متحده
به طور کلی، روشهای مختلفی برای کمک به افراد در کانادا و ایالات متحده وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب میکند. مجموعهای از آمار جمعآوری شده در این گزارش، در جدول زیر آمده است:
63% از خیرین کانادا و ایالات متحده ترجیح میدهند از کارت اعتباری استفاده کنند؛ بقیه ترجیح میدهند روشهای دیگر را امتحان نمایند: | |
پست الکترونیک | 16% |
پیپال | 10% |
انتقال بانکی/حواله | 5% |
پرداخت نقدی | 4% |
کیف الکترونیک | 1% |
پرداخت با نرمافزارهای متنی | 1% |
57% از خیرین کانادایی و ایالات متحدهدر برنامهی نیکوکاری و اهدا ثبتنام میکنند که به صورتهای مختلف برنامهریزی شده است، مانند: | |
هفتهای | 1% |
فصلی | 2% |
سالیانه | 3% |
ماهیانه | 94% |
سایر روشهای مشارکت در امور خیریه | |
کمک به کمپینهای تامین سرمایه عمومی به نفع سازمانهای غیردولتی | 34% |
کمک به سازمانهای غیردولتی در پاندمی کووید-19 | 62% |
ایجاد کمپینهای جمعآوری جهت کمکهای آنلاین همتا به همتا به نفع سازمانهای غیردولتی | 10% |
کمک سازمانهای غیردولتی در خارج از کشور مقیم | 33% |
ثبت نام در برنامههای خیریه محل کار | 9% |
کمک در سهشنبه سیاه 2019 | 26% |
راهکارهای خیرین برای کمک به سازمانهای غیردولتی
خیرین کانادایی و ایالات متحده با روشهای زیر نیز به سازمانهای غیردولتی کمک میکنند:
یک فروشگاه آنلاین به نفع یک سازمان غیردولتی | 47% |
قرعهکشی آنلاین یا بختآزمایی | 45% |
حراجهای آنلاین | 24% |
نیکوکاری از طریق شرطبندی | 8% |
همچنین روشهای نوین مختلفی برای کمک کردن در لحظه هم وجود دارد که هر کسی بسته به شرایطش انتخاب خواهد کرد، مانند:
یک برنامه تلفن همراه که امکان کمک مضاعف را فراهم میکند و برای نشانها و امتیازهای قابل خرید مفید خواهد بود | 50% |
کمک با تشخیص چهره از طریق تلفن هوشمند | 18% |
کمک از طریق دستگاه Donation point Tap (با نزدیک کردن کارت هوشمند به مانیتور مخصوص متصل به اینترنت) | 18% |
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی | 7% |
کمک سریع و در لحظه از طریق بیلبورد دیجیتال در حملونقل عمومی | 7% |
در ادامه، راهکار خیرین کانادایی و ایالات متحده در یافتن مکان مورد نظر برای کمک به دیگران، بررسی شده است:
داوطلب سازمانهای غیردولتی | 68% |
کمک به سازمانهای غیردولتی که به خاطر آنها داوطلب هستند | 76% |
اهدا آب و غذا به به سازمانهای غیردولتی | 81% |
شرکت در رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند شام یا ناهار | 44% |
شرکت در کارآزمایی رویدادهای جمعآوری کمکهای مالی مانند ماراتن و دوچرخهسواری | 15% |
اهدا سهام یا وجوه معادل به سازمانهای غیردولتی و 4% به صندوقهای توصیه شده توسط خیرین (DAF) | 5% |
کمک به سازمانهای غیردولتی برای ایجاد تغییرات اجتماعی | 96 % |
کمک به سازمانهای غیردولتی، برای ترویج سازمانهای اخلاقی | 91 % |
شرکت منظم در انتخابات محلی و ملی | 97 % |
امضای دادخواستهای آنلاین | 65 % |
شرکت در راهپیماییها و اعتراضات | 36 % |
کمک به کمپینهای سیاسی | 16 % |
نقش رسانههای اجتماعی در ترویج امور نیکوکاری
33% از خیرین میگویند که رسانههای اجتماعی، وسیله ارتباطی مناسبی هستند که افراد جامعه را به امور خیریه ترغیب میکنند. در این بین هر کدام از افراد، یک رسانه را برای نیکوکاری استفاده میکنند؛ مانند:
رسانههای اجتماعی | 18% |
وبسایت | 16% |
تبلیغات تلویزیونی | 7% |
تبلیغات رادیویی | 4% |
تماس تلفنی | 2% |
پیام متنی | 1% |
بیشتر بخوانید :
اما در این بین، رسانههای اجتماعی هم نقش پررنگی در ترغیب مردم برای مشارکت در امور خیریه داشتهاند که آمار آنها در جدول زیر قابل مشاهده است:
اینستاگرام (Instagram) | 21% |
توییتر (Twitter) | 13% |
یوتیوب (YouTube) | 5% |
لینکدین (LinkedIn) | 4% |
واتساپ (WhatsApp) | 1% |
همه این موارد در حالی بود که 40% کمک از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیس بوک را ترجیح میدادند که از میان آنها، 88% بیان میکنند که تمایل دارند مجدداً از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای فیسبوک کمک کنند. این در حالی است که 12% به کمک ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام، کمک میکنند.
از این تعداد، 93% میگویند؛ احتمالاً دوباره از طریق ابزارهای جمعآوری کمکهای مالی اینستاگرام کمک خواهند کرد. در صورتی که برخی از افراد که از طریق ایمیل ترغیب به کمک شدهاند، همگی بر این باور هستند سازمانهای دولتی باید هر چند مدت، بهروزسانیها را یادآوری کند، برای مثال:
ماهیانه | 29% |
هفتگی | 10% |
دوبار در ماه | 9% |
روزانه | 4% |
دوبار در هفته | 3% |
طبق آمار، مردم کانادا و ایالات متحده؛ روشهای ارتباطی ترغیب جهت کمکهای مکرر را مفید میدانند، البته این نظر برای رسانههای اجتماعی مختلف، متفاوت است:
ارتباط منظم با ایمیل | 48% |
ارتباط منظم با رسانههای اجتماعی | 18% |
ارتباطات چاپی منظم | 16% |
یادداشت دستنویس | 12% |
تماس تلفنی شخصی | 6% |
در پایان ...
اگر بخواهیم یک جمعبندی داشته باشیم، باید گفت:
- 94% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی جهت کمک، از آنها قدردانی کردهاند.
- 93% از آنها میگویند که سازمانهای غیردولتی به طور موثر آنها را در جریان بهروزرسانیها میگذارند.
- 92% از خیرین میگویند که سازمانهای غیردولتی باید سرمایهگذاری منابع مالی در ارتباطات دیجیتال را به منظور مرتبط ماندن، انجام دهند.
منبع: GLOBAL TRENDS IN GIVING REPORT
ارسال نظر