بارها شنیده‌ایم که می‌گویند «کار امروز را به فردا میفکن». به نظر می‌رسد که کار خیر را نیز نباید به فردا بیفکنیم. باید هر لحظه و فرصتی را برای نیکوکاری غنیمت بشماریم. متاسفانه در طول سه سال گذشته که درگیر پندمی کرونا بودیم؛ امکان بسیاری از راه‌های سنتی کمک به خیریه‌ها از ما سلب شد. به لطف گسترش تکنولوژی حتی در این دوران نیز کار خیر به فردا نیفتاد و افراد همچنان به صورت غیرحضوری و از راه دور کمک می‌کردند. در ادامه با اطلس خیر ایران همراه باشید تا مروری بر شیوه‌های جدید اهدا و نیکوکاری در کشورهای جهان داشته باشیم. 

بخشش و نیکوکاری در پندمی

شیوه‌های نوظهور بخشش

بخشش از راه دور

گسترش و محبوبیت فناوری پرداخت از راه دور و پلتفرم‌های دیجیتال جمع‌آوری سرمایه، گزینه‌های بیشتری را برای سازمان‌های غیرانتفاعی برای پشتیبانی از اقدامات خود فراهم کرده است. همه‌گیری ویروس کووید 19 بسیاری از ابعاد جامعه را تحت تأثیر قرار داد و استفاده از پول نقد در سراسر جهان به شدت کاهش یافت (The World Bank، 2022). استفاده از پول نقد پیش از اپیدمی جهانی در حال کاهش بود، اما قرنطینه بهداشتی باعث کاهش پرداخت‌ها و کمک‌های نقدی شد. 

فناوری‌های بدون تماس یک جایگزین مقرون‌به‌صرفه و راحت برای حامیان برای استفاده به‌صورت آنلاین و از طریق تلفن‌های هوشمند فراهم می‌کند و به تدریج در حال تبدیل‌شدن به یکی از ارکان مهم جمع‌آوری کمک‌های مالی بسیاری از سازمان‌ها است.

بخشش از راه دور در حال حاضر روش ارجح برای کمک‌کردن در میان مخاطبین و اهداکنندگان است: 55 درصد از اهداکنندگان در سراسر جهان تمایل دارند از طریق کارت اعتباری/بانکی به صورت آنلاین حمایت کنند. 12 درصد ترجیح می‌دهند از طریق حواله بانکی/حواله ارزی و 10 درصد از طریق پی‌پال کمک کنند، دو درصد از طریق کیف پول دیجیتال حمایت می‌کنند، درحالی که تنها هشت درصد ترجیح می‌دهند از طریق پول نقد کمک مالی کنند.

زمان، مهارت‌های عملیاتی و بودجه، عواملی هستند که بیشترین تأثیر را بر استراتژی دیجیتال سازمان‌ها برای دستیابی به حامیان آنلاین بالقوه، مشارکت بیشتر حامیان فعلی و افزایش ارتباطات و حضور آنلاین دارند.

 پلتفرم‌های آنلاین روشی موثر برای جمع‌آوری سریع کمک‌های مالی به دست می‌دهند. به‌ویژه در زمان‌های بحران، جمع‌آوری دیجیتال سرمایه در ادامه فعالیت سازمان‌های غیرانتفاعی مفید بوده است. پدیدآمدن بخشش از راه دور، تامین مالی غیرمتمرکز و گسترش شبکه‌های اجتماعی آنلاین در فضای جامعه مدنی، نوید شروعی تازه و پیشرفتی مستمر در جهان بود (, European Center for Not-forProfit Law2021). بی‌شک تفاوت‌های منطقه‌ای و محلی در ظهور و توسعه بخشش از راه دور اهمیت فراوان دارد.

در ادامه، مروری بر گسترش بخشش از راه دور در هشت کشوری که در مطالعه جهانی «حوزه دیجیتال در خدمت کار خیر» گنجانده شده‌اند به قصد درک بهتر اقدامات و بینش‌های بشردوستانه که به تازگی در این کشورها درحال ظهورند، ارائه می‌کنیم. کمک مالی به‌صورت آنلاین و دیجیتال اخیراً در هر هشت کشور وجود داشته است، اما همه‌گیری کووید 19 موجب ترویج و تسریع روش‌های نوآورانه و جدید در امر بخشش و اهدا شد.

راه های آنلاین بخشش

برزیل

در سال‌های اخیر، برزیل شاهد افزایش کمک‌های جزئی آنلاین بود، علی‌الخصوص روش جدیدی برای کمک مالی جزئی با جمع‌کردن باقی‌مانده‌های پرداخت افراد، هم در فروشگاه‌های فیزیکی و هم در وب‌سایت‌های آنلاین در این زمینه اثرگذار بوده است. به طور همزمان، پلتفرم‌های آنلاین با به رسمیت شناختن حامیان، افزایش دانش اهداکنندگان از سازمان‌های غیرانتفاعی و ابتکارات حول تأثیرات اجتماعی و  نیز اعتبار بخشیدن به اعتماد و شفافیت همان سازمان‌های غیرانتفاعی، در اشاعه فرهنگ کار خیر در برزیل همکاری کردند.

چین

بخشش آنلاین در چین رو به افزایش بوده است، امری که تا حدی می‌تواند به خلاقیت‌های فن‌آورانه و توسعه اقتصادی چین نسبت داده شود. در سال 2020، 8.2  میلیارد یوان (معادل تقریباً 1.3 میلیارد دلار) از طریق 20 پلتفرم اینترنتی تأییدشده جمع‌آوری کمک‌های مالی، پرداخت شده است که نشان‌دهنده افزایش 52 درصدی نسبت به سال 2019 است (China Charity Alliance، 2021). تا سال 2018، «خیریه تنسنت» و «خیریه مالی آنت» موفق‌ترین پلتفرم‌های تامین مالی جمعی سرمایه با اهداف خیریه‌ای بودند که مجموعاً 92 درصد از کل کمک‌های مالی را در نیمه نخست سال 2018 به خود اختصاص دادند (Corsetti، 2018).

بر اساس یک نظرسنجی از بیش از 4000 پاسخ‌دهنده در پکن و پنج استان چین، در سال 2018، روش آنلاین محبوب‌ترین راه برای کمک مالی برای پاسخ‌دهندگان بود (Han et al., 2020). رسانه‌های اجتماعی در این کشور (مانند وی‌چت و ویبو) بهترین مجراهایی بودند که اهداکنندگان، از طریق آنان در مورد کمپین‌های جمع‌آوری کمک اطلاعات کسب می‌کردند. بهداشت، به‌ویژه کمک به بیماری‌های وخیم، حوزه اصلی حمایت‌شده با کمک‌های مالی آنلاین بود.

هند

اهداکنندگان در هند با ظهور فناوری‌های دیجیتال و آنلاین در امر بخشش، تمایزات و مرزبندی‌های نسلی را در ترجیحات و اقدامات بشردوستانه خود تجربه می‌کنند. بخشش دیجیتال روش ارجح برای 70 درصد از 1061 اهداکننده مورد بررسی در این مطالعه در سال 2022 بود.

 این نظرسنجی همچنین نشان داد که نسل هزارگان (متولدین 1981-1996) بیشتر از نسل X، متولدین 1965-1980، (27 درصد)، بیبی بومرها، متولدیم 1946-1964 (24 درصد)، و نسل Z، متولدین 1996-2010 (22 درصد) از کیف پول‌های تلفن همراه (31 درصد) استفاده می‌کنند. با این حال، بیبی‌بومرها به طور فزاینده‌ای از بانکداری اینترنتی (42 درصد) بیشتر از نسل‌های جوان‌تر استفاده می‌کنند، نسل هزارگان با 37 درصد، نسل  Zبا 33 درصد و نسل  X با 29 درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

اگرچه تأمین مالی جمعی (کراودفاندینگ) ابزاری متداول در میان گروه مورد بررسی نبود، اما پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی مانند «گیوایندیا»، «کتو» و «میلاپ» از زمان آغاز به کار خود در دهه 2000 تا سال 2010، میزبان بیش از 300 هزار کمپین در هند بوده‌اند. مجموع کمک‌های مالی از طریق آن‌ها از ابتدای تاسیس تا سال 2021، تقریباً 36 میلیارد روپیه (معادل 505.9 میلیون دلار در سال 2020، با درنظرگرفتن تورم) است.

بیشتر بخوانید:

 آمار و ارقام استفاده از فناوری در NGOهای استرالیا و نیوزیلند

کنیا

دورنمای بشردوستانه کنیایی‌ها تصویر منحصربه‌فردی را ترسیم می‌کند. این کشور به طور فزاینده‌ای تامین مالی جمعی (کراودفاندینگ) را به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی خود در زمینه بخشش از راه دور پذیرفته است. سرمایه‌گذاری جمعی برای خیرین کنیایی فرهنگ رو به اعتلایی در زمینه بخشش تجهیز کرده و در عین حال پایداری سازمان‌های خیریه را تضمین می‌کند. محیط رسمی کار خیریه‌ها در کنیا هنوز به سیاست‌های دولت و شیوه مطلوبش برای مساعده در رشد آنان متکی است.

 بنابراین، یک محیط نظارتی حمایتی، افزایش مسئولیت‌پذیری و سیاست‌های صحیح می‌تواند به توسعه تامین مالی جمعی در کنیا کمک کند. در آینده نزدیک، سازمان‌های غیرانتفاعی در کنیا به دنبال راه‌های دیگر بخشش از راه دور هستند تا کانال‌های کمک مالی خود را متنوع کنند.

سنگاپور

همه‌گیری کووید 19 موجب کاهش حجم کل کمک‌های مالی در سنگاپور شد. با این حال، از ابتدای همه‌گیری این بیماری، در بخش دیجیتال، حمایت‌های مالی توسط اشخاص افزایش یافته است. 

درحالی که کمک‌های شخصی و داوطلبانه همچنان راه‌های محبوب مشارکت در امور نوع‌دوستانه در سنگاپور است، بخش خیریه در این کشور متوجه افزایش مشارکت‌های داوطلبانه آنلاین (29 درصد) و کمک‌های مالی آنلاین (37 درصد) از سپتامبر 2020 تا آوریل 2021 شد. این افزایش در میان افراد زیر 50 سال بیشتر قابل مشاهده است، افرادی که به احتمال زیاد در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین برای حمایت‌های بشردوستانه مشارکت دارند و از آن‌ها در این راه استفاده می‌کنند.

آفریقای جنوبی

تامین مالی جمعی در آفریقای جنوبی برای مدتی طولانی وجود داشته است، اما پذیرش و استفاده بیشتر از این روش برای حمایت‌های مالی، توسط بخش داوطلبانه با همه‌گیری کووید 19 تسریع شد. همچنین در مراحل اولیه اپیدمی این بیماری، کمک‌های جزئی، چه به صورت آنلاین و چه در فروشگاه‌ها افزایش یافت و تعداد افرادی که تصمیم گرفتند کمک‌های خود را از طریق کارت‌های وفاداری افزایش دهند، بیشتر شد.

 روند صعودی مشابهی برای استفاده از حمایت از طریق تلفن همراه و داوطلبی مجازی (یعنی داوطلب‌شدن از طریق کامپیوتر) نیز مشاهده شد. سازمان‌های غیرانتفاعی خاطرنشان کردند که همه‌گیری تاثیرات متفاوتی بر اهداکنندگان و سازمان‌ها گذاشته است. به عنوان مثال، برخی از سازمان‌ها حجم بالایی از کمک‌های مالی را از سوی حامیان جدید تجربه کردند، که شامل حامیان خُردی نیز می‌شد که از رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین استفاده می‌کردند.

کره جنوبی

برخی از پلتفرم‌ها و روش‌های بخشش از راه دور وجود دارد که در کره جنوبی منحصر به فرد هستند. خدمات سیستم پاسخگویی خودکار (ARS)، کمک‌های مالی عمومی بین بانکی (GIRO) و توکن‌های پاداش تأمین مالی جمعی در سراسر کره جنوبی وجود دارد، اما به ندرت در کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

 اشکال جدیدی از بخشش از راه دور نیز در کره جنوبی پدیدار شده است، از جمله کمک‌های همتا-به-همتا (P2P)، تامین مالی جمعی (کرادوفاندیگ)، خرید محصولات جدید خیریه و کمک‌های مالی از طرف کانون‌های هواداری. به طور کلی، بین سال‌های 2016 تا 2020، مبالغ اهدایی از طریق ابزارهای مختلف بخشش از راه دور مانند حمایت از طریق ARS، GIRO و P2P افزایش یافت، درحالی که مبالغ اهدایی به شیوه‌های سنتی در کره جنوبی کاهش یافته است.

انگلستان

وضعیت ترکیبی کمک‌های نوع‌دوستانه در بریتانیا دیده می‌شود، آنجا که تعاملات آنلاین با حمایت‌های آفلاین همراهی و همکاری می‌کنند. اَشکال کمک‌های مالی پیش از همه‌گیری در بریتانیا منعکس‌کننده جریانات جهانی بود: جایی که افزایش قابل توجهی در نسبت افرادی که از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن کمک مالی می‌کنند همزمان با کاهش حامیان از طریق پول نقد وجود داشت. 

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده برای این مطالعه، افراد جوان بیشتر از افراد مسن به صورت آنلاین کمک مالی کردند، با این حال گروه‌های سنی بالاتر نیز نسبت به گذشته، بیشتر درگیر شیوه‌های آنلاین کمک مالی بودند. به طور متوسط، 60 درصد از کمک‌های حامیان مورد بررسی بین ژوئن 2020 و ژوئن 2021 به صورت آنلاین انجام شده است. به طور کلی، اکثر مردم بریتانیا انتظار دارند در آینده به جای پول نقد، به صورت دیجیتالی کمک مالی کنند، اما حدود نیمی از آن‌ها نیز انتظار داشتند که این امر از طریق جعبه‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی که در تعاملات حضوری به چشم می‌خورند، رخ خواهد داد.

چرخه آنلاین نیکوکاری

اومیز: قرعه‌کشی با هدف کار خیر و اثر موجی

کمک‌های نوع‌دوستانه در عصر دیجیتال با روش‌های نوینی که دائماً در حال بهترشدن‌اند، انجام‌پذیرتر شده است. با این حال، زمانی که کمپین‌های حمایتی متعدد تنها به اندازه یک لحظه کوتاه در صفحه موبایل دیده می‌شوند، جلب توجه حامیان برای سازمان‌های بشردوستانه دشوارتر می‌شود. 

اومیز، یک شرکت حرفه‌ای معتبر برای جمع‌آوری کمک مالی که در ایالات متحده و بریتانیا فعالیت می‌کند، قصد دارد به شرکایش با مدل جمع‌آوری کمک‌های مالی خود سوددهی داشته باشد.

در ایالات متحده، اومیز لاتاری‌ یا قرعه‌کشی‌هایی را برای ترویج بنگاه جمع‌آوری کمک‌های مالی خود با اهداف خیریه‌ای از طریق شرکای داوطلب خود، مانند بنیاد کمک‌های خیریه (CAF) انجام می‌دهد. در بریتانیا، پلتفرم اومیز بنگاهی است که با قرعه‌کشی‌های تبلیغاتی و جوایز متنوع، به دنبال جمع‌آوری پول و نیز آگاهی در راستای امور خیریه است. اومیز از زمان شروع به کار خود در سال 2012، تقریباً 160 میلیون دلار در ایالات متحده جمع‌آوری کرده است که تمام این مبلغ به صورت کاملاً آنلاین اهدا شده است. 

در بریتانیا، جایی که اومیز از سال 2020 فعال بوده است، این شرکت در حال حاضر دوازده کمپین بزرگ اجرا کرده و تقریباً 4 میلیون پوند (معادل 5.4 میلیون دلار در سال 2021، با احتساب تورم) جمع‌آوری کرده است. اومیز و CAF مستقیماً با بنیادهای غیرانتفاعی خارج از بریتانیا و ایالات متحده همکاری نمی‌کنند، با این حال، از سال 2019 تا 2021، تقریباً 17 درصد از برندگان قرعه‌کشی‌های آنان از کشورهای دیگر بودند.

اگرچه اومیز هنوز مستقیماً با سازمان‌های غیرانتفاعی خارجی همکاری نکرده است، سازمان‌های انتفاعی یا غیرانتفاعی خارج از کشور دارای حامیان مالی محلی، در گذشته با اومیز همکاری کرده‌اند. در حالی که بسیاری از دریافت‌کنندگان کمک هزینه‌های تعیین‌شده توسط اومیز در ایالات متحده یا بریتانیا مستقر هستند، اومیز از طریق CAF آمریکا، از بسیاری از سازمان‌های فعال در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و سراسر اروپا پشتیبانی می‌کند.

 برای مثال، صندوق بازپرداخت فوری سپاه بین‌المللی پزشکی (IMC) با کمک‌های مالی CAF آمریکا تأسیس و با حمایت اومیز کار آن‌ها ممکن شد. این صندوق راهی برای آزادسازی سریع سرمایه با هدف کمک‌های انسان‌دوستانۀ موثر تعبیه کرد و در سال 2021  با حمایت جامعه اومیز، صندوق بازپرداخت فوری، بودجه‌اش را به اقدامات نوع‌دوستانه در افغانستان، آلمان، هند، لبنان و هائیتی تخصیص داد. همچنین در سال 2022، آنها بودجه‌شان را بین اوکراینی‌هایی که به دلیل تهاجم روسیه آواره شده بودند، توزیع کردند.

سازمان‌هایی با تمرکز بر اقدامات بین‌المللی مانند سازمان «گیوپاور» در ایالات متحده از سرمایه‌های همکاری خود با اومیز برای حمایت مالی مزارع تامین آب خورشیدی در هائیتی، کنیا و کلمبیا استفاده می‌کنند. همینطور، بنیاد «اوراکابسا» که در جامائیکا مستقر است، مثالی‌ست از یک سازمان بین‌المللی با حامیان مالی. این بنیاد با «آیلند اکتس» در ایالات متحده، که به عنوان رابط CAF عمل می‌کرد، همکاری کرد.

فناوری و نیکوکاری 

در چنین شرایطی، CAF همچنان بر انتخاب حمایت‌شدگان و دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی نظارت دارد، همانطور که بر مبالغ کمک‌شده به سازمان نظارت می‌کند. از میان گروه‌های مختلف دریافت‌کننده کمک‌هزینه می‌توان به «انجمن آفریقا و بنیاد حفاظت از منابع طبیعی»، «پیشگامان کنگوی شرقی»، و «جهان سبز» اشاره کرد. اشکال، حوزه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی پشتیبانی‌شده توسط اومیز بسیار متنوع است و بیش از 25 نوع حمایت و پشتیبانی را ارائه می‌دهد. سه حوزه‌ای که اومیز در 10 سال گذشته بیشترین حمایت را از آنان داشته است، مراقبت‌ها و تحقیقات بهداشتی، خدمات کودکان و محیط زیست بوده است.

اگر به جوایز تشویقی اومیز در قرعه‌کشی‌ها نگاهی بیندازید، دو مورد رایج، خودروهای جدید و خانه‌های رویایی هستند که حدود 75 درصد از جوایز را تشکیل می‌دهند. جالب اینجاست که وقتی به میانگین کمک مالی برای هر نوع قرعه‌کشی نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، میانگین کمک‌های مالی در قرعه‌کشی خودرو و خانه فقط در حدود 22 دلار است، درحالی که کمک‌های مالی در قرعه‌کشی ملاقات با افراد مشهور حدود 30 دلار است.

 این نکته شایان ذکر است که با توجه به هزینه‌های مربوط به انواع جوایز قرعه‌کشی، تنها 15 درصد از کل کمک‌های مالی برای قرعه‌کشی خودرو و خانه به سازمان حمایت شده می‌رسد، درحالی که این رقم در ملاقات با افراد مشهور حدود 25 درصد است (,Omaze2023).

استدلال اصلی‌ای که اومیز برای مدل جمع‌آوری کمک مالی خود به عنوان یک نهاد اقتصادی با تمرکز بر حمایت از خیریه‌ها مطرح می‌کند، چیزی است که آنها «اثر موجی» می‌نامند. آن‌ها می‌گویند با ایجاد این قرعه‌کشی‌ها، این فرصت را برای سازمان‌های غیرانتفاعی فراهم می‌کنند تا در معرض شناخت مخاطبان جدیدتری قرار بگیرند که ممکن است در غیر این صورت کمک مالی نکنند.

 درحالی که 74 درصد از حامیان در اومیز نیز طی 12 ماه گذشته به سازمان‌های غیرانتفاعی سنتی یا سازمان‌های خیریه‌ای با اهداف خاص کمک مالی کرده‌اند، هدف پلتفرم اومیز تقویت آگاهی و ارتباط با این سازمان‌ها و کار آن‌ها به منظور ایجاد ارتباطی عمیق‌تر بین اهدا کنندگان و دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی است.


بخشش از راه دور در زمان بحران اوکراین

بخشش آنلاین چندین سال است که به طور فعال در اوکراین در حال نمو است. همه‌گیری کووید 19 یک کاتالیزور اصلی برای افزایش بخشش آنلاین در میان اوکراینی‌ها بود. در طول همه‌گیری، رسانه‌های اصلی، رسانه‌های بنیادها و سازمان‌های غیردولتی و دولت، اطلاعات حیاتی در مورد اقدامات ایمنی، مقر‌ها و روش‌های تزریق واکسن و نحوۀ ثبت‌نام و هماهنگی و همکاری داوطلبان به اشتراک گذاشتند.

 بر اساس تحقیقات بنیاد «زاگوری» در اوکراین، پاسخ‌دهندگانی که ترجیح می‌دهند کمک‌های مالی خود را از طریق اینترنت انجام دهند، بیشتر این کار را از طریق بانکداری آنلاین انجام می‌دهند (70 درصد). 19 درصد دیگر از طریق وبسایت‌های مرتبط با سازمان‌های خیریه‌ای، 8 درصد از طریق پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، 7 درصد به روشی دیگر (عمدتاً از طریق شبکه‌های اجتماعی) و 4 درصد نتوانستند روش خاصی را برای انتقال وجه مشخص کنند (بنیاد زاگوری، 2021). علاوه براین، جوانان به طور گسترده‌ای از شیوه‌های جدید بخشش آنلاین استفاده و استقبال کرده و می‌کنند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022، نیازهای سازمان‌های محلی شدیداً افزایش یافت و باعث شد که روش‌های آنلاین بخشش مثل کمک آنلاین در وب‌سایت‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کند. علاوه‌بر سایر روش‌های بخشش از راه دور که به‌طور گسترده استفاده می‌شوند، پلتفرم‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی طراحی‌شده توسط خود اوکراین یا سایر کشورها به نفع اوکراین نیز در سال‌های اخیر دائماً در حال توسعه‌اند.

بیشتر بخوانید:

کاربرد فناوری در سازمان‌های غیردولتی (NGO) آمریکای لاتین و کارائیب

به عنوان مثال، برنامه‌های بانکداری آنلاین به مشتریان اجازه می‌دهند مستقیماً از طریق اپلیکیشن‌ها کمک مالی کنند، همچنین سلبریتی‌ها از طریق روش‌های مختلفی مانند برگزاری کمپین‌های بزرگ و اجراهای آنلاین، کمک‌های مالی زیادی را برای سازمان‌های خیریه جذب کرده‌اند. همین اواخر و در سال 2022، بانک‌های کوچک دیجیتال به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای حمایت مالی به افراد و سازمان‌ها تبدیل شده است. افراد می‌توانند به سادگی و با استفاده از یک کد QR یا لینک‌های کوتاه، وجوه موردنظر خود را در چند ثانیه انتقال دهند. 

ثابت شده است که این کار روشی مناسب برای کمک مالی برای همه حامیان است: اهداکنندگان فردی، مشاغل، اهداکنندگان بزرگ و غیره. این ابتکار که بین اوکراینی‌ها تحت عنوان «قلک‌های خیریه» شناخته می‌شود، توسط «مونوبانک» برای جمع‌آوری وجوه برای بنیادها و اهداف مختلف پس از تهاجم روسیه به این کشور اجرا شد. در اپلیکیشن‌های خرید نیز می‌توان با گردکردن مبالغ پس از خرید یا جداگانه، از طریق پرداخت، مبالغی را به «قلک‌های خیریه» کمک کرد.

داوطلبی در فضای آنلاین نیز تا حد زیادی پس از حمله روسیه نیز افزایش یافته است. مردم داوطلب تحت عنوان «نیروهای اطلاعاتی و روابط عمومی» متحد شدند تا اطلاعاتی در مورد جنایات روسیه در اوکراین به اشتراک بگذارند و جزئیات وضعیت کشور را به وضوح برای افرادی که در خارج از اوکراین زندگی می‌کنند توضیح دهند. همکاری‌های داوطلبانه در اوکراین با فراخوان دولت و سازمان‌های غیردولتی شدت بیشتری نیز گرفت و وسیله‌ای شد برای جمع‌آوری داوطلبان و جمع‌آوری درخواست‌های کمک در زمان بحران این کشور.

نتیجه‌گیری

این روزها بسیاری از ما شیوه‌های جدیدی چون پرداخت‌های آنلاین را برای کمک به خیریه‌ها و موسسات نیکوکاری انتخاب می‌کنیم، در قسمت اول این گزارش تلاش شد تا نگاهی اجمالی بر وضعیت و نقش تکنولوژی بر تغییر شیوه‌های اهدا و بخشش داشته باشیم. 

در قسمت دوم نیز با هم به طور ویژه بخشش از راه دور را بررسی کردیم. بسیار خوشحال خواهیم شد تا این گزارش را برای فعالین حوزه خیریه به اشتراک گذاشته و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. آیا شما نیز شیوه‌های جدید را برای کمک خیرخواهانه انتخاب می‌کنید؟ 

بیشتر بخوانید: 

5 دلیل برای اینکه باید به خیریه‌ها کمک کنیم.