چین و هند بیش از یک سوم جمعیت جهان را تشکیل میدهند و همچنان در حال رشد هستند. این افزایش جمعیت با صعود دیجیتالی قوی و طبقه متوسط رو به رشد همراه است. بر اساس شاخص اهدای جهانی (CAF) در سال 2021، چین و هند هر دو جزو 10 کشور برتری بودند که در پنج سال گذشته بیشترین افزایش را در فعالیتهای خیر داشتند.
این روند و این واقعیت که هر دو کشور دارای سنت طولانی نیکوکاری هستند که بهشدت در فرهنگ آنها جا افتاده است، فرصتهای متعددی را برای رشد در بخشهای بشردوستانه آنها ایجاد کرده است. گزارشهای متعدد نشان میدهد استفاده از اعطای آنلاین و تأمین مالی جمعی در هر دو کشور در حال افزایش است. در حالی که کار خیر غیررسمی در حال شکوفایی است، مقررات فعلی احتمالا محیط دستوپاگیرتری را برای شکل رسمی آن ایجاد میکند.
بیشتر بخوانید:
یافتههای شاخص محیطزیست نیکوکاری جهانی (GPEI) در سال 2022 نشان میدهد که هم چین (با امتیاز کلی 2.96) و هم هند (با امتیاز کلی 3.28) به دلیل مقررات محدودکننده در مورد فعالیتهای بشردوستانه، محیط خیرخواهانه کمتری دارند. قانون خیریه 2016 و اصلاحات آن، عملیات خیریه محلی و فرامرزی را در چین دشوار کرده است. به طور همزمان، محیط متوسط خیررسانی در هند نیز توسط مقررات سختگیرانهای که بر اعطای داخلی و برونمرزی تأثیر میگذارد، مانند قانون تنظیم مشارکت خارجی (FCRA) و اصلاحات اخیر آن، تهدید میشود.
در طول همهگیری COVID-19، زمانی که همکاریهای خیرخواهانه و مشارکتهای خط مقدم برای مقابله با چالشهای اجتماعی مختلف ظاهر شدند، برخی تغییرات مثبت مشاهده شد. با این حال، بسیاری از خیریهها در هر دو کشور به دلیل کمبود بودجه با خطر تعطیلی مواجه شدند و گزارش دادند که از راههای دیگر تحتتأثیر این بیماری همهگیر قرار گرفتهاند.
تسریع خیررسانی آنلاین در هند و چین
خیررسانی آنلاین در هر دو کشور افزایشیافته و همهگیری COVID-19 این رشد را تسریع کرده است. با این حال، در حالی که کمکهای دیجیتال در هند بهعنوان یکی از ایزار پیشرو ظاهر شد، پلتفرمهای تأمین مالی جمعی در چین محبوبیت بیشتری پیدا کردند.
بر اساس گزارش کشور هند، در حالی که کمکهای نقدی در هند در سال 2022 به شکل عادی باقی ماند، 70 درصد از پاسخدهندگان به نظرسنجی، روش اهدای دیجیتالی (آنلاین) در طول و پس از همهگیری کووید-19 را ترجیح دادند. با این حال، کمتر از 50 درصد از پاسخدهندگان به نظرسنجی در سال 2022 از هیچ پلتفرم تأمین مالی جمعی در هند استفاده نکرده بودند. بنیاد کمکهای خیره هند (CAF)، تأکید کرد که «استفاده از پلتفرمهای تأمین مالی جمعی برای اهدا به سرعت در حال گسترش است. فقط سه پلتفرم برتر از زمان آغاز به کار خود در اواسط دهه 2000 تا سال 2021، 36 میلیارد INR (معادل تقریبا 506 میلیون دلار) جذب کردهاند.
از سوی دیگر، چین با وجود یک محیط نظارتی سختگیرانه برای تأمین مالی جمعی آنلاین، شاهد افزایش استفاده از تأمین مالی جمعی خیریه بوده است. گزارش اعطای خیریه چین در سال 2020 نشان داد که 8.2 میلیارد یوان (معادل تقریبا 1.3 میلیارد دلار) در سال 2020 از طریق 20 پلتفرم تأیید شده جمعآوری کمک های مالی اینترنتی داده شده است. این رقم نسبت به سال قبل 52 درصد افزایش داشته است. امروزه چین دارای 22 پلتفرم تأمین مالی جمعی است که به طور رسمی تأیید شده است. در حالی که آمار نشان میدهد مقدار و ارزش کل کمکهای مالی آنلاین از طریق پلتفرمهای تأمین مالی جمعی به سرعت در حال افزایش است، دادههای جامع در مورد تأمین مالی جمعی خیریه هنوز محدود است. گزارش کشور چین مبتنی بر آزمایش آنلاینی است که در اکتبر 2021 در سرزمین اصلی چین انجام شد تا تأثیرات جداگانه سه عامل -اطلاعات اجتماعی، چارچوب پیام و نسبت سربار غیرانتفاعی- بر کمکهای مالی فردی به یک کمپین تأمین مالی آنلاین را بررسی کند.
تبلیغات آنلاین در جهت گسترش کمکهای خیریه
قالب و شکل تبلیغات آنلاینی که برای دریافت کمکهای مالی طراحی میشود در جذب خیرین آنلاین بسیار حائز اهمیت است. در هند، تبلیغات آنلاین بهعنوان روشی جدید برای تشویق بخشش و کار خیر ظاهر شد. 70 درصد از پاسخدهندگان نظرسنجی که در سال 2022 کمک مالی کردند، بیان کردند حداقل یک بار پس از دیدن یک آگهی آنلاین کمک مالی کردهاند. در حالی که تقریبا 50 درصد بیش از یک بار کمک مالی کرده بودند. جالب اینجاست که پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و سایتهای بازی آنلاین بیشترین تأثیر را برای تبلیغات نمایش داده شده برای ایجاد انگیزه در افراد برای اهدای کمکها داشتند.
بیشتر بخوانید:
در چین، آزمایش آنلاین نشان داد پیامهایی که منافع خود اهداکننده را برجسته میکنند، نسبت به پیامهایی که منافع ذینفعان را برجسته میکنند، کمکهای مالی بیشتری جمعآوری نمیکنند. با این حال، اکثریت (86 درصد) از شرکتکنندگان گزارش کردند یکی از دلایل اصلی کمکهای خیریه آنها نگرانیشان نسبت به افرادی است که از خود اقبال کمتری دارند.
کیفیت بهتر و در دسترسبودن دادههای خیریهها در جهت رشد محیط کمکرسانی آنلاین
هر دو گزارش نشان میدهند دادههای مربوط به فعالیتهای بشردوستانه در چین و هند هنوز محدود و کمیاب است. با افزایش استفاده از اعطای آنلاین، اکنون فرصت بهتری برای جمعآوری دادههای تأیید شده در مورد اهدا و ارائه تصویر دقیقتر از اهدای آنلاین وجود دارد. CAF هند خاطرنشان میکند «درحالیکه هند سابقه طولانی در خیررسانی دارد، بیشتر این کمکها مذهبی و غیررسمی است.» بنابراین، آنها به طور رسمی اندازهگیری یا محاسبه نمیشوند. محققان CAF هند همچنین خاطرنشان کردند افزایش کمکهای آنلاین اندازهگیری کمکها را آسانتر کرده است، اما دردسترسبودن دادههای ثانویه در مورد کمکهای خیر در هند همچنان یک مانع است؛ بنابراین، ضروری است که جمعآوری دادههای پیشرفته و تحقیقات بیشتر در مورد کمکهای خیریه برای درک پتانسیل واقعی وسایل نقلیه اهدایی آنلاین مختلف در سراسر جهان پشتیبانی شود.
مطالعات جهانی در رابطه با توسعه فعالیت خیرخواهانه
گزارش (The Digital for Good: A Study Global on Emerging Ways of Giving) آخرین توسعه خیرخواهانه را با مشارکت سازمانها و کارشناسان در هشت کشور برزیل، چین، هند، کنیا، سنگاپور، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و ایالات متحده بررسی میکند. این مطالعه جهانی با بررسی ابزارهای نوظهور بشردوستی، بینشهای جدیدی را برای رهبران جامعه مدنی، بشردوستان و مردم ارائه میدهد تا وضعیت همیشه در حال تکامل کارخیر را بهتر درک کنند.
چنین مطالعه جهانی، توانایی توسعه شبکه جهانی پژوهشگران بشردوستانه و ایجاد ظرفیت در کشورهایی را دارد که به نظر میرسد پتانسیل رشد سریع فعالیتهای خیر در سالهای بعد را دارند. همچنین این امر درک بهتری از روندهای جهانی آن فراهم میکند و درعینحال به تحولات محلی نیز توجه میکند.
«در عصر دیجیتال، بشردوستی سرعت رشد سریعی را تجربه میکند. این همکاری بینالمللی در کشف ماهیت چندوجهی بشردوستی در زمینههای مختلف فرهنگی خاص ارزشمند است.» - یوان تیان، دانشیار دانشگاه شانگهای جیائو تونگ در چین.
بیشتر بخوانید:
بنیاد کمکهای خیریه هند (CAF)
بنیاد کمکهای خیریه هند (CAF) هند یک سازمان غیرانتفاعی پیشرو است که کمکهای استراتژیک را در هند ترویج و حمایت میکند. این بخشی از شبکه جهانی سازمانهای CAF در 11 کشور است. CAF هند در سال 1998 بهعنوان یک مؤسسه خیریه مستقل با حاکمیت متمایز تأسیس شد. از آن زمان، CAF هند پشتیبانی استراتژیک و مدیریتی را برای شرکتها، افراد و سازمانهای غیردولتی با هدف تضمین تأثیر بیشتر سرمایهگذاریهای بشردوستانه و CSR ارائه میکند. CAF هند، با تیم اختصاصی متخصصان خود، دانش و تجربه بخش توسعه را برای پیشبرد بخشش و کار خیر «Giving» به ارمغان میآورد.
ارسال نظر