آقای ابراهیمخانی فارغالتحصیل رشته مهندسی نرمافزار است. وی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در پارک علم و فناوری زنجان و در حوزۀ نرمافزار مشغول به کار شد و پس از مدتی به تیم توسعۀ نرمافزار موسسه خیریه و عامالمنفعه دارالاکرام، حامی تحصیل کودکان بیسرپرست، پیوست.
آقای ابراهیم خانی در کنار فعالیت در موسسه دارالاکرام، دورههای مدیریت اجرایی و مدیریت کسب و کارهای دیجیتال را نیز فراگرفت. دیجیتال مارکتینگ را به صورت خودآموز آموخت و پس از مدتی واحد روابط عمومی دارالاکرام را راه اندازی کرد. هم اکنون مدیریت واحد PR & Online PR بر عهده اوست.
فضای کلی خیریهها را از جنبههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و قانونی چگونه میبینید؟
یکی از ارزشهای مجموعه دارالاکرام این است که فعالیت سیاسی انجام نمیدهد؛ بنابراین بهتر است در موردش حرفی هم زده نشود. در گذشته، بیشتر گلریزان صورت میگرفت اما در حال حاضر، وجود خبرگزاریها و فضاهای مجازی باعث تغییر جنس کار خیر شده است. به عبارت دیگر، مجموعههایی موفقتر عمل میکنند که بتوانند از طریق چنین فضاهایی ترحم بیشتری جلب کنند و در این زمینه تا حدی سلیقهای رفتار میشود.
به طور مثال، ساخت مدرسه در روستایی دور افتاده که معلم ندارد کاربردی نیست و صرفاً برای مطرح شدن اسم و رسم صورت میگیرد. نیکوکاران در زمینۀ تحصیل و آموزش، ورود پیدا نمیکنند البته آنهایی که منطق کار را درک میکنند وارد فعالیت میشوند. جدیداً سلبریتیها وارد فضای خیرخواهی شدهاند که نیتشان کاملاً خیر است اما از عواقب کار آگاه نیستند.
بیشتر بخوانید:
اگر به پنج سال گذشته نگاه کنیم، فضای خیرخواهی را دست خوش چه تغییراتی میبینید؟
در این زمینه باز هم باید به وجود رسانههای اجتماعی و فضای آنلاین اشاره کرد. وقتی مردم مطلع شوند کاری در حال انجام است، در لحظه واقعیت را میبینند و کمک رسانی میکنند. در دو سالی که درگیر پاندمی کرونا شدیم کمک به خیریهها بسیار زیاد شده و فعالیتهای داوطلبانه رشد چشمگیری داشته است.
چشم انداز شما از پنج سال آینده چیست؟
شاید نتوان به طور دقیق پیشبینی کرد اما چندان مبهم هم نیست. نکتهای که میتوان به آن اشاره کرد این است که پلتفرمهای خیریهای بسیار مطرح خواهند شد. وقتی پلتفرمهایی در حوزل حمل و نقل همۀ فعالان سنتی در این حوزه را به حاشیه برد، اینجا هم همین اتفاق میافتد.
پلتفرمهایی که از یک سو همراهان اصلی خیریهها و از سوی دیگر از رقیبان اصلی آنها خواهند بود؛ چرا که مردم دیگر برای پرداخت کمکهای خود نیازی به مراجعه به خیریه ندارند و تنها با نصب یک اپلیکیشن، کمک رسانی به این فضا تسهیل خواهد شد.
اگر در مقام یک سیاستگذار بودید و میخواستید برای بهبود فضای خیر در کشور پیشنهاداتی ارائه دهید، چه نکاتی را لحاظ میکردید؟
تا الآن به آن فکر نکردهام اما چند مسئله وجود دارد. خیریهها به علت یک سری قوانین حمایتی از بهترین راهها برای پولشویی هستند. بر اساس آخرین آمار، حدود 34 هزار خیریۀ ثبت شده در کشور وجود دارد که نیمی از آنها وضعیت مناسبی ندارند و موازی کاری میکنند. به نظرم یا باید فرایند ثبت خیریه سختتر شود یا یک پایش درست و حساب شده در نظر گرفته شود تا خیریهها برای بقای خود دست به هر کاری نزنند.
تعدد صدور مجوز هم کار را برای ما سخت میکند اما به خودی خود علت خاصی نیست که بخواهیم این مراجع صدور مجوز را حتماً واحد کنیم. نکتۀ مهم دیگر این است که خیریهها باید حسابرسی خودشان را در سامانه کدال بورس قرار دهند اما کدام یک این کار را انجام میدهند؟ چند درصد اصلاً حسابرسی میکنند؟
شفافیت مالی در خیریهها گم شده است و به همین خاطر درهای پولشویی گشوده شدهاند. یک سری قوانین حمایتی برای خیریهها وجود دارد اما زیاد کاربردی نیستند. در زمینۀ آموزش هم ضعفهای زیادی در خیریه وجود دارد. به طور مثال، اگر به فردی که میخواهد خیریهای راه اندازی کند گفته میشد باید یک دورۀ چند ماهه آموزشی بگذراند اوضاع خیلی بهتر میشد. ما در نهایت باید بتوانیم به طور تخصصی در حوزه خیریه تولید محتوا کنیم.
برای مطالعه:
ما از خیریههای مختلف بازدید کردهایم. ساختمان و شکل اتاقبندی اکثر آنها بر اساس ادارات مرسوم ایرانی است. در صورتی که اینجا دیوارهایی شیشهای وجود دارد که حاکی از یک فضای استارت آپی است. آیا این کار عامدانه بوده است؟
بله ما معتقدیم وقتی کار خیر انجام میدهیم، یک کار خیر آبرومندانه مد نظرمان است. محیط و افراد هم از همین قاعده متأثر هستند.
ترکیب سنی افراد فعال در اینجا تقریباً جوان و پایینتر از سطح سنی میانگین خیریههاست. علت خاصی دارد؟
بله. کمی قبلتر میانگین سنی همکاران ۲۵ سال بود اما الآن شاید حدود ۲۶ سال باشد. زمانی که به دنبال تشکیل گروه بودیم به افراد دغدغهمند بیشتر مدنظرمان بود نه سن افراد؛ چرا که فعالیت در خیریه سختیهای خودش را دارد. جوانترها هم انرژی بیشتری دارند، هم بهروزتر هستند و هم با فضای جامعه آشنایی بیشتری دارند. علم و قدرت ایدهپردازی نسل جوان را نمیتوان انکار کرد. به همین دلایل ما تمایل بیشتری به همکاری با جوانترها داریم.
ارسال نظر