طرح نیکوکارانهی مسلمان (MPI)
طرح نیکوکاری مسلمانان، پروژهای از مؤسسهی دین و لیک، در مورد ایمان، بخشش و بخشی از کار مدرسهی خیریهی خانوادهی لیلی در IUPUI است. این طرح بر درک و کمک به تقویت بیشتر جنبههای معاصر و سنتی نیکوکاری مسلمانان در تمام جنبههای آن تمرکز میکند. همچنین در این میان علما، خیرین و متخصصان برای بررسی مسائل و تحقیقات در این زمینه، میزبان سمپوزیومها، سمینارها و ارائهی آموزش میشوند. با جستوجو و مطالعهی بیشتر در زمینهی نیکوکاری مسلمانان، توسعهی رهبری فکری و مکالمات آگاهانه و تربیت رهبران در سازمانهای خیریهی غیرانتفاعی مسلمانان، به ایجاد ظرفیت در بخش نیکوکارانهی مسلمانان کمک میکند و به دانش سنتی و عملی غنی نیکوکاری در اسلام میافزاید.
برای آگاهی بیشتر:
خلاصهی اجرایی گزارش
آمریکاییها بهطور مداوم نقشها، پارامترها و تأثیرات تساهل را در یک کشور که با تنوع فزاینده روبهرو است، منعکس میکنند. برن (2011) استدلال میکند تساهل مذهبی شامل نوعی از پلورالیسم - استقبال و پرورش تنوع مذهبی است و دینداران باید به این معنا کثرتگرا باشند. تساهل مذهبی شامل اقدامات حمایتی و رفتارهای بین افراد و گروههای مذهبی یا غیرمذهبی است.
بر اساس دادههای تازه جمعآوریشده، این تحقیق بینشهای قابلتوجهی دربارهی تکثر رفتارهای نیکوکارانه در میان مسلمانان ایالات متحده به دست میدهد. مسلمانان ایالات متحده یک اقلیت مذهبی هستند و اغلب با برداشتهای منفی از جمله کلیشهها مواجه هستند (محمد، ۲۰۲۱). با وجود انگ و تبعیض، این یافتهها نشان میدهد که مسلمانان ایالات متحده در برداشتشان از خود در مقایسه با جمعیت عمومی ایالات متحده مشابه یا بالاتر از حد متوسط هستند. در ادامهی گزارش سؤالات اصلی که بدان پرداخته شده به شرح زیر است:
۱- مدارا و بردباری چگونه در رفتارها و تصمیمات نیکوکارانهی مسلمان آمریکایی منعکس میشود؟
۲-تنوع و تکثر چگونه در رفتارها و تصمیمات نیکوکارانهی مسلمان آمریکایی منعکس میشود؟
مهمترین یافتههای این گزارش به شرح زیر است:
1- با توجه به تنوع در باورهای مذهبی، آمریکاییها سنتهای اعتقادی خود را درک کرده و جوامع مذهبی محلی به احتمال زیاد به تنوع در اعتقاد و عمل خود و به دنبال آن خانواده و جوامع محلی بهطور گسترده ارزش میدهند. آمریکاییها در زمینهی ایمان، خانواده و جامعهی مذهبی محلیشان، ایالات متحده را احتمالاً برای تنوع در باورها یا اعمال مذهبی در پایینترین درجهی ارزشگذاری قرار میدهند.
2- مسلمانان و غیرمسلمانان ایالات متحده سطوح بالاتری از مدارا را با سطح بالاتری از فراگیری، تنوع و انگیزهی اهدا نشان میدهند. بهطور کلی همبستگی و مدارای مسلمانان ایالات متحده قویتر است.
3- مسلمانان، بهطور متوسط، خود را در مقایسه با غیرمسلمانان، دارای سطوح بالاتری از مدارا، انگیزهی اهدا، تنوع ادراک، شمولیت و دینداری میدانند.
4- وقتی از مسلمانان ایالات متحده با سطوح بالا و پایین سیاسی در مورد ایدئولوژی سیاسی پرسیده شد، رویکرد محافظهکاری خود را در بردبارترین حالت ممکن ارزیابی کردند. در میان عوامل جمعیتشناختی، از نظر آماری مسلمان بودن تأثیر معناداری بر میزان مدارا و بردباری داشت.
برای آگاهی بیشتر:
مقدمه
ازآنجاییکه در ایالات متحده بهطور فزایندهای کثرت مذهبی، سیاسی و اجتماعی دیده میشود، تفاوتها بهعنوان هنجارهای روزمره شناخته میشوند. بااینحال، انگ، تبعیض و خصومت بین گروهها ادامه دارد و کلیشههای منفی در مورد مسلمانان ایالات متحده نیز گسترده است. اغلب محققان، متخصصان غیرانتفاعی، فعالان و رهبران مذهبی کثرتگرایی را بهعنوان یک کالای اجتماعی در نظر دارند. در گزارش مشترکی که توسط پروژهی آمریکای فراگیر مؤسسهی آسپن، مؤسسهی دریاچه دانشگاه ایندیانا در ایمان و بخشش و پژوهشکدهی دین عمومی منتشر شد، کثرتگرایی را «چشماندازی از جهان که در آن جوامع مختلف مذهبی و غیرمؤمنین به شیوههای سودمند با یکدیگر درگیر شده، هویت متمایز خود را حفظ میکنند و از حق پیشرفت یکدیگر دفاع میکنند» (2020).
پلورالیسم دینی فراتر از شناخت تنوع مذهبی است و بر وضعیتی تأکید میکند که در آن هر فرد در یک جامعهای که دارای تنوع مذهبی است از حقوق، آزادیها و امنیت برای عبادت برخوردار است (مؤسسهی آسپن، 2019)؛ بنابراین، پلورالیسم دینی بیش از یک نگرش است و شامل گرایش به ادیان دیگر یا کسانی که سنت ایمانی ندارند هم میشود. این هم روشی است که میتواند در کمکهای مالی و زمانی به مؤسسات خیریه کمک کند.
این گزارش به مقایسهی جمعیت مسلمانان ایالات متحده با جمعیت عمومی برای درک بهتر شیوههای کثرتگرایی دینی پرداخته است. مسلمانان ایالات متحده جمعیتی نژادی، قومی و مذهبی بسیار متنوع هستند و این تنوع در باورهای الهیاتی، اعمال مذهبی و مدنی، فرهنگی آنها منعکس شده است. بهطورکلی مسلمانان ایالات متحده نیکوکاری را بهعنوان «یک بخش مهم زندگی» ارزیابی کردند (صدیقی، 1392، ص 204). این گزارش ارزش اصلی اسلامی اهدای خیریه را با مدارا ارزیابی میکند.
در گزارش ابتکار نیکوکاری مسلمانان (MPI) دادهها در یک وبسایت جمعآوریشده و نظرسنجی از ۱,۰۲۴ مسلمان و ۹۶۰ نفر از جمعیت عمومی برای درک از الگوهای بخشش و اینکه چگونه و به چه کسی اهدا میکنند، انجام شده است. این گزارش نشان میدهد که مسلمانان ایالات متحده به طیف گستردهای از خیریههای مذهبی و غیرمذهبی کمک میکنند.
بررسی مؤلفههای جمعیتی مسلمانان ایالات متحده
مسلمانان حدود ۳.۴۵ میلیون از جمعیت آمریکا را تشکیل میدهند و پیشبینی میشود که دومین گروه بزرگ مذهبی تا حدود سال ۲۰۴۰ (محمد، ۲۰۱۸) باشند. از این مسلمانان ۲۸ درصد آسیایی، ۲۲ درصد سیاهپوست، ۸ درصد اسپانیاییتبار، و ۴۸ درصد باقیمانده سفید (انگلیسی/قفقازی، ایرانی، اعراب، و کردها) هستند (کوپرمن، 2017; لیپکا، 2017). دادههای مربوط به جمعیت نژادی مسلمانان ایالات متحده پیچیده است؛ زیرا شناسهی «سفید» به انگلیسی - آمریکاییها محدود نمیشود. با تقریباً یکچهارم بین 18 تا 24، مسلمانان ایالات متحده همچنین جوانترین جامعهی مذهبی این کشور هستند (محمد، 2018). علاوه بر این، 58 درصد متولدین خارجی، 18 درصد آمریکاییهای نسل اول، 28 درصد آمریکاییهای نسل دوم و 24 درصد نسل سوم هستند (کوپرمن، 2017; لیپکا، 2017). علاوه بر این، علیرغم داشتن همان سطح تحصیلات جمعیت عمومی، مسلمانان ایالات متحده به طور نامتناسبی فقیر هستند (Mogahed & چوهود، 2017).
برای آگاهی بیشتر:
مسلمانان ایالات متحده در اعمال مذهبی خود بسیار متنوع هستند. 29 درصد خود را بهعنوان «مسلمانان عادل»، به این معنی که خود را متعلق به سنت کلامی یا مذهبی خاصی در اسلام (مانند سنی، شیعه، احمدی، اسماعیلی، امت اسلام و غیره) نمیدانند. 16 درصد خود را شیعه یا مسلمان شیعه و 55 درصد خود را بهعنوان سنی یا مسلمان سنی معرفی میکنند (مور، 2015).
علاوه بر این، مسلمانان کمتر از جوامع دیگر به عبادتگاهها کمک میکنند (خادر و صدیقی، 2018). آنها فقرزدایی و آموزش حقوق شهروندی داخلی و بینالمللی را در اولویت کار خیر قرار میدهند (صدیقی و واصف، 2021). در نهایت، اگرچه بیش از نیمی از مسلمانان ایالات متحده متولد خارج هستند، اما تقریباً 85 درصد از کمکهای آنها در ایالات متحده صرف میشود (Siddiqui & Wasif, 2021).
ارسال نظر