Non Profit Pro، مفتخر به ارائه چهارمین مطالعه‌ی رهبری سازمان خیریه سالیانه است. از سال 2018 تیم ما به سختی کار کرده است تا گرایش‌ها، فرصت‌ها و چالش‌هایی را که رهبری تیم‌های سازمان خیریه هر روز با آن مواجه هستند را منعکس کند. 

مشابه سال‌های گذشته، مطالعه‌ی تاثیر قدرتمند رهبری موسسات خیریه، نگرش‌هایی درباره چالش‌های سازمان، خط مشی جمع‌آوری پول، خط مشی علاقه‌مند کردن اهداکننده و گرایش‌های فن‌آوری را آشکار می‌سازد. 

همچنین رهبران سازمان خیریه دائماً با چالش‌های جاری جمع‌آوری پول در بازار رقابتی روزافزون، مواجه هستند. علاوه بر آن، چالش‌های داخلی مانند استخدام نیروی جدید و حفظ اعضای قبلی، اما مستعدِ رشد، در هیأت مدیران موثر نیز وجود دارد.

برای مطالعه :

بررسی میزان تاثیرگذاری و قدرت رهبری مدیران خیریه

بالاتر از همه‌ی این‌ها، آنها همچنین موظف هستند در این سال‌ بی‌نهایت دشوار که در آن بیماری همه‌گیر کووید 19 نیاز به دلارهای بیشتری را آشکار کرده است، تغییر کنند و به طور سنتی عمل کنند که این کار نیاز به راه‌حل‌های فن‌آوری بیش‌تر و بهتری دارد. 

همانطور که قبلاً به این موضوع هم پی برده‌ایم؛ ساز‌ما‌ن‌ها و موسسات خیریه هنوز هم برای داشتن منابع مالی کافی در حال مبارزه هستند و حتی هنوز هم برای داشتن برنامه‌ی درازمدت اولویتی قائل نیستند. 

علاوه بر این‌ها، پژوهش امسال ما همچنین آشکار ساخت که سازمان‌های نیکوکاری بیشتر به دنبال اهداکننده جدید هستند تا اینکه روی حفظِ اهداکنندگان کنونی تمرکز کنند. آن‌ها باید استفاده از برنامه‌های دیجیتالی را در دستور کار خود قرار دهند تا یاد بگیرند که چگونه به طور مؤثری از فن‌آوری استفاده کنند و به مطلوب‌ترین نتایج دسترسی پیدا کنند.

یافته‌های کلیدی (KEY FINDINGS)

1. سازمان‌ها و موسسات خیریه هنوز هم به خاطر فوران منابع مالی در تنگنا قرار دارند، اما این وضعیت دارد سال به سال بهتر می‌شود.

  • 45 درصد سازمان‌های خیریه گزارش می‌کنند که فقدان منابع مالی، چالش اصلی است که این سازمان‌ها با آن مواجه هستند. با وجود این آمار قابل توجه است، از سال گذشته (47 درصد) وضعیت بهتر شده است.
  • 55 درصد سازمان‌ها و موسسات خیریه برای جذب اعضای کادر با مزایای رقابتی، با سختی مواجه هستند، با وجود این که این آمار قابل توجه است از سال گذشته (60 درصد) وضعیت بهتر شده است.
  • 50 درصد سازمان‌های نیکوکاری معتقد هستند که منابع مالی اصلی که آن‌ها نیاز دارند بیشتر اهداییه‌ها هستند.
  • 64 درصد سازمان‌های خیریه مایل هستند در فن‌آوری جدید سرمایه‌گذاری کنند، اما به خاطر کمبود بودجه در تنگنا قرار دارند. 

2. سازمان‌های خیریه و نیکوکاری هنوز هم برای رشد طرح‌های راهبردی تلاش نمی‌کنند.

  • 53 درصد سازمان‌های خیریه می‌توانند رئوس مطالب طرح‌های راهبردی عمیق را برای جمع‌آوری پول بالقوه ابتکاری در آغاز هر سال مالی ارائه کنند. در حالی که این آمار قابل توجه هست، هیچ بهبودی از سال گذشته مشاهده نمی‌شود (59 درصد).

3. سازمان‌های نیکوکاری به اصلاح جمع‌آوری پول به شکل موجود و کار در جهت اهدای دائمی و برنامه‌های ماهیانه نیاز دارند.

  • 41 درصد سازمان‌های خیریه معتقدند که بزرگ‌ترین چالش آن‌ها پیدا کردن اهداکننده است، در حالی که 10 درصد این سازمان‌های معتقدند که بزرگ‌ترین چالش آن‌ها حفظ اهداکنندگان موجود است. 
  • فقط 21 درصد سازمان‌های مردمی معتقد هستند که عضویت‌های اهدای ماهیانه، تولید درآمد بالای آن‌ها در برنامه‌ی درازمدت جمع‌آوری پول است. 
  • فقط 29 درصد سازمان‌های مردمی دارند اهداکنندگان را از طریق اهدای ماهیانه و تلاش‌هایی برای جذب نیروی جدید مشغول می‌کنند.
  • فقط 16 درصد سازمان‌های خیریه به افزایش اهداییه‌های دائمی در سال 2020 اولویت می‌دهند.

4. سازمان‌ها و موسسات هیریه باید به فرا گرفتن فن‌آوری و برنامه‌ریزی دراز مدت دیجیتالی توجه کنند تا درک کنند کدام راه‌حل‌ها بیشتر به نفع سازمان‌ آن‌ها خواهد بود.

  • هنگامی که در جستجوی فن‌آوری هستند تا سرمایه‌گذاری کنند: 
    • 25 درصد به خاطر تعداد راه‌حل‌های فن‌آوری درمانده شده‌اند. 
    • 20 درصد هم در درک اینکه چگونه یک فن‌آوری را با فن‌آوری بعدی مقایسه کنند، مشکل دارند.
    •  10 درصد نیز نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند.
  • 30 درصد معتقدند که بالاترین چالش را در تلاش‌های بیشتر برای انتقال جمع‌آوری پول به صورت آنلاین در دسترسی به مخاطبان صحیح دارند.

آیا همچنان در سازمان‌های مردمی به منابع مالی نیاز است؟

سازمان‌های خیریه همواره با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند، اما سال 2016، آن چالش‌ها واقعا به اوج خود رسیدند. از سال 2018 از هنگامی که ما شروع به پژوهش خود درباره‌ی سازمان‌های غیرانتفاعی کردیم، دریافتیم که فقدان مالی، چالش شماره‌ی یک برای سازمان‌های غیرانتفاعی است.

 از آنجایی که همچنان راه‌حلی برای آن پیدا نشده است، هنوز به صورت مشکل قابل توجهی برای سازمان‌های مردمی امسال باقی می‌ماند (40 درصد) و از قالب چالش خارج شده است (تصویر 1). خوشبختانه در ادامه راه، شاهد روند بهبودی از سال 2020 (47 درصد)، 2016 (52 درصد)، 2018 (62 درصد) بودیم.

بیشتر بخوانید :

بررسی میزان مشارکت جهانی در 3 حوزه نیکوکاری

چالش عمده‌ی 2021Y جذب اهداکنندگان (41 درصد)، فقدان منابع مالی (20 درصد)، عدم آگاهی کافی سازمان‌های مردمی در خصوص اهداکنندگان بالقوه (28 درصد) و چگونگی پرورش ذهن آنها (25 درصد) است.
البته توجه داشته باشید که چالش‌های دیگری هم وجود دارند که سازمان‌های مردمی ممکن است کمتر با آنها دست و پنجه نرم کنند.

گرچه حدس ما بر این است که امسال به دلیل شرایط مانند پاندمی، ناآرامی‌های اجتماعی و انتخابات، موسسات خیریه اکثر چالش‌ها را تجربه کردند. به همین اهداکنندگان بیش از پیش برای اهدای کمک‌های مالی تشویق شدند.

بالاتری چالش‌هایی که تیم‌های رهبری سازمان غیرانتفاعی با آن‌ها مواجه هستند.تصویر 1: بیشترین چالش‌هایی که تیم‌های رهبری سازمان‌های مردمی با آن‌ها مواجه هستند.

پیش‌بینی می‌شود که سازمان‌ها و موسسات خیریه باز هم به خاطر نداشتن منابع مالی کافی مبارزه خواهند کرد. ما همچنین می‌خواستیم پی ببریم سازمان‌ها، فاقد چه نوع منابع مالی هستند و آنچه ما یافتیم این است که: 

  • 69 درصد سازمان‌های غیرانتفاعی نیزامند مقام و یا نقش‌های ویژه‌ای نیازمند ، 
  • 61 درصد نیازمند بودجه‌ی وسیع‌تر برای بازاریابی، 
  • 51 درصد در جستجوی به دست آوردن منابع مالی‌ بیشتر،
  •  50 درصد درصدد جذب اهداییه‌های بیشتری هستند (تصویر 2).

انواع منابع مالی که سازمان‌های غیرانتفاعی فاقد آن‌ها هستند.

تصویر 2: انواع منابع مالی که سازمان‌های مردمی فاقد آن‌ها هستند.

در حالی که سازمان‌های مردمی با چالش‌های عمده‌ای که قبلاً نام برده‌ایم، مانند: جذب اهداکننده‌ی جدید، فقدان منابع مالی و اصلاح ذهن اهداکننده و... سروکار دارند، ما همچنین درصدد کشف روش‌هاو یا راهکارهایی بودیم که این سازمان‌ها برای غلبه بر چالش‌ها به کار می‌گیرند که عبارتند از:

  • 56 درصد در تلاش برای پیدا کردن اعضای هیأت مدیره متعهد و قابل بوده‌اند، 
  • 45 درصد روش‌های بنیادی برای افزایش دادن آگاهی استفاده کرده‌اند، 
  • 35 درصد در وسایل و نرم‌‌افزار سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بتوانند تصمیمات، نگرش‌های داده‌های هوشمندانه‌تری را بگیرند،
  •  36 درصد درباره‌ی فعالیت‌ اهداکننده پژوهش کردند تا شرح‌های اطلاعاتی مفید اهداکننده مرتبط را شناسایی کرده، دوباره فعال نمایند و سازماندهی کنند (تصویر 3).

روش‌هایی که به کار می‌روند تا چالش‌هایی را که رهبری سازمان غیرانتفاعی با آن‌ها مواجه هستند را مستقیما بیان کنند.

تصویر 3: روش‌هایی که رهبران موسسات خیریه برای رویارویی با چالش‌های مختلف به کار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

در عین حال که سازمان‌های نیکوکاری برای دستیابی به اهداف بزرگ‌تری تلاش می‌کنند، باید درباره‌ی طرح‌های جمع‌آوری پول خود هوشمندانه‌تر و راهبردی‌تر فکر کنند. سازمان‌ها باید از بررسی منابع درآمدی گذشته آغاز کنند و کم‌کم سرمایه‌گذاری دائمی و ماهیانه را شروع کنند تا اینکه خودشان را از نظر عاطفی برای سال پیش‌رو آماده کنند.

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، راهکارهای موسسات خیریه نیز کم‌کم تغییر پیدا کرد، در حالی که روش‌های جمع‌آوری سنتی پول، مانند پست مستقیم و چهره به چهره، هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دهند، در سال‌های پیش‌رو به کمک فن‌آوری تکامل بیشتری خواهند یافت.

برای سازمان‌ها و موسسات خیریه که در جستجوی سرمایه‌گذاری کردن بر روی راهکارهای جدید هستند، اما بودجه کافی یا برنامه‌ی راهبردی منسجمی ندارند، ما توصیه می‌کنیم با سازمان‌های مشابه و شرکای متخصص خود، گفتگو کنند. حتی می‌توانند با استخدام افراد مستعد این حوزه، به برنامه‌های راهبردی دیجیتالی و فن‌آوری سازمانی خود، استحکام بخشند. همچنین:

  1. خیریه ها و سازمان‌های مردم نهاد هنوز هم به خاطر فقدان منابع مالی در تنگنا قرار دارند، اما سال به سال موقعیت آن‌ها بهتر می‌شود.
  2. خیریه ها هنوز هم برای رشد برنامه‌های راهبردی خود چندان تلاش نمی‌کنند.
  3. سمن ها و موسسات خیریه برای تدوین برنامه جمع‌آوری پول، به برنامه‌های دائمی و یا ماهیانه اهدای پول نیاز دارند.
  4. موسسات خیریه باید درصدد یاد گرفتن بیشتر درباره‌ی فن‌آوری و برنامه‌ی راهبردی دیجیتالی هستند برای اینکه درک کنند کدام راه‌حل‌ها بالاترین نفع را برای سازمان‌ آن‌ها خواهد داشت.

منبع: Nonprofit