هیچکس به طور کامل نمی‌تواند بگوید که تاثیر طولانی مدت بیماری همه گیر کرونا چه خواهد بود، اما می‌دانیم که 18 ماه گذشته به گونه‌ای افکار عمومی را به خودش جلب کرده است که در زمان بحران، نهادهای ملی و سازمان‌های برجسته به آن واکنش نشان داده‌اند.

جایی که کانون توجه ملی بر موسسات خیریه متمرکز شده است، به خاطر تغییرات مثبتی بوده است که می‌تواند باعث شود، برای مثال، به خاطر نقشی است که موسسات خیریه در حمایت از افرادی که در فقر غذایی زندگی می‌کنند، در اهمیت تحقیقات پزشکی، و یا نقشی است که در سخاوت جامعه دارند که الهام گرفته از کاپیتان فقید Tom Moore (افسر جنگی بریتانیای که جمع آوری کننده کمک های مالی نیز بود) است.

با توجه به این زمینه، احتمالاً این عجیب نیست که در دوازده ماه گذشه ما شاهد یک پیشرفت کم، اما قابل توجه در نگرش عموی نسبت به موسسات خیریه بوده‌ایم. با فروکش کردن رسوایی معروف مربوط به موسسات خیریه در اذعان عمومی، اعتماد و اطمینان به موسسات خیریه به تدریج در حال افزایش است. 

بعد از تقریباً یک دهه زوال، اندک افزایشی در بخشی از مردم که موسسات خیریه را برای جامعه مهم می‌دانند وجود داشته است. این ها قدم‌هایی است که در مسیر درست برداشته شده است.

این در حالی است که جایی برای خشنودی نیست. در حالی‌ که زمینه فعالیت موسسات خیریه از مارس 2020 تغییر کرده است، نگرش بنیادی مردم نسبت به موسسات خیریه تغییر نکرده است. 

یک نظر جمعی قابل توجهی که در جامعه وجود دارد و آن این است که مقادیر بیشتر کمک‌های مالی جمع‌آوری شده توسط موسسات خیریه باید برای نیازمندان صرف شود، اینکه باید تاثیر وعده داده شده محقق شود، اینکه یک موسسه خیریه بودن به معنی خیریه عمل کردن هم می‌باشد و اینکه همه موسسات خیریه یک مسئولیت جمعی دارند که با انجام همه این کارها باید نام نیک خیریه را حفظ کنند. 

وقتی صحبت از موسسات خیریه می‌شود مردم در بسیاری موارد با هم اختلاف نظر دارند، اما این انتظارات اساسی، همانطور که قبل از کووید_19 هم بود، بین آنها مشترک است.

در واقع موسسات خیریه در حال کار باید استانداردهای بالایی از صداقت را نشان دهند. همچنین نقش کمیسیون نظارت بر امور خیریه در کمک به موسسات خیریه در انجام درست کارها، و کمک به آنهایی که در رعایت استانداردها کوتاهی می‌کنند، حیاتی می‌باشد.

تاثیر کووید 19 بر زندگی و نگاه ما به خیریه‌ها

برای برخی، این بیماری همه‌گیر اهمیت خیریه را برجسته کرده است. به طور کلی داده های کمّی ما نشان می‌دهد که افزایش اندکی در درک اهمیت موسسات خیریه پس از بیماری همه گیر وجود داشته است.

داده‌های کیفی ما از این امر پشتیبانی می‌کند و به توضیح دلایل آن کمک می‌کند. کووید-19 تغییرات عمده‌ای در نحوه نگرش یا صحبت کردن مردم درباره امور خیریه ایجاد نکرده است، اما برای برخی از مردم، واقعیت‌های سختی را که بسیاری از موسسات خیریه روزانه به آن اشاره می‌کنند را به خانه آنها آورده است.

فقر غذایی برای برخی از افراد جامعه در 12 ماه گذشته همراه با اثرات ناشی از آسیب‌های پزشکی برجسته شده است. بسیاری به نقش انبار های مواد غذایی برای کسانی که در طول بیماری همه‌گیر با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند، اشاره می‌کنند.

بیشتر بخوانید :

میزان تاثیر کووید-19 بر بخشندگی و نیکوکاری خانوارهای آمریکایی

مردم به ندرت این موضوع را در گفتگوهای کیفی مطرح می‌کنند؛ مگر اینکه به طور خاص از آنها سؤال شود که چگونه کووید-19 ممکن است دیدگاه آنها را نسبت به موسسات خیریه تغییر داده باشد. این بیماری همه‌گیر باعث تشدید برخی از مشکلات برجسته در جامعه است که همیشه توسط دولت یا بخش خصوصی قابل حل نیست.

بدون شک سال گذشته مردم را به توجه بیشتر وادار کرده است. در طول اولین قرنطینه، داستان‌هایی درباره راه‌اندازی انبارهای مواد غذایی وجود داشت، زیرا مردم شغل خود را از دست داده بودند و توانایی خرید غذا را نداشتند.

در طول کووید-19، ما حتی چیزهای بیشتری را در تلویزیون در مورد انبارهای مواد غذایی دیده‌ایم. همه کانال‌های رسانه‌ای در این باره داستان‌پردازی می‌کنند.  اینها چشمان شما را کمی بیشتر به امور خیریه باز می‌کنند. 

تحقیقات روز به روز در حال گسترش و پیچیده‌تر شدن است و پیشرفت‌هایی را ایجاد می‌کنند. حمایت مالی برای ادامه آن حیاتی تر از همیشه است، اما مهم است که این را در چشم‌اندازمان داشته باشیم.

در حالی که کووید-19 درک اهمیت موسسات خیریه را تا حدودی افزایش داده است، اما به راحتی می‌توان تاثیری که این بیماری همه‌گیر بر دیدگاه‌ها نسبت به امور خیریه داشته است را مهم قلمداد کرد.

اقلیتی که اغلب در ربع "بالا چپ"، مردم با امنیت بالا و با تنوع بالا قرار دارند - کاملاً از نقشی که موسسات خیریه ایفا می کنند آگاه هستند و آماده هستند تا کمک های ضروری‌ای که می‌کنند را زیر نظر بگیرند.

در حالی که از صحبت های کیفی ما مشخص است که بیشتر مردم وقتی به این بیماری همه‌گیر فکر می‌کنند، دیگر این بخش در ذهنشان فعال نیست. 

آن‌ها می‌خواهند مؤسسات خیریه در کارشان موفق شوند و زندگی‌ها با کار موسسات خیریه‌ پربار شود، اما آن‌ها مسائل را به این راحتی از فیلتر آنچه موسسات خیریه‌ انجام می‌دهند، نمی‌بینند. نسبت کسانی که موافق هستند "موسسات خیریه در جامعه امروزی مهم‌تر از همیشه هستند" فقط 30% افزایش یافته است. (از 67% در سال گذشته به 70% در سال جاری).

در بیشتر موارد، اعضای جامعه فقط متوجه امور خیریه‌‌ای هستند که از آنها حمایت می‌کنند، و یا وقتی که در هر یکی از موسسات خیریه با سابقه اشتباهی مرتکب می‌شود به آن توجه می‌کنند _ و در موارد بسیار کمی وقتی که موسسات خیریه استانداردهای مورد انتظارشان را رعایت نمی‌کنند.

به همین دلیل است که روی هم رفته با یا بدون بحران مدیریت خوب و شفافیت در امور همچنان برای اعتماد عمومی اساسی است. 

"صادقانه بگویم، از زمان شروع بیماری همه‌گیر، هیچ چیزی در مورد امور خیریه وجود نداشته است. واقعاً هیچ چیز به صورت گسترده در مورد امور خیریه به میان نیامده است. تمام چیزی که می‌بینید مربوط به کووید-19 است. من بیش از هر چیزی روی آن متمرکز شده ام."

"من واقعاً اخیراً چیزی ندیده‌ام [در رابطه با موسسات خیریه]، اما فقط Oxfam برای مدتی طولانی [در اخبار] بود. نمی‌خواهم بگویم زیاد به آن توجه کردم، اما وقتی چیزهای منفی را می‌بینی، آنها شما را از آن چیز دور می‌کند."

" نه، من به هیچ خبری در رابطه با موسسات خیریه توجه نکرده‌ام، چون واقعاً تمرکزم بر روی کووید-19 بوده است. همیشه زمان برای توجه به همه رسانه‌ها وجود ندارد؛ زیرا حجم زیادی از آنها وجود دارد. [...] شما خبر مشابهی را در جایی می‌شنوید، و متوجه می‌شوید که هر چیزی که اهدا می‌کنید به جایی که باید برود نمی‌رود. من فکر می‌کنم که برخی از موسسات خیریه آب را برای دیگران گل آلود کرده‌اند."

مردم همچنان با توجه زیادی به برگزاری امور خیریه ادامه می‌دهند. با این کار توقعات هم بالا می‌رود. عموم مردم به نقشی که خیریه‌ها در جامعه ایفا می‌کنند ارزش قائل هستند و همچنان با توجه زیادی به برگزاری امور خیریه ادامه می‌دهند. درک اهمیت موسسات خیریه اندکی افزایش یافته است.

افرادی که موسسات خیریه را بهترین راه برای هدایت حمایت‌ها به سمت اهداف خیر می‌دانند (56%) بیشتر است از آنهایی که فکر می‌کنند راه‌های بهتری هم برای انجام این کار وجود دارد (20%). 

علاوه بر این، افرادی که فکر می‌کنند که مشارکت یا حمایت از یک اجتماع محلی از طریق مشارکت در امور خیریه هرگز آسان‌تر از این نبوده است (51%) بیشتر است از کسانی که فکر می‌کنند انجام این کار سخت‌تر از گذشته است (19%). 

ماهیت خاص و متمایز امور خیریه، عموم مردم را برای داشتن توقعات بالا هم از موسسات خیریه‌ای که آنها می‌شناسند و هم از بخش‌های وسیع‌تر مواجه می‌کند. مردم خواهان موفقیت موسسات خیریه هستند و اینکه بدانند که موسسات خیریه‌ای که از آنها حمایت می‌کنند، کمک‌های مالی اهداکنندگان را به تاثیر گذارترین راه هدایت می‌کنند. 

بطور خاص، رفتار موسسات نام آشنای خیریه بطور کلی تری معمولاً توسط اعضای جامعه به عنوان معیار برای ارزیابی استانداردهای مربوط به هدایت و رفتار در حوزه امور خیریه استفاده می‌شود. 

سال گذشته، چهار چیز عمومی‌ای که از خیریه‌ها انتظار می‌رود را معرفی کردیم. این انتظارات از حوزه‌هایی فراتر می‌روند که ممکن است عموم مردم در آن در مورد نقش موسسات خیریه اختلاف نظر داشته باشند و استانداردهای روشنی از هدایت و رفتار که از موسسات خیریه انتظار می‌رود را برای آنها معین کنند.

این انتظارات هنگام تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های کمی‌ و کیفی برگرفته از لابه‌لای برنامه تحقیقاتی ما به وضوح قابل تشخیص است. این به دلیل میزان اهمیت موسسات خیریه برای جامعه در ذهن مردم است که از آنها اینچنین انتظارات بالا و ثابتی دارند. 

با وجود تأثیر کووید-19، این انتظارات ثابت مانده‌اند. نحوه عملکرد موسسات خیریه در برابر این انتظارات در ساخت اعتماد عمومی بسیار مهمتر از تأثیرات فوری کووید-19 است که بر این بخش گذاشته است. بنابراین برآورده کردن این چهار انتظار کلیدی در ایجاد اعتماد در این بخش بسیار حیاتی می‌باشد. انتظارات عمومی از موسسات خیریه شامل چهار عامل کلیدی است.

انتظارات عمومی از موسسات خیریهشکل 1: انتظارات عمومی از موسسات خیریه

این انتظارات از داده های کمی و کیفی از سراسر برنامه تحقیقاتی استخراج شده است. نحوه عملکرد موسسات خیریه در برابر این انتظارات در ساخت اعتماد عمومی بسیار مهمتر از تأثیرات فوری کووید-19 است که بر این بخش داشته است. 

در موسسات خیریه، پول‌ها کجا می‌روند؟

بخش کلان پول‌های موسسات خیریه برای امور خیریه صرف شود. محکم ترین انتظار اطمینان از این که "نسبت زیادی از پولی که یک موسسه خیریه جمع‌آوری می‌کند به کسانی می‌رسد که موسسه سعی در کمک به آنها دارد" تا حد زیادی مهم‌ترین و محکم‌ترین انتظاری است که در راستای نحوه عملکرد یک موسسه خیریه از آن می‌رود. این مهم بر بسیاری از تصورات عمومی در مورد امور خیریه تأثیر می گذارد. 

برای بعضی، این به معنای به حداکثر رساندن تحویل مستقیم مقدار پول اهداکنندگان به افرادی است که آنها سعی در کمک کردن به آنها را دارند، در حالی که هزینه‌های عملیاتی، هزینه کارکنان و هزینه‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی را به حداقل برسانند. 

از زمان تحقیق سال گذشته تغییر کمی در این عقیده وجود داشته است، این انتظاری است که عموم مردم به شدت نسبت به آن نظر دارند. 

در صحبت‌های کیفی، شرکت‌کنندگان درک می‌کنند که اداره یک موسسه خیریه موفق مستلزم سرمایه‌گذاری عملیاتی به اشکال مختلف است. در ذهن آنها، قابل قبول است که مقدار کم، ولی کافی از درآمد یک موسسه خیریه برای هزینه‌های جاری و سایر مخارج استفاده شود، مشروط بر اینکه مقدار بیشتر درآمد آنها مستقیماً به کسانی برسد که موسسه خیریه می خواهد به آنها کمک کند. 

٪ کسانیکه هر کدام را به عنوان یکی از سه عامل مهم خود در مورد نحوه عملکرد یک موسسه خیریه انتخاب می کنند، با تغییراتش در مقایسه با 2020

شکل 2: ٪ کسانیکه هر کدام را به عنوان یکی از سه عامل مهم خود در مورد نحوه عملکرد یک موسسه خیریه انتخاب می کنند، با تغییراتش در مقایسه با 2020

تاثیر کمک‌های خیریه در امورات زندگی خیرین

موسسات خیریه تاثیری را که قول داده‌اند را باعث می‌شوند. در واقع برای همه ربع‌ها مهم است. بار دیگر تاکید می‌کنیم که، اینکه موسسات خیریه در حال تأثیر گذاشتن باشند در چهار ربع عموم، مهم است. 

در ذهن عموم، "تاثیر" ارتباط نزدیکی با انتظارات دارد که بخش بالایی از بودجه یک موسسه خیریه باید به نیازمندان آن برسد.

برای مطالعه :

اهمیت جلب مشارکت نیکوکاران در خیریه‌ها

تاثیر گذاشتن به سادگی و به خودی خود بدیهی تلقی نمی‌شود. این مسئولیت بر عهده موسسات خیریه گذاشته می‌شود تا اثبات کنند در مسیر هدفی که دارند تاثیرگذار هستند.

تضمین تاثیرگذاری موسسه شامل آماری است که نشان می‌دهد چه مقدار از پول‌های اهدا شده به نیازمندان می‌رسد، و داستان‌های واقعی یا مطالعات موردی.

شکل 3: ٪ کسانیکه هر کدام را به عنوان یکی از سه عامل مهم خود در مورد نحوه عملکرد یک موسسه خیریه انتخاب می کنند، با تغییراتش در مقایسه با 2020

روش تاثیرگذاری خیریه‌ها بر روحیه نیکوکاری

هنوز هم، ما می دانیم که تاثیر به تنهایی کافی نیست. روشی که موسسات خیریه برای رسیدن به هدف خود پیش می‌برند نیز بسیار مهم تلقی می‌شود، به طوری که دیدگاه اعضای جامعه به اهمیت این موضوع به اندازه اهمیت اینکه آیا آنها به هدف خود می‌رسند یا نه می‌باشد. اکثریت مردم استانداردهای اخلاقی بالا در موسسات خیریه را در اولویت قرار می دهند.

شکل 4: ٪ کسانیکه هر کدام را به عنوان یکی از سه عامل مهم خود در مورد نحوه عملکرد یک موسسه خیریه انتخاب می کنند، بهمراه تغییراتش در مقایسه با 2020

آیا خیریه‌ها از سایر موسسات متمایز هستند؟

عموم مردم بر این باورند که موسسات خیریه به دلیل هدفی که دارند، از دیگر مشاغل یا سازمان ها متمایز و خاص هستند. بنابراین، آنها معتقدند که موسسات خیریه باید استانداردهای اخلاقی بالایی داشته باشد.

بار دیگر، این انتظار به این باور گره خورده است که موسسات خیریه در کنار رفتار منصفانه با کارکنان و شفافیت با مردم باید اطمینان حاصل کنند که بخش کلانی پولی که دریافت می‌کنند به نیازمندان می‌رسد.

به طور دلگرم کننده‌ای، اکثریت مردم احساس می‌کنند که بیشتر موسسات خیریه خودشان این کار را انجام می‌دهند، اگرچه هنوز نگرانی هایی وجود دارد.

"اگر می‌خواهید پول اهدا کنید، شما می‌خواهید مطمئن شوید که خیریه به درستی مدیریت می‌شود و کارها به درستی انجام می‌شود، نه اینکه بخواهید تمام و کمال (در هر صورت) به آنها اعتماد کنید."
"اگر به طور خلاصه بگویم، اعتماد برای من اینست که چقدر می‌توانید به آنچه آنها می‌گویند و آنچه انجام می‌دهند اعتقاد داشته باشید. 

"آنها باید به طور قانونی عمل کنند، اما البته تعهدات اخلاقی و کرداری نیز دارند، برای مثال رفتار منصفانه با داوطلبان. از آنجایی که آنها یک موسسه خیریه هستند، انتظار می‌رود که کار درست را انجام دهند. همچنین مسئولیت جمعی و این که همه موسسات خیریه در پایبندی به آنها شهرت خیریه را حفظ کنند، برای همه ربع‌ها مهم است.

عموم مردم بر این باورند که موسسات خیریه ثبت شده یک مسئولیت جمعی برای حفظ شهرت خیریه دارند. این انتظار سال به سال ثابت باقی مانده است.

این به معنای اثبات این است که موسسات خیریه هم به انتظارات عمومی و هم به آنچه قانون و کمیسیون نظارت بر امور خیریه ملزم کرده است، پایبند هستند. در واقع، مؤسسات خیریۀ معروف، بار بیشتری را در نشان دادن رفتار خوب به دوش می‌کشند، زیرا بیشتر در عموم ظاهر می‌شوند و اغلب به نمایندگی از کل در نظر گرفته می‌شوند. 

مکالمات کیفی نشان می‌دهد که رسوایی‌های قبلی در ذهن مردم در حال فروکش کردن است که به ادامه بازیابی اعتماد کمک می‌کنند. ردیابی ما از اعتماد در مؤسسات خیریه در طول زمان، ثابت کنندۀ تأثیری است که مشکلات مدیریتی در یک مؤسسه خیریه می‌تواند بر شهرت اکثریت موسسات دیگر داشته باشد.

منبع: Charity Commission