این روزها موبایل تبدیل به عضو جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده است؛ هر لحظه و هر جا ما در دست خود و دیگران آن را می‌بینیم و از کاربردهای بی‌شمار آن استفاده می‌کنیم. اما شاید برای شما جالب باشد که این عضو نه چندان قدیمی زندگی ما، در شیوه نیکوکاری و بخشش نیز تأثیرگذار بوده است. 

خود من در این روزها اپلیکیشن‌ها را برای کمک به خیریه‌ها انتخاب می‌کنم چرا که هم راهی امن و مطمئن است و هم در هر جایی در سریع‌ترین حالت ممکن می‌توانم به خیریه و مؤسسه نیکوکاری مدنظرم کمک کنم. شما چطور؟ حالا در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به آمارها و داده‌های بخشش از طریق موبایل داشته باشیم. به نظر شما این شیوه از اهدا در میان مردم جهان تا چه حد فراگیر است؟

اهدای آنلاین

نقاط اشتراک زیادی بین کمک‌‌ آنلاین (online giving) و کمک‌‎ تلفن همراه (mobile giving) وجود دارد. در هر دو روش کمک‌های مالی از کانال‌های دیجیتال نظیر فرم‌های کمک آنلاین، ایمیل‌ و رسانه‌‎های اجتماعی پذیرفته می‌شود، اما تفاوت بین این دو در دستگاهی است که کمک از طریق آن انجام می‌شود.

کمک آنلاین از طریق رایانه یا کامپیوتر صورت می‌گیرد، در حالی که کمک‌ همراه از طریق یک دستگاه همراه (mobile device) نظیر تبلت یا گوشی هوشمند انجام می‌شود. بنابراین اگر بعد از مشاهده ایمیل در رایانه خود به یک سازمان کمک مالی کردید، به معنای کمک آنلاین خواهد بود، اما اگر همین کار را از طریق تلفن هوشمند خود انجام دادید، کمک همراه نامیده می‌شود.


آمار جمع‌آوری کمک‌های همراه

  • در سال 2018، دستگاه‌های همراه 57 درصد از کل ترافیک اینترنت را تشکیل خواهند داد.
  • تعداد دارندگان گوشی‌های هوشمند که پرداخت‌های موبایلی انجام می‌دهند، سال گذشته 36 درصد رشد کرد.
  • 39 درصد از دارندگان گوشی‌های هوشمند اعلام کردند که ماه گذشته از تلفن‌های خود برای پرداخت حداقل یک صورت‌حساب استفاده کردند که معادل با 53 میلیون فرد بزرگسال است.
  • 79 درصد از مردم گفتند که در صورت دریافت تخفیف یا کوپن، استفاده از پرداخت‌های موبایلی را افزایش خواهند داد.

برای مطالعه

گزارش کمک‌های خیریه خاورمیانه در سال 2013

  • از هر 4 اهداکننده، یک نفر از دستگاه‌های همراه برای پیدا کردن موسسات خیریه که قبلاً از وجود آنها بی‌اطلاع بوده، استفاده کرده است.
  • 25 درصد از اهداکنندگان، کمک‌های خود را از طریق دستگاه‌های همراه انجام می‌دهند.
  • 44 درصد از اعضای نسل هزاره (millennials) ترجیح می‌دهند به جای پول نقد از گوشی‌های همراه خود برای پرداخت آیتم‌های کوچک استفاده کنند.
  • کمک‌‌های مالی از طریق دستگاه‌های همراه سال گذشته 25 درصد افزایش یافت.
  • 51 درصد افراد از طریق دستگاه همراه خود از وب‎سایت یک موسسه خیریه دیدن می‌کنند.
  • کل کمک‌های خیریه در سال گذشته 4 درصد افزایش یافت.
  • سازمان‌های مذهب‌محور (Faith-based) شاهد بیشترین رشد کمک‌های آنلاین (18.1 درصد) بودند.
  • تا پایان سال گذشته، 1.4 میلیارد نفر در سراسر جهان به موسسات خیریه کمک مالی کردند.
  • 64 درصد کمک‌های همراه از جانب زنان انجام می‌شود.
  • تقریباً سه چهارم (69 درصد) از کل جمعیت آمریکا به طور مرتب و منظم به امور خیریه کمک می‌کنند.
  • سازمان‌های غیرانتفاعی از طریق سازگاری وب‌سایت خود با دستگاه‎‌‌های مختلف می‌توانند دریافت کمک‎‌‌های مالی را به طور متوسط 126 درصد افزایش دهند.
  • گنجاندن گزینه پرداخت سریع بر روی یک وب‌سایت می‌تواند باعث افزایش 55 درصدی کمک‌های مالی شود.
  • 30 درصد از کل کمک‌های سالانه در ماه دسامبر اتفاق می‌افتد و 10 درصد از آن در سه روز آخر سال صورت می‌گیرد.
  • گنجاندن صفحات کمک مالی با لوگوی اختصاصی بر روی وب‌سایت یک سازمان غیرانتفاعی تا 6 برابر باعث افزایش جمع‌آوری پول می‌شود.

بخشش آنلاین

آمار کمک‌ها از طریق تلفن همراه

  • میانگین کمک مالی از طریق دستگاه‌های همراه برای رویدادهای جمع‌آوری کمک مالی 167 دلار است.
  • 84 درصد از درخواست‌های مربوط به رویدادهای جمع‌آوری کمک محقق شده است.
  • بیشترین کمک از طریق دستگاه‌های همراه که تاکنون محقق شده، 20 هزار دلار بوده است.
  • بالاترین کمک برای یکی از رویدادهای سال گذشته 109,590 دلار (223 تعهد) بود.
  • 51 درصد از اهداهای دستگاه‌های همراه از مراکز تماس (call centers) بوده است.
  • 49 درصد از طریق پیوندهای متنی است.

برای مطالعه:

کامل‌ترین داده های بخشش آنلاین در آفریقای جنوبی

آمار کمک‌های همراه و ارتباطات اجتماعی

  • میانگین نرخ اشتراک دستگاه‌های همراه 117 درصد است.
  • 54 درصد از ایمیل‌های سازمان‌های غیرانتفاعی بر روی دستگاه همراه خوانده می‌شوند.
  • 58 درصد از ارتباطات رسانه اجتماعی موسسات خیریه بروی دستگاه همراه اتفاق می‌افتد.
  • نرخ بکارگیری تلفن همراه توسط بزرگسالان در آمریکا 95 درصد است.
  • نرخ بکارگیری گوشی‌های هوشمند توسط بزرگسالان در آمریکا 81 درصد است.
  • 51 درصد از اهداکنندگان در آمریکا تلفن ثابت ندارند.
  • 11 درصد از آمریکایی‌ها هر سال آدرس خود را تغییر می‌دهند.

اهدای آنلاین و نیکوکاری از طریق موبایل

آمار کمک‌های همراه از طریق پیامک (Text-To-Give)

  • میانگین مقدار کمک‌های جمع‌آوری‌شده از طریق پیامک 107 دلار است.
  • 90 درصد از پیامک‌های یادآوری در عرض 3 دقیقه خوانده می‌شوند.
  • طرح پاسخگویی متنی باعث افزایش دو برابری کمک در دستگاه‌های همراه می‌شود.
  • بیش از 43 میلیون دلار توسط کمپین کمک‌های پیامکی صلیب سرخ در عملیات امداد و نجات زلزله "هائیتی" جمع‌آوری شد.
  • بیش از نیمی از کمک‌کنندگان به زلزله "هائیتی" از زمان وقوع این زلزله تاکنون کمک‌های پیامکی را به سایر فجایع و بلایا نیز انجام داده‌اند.
  • بیش از 50 درصد از کمک‌کنندگان پیامکی به زلزله "هائیتی"، کمک‌های خود را بلافاصله پس از اطلاع از این کمپین انجام دادند.
  • کمک‌کنندگان از طریق پیامک احتمالاً دارای محدوده سنی 49 تا 59 سال، زن، مجرد و فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند.
  • 91 درصد از بزرگسالان آمریکایی مالک یک گوشی هوشمند هستند.
  • 41 درصد از افراد همچنان دارای خط تلفن ثابت هستند.
  • پاسخگویی به یک متن 90 ثانیه زمان می‌برد که این مدت زمان در مورد ایمیل 90 دقیقه است.
  • از هر 10 نفر کلیسارو، هفت نفر از پیام‌های متنی استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری

گسترش فناوری و استفاده روزافزون از موبایل‌ها بر همه ابعاد زندگی ما از جماه بخشش و اهدا تأثیر داشته است. ما نمی‌توانیم انکار کنیم که موبایل عضو جدایی‌ناپذیر زندگی ماست و به کار بردن آن در جذب درآمدها و کمک‌های مالی برای خیریه‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. در این مقاله برخی از مهم‌ترین آمارهای بخشش از طریق موبایل همچون بالاترین میزان کمک، بیشترین میزان جذب و میزان بخشش از راه موبایل را مرور کردیم. به نظر شما در ایران نیکوکاری و کمک به خیریه‌ها از طریق موبایل تا چه حد فراگیر است؟

منبع

 وبسایت nonprofitssource