همهگیری جهانی کووید-19 (Covid-19) و پیامدهای بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی مربوطه، تأثیرات شدیدی بر جنبههای مختلف کمکهای خیریه داشته است. گزارش حاضر براساس اطلاعاتی که اخیراً جمعآوری شده است، دیدگاههای مهمی را درباره کمکهای خیریه افراد و شرکتها در آمریکا طی ماههای نخست همهگیری تا پایان سال 2020 مطرح میکند.
تحت شرایط عدم اطمینان اقتصادی، قرنطینههای کرونایی، تدابیر فاصلهگذاری اجتماعی و فشار فزاینده درباره نابرابریهای اجتماعی و محل کار، افراد و شرکتها با تصمیمات دشوار درباره زمان و مقدار کمکهای خود مواجه شدهاند و به علاوه از تحقیق و تولید واکسن کووید حمایت کردهاند.
به همین ترتیب سازمانهای خیریه نیز ضمن ابداع روشهای مجازی، رویکردهای خود در زمینه جذب کمک مالی، فرصتهای داوطلبانه و خدمترسانی به مشتری را در واکنش به اثرات بهداشتی و اقتصادی این بیماریِ همهگیر، تغییر دادهاند.
اثرات بلندمدت همهگیری بر افراد، شرکتها و مؤسسات خیریه به تدریج آشکار میشود. با این حال گزارش فعلی با بررسی اثرات کوتاهمدت و میانمدت همهگیری، اطلاعاتی مهم جهت برنامهریزی و انطباقپذیری را در اختیار اهداکنندگان و مؤسسات خیریه قرار میدهد.
پژوهش حاضر، اطلاعات جدید درباره نحوه برخورد آمریکاییها با همهگیری کووید را فراهم میکند. سؤالات اصلی این تحقیق عبارتند از:
- وضعیت کمکهای خیریه افراد مستقل در واکنش به بحرانهای بیسابقه بهداشتی و اقتصادی ناشی از کووید-19 چطور بود؟
- وضعیت کمکهای خیریه شرکتها در واکنش به بحرانهای بیسابقه بهداشتی و اقتصادی ناشی از کووید-19 چطور بود؟
نکات کلیدی پژوهش
«دانشکده خیریه خانواده لیلی» در دانشگاه ایندیانا (که از این پس تنها «دانشکده» خوانده میشود) براساس نتایج حاصل از تحقیقات کمی و کیفی و منابع متعدد، 10 نکته کلیدی را در مورد کمکهای خیریه فردی و شرکتی در رابطه با همهگیری کووید-19 شناسایی کرد.
کمکهای فردی:
- با وجود چند مورد استثنا، آمریکاییها تعهد خود به کمکهای خیریه را در طول همهگیری حفظ کردند.
- اهداکنندگانی که به اهداف مرتبط با کووید کمک کردند، غالباً با اشاره به قابل اعتماد بودن دیگران، انگیزه زیادی برای تلاش جهت رفاه سایرین و جامعه داشتند.
- سهم کمکهای پایان سال از کل کمکهای خیریه سال 2020 بیشتر از دو سال پیشین بود.
- زیربخشهای خیریه مانند خدمات انسانی، سلامت و انتفاع عموم و جامعه شاهد، افزایش قابل توجه کمکهای دریافتی بودند.
- ویژگی و مشخصات افرادی که به اهداف مرتبط با کووید کمک کردند، در مجموع مشابه با الگوهای عمومی کمک به اهداف خیریه به نظر میرسید.
- نوآوری و انطباقپذیری دیجیتال برای برآوردن خواستههای جدید در طول کووید 19 لازم و حیاتی بود.
کمکهای شرکتی:
- شرکتها با افزایش کمکها و تعهدات چندساله به رشد تقاضاهای بهداشتی ناشی از کووید-19 واکنش نشان دادند.
- تعهد نیکوکارانه شرکتی به اهداف سلامتی متفاوت از سایر انواع اهداکنندگان است.
- شرکتهای مالی و بیمه، بخش عمده کمکهای شرکتی به اهداف مرتبط با کووید-19 را در سال 2020 تشکیل دادند.
- شرکتهایی که در مصاحبه با دانشکده شرکت کردند، طرحهای نیکوکاری محیط کار (ایجاد فرصت مشارکت کارکنان در امور خیریه) را در واکنش به کووید-19 با اتکای شدید به فناوری تغییر و تطبیق دادند.
از مارس 2020 تاکنون، همهگیری کووید-19 با نابودی هنجارهای معمول و متلاشی کردن اقتصادها، مردم سراسر جهان را در سطح بیسابقهای تحت تأثیر قرار داده است.
همهگیری کووید-19 با یک فاجعه بزرگ نظیر جنگ یا انقلاب قابل قیاس بوده و برحسب گستره جهانی و طول عمر آن از سایر بلایا و بحرانهای طبیعی نظیر طوفانهای کاترینا (Katrina) و هاروی (Harvey) متمایز است. تقریباً با گذشت 19 ماه از آغاز این همهگیری، بیش از 700 هزار نفر در آمریکا جان خود را از دست دادهاند.
در طول ماههای نخست همهگیری، کارشناسان بهداشت عمومی، تجمّعات و گردهماییهای بزرگ، محیطهای کاری شلوغ، مدارس و اماکن عمومی را به عنوان عوامل مؤثر بر انتشار کووید-19 معرفی کردند و بنابراین مجموعهای از قرنطینهها و پروتکلهای بهداشتی وضع گردید که زندگی روزانه و عادی مردم را دچار تغییر و تحول کرد.
در عین حال اقتصاد آمریکا، شوکها و نوسانات شدیدی را تجربه کرد که به کاهش تولید ناخالص داخلی (GFP) کشور، مرخصیهای موقت و گسترده کارکنان، افزایش ناامنی غذایی و کاهش درآمد کسبوکارهای کوچک منجر شد.
به علاوه، کووید-19 نابرابریها و بیعدالتیهای موجود را برملا و مشکلات اساسی جامعه را تشدید کرد و نقدهایی به نقش درهمتنیده نیکوکاری، بخش خصوصی و دولت شامل نحوه سرایت نابرابریها از یک بخش به بخش دیگر وارد شد.
خلاقیت و نوآوری در طول همهگیری به طناب نجات افراد و مؤسسات تبدیل شده است تا جایی که طبق یک نظرسنجی جهانی از سازمانهای خیریه، 97 درصد پاسخدهندگان از انطباق و سازگاری با چالشهای پیش روی کووید-19 خبر دادند، از جمله 92 درصد سازمانها که استفاده از فناوری دیجیتال در امور روزمره خود را افزایش دادهاند.
انطباق سازمانها با چالشهای موجود در روشهایی چون دورکاری و کارهای داوطلبانه، جشنهای مجازی، گردهمایی در فضای باز و تماسها و کنفرانسهای ویدیویی تبلور پیدا کرده است. در این میان بخش هنر و فرهنگ – به رغم استفاده از تدابیر خلاقانه - به دلیل ماهیت رویدادهای تجربی و وابستگی سازمانی به درآمد حاصل از رویدادهای زنده که ترجمه آنلاین آنها به خوبی صورت نمیگرفت، با موانع جدی مواجه شد.
در عین حال برای بخش مذهبی یافتهها تا حدودی متفاوت و متنوع بود. در مجموع رابطهای مثبت بین کاهش حضور در اجتماعات مذهبی با کاهش کمکهای خیریه به تعداد کثیری از مؤسسات مذهبی مشاهده شد. برخی نهادهای مذهبی توانستند با استفاده از فناوری، خلاقیت و بودجه فدرال، دوباره به فعالیت خود ادامه دهند، گرچه این یافتهها در مؤسسات فردی فرق میکرد.
گسترش سخاوت و بخشندگی شامل کمکهای آنلاین از ویژگیهای بارز سالی توأم با رویدادها و چالشهای بیسابقه بوده است. مطالعهای که در اوایل همهگیری بر روی اهداکنندگان انجام شد، نشان داد که افراد و شرکتها چنانچه به مأموریت یا توانایی خود برای ایجاد تأثیرگذاری باور داشته باشند، به احتمال فراوان از اهدای هدایای آنلاین دریغ نخواهند کرد.
برای مطالعه :
به علاوه انواع کمکهای غیررسمی نیز طی این مدت شایع و گسترده بود که از آن جمله میتوان به دوخت رایگان ماسک و اهدای آنهای به کادر مراقبتهای بهداشتی، سفارشهای بیرونبر در حمایت از رستورانهای محلی و تقدیر و تشکر از کارکنان مراقبتهای بهداشتی با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی اشاره کرد.
هرچند ثبت و ضبط کامل این نوع از رفتارهای نیکوکارانه طی یک بحران کاری محال و غیرممکن است، اما سازمانهای تحقیقاتی از جمله «مؤسسه سیاست و درک اجتماعی» (ISPU)، پروژههایی را برای مستندسازی گروهی کمکهای غیررسمی در طول کووید 19 ترتیب دادند.
در طول همهگیری، جوامع حمایت از یکدیگر را به معنای واقعی کلمه بروز دادهاند. بذل و بخشش در میان افراد از دیرباز به عنوان یکی از عوامل ترویج اعتماد شناخته میشود که در طول بحران نیز این نظریه همچنان قابل درک است.
محققان همچنین بررسی کردهاند که چطور هویت گروهی مشترک باعث ترویج کمک به دیگران و مقاومت جوامع میشود. اقدامات خودجوش و گروهی برای رفع نیازهای همسایگان در سراسر کشور مشاهده شده و برای مثال یک ائتلاف ارگانیک از داوطلبان در حمایت از یک کمپ بیخانمانها در دره رودخانه سانتاکلارا در کالیفرنیا شکل گرفته است.
داوطلبان، مسافتهای طولانی را طی کردند تا غذا، آذوقه و حمایتهای فنی را برای ساکنان کمپ تهیه کنند. در عین حال جوامع و ایالتهای سراسر آمریکا در اوایل همهگیری از طریق ابتکار خرسهای عروسکی پشت پنجره، پیوند اجتماعی برقرار کردند.
بسیاری از شرکتها نیز در طول همهگیری، رفتارهای سخاوتمندانه، انعطافپذیری و خلاقیت خود را بروز دادهاند. در سال 2020 رشد کمکهای شرکتی به امدادرسانی کووید-19 مشاهده شد و نیکوکاری شرکتی در طول همهگیری مورد اقبال عمومی قرار گرفت.
دست کم 38 شرکت در ابتکار «تعهد کووید آزاد» (Open COVID Pledge) با هدف دسترسی آزادانه به مالکیت معنوی برای پاسخگویی و مقابله مؤثر با همهگیری، مشارکت کردند و شرکتهای متعددی نظیر استارباکس (Starbucks) و نورث فیس (North Face) نیز تخفیفهایی را برای امدادگران اول و کادر مراقبتهای بهداشتی در نظر گرفتند.
در طول همهگیری، شرکتها در طرحهای نیکوکاریِ محیط کار که اغلب تأثیر مفیدی بر روند استخدام، رضایت و جابجایی کارکنان داشته است، انعطافپذیری به خرج دادند. با پذیرفتن دورکاری به عنوان یک واقعیت ناشی از همهگیری طولانیمدت، فناوری نقش مهمی را در تغییر مسیر کمکهای خیریه محل کار ایفا کرد.
جنبش استفاده از پلتفرمهای کمک آنلاین به قبل از آغاز همهگیری بازمیگردد. طبق گزارشهای اخیر، انطباق شیوههای نوین کمکهای خیریه با ویژگیهای جمعیتی و ارزشهای کارکنان از اهمیت خاصی برخوردار بود. برای مثال یک پلتفرم نیکوکاری محیط کار با عنوان «Salesforce.org Philanthropy Cloud» باعث تسهیل کمکهای مالی کارکنان شد و پلتفرمی با عنوان «Momentive» (که پیشتر SurveyMonkey نامیده میشد) نیز نیازهای همه کارکنان را در نظر گرفت.
با این حال روش نیکوکاری دیجیتال در محیط کار با چالشهایی چون جلب مشارکت کارکنان و فرصتهایی برای تقویت روابط، حمایت از نیاز به فرصتهای تکمیلی مانند روزهای خدمترسانی شرکت و مشارکتهای سازمان خیریه مواجه بود.
با وجود برخی تعهدات و اطلاعیههای مهم شرکتی، مجموع کمکهای دلاری شرکتها در سال 2020 به 16.88 میلیارد دلار کاهش یافت. گزارش سالانه «Giving USA 2021» نشان میدهد که نیکوکاری شرکتی، تحت تأثیر کاهش تولید ناخالص داخلی و سود شرکتها قبل از کسر مالیات قرار گرفت.
طبق این گزارش، نیکوکاری شرکتی، 3.6 درصد از کل کمکهای خیریه در سال 2020 را تشکیل داد که پایینترین مقدار ثبت شده طی 40 سال گذشته بوده است. دومین، سومین و پنجمین مقدار پایین نیز طی سه سال قبل از آن (2019، 2018 و 2017) حاصل شد. با این حال خیلی از شرکتهای بزرگ با وعده اهدای هدایا و همچنین تعهدات پایداری و برابری نژادی، نیکوکاریِ کلی خود را توسعه و گسترش دادند.
نزدیکترین مطالعه تاریخی دوران معاصر در مورد نیکوکاری و بشردوستی در طول بیماریهای همهگیر به یک ارزشیابی تجربی پس از شیوع «آنفلوآنزای اسپانیایی» (Spanish Flu) مربوط میشود. این مطالعه، رابطه بین سازمانهای تعاونی و مقاومت اجتماعی در نروژ را تحت بررسی قرار داد.
بنابراین مطالعه در خصوص رفتارهای نیکوکاری و خیریه در زمان وقوع یک همهگیری، همچنان نوپا و بدیع است. گزارش حاضر این فرصت را در اختیار ما قرار میدهد تا با نحوه واکنش افراد و شرکتها به اثرات کووید-19 در جوامع خود آشنا شویم.
تقویم نیکوکاری در دوران کووید-19
1. ژانویه 2020
- وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را اعلام کرد.بیانیه مطبوعاتی وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا HHS (خدمات بهداشتی و انسانی)
- بنیاد CDC«صندوق واکنش اضطراری» خود را برای کووید 19 فعال کرد.
2. فوریه 2020
- بازارهای سهام، ریزش شدیدی که از زمان بحران مالی سابقه نداشت را تجربه کردند. NPR News
3. مارس 2020
- بنیاد CDC، اولین کمپین تأمین سرمایه جمعی (crowdfunding) خود را آغاز کرد. CDC Foundation News
- یونایتد وی (United Way) با دورداش (DoorDash) برای تحویل وعدههای غذایی به افراد نیازمند همکاری کرد. United Way Blog
- سازمان جهانی بهداشت (WTO)، کووید 19 را یک همهگیری جهانی اعلام کرد. World Health Organization
- خیران برای حمایت از کادر درمانی در هنگام کمبودهای PPE اقدام به تهیه و دوخت ماسک کردند. New York Times Article
- اغلب ایالتها دستور قرنطینه و ماندن در خانه را برای کمک به مهار شیوع کووید 19 صادر کردند. CDC Report
- کنگره آمریکا، قانون CARES را برای کمک به افراد، مشاغل و سازمانهای خیریه صادر کرد. U.S. CARES Act 2020
4. آوریل 2020
- نرخ بیکاری به بالاترین نرخ تاریخی رسید. TED: The Economic Daily report
- شرکتها، تخفیفهایی را برای کادر مراقبتهای بهداشتی و امداگران نخست منظور کردند. Rolling Stone Article
- آوریل سومین ماه در سال 2020 از لحاظ حجم کمکهای فردی است که نسبت به دو سال پیش از آن بالاتر بوده است. کاهش کمکهای خیریه از زمان دادههای 2008 مؤسسه Navigator مشاهده نشده است، شکل 3 این گزارش را مشاهده کنید.
5. می 2020
- کمپین جدیدی با عنوان «Giving Tuesday Now» که توسط «GivingTuesday» ایجاد شد، کمک 503 میلیون دلاری را در حمایت از واکنشهای اضطراری به کووید 19 جمعآوری کرد. Giving Tuesday Now
- دانشکده خیریه خانواده لیلی در دانشگاه ایندیانا یک نظرسنجی ملی را در مورد بهبود کمکهای خیریه خانواری انجام داد، روندی همچنان از نظر اولویتها و انگیزههای نیکوکاری ادامه دارد.
6. جولای 2020
- ائتلافی متشکل از داوطلبان برای تهیه غذا، آذوقه و خدمات برای همسایگان بیخانمان در دره رودخانه سانتاکلارا در کالیفرنیا تشکیل شد. VC Reporter
- مکنزی اسکات (MacKenzie Scott)، بشردوست آمریکایی از ارائه کمکهای مالی به مبلغ 1.7 میلیارد دلار به «دانشکدهها و دانشگاههای سیاهپوستان» (HBCUs)، سازمانهای حقوق زنان و سازمانهای دگرباشان جنسی خبر داد. New York Times and MacKenzie Scott Blog
7. آگوست 2020
- بازارهای سهام نشانههایی از بهبود قوی را بروز دادند، روندی که تا پایان سال 2020 ادامه یافت. NPR Article
8. سپتامبر 2020
- دانشکده خیریه خانواده لیلی دانشگاه ایندیانا، دومین نظرسنجی ملی را درباره اولویتها و انگیزههای کمک خانواری انجام داد.
9. نوامبر 2020
- «GivingTuesday» شاهد سطح بیسابقهای از کمکهای خیریه با افزایش 29 درصدی اهداکنندگان و رشد 25 درصدی مبالغ کمک به مجموع 2.47 میلیارد دلار بود. GivingTuesday Blog
10. دسامبر 2020
- ماه دسامبر بیش از حد معمول بر کمکهای پایان سال سایه انداخت و 64 درصد از کل کمکهای سالانه را به خود اختصاص داد. دادههای مؤسسه Charity Navigator، به شکل 3 این گزارش مراجعه کنید.
- FDA (سازمان غذا و دارو) مجوز استفاده اضطراری از نخستین واکسن کووید 19 را تأیید کرد. FDA News Release
بخش اول: نیکوکاری فردی در سال 2020
1. نظرسنجی
برای پاسخ به پرسشهایی که در ابتدای مقاله مطرح شد، نخست پیرامون نیکوکاری فردی، دو نظرسنجی جامع ملی در مورد اولویتها و انگیزههای کمک خیریه خانواری توسط دانشکده انجام شد. گزارش حاضر برای نخستین بار دادههای حاصل از این دو نظرسنجی را مقایسه میکند.
این نظرسنجیها تأثیر برخی عوامل مرتبط با کووید-19 بر کمکهای خیریه از جمله فاصلهگذاری اجتماعی و قرنطینه، ابتلای دوستان و خانواده به کووید و عدم اطمینان درباره تأثیرات اقتصادی را تحت بررسی قرار داد. به علاوه در این نظرسنجیها از پاسخدهندگان در مورد عوامل انگیزشی برای کمکهای خیریه به اهداف مرتبط با کووید-19 سؤال شد.
نخستین نظرسنجی در مورد تصمیمات خیریه خانوارهای آمریکایی شامل 3,499 پاسخدهنده در اواسط می 2020 به صورت آنلاین انجام شد. این نظرسنجی بر پایه مطالعات گذشته از جمله ابزار «مطالعه کمیته نیکوکاری» (PPS) برای نظرسنجی سال 2005 بود. نمونه مورد استفاده یک نمونه ملی بود که براساس دادههای «نظرسنجی جامعه سرشماری» (CPS) با استفاده از سن، درآمد، نژاد، قومیت و موقعیت جغرافیایی وزندار شد.
نظرسنجی دوم توسط NORC از طریق پانل «AmeriSpeak» در سپتامبر 2020 انجام شد. نمونه نهایی شامل 1,535 فرد بزرگسال بود و برای اطمینان از نمونهای که نمایانگر جامعه ملی باشد، وزندار شد.
مقایسه بین دو نظرسنجی خانواری نشاندهنده رفتارهای نیکوکاری در سراسر دوران همهگیری بود. نتایج از افزایش کمکهای خیریه در اواخر سال نسبت به ماههای ابتدایی همهگیری حکایت داشت، چرا که برخی نگرانیها در مورد تردیدهای بهداشتی و اقتصادی ناشی از همهگیری برطرف شده بود.
2. شرکای داده
دانشکده خیریه دانشکده لیلی با سه نهاد ملی شامل «بنیاد سی.دی.سی» (CDC Foundation)، «چریتی نویگیتور» (Charity Navigator) و «گلوبال ایمپکت» (Global Impact) برای تحلیل دادههای نیکوکاری در دوران همهگیری همکاری کرد.
این مجموعه دادهها، روندهای جمعیتی و مالی موجود در ماههای نخست همهگیری را به تصویر میکشید. علاوه بر دو نظرسنجی صورتگرفته، دادههای ملی، دیدگاههای مفیدی را در مورد تصمیمات فردی از جمله مقدار و نحوه ثبت کمکهای اهداکنندگان ارائه کرد.
- دادههای بنیاد CDC، اطلاعاتی را در مورد اهدای هدایای فردی از طریق کانالها و روشهای نوآورانه جذب کمک مالی در طول همهگیری فراهم کرد.
- مؤسسه Charity Navigator، دیدگاههای جدیدی را در مورد دادههای هر زیربخش خاص که از طریق پلتفرم آن در مورد همه اطلاعات جمعیتی اهداکنندگان و دریافتکنندگان هدایا جمعآوری شده بود، ارائه کرد.
- مؤسسه Global Impact، دیدگاههای جدیدی را در مورد نقش جنسیت در کمکهای خیریه در طول همهگیری ارائه کرد.
الف) دادههای بنیاد CDC
- درباره مجموعه داده
بنیاد CDC، یک سازمان خیریه متمرکز بر سلامت عمومی است که منابع نیکوکارانه را برای حمایت از «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری» بسیج کرده و این امکان را به آن میدهد تا به انواع چالشهای بهداشتی در زمانهای عادی و همچنین در زمانهای بحران مانند همهگیری کووید-19 رسیدگی کند.
این بنیاد که توسط کنگره به عنوان یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی تأسیس شده، تنها نهادی است که مجوز کنگره برای بسیج شرکای خیریه و منابع بخش خصوصی جهت پشتیبانی از مأموریت مهم محافظت از سلامت را دریافت کرده است.
این سازمان کمکهای فردی، شرکتی و بنیادی را دریافت میکند. CDC، مأموریت اضطراری خود در واکنش به شیوع ویروس کرونا را در ژانویه 2020 آغاز و سپس در مارس 2020 یک کمپین تأمین سرمایع جمعی را در پلتفرم «Charidy» راهاندازی کرد.
تا پایان سال 2020 صندوق «Crush Covid» موفق به جمعآوری حدود 51 میلیون دلار شد. به علاوه بنیاد CDC از طریق وبسایت و شبکههای اجتماعی خود کمکهای مالی زیادی را دریافت کرد.
بنیاد CDC، دادههای تراکنش و اطلاعات جمعیتی پیرامون هدایای آنلاین به این بنیاد در طول سهماهه نخست همهگیری (مارس تا ژوئن 2020) را تهیه کرد. دادههای مربوط به هدایا شامل کمکهایی بودند که مستقیماً از طریق وبسایت و کمپین تأمین سرمایه جمعی آن در Charidy، فیسبوک (Facebook) و تیکتاک (TikTok) صورت گرفته بود.
- نقاط قوت
بنیاد CDC با استقبال از تغییرِ روشهای کمک و نیکوکاری در طول کووید-19، برای نخستین بار از یک کمپین تأمین سرمایه جمعی (crowdfunding) بهره گرفت. به علاوه این سازمان، هدایایی را در پلتفرمهای اجتماعی فیسبوک، تیکتاک، اکتبلو (ActBlue) و Charity دریافت کرد.
قابل ذکر است که ActBlue بیشتر برای کمکهای سیاسی استفاده میشود تا کمکهای خیریه. این دادهها شامل اطلاعات جمعیتشناختی نظیر جنسیت و منطقه جغرافیایی، تاریخ تراکنش و پلتفرم نیکوکاری بود.
- محدودیتها
دادههای بنیاد CDC بر اساس نوع دادههای جمعیتشناختی که جمعآوری و به اشتراک گذاشته شد، محدود شده است. این یک منبع واحد از دادهها و محدود به کمکهای مربوط به کووید 19 است و بنابراین مقایسه کمکهای غیرمرتبط با کووید و کمکهای گذشته را دشوار میساخت. همچنین کمکهای آفلاین در این دادهها لحاظ نشده بودند.
ب) دادههای Charity Navigator
- درباره مجموعه داده
«Charity Navigator» سازمانی با هدف ارزیابی و رتبههای مؤسسات خیریه است. این سازمان، دادههای تراکنش مربوط به سال 2020 را برای همه هدایایی که از طریق پلتفرم آن جمعآوری شده بود همراه با اطلاعات جمعیتشناختی اهداکنندگان نظیر منطقه جغرافیایی، میانگین درآمد، جنسیت، سن و مذهب، مقدار کمک مالی، تاریخ اهدا و زیربخش سازمانی دریافتکننده ارائه کرد. این دادهها مکمل دادههای مشابه سالیان گذشته بودند که در راستای یک همکاری تحقیقاتی توسط Charity Navigator به دانشکده عرضه شده بود.
- نقاط قوت
Charity Navigator دارای یک پلتفرم آنلاین کمکهای خیریه است و با سازمانهای مختلف در چند زیربخش همکاری میکند. مجموعه داده این سازمان شامل اطلاعات دقیق جمعیتشناختی اهداکنندگان بود و به علاوه اطلاعات سازمان دریافتکننده کمک خیریه را در بر میگرفت که در این صورت به دانشکده اجازه میداد تا مستقیماً پیوند بین ویژگیها و خصوصیات اهداکنندگان و انواع سازمانهای دریافتکننده کمک را ارزیابی کند.
- محدودیتها
Charity Navigator اساساً به عنوان یک سایت ارزیابی مؤسسات خیریه عمل میکند و با این حال یک دکمه اهدای کمک (donation button) را با همه ورودیهای سازمان خیریه ارائه میدهد.
از آنجا که افراد معمولاً در حال جستجوی اطلاعات در مورد یک مؤسسه خیریه خاص هستند، ویژگیها و رفتارهای اهداکنندگانی که از طریق Charity Navigator کمک میکنند، شاید نشانگر مشخصات کلیتر اهداکننده نباشد. به علاوه، مبلغ کل دلاری که از طریق پلتفرم اهدا میشود، چندان زیاد نیست.
ج) دادههای Global Impact
- درباره مجموعه داده
«Global Impact» یک واسطه امور خیریه است. این مؤسسه با سازمانهای بخش خصوصی، دولتی و غیرانتفاعی آمریکا در زمینه جمعآوری پول برای امدادرسانی در بلایای طبیعی و توسعه جهانی همکاری میکند.
گلوبال ایمپکت، دادههای سطح تراکنش شامل مبلغ اهدا و جنسیت اهداکننده را برای همه کمکهای مالی سال 2020 تهیه کرده است.
- نقاط قوت
دادههای این مؤسسه به ایجاد یک چارچوب گسترده برای تفکیک جنسیتی کمک کرد.
- محدودیتها
حجم نمونه Global Impact در مقایسه با دو مجموعه داده دیگر کوچک بود. همچنین این سازمان اطلاعات جمعیتشناختی محدودی را درباره اهداکنندگان ارائه کرد.
یافتههای بخش اول
1. یافته شماره یک
با وجود چند مورد استثنا، آمریکاییها تعهد خود به کمکهای خیریه را در طول همهگیری حفظ کردند.
- طبق دو نظرسنجی صورتگرفته توسط دانشکده، انواع کمکهای خیریه بین می تا سپتامبر 2020 حدود چهار تا شش درصد افزایش یافت.
- کمک به سازمانهای بهداشتی و خدمات انسانی، رایجترین واکنش نیکوکارانه به همهگیری بود؛ به طوری که 81 درصد پاسخدهندگان در ماه می و 87 درصد از آنها در ماه سپتامبر اشاره کردند که در نتیجه همهگیری، کمکهای خود به این سازمانها را حفظ کرده یا افزایش دادهاند.
- کمکهای غیررسمی به افراد و مشاغل در هر دو سطح محلی و غیرمحلی بین ماههای می و سپتامبر 2020 به قوت خود باقی ماند. با این اهداکنندگان ترجیح میدادند که به افراد و مشاغل محلی کمک کنند.
- بین ماههای می و سپتامبر 2020، کارهای داوطلبانه ادامه یافت تا جایی که حدود سه چهارم از افراد تحت بررسی گزارش دادند که به دلیل همهگیری، وضعیت داوطلبانه خود را حفظ کرده یا افزایش دادهاند. در عین حال امور داوطلبانه در رفتارهایی به جز رفتارهای نیکوکارانه کاهش یافت که نشان میدهد فاصلهگذاری و قرنطینه اجتماعی باعث کاهش تعاملات جامعه میشود.
- دادههای Charity Navigator نشان میدهد که سازمانها در هر نوع اندازه، تغییرات مشابهی را در زمینه کمکها تجربه کردند.
شکل 1. رفتار نیکوکارانه فردی در واکنش به کووید-19، 2020
2. یافته شماره دو
اهداکنندگانی که به اهداف مرتبط با کووید کمک کردند، غالباً با اشاره به قابل اعتماد بودن دیگران، انگیزه زیادی برای تلاش جهت رفاه سایرین و جامعه داشتند.
- صرفاً براساس دادههای نظرسنجی سپتامبر، پاسخدهندگان میزان موافقت خود با یک عبارت را ابراز کردند. سپس عبارات مربوط به کمک به اهداف مرتبط با کووید و کمک به اهداف غیرمرتبط با آن مقایسه شد تا اهمیت کووید به عنوان یک عامل تأثیرگذار در کمکهای خیریه مشخص شود.
- دست کم در برخی اوقات خاص همهگیری، افرادی که به اهداف مرتبط با کووید کمک کرده بودند از انگیزه بیشتری برای کمک به دیگران و بهبود رفاه جامعه نسبت به اهداکنندگان کمک به اهداف غیرمرتبط با کووید برخوردار بودند. همچنین اهداکنندگانی که به اهداف مرتبط با کووید کمک میکردند، اعتماد بیشتری به دیگران داشتند.
- گرچه این یافتهها در سطح گسترده قابل تعمیم نیستند، اما دیدگاهها و تفکرات مهمی را در مورد ارتباط احتمالی بین کمکهای مرتبط با کووید و رفتارهای اعتمادآمیز فردی فراهم میکنند.
شکل 2. انگیزههای کمک به اهداف مرتبط و غیرمرتبط با کووید
3. یافته شماره سه
سهم کمکهای پایان سال از کل کمکهای خیریه سال 2020 بیشتر از دو سال پیشین بود.
- طبق دادههای مؤسسه Charity Navigator، حدود 64 درصد از کمکهای سالانه در دسامبر 2020 اتفاق افتاد، حال آنکه این رقم در سالهای 2018 و 2019 به ترتیب 58 و 56 درصد بود.
- آوریل 2020، یعنی نخستین ماه کامل پس از آنکه کشور تحت قرنطینه قرار گرفت، 5 درصد از کل کمکهای سال 2020 را به خود اختصاص داد. این سهم بالاتری از کمکهای سالانه نسبت به دو آوریل قبلی بود. در واقع، آوریل پس از دسامبر (64 درصد) و نوامبر (6 درصد) سومین ماه از لحاظ مقدار کمکها بود.
- روندهای Charity Navigator قابل تعمیم نیستند. برخی سازمانهای مستقل شاید روندهای متفاوتی را تجربه کرده باشند. برای مثال دادههای بنیاد CDC - که کمپین بسیار موفق تأمین سرمایه جمعی را در طول همهگیری اجرا کرد – نسبت به ماههای اولیه همهگیری وزن بیشتری داشتند. حدود 65 درصد از کمکهای مارس تا نوامبر در ماه آوریل انجام شد.
شکل 3. سهم هدایای کل سالانه اهدایی از طریق Charity Navigator برحسب ماه، 2018-2020
4. یافته شماره چهار
زیربخشهای خیریه چون خدمات انسانی، سلامت و انتفاع عموم و جامعه که ارتباط مستقیمی با واکنشهای اضطراری به همهگیری داشتند، شاهد افزایش چشمگیر کمکهای دریافتی بودند.
- کمک به خدمات انسانی در طول همهگیری نسبت به سال قبل از آن افزایش چشمگیری یافت. طبق گزارش «Giving USA 2021»، سهم کل کمکهایی که در سال 2020 به سازمانهای بخش خدمات انسانی اختصاص یافت، از 13 به 14 درصد افزایش پیدا کرد. در عین حال دادههای Charity Navigator تغییر چشمگیرتری را در کمکهای آنلاین ثبت کرد. طبق گزارش این مؤسسه در سالهای 2018 و 2019 کمکهای صورتگرفته به بخش خدمات انسانی به ترتیب برابر 23 و 24 درصد از کل کمکهای خیریه بود اما در سال 2020 این رقم به 31 درصد افزایش یافت.
- در طول سال 2020، میانگین مبلغ هدایای فردی به ابتکارات بهداشتی و خدماتی به ترتیب 138 دلار (8 درصد افزایش نسبت به سال 2019) و 126 دلار (27 درصد افزایش نسبت به سال 2019) بود.
- به نظر میرسد که کمکهای آنلاین به خدمات انسانی اساساً به قیمت کاهش کمک به سازمانهای زیستمحیطی (17 به 13 درصد) و بینالمللی (26 به 23 درصد) تمام شده است.
- کمک به سازمانهای انتفاع عموم و جامعه از جمله گروههای لابی و فشار و یونایتد وی از 10 به 12 درصد افزایش یافت.
- میانگین هدایا به خدمات انسانی بیشتر از سالهای گذشته بود و به 126 دلار افزایش یافت، در حالی که این رقم در همان بازه زمانی در سال 2019 برابر 99 دلار بود. با این حال میانگین مبلغ هدایای فردی به خدمات انسانی همچنان از میانگین هدایا به سایر زیربخشها کمتر است.
5. یافته شماره پنج
ویژگی و مشخصات افرادی که به اهداف مرتبط با کووید کمک کردند، در مجموع مشابه با الگوهای عمومی کمک به اهداف خیریه به نظر میرسید.
- افرادی که به اهداف مرتبط با کووید کمک مالی کردند، به احتمال زیاد جزو اقشار مسنتر با درآمد خانواری بالاتر و سطح تحصیلات پیشرفتهتر بودند.
- در خصوص کمکهایی که در سال 2020 از طریق Charity Navigator صورت گرفت بیشترین اختلاف بین کمک به سازمانهای خدمات انسانی و سازمانهای غیرخدمات انسانی از جانب افراد بالای 65 سال و افراد کمتر از 45 سال مشاهده شد. اهداکنندگان جوانتر بیشتر به سازمانهای غیرخدمات انسانی و اهداکنندگان مسنتر بیشتر به سازمانهای خدمات انسانی کمک کردند. افراد 45 تا 65 ساله تقریباً سهم برابری از کمکهای خود را به هر دو نوع سازمان اختصاص دادند (شکل 4 را مشاهده کنید).
- گرایش زنان برای کمک به اهداف مرتبط با کووید بیشتر از مردان بود، اما میانگین مبلغ اهدایی آنها نسبت به مردان کمتر بود.
- براساس دادههای Charity Navigator مربوط به کمکهای آنلاین، بیش از نیمی (55 درصد) از هدایای خدمات انسانی در طول همهگیری از جانب زنان بود که با روند کمکهای کلی مطابقت دارد.
- این روند مشابه با الگوی هدایای اهدایی به بنیاد CDC در یک بازه زمانی مشابه بود، به طوری که 56 درصد کمکهای مالی به بنیاد نیز از طرف زنان صورت گرفته بود.
- در حالی که اهداکنندگان زن تعداد هدایای بیشتری را در هر دو مجموعه داده به خود تعلق دادند، اما اکثریت ناچیز (51 درصد) از کل مبالغ دلاری در Charity Navigator و اقلیت (45 درصد) در بنیاد CDC به آنها اختصاص یافت.
شکل 4. سهم هدایای اهدایی از طریق Charity Navigator به سازمانهای خدمات انسانی و غیرخدمات انسانی برحسب سن، 2020
6. یافته شماره شش
نوآوری و انطباقپذیری دیجیتال برای برآوردن خواستههای جدید در طول کووید 19 لازم و حیاتی بود. مصاحبههای Global Impact و بنیاد CDC با پاسخدهندگان از بکارگیری خلاقیت، روشهای آزمودهنشده برای جذب کمکهای مالی و فضاهای دیجیتال در بین سازمانهای خیریه و افراد به عنوان ابزار مواجهه با همهگیری حکایت داشت. برخی نکات برجسته مصاحبهها در ادامه ذکر شده است.
Global Impact
در طول همهگیری، Global Impact شاهد تغییر نحوه ارتباط با اهداکنندگان محیطهای کاری و اداری بود. پیش از همهگیری، مکان دفاتر برای ایجاد روابط حضوری و فیزیکی لازم بودند، اما در طول همهگیری، گلوبال ایمپکت به ارائه منابع آنلاین در مورد کمکها و رویدادهای محیط کار روی آورد و جلسات مجازی از منزل جایگزین جلسات اداری حضوری شد.
همتاسازی هدایا (Matching gifts) و کمکهای محلی در طول سال 2020 اهمیت یافت و مایکروسافت (Microsoft) به عنوان یکی از بزرگترین مجریان طرحهای همتاسازی هدایای کارکنان باقی ماند.
همچنین در اقدامی سخاوتمندانه و چشمگیر، بانک جهانی (World Bank) کمک چشمگیری به مقابله با کووید-19 کرد و طرح همتاسازی خود را به 200 درصد افزایش داد. در مجموع به نظر میرسد که فرصتهای خیریه از اهداف بینالمللی به سمت اهداف داخلی تغییر جهت یافته است.
بنیاد CDC
در مارس 2020، بنیاد CDC یک کمپین تأمین سرمایه جمعی را برای تسریع حمایت از «صندوق واکنش اضطراری» - که این بنیاد در ژانویه 2020 راهاندازی کرد – آغاز کرد و انواع کمکهای سخاوتمندانه فردی و شرکتی به این بنیاد سرازیر شد.
قبل از شیوع کووید-19، مشارکتهای بزرگ دولتی و خصوصی با بنیادها، سازمانها و شرکتها حدود 99 درصد از بودجه و منابع مالی CDC را تشکیل میداد، اما در سال 2020 این مدل تأمین سرمایه افراد مستقل را در برگرفت. پایگاه اهداکنندگان CDC شامل افراد، بنیادها و شرکتها 245 درصد رشد کرد و کل کمکها 184 درصد افزایش یافت در حالی که هدایا از 1 تا 15 میلیون دلار متغیر بود.
گسترش پلتفرم برای تماس با مخاطبان جدید و جلب مشارکت آنها در جهت حمایت از صندوق واکنش اضطراری کووید 19 ضروری بود. بنیاد CDC اقدام به امتحان پلتفرمهای جدید تأمین سرمایه جمعی و کمکهای آنلاین و سایتهای رسانه اجتماعی نظیر فیسبوک و یوتیوب کرد.
این بنیاد همچنین از ابزار گیمینگ، کمکهای تیمی محیط کار، رویدادهای آنلاین و بازاریابی حمایتی بهره گرفت. برای مثال CDC در فیسبوک یک کمپین تأمین سرمایه جمعی راهاندازی کرد که از تِم کمپین «همه ما» (All of Us) استفاده میکرد.
این کمپین مورد حمایت شرکتهای بزرگ بسیاری از جمله سیلزفوریس (Salesforce)، اوربریج (Everbridge)، جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson)، مِرک (Merck) و مورگان استنلی (Morgan Stanley) قرار گرفت. خیلی از این شرکتها، میکروسایتهای خصوصی را مستقیماً به کمپین پیوند دادند یا از طریق همتاسازیهای شرکتی، مشوق کمکهای خیریه کارکنان بودند.
شرکتهای بزرگ و کوچک، صفحات تیمی را تشکیل دادند و برخی کسب و کارهای کوچک نیز رویدادهای آنلاین یا مسابقات مجازی را (برای جمعآوری کمکهای مالی) ترتیب دادند. در این میان، بزرگترین هدیه همتاسازی شرکتی به مبلغ 10 میلیون دلار از جانب فیسبوک اهدا شد – یک چالش همتاسازی 2:1 برای کمپین «All of Us». از مجموع 257,484 کمک مالی به بنیاد CDC، تقریباً 90 درصد (232,270) از طریق فیسبوک اهدا شد.
افراد و شرکتها همچنین کمکهایی را برای حمایت از بنیاد CDC جمعآوری کردند. تیکتاک با تأسیس «صندوق امداد قهرمانان» یک کمک سخاوتمندانه 15 میلیون دلاری را به صندوق واکنش اضطراری بنیاد CDC اهدا کرد. در عین حال، جک دانلوپ (Jack Dunlop)، گیمر معروف که با نام کاربری «CouRage» فعالیت میکند، در روز تولد خود به یاد مادربزرگش که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، یک پخش زنده (لایو استریم) را میزبانی کرد.
وی به کمک طرفداران خود بیش از 500 هزار دلار را در حمایت از بنیاد CDC جمعآوری کرد. «آلانی توماس» (Alani Thomas) کودک هشت ساله اهل آتلانتا نیز 55 قطعه از آثار هنری را برای حمایت مالی از بنیاد CDC خلق کرد. او توانست در مجموع 7,350 دلار جمعآوری کند.
بحث و نتیجهگیری
نظرسنجیها و اطلاعات و دادههای پلتفرم برای آشنایی با نحوه کمک افراد در طول همهگیری مهم هستند. یافتهها از ادامه بخشش و سخاوتمندی و مشابهت الگوهای کمک خیریه در دوران بحران با زمانهای عادی حکایت دارد. همچنین پاسخگویی قوی به زیربخشهایی که مستقیماً با همهگیری در ارتباط هستند، مشاهده شد و نهایتاً اینکه نوآوری و ابزارهای دیجیتال اهمیت خود را در طول دوره همهگیری حفظ کرد.
آوریل - ماه پس از اعلام همهگیری - و دسامبر هر دو شاهد نرخ بالاتری از کمکهای خیریه نسبت به دو سال گذشته بودند و این روند از یک الگوی شهودی کمکهای خیریه پیروی میکرد. مردم با افزایش کمکهای خیریه به شروع همهگیری واکنش نشان دادند، الگویی که مشابه آن در یک فاجعه طبیعی مشاهده میشود.
درحالی که با استمرار همهگیری در کنار عدم اطمینان اقتصادی و بهداشتی، کمکهای خیریه رو به کاهش گذاشت. با این حال وقتی اضطراب و نگرانی ناشی از شوکهای بهداشتی و اقتصادی تا پایان سال کاهش یافت، کمکها به مقدار زیادی در ماه دسامبر بهبود یافت.
نتایج همچنین نشان داد که دست کم در برخی اوقات خاص همهگیری، اهداکنندگانی که به اهداف مرتبط با کووید 19 کمک میکردند، از اعتماد بیشتر به دیگران و تمایل بالاتر برای کمک به همنوعان خود برخوردار بودند. این یافتههای اولیه متکی بر تحقیقات کنونی هویت اجتماعی است (دروری و همکاران، 2020) و نشان میدهد که همهگیری باعث ترویج رفتارهای کمک خیریه شده است.
این یافتههای مربوط به اهداکنندگان کووید 19 در کنار رفتارهای اعتمادآمیز را میتوان برای تعیین الگوها، نقاط اوج یا تغییرات مستمر تحت بررسیهای بیشتر قرار داد. در بحبوحه قرنطینهها و مقررات فاصلهگذاری اجتماعی که باعث کاهش ارتباطات رو در رو شد، اهمیت نوآوری و فضاهای دیجیتال افزایش یافت.
افراد و سازمانهای خیریه، راههای خلاقانهای را برای حفظ ارتباط با وجود جداییهای فیزیکی پیدا کردند. برای مثال، بنیاد CDC با استقبال از تغییرات، روش تأمین مالی جمعی را به کار گرفت. این بنیاد، کمپینهایی را بر روی پلتفرمهای آزموده نشده از قبیل Charidy، TikTok، Benevity، YourCause و ActBlue راهاندازی کرد.
بنیاد CDC با توسل به مکانهایی که اهداکنندگان در طول همهگیری بیش از بقیه در آنجا حضور داشتند - فضای دیجیتال – رشد 184 درصدی کمکهای خیریه را تجربه کرد. این مثال، اهمیت روزافزون حضور دیجیتال در آینده را نشان میدهد.
در نهایت اینکه حفظ سخاوتمندی، نبوغ، خلاقیت و قابلیتهای آنلاین از ویژگیهای بارز سال نخست همهگیری بود و انتظار میرود در ماهها و سالیان آینده نیز اهمیت خود را حفظ کند.
بخش دوم: نیکوکاری شرکتی در سال 2020
روش مطالعه
برای پاسخ به پرسش دوم درباره نیکوکاری شرکتی، دانشکده از تحقیقات عمومی فعلی از جمله دادههای کمک مالی «Candid» استفاده کرد. دانشکده خیریه خانواده لیلی همچنین برای درک بهتر کمکهای محیط کار و کمکهای شرکتی در طول همهگیری اقدام به انجام سه مصاحبه با مشتریان «سیلزفورس» (Salesforce) کرد.
یافتههای بخش دوم
1. یافته شماره یک
شرکتها با افزایش کمکهای خیریه و تعهدات چندساله به رشد تقاضاهای بهداشتی ناشی از کووید 19 واکنش نشان دادند.
- طبق دادههای Candid، حدود 6.2 میلیارد دلار از کمک شرکتهای آمریکایی به سازمانهای خیریه در سال 2020 مربوط به امدادرسانی کووید 19 بوده است. همچنین با بهرهگیری از برآورد محافظهکارانه «Giving USA 2021»، حجم کل کمکهای مربوط به کووید شرکتها و بنیادهای آمریکایی به سازمانهای خیریه بدون احتسات تعهدات در سال 2020 برابر 1.1 میلیارد دلار تخمین زده شد.
- تجزیه و تحلیل دادههای Candid نشاندهنده شکاف قابل توجه بین تعهدات و کل مبالغ کمکهای شرکتی است. این شکاف اساساً به دو دلیل است:
- اعلام مبهم برخی کمکهای بلاعوض توسط شرکت که بعداً این کمکها تحقق پیدا نکرد،
- شکل پیچیده برخی طرحهای کمک شرکتی.
2. یافته شماره دو
تعهد نیکوکارانه شرکتی به اهداف سلامتی متفاوت از سایر انواع اهداکنندگان است.
- طبق دادههای Candid، اهداف بهداشتی و سلامتی بیشترین سهم از هدایای شرکتی به اقدامات امدادرسانی کووید-19 در آمریکا را دریافت کردند (35.5 درصد از کل هدایا).
- شرکتهای آمریکایی در مقایسه با سایر اهداکنندگان، مبالغ کمتری از کمکهای مربوط به کووید خود را به امر آموزش و خدمات انسانی اختصاص دادند و در مقابل سهم بیشتری از کمکهای آنها به اهداف سلامتی و بینالمللی اختصاص یافت.
- هنگام بررسی دادههای هر زیربخش، تفاوت قابل توجهی بین انواع هدایای شرکتها و غیرشرکتها وجود دارد. بخش خدمات انسانی بیش از سه برابر بخش سلامتی هدایای غیرشرکتی را دریافت کرد (به ترتیب 40 و 12 درصد از کل هدایای اهداکنندگان غیرشرکتی).
3. یافته شماره سه
شرکتهای مالی و بیمه، بخش عمده کمکهای شرکتی به اهداف مرتبط با کووید 19 را در سال 2020 تشکیل دادند.
- تقریباً سه پنجم (58 درصد) از مبالغ کمکهای خیریه شرکتهای آمریکایی در حمایت از اقدامات امدادرسانی کووید-19 در سال 2020 توسط شرکتهای فعال در صنعت مالی و بیمه صورت گرفت. شرکتهای واقع در این دو صنعت - حرفهای، علمی و فنی؛ و فعالیتهای خدمات اداری و پشتیبانی – بیش از یک چهارم (27 درصد) از کل مبالغ خیریه را به خود اختصاص دادند. 15 درصد دیگر از کمکهای خیریه توسط شرکتهای فعال در 12 صنعت دیگر از جمله بازرگانی، حمل و نقل و انبارداری؛ اطلاعات و ارتباطات؛ و هنر و سرگرمی اهدا شد.
- در بین پنج زیربخش برتر که بیشترین حمایتهای نیکوکارانه شرکتی را دریافت کردند، سلامت، خدمات انسانی و انتفاع جامعه هر یک بیش از نیمی از کمکهای خیریه را از شرکتهای مالی و بیمه (به ترتیب 57، 58 و 69 درصد) دریافت کردند.
- بخش آموزش تقریباً 60 درصد از کمکهای شرکتی خود را از شرکتهای فعال در صنایع حرفهای، علمی و فنی و فعالیتهای خدمات اداری و پشتیبانی دریافت کرد.
- اهداف بینالملل نیز حدود نیمی (48 درصد) از کمکهای نیکوکارانه شرکتی را از شرکتهای مالی و بیمه و 14 درصد کمکها را از شرکتهای حوزه بازرگانی، حمل و نقل و انبارداری دریافت کرد.
شکل 7. کمکهای شرکتی برحسب صنعت به 5 زیربخش برتر، 2020
4. یافته شماره چهار
شرکتهایی که در مصاحبه با دانشکده شرکت کردند، طرحهای نیکوکاری محیط کار (ایجاد فرصت مشارکت کارکنان در امور خیریه) را در واکنش به کووید 19 با اتکای شدید به فناوری تغییر و تطبیق دادند.
مصاحبههایی با دو شرکت و یک سازمان خیریه که همگی از مشتریان «سیلزفورس» بودند، انجام شد. این مصاحبهها اطلاعات بیشتری را درباره برخی واکنشهای داخلی با محوریت کارکنان به کووید 19 فراهم کرد. گرچه پاسخها متفاوت بود، اما سه موضوع مشترک در بین آنها ظاهر شد:
- تأکید بر همتاسازی هدایای کارکنان،
- گسترش فرصتهای داوطلبانه برای کارکنان،
- نوآوری با استفاده از فناوری،
شرکتها با اطمینان از اینکه منابع به سمت نیازهای اجتماعی هدایت میشود و کارکنان فرصتهایی برای کمک کردن در محل کار دارند، به کووید 19 واکنش نشان دادند. جای تعجب نیست که فناوری، نقش مهمی را برای شرکتها در جهت استمرار طرحهای نیکوکاری در محیط کار طی دوران همهگیری ایفا کرد. در عین حال کمپینهای حضوری به کمپینهای مجازی تبدیل شدند.
گرچه طرحهای همتاسازی و فرصتهای داوطلبانه توسط کارفرمایان گسترش یافت، اما کارکنان تعهد مشابهی به این فرصتها نشان ندادند. در این میان چالشهایی در زمینه توانایی اجرای کمپینهای نیکوکاری محیط کار وجود داشت که تا حدی میتوان آن را به استرسهای مختلف شخصی کارکنان به دلیل شیوع کووید-19 نسبت داد.
مصاحبه با دلوکس (Deluxe)، گایدول (GuideWell) و یونایتد وی (United Way)، اهمیت فناوری و نوآوری در طرحهای نیکوکاری محیط کار به عنوان ابزاری برای مقابله با همهگیری را آشکار کرد.
بحث مفاهیم
تأثیرات بهداشتی و اقتصادی کووید-19 بر شرکتها نیز احساس شده و احتمالاً به خاطر تغییر GDP و کاهش سود شرکتها قبل از کسر مالیات از کل کمکهای خیریه آنها کاسته است.
گرچه شرکتها تأکید زیادی بر همتاسازی هدایا و گسترش فرصتهای داوطلبانه داشتند، اما بسیاری از آنها با مشکلاتی در زمینه نیکوکاری محیط کار مواجه شدند. در این میان شاید مشکلات مالی شخصی یا سایر مسائل مرتبط با همهگیری گریبانگیر کارکنان شده و توانایی آنها برای استفاده از این فرصتها را کاهش داده باشد.
با این حال انتظار میرود در آینده کمکهای شرکتی از ایدههای نوآورانه ناشی از رشد نیروی کار از راه دور (دورکاری) و افزایش جذب سرمایه دیجیتال و داوطلبگی مجازی بهرهمند شود.
بیشتر بخوانید
نقش عوامل بیرونی و درونی هنگام تصمیمگیری برای کمک به موسسات خیریه
سال 2020 از لحاظ نوآوری و انعطافپذیری در بسیاری از طرحهای شرکتی در زمینه نیکوکاری محیط کار و استراتژیهای کمک خیریه برجسته بود. با این حال یکی از وظایف مهم پیش رو، ایجاد توان اندازهگیری تأثیرات و پایداری است.
با گذشت بیش از یک سال از شروع کووید-19، خیلی از شرکتها همچنان فاقد اطلاعات جامع درباره مقدار کمکهای کلی و تلاشهای داوطلبانه خود هستند. سازمانها بایستی سیاستها و رویههای موجود که ممکن است مانع پیشرفت شوند را ارزیابی کرده و سیستمهای جدیدی را در حمایت از تأثیرگذاری و جلب مشارکت هدفمند ایجاد کنند.
نتیجهگیری
همهگیری کووید-19 و پیامدهای آن تأثیر شدیدی بر همه جنبههای کمک نیکوکارانه داشته است. اثرات بلندمدت همهگیری بر افراد، شرکتها و مؤسسات خیریه به تدریج آشکار میشود. اهداکنندگان مستقل، شرکتها و سازمانهای خیریه، رفتارها و گزینههای کمکرسانی خود را در واکنش به اثرات اقتصادی و پیامدهای بهداشتی این همهگیری تغییر دادهاند. به علاوه، رویدادهایی چون فراخوان عدالت نژادی در سال 2020 و ماهیت نامطمئن اقتصادی آمریکا نیز در تغییر شکل چشمانداز نیکوکاری نقش داشته است.
در سالی توأم با حوادث و مشکلات بیسابقه، چالشهای بزرگتری در زمینه کمکرسانی بر سر راه اهداکنندگان و سازمانهای خیریه قرار گرفت. قابل توجه است که بسیاری از اهداکنندگان با حفظ تعهدات خود به انطباق و سازگاری با محیط در حال تغییر روی آوردند، روندی که در بحرانهای مالی و رکودهای اقتصادی گذشته نیز مشاهده شد.
چند وجه مختلف از فضای خیریه در این سال شاهد تغییرات چشمگیری بود:
- کمکهای خیریه از سازمانهای زیستمحیطی و بینالمللی به سمت سازمانهای خدمات انسانی تغییر جهت یافت؛
- کمکهای پایان سال به ویژه بالا بود؛
- کمکهای خیریه به دوستان، همسایگان، مؤسسات محلی و افراد غیریه گسترش یافت.
واکنش به نیازهای پایه و اساسی، کمک به امدادرسانی کووید و خدمات انسانی و رشد کمکهای آنلاین همگی از ویژگیهای بارز سال 2020 بود.
سازمانهای خیریه و شرکتها کانالهای خلاقانهای ایجاد کردند و با این چالشها سازگار شدند که در استفاده نوآورانه از پلتفرمهای آنلاین برای اهداف مرتبط با سلامت و نیکوکاری محیط کار نمود پیدا کرد. پیشبینی میشود که استفاده از فناوریهای نوآورانه در شکلدهی به صنعت نیکوکاری ادامه پیدا کند.
گرچه اثرات بلندمدت این همهگیری به تدریج نمایان میشود، اما بررسی و تأمل در اثرات کوتاه و میانمدت همهگیری، اطلاعات مهمی را برای افراد، سازمانهای خیریه و شرکتها جهت برنامهریزی و انطباقپذیری فراهم میکند.
منبع: وبسایتsalesforce.orgو IUPUI
ارسال نظر