هیچکس به طور کامل نمیتواند بگوید که تاثیر طولانی مدت بیماری همهگیر کرونا چه خواهد بود، اما میدانیم که 18 ماه گذشته به گونهای افکار عمومی را به خودش جلب کرده است که در زمان بحران، نهادهای ملی و سازمانهای برجسته به آن واکنش نشان دادهاند.
جایی که کانون توجه ملی بر موسسات خیریه متمرکز شده است، به خاطر تغییرات مثبتی بوده است که میتواند باعث شود، برای مثال، به خاطر نقشی است که موسسات خیریه در حمایت از افرادی که در فقر غذایی زندگی میکنند، در اهمیت تحقیقات پزشکی، و یا نقشی است که در سخاوت جامعه دارند که الهام گرفته از کاپیتان فقید Tom Moore (افسر جنگی بریتانیای که جمع آوری کننده کمک های مالی نیز بود) است.
با توجه به این زمینه، احتمالاً این عجیب نیست که در دوازده ماه گذشه ما شاهد یک پیشرفت کم، اما قابل توجه در نگرش عموی نسبت به موسسات خیریه بودهایم. با فروکش کردن رسوایی معروف مربوط به موسسات خیریه در اذعان عمومی، اعتماد و اطمینان به موسسات خیریه به تدریج در حال افزایش است.
بعد از تقریباً یک دهه زوال، اندک افزایشی در بخشی از مردم که موسسات خیریه را برای جامعه مهم میدانند وجود داشته است. این ها قدمهایی است که در مسیر درست برداشته شده است.
این در حالی است که جایی برای خشنودی نیست. در حالی که زمینه فعالیت موسسات خیریه از مارس 2020 تغییر کرده است، نگرش بنیادی مردم نسبت به موسسات خیریه تغییر نکرده است.
برای مطالعه
یک نظر جمعی قابل توجهی که در جامعه وجود دارد و آن این است که مقادیر بیشتر کمکهای مالی جمعآوری شده توسط موسسات خیریه باید برای نیازمندان صرف شود، اینکه باید تاثیر وعده داده شده محقق شود، اینکه یک موسسه خیریه بودن به معنی خیریه عمل کردن هم میباشد و اینکه همه موسسات خیریه یک مسئولیت جمعی دارند که با انجام همه این کارها باید نام نیک خیریه را حفظ کنند.
وقتی صحبت از موسسات خیریه میشود مردم در بسیاری موارد با هم اختلاف نظر دارند، اما این انتظارات اساسی، همانطور که قبل از کووید_19 هم بود، بین آنها مشترک است.
در واقع موسسات خیریه در حال کار باید استانداردهای بالایی از صداقت را نشان دهند. همچنین نقش کمیسیون نظارت بر امور خیریه در کمک به موسسات خیریه در انجام درست کارها، و کمک به آنهایی که در رعایت استانداردها کوتاهی میکنند، حیاتی میباشد.
نگاه به آینده و الهام بخشی برای اعتماد بیشتر به موسسات خیریه
به طور کلی، عموم مردم احساس میکنند که بخش امور خیریه در شرایط استثنایی ناشی از کووید-19 قرار گرفته است که با روند افزایش آهسته اعتماد و اطمینان ترکیب شده است که این خود میتواند نشانهای از پیشرفت باشد. اکثر مردم موافق هستند که خیریه ها در حال برآورده کردن انتظارات اصلی خود هستند.
با این حال، هنوز فضا برای خیریهها، برای بهتر کردن عملکرد خود برخلاف انتظارات اصلی عموم مردم وجود دارد. در حال حاضر، تنها 17 درصد کاملاً متقاعد شدهاند که بخش بالایی از کمکهای خیریه جمعآوری شده صرف هدف نهایی میشوند.
عموم مردم دوست دارند شاهد رویکردی فعالتر در راستای شفافسازی مقدار و چگونگی رسیدن پولشان به نیازمندان باشند، این امر میتواند با انتشار آمارهای منظم یا مطالعات موردی محقق شود.
برای متقاعد کردن کسانی که خارج از امنترین و متنوعترین ربع هستند؛ یعنی جایی که در آن موسسات خیریه مستحق بیشترین اعتماد عمومی هستند، ارائه شواهد بسیار مهم میباشند.
هیچ تغییر قابل توجهی در نسبت افرادی که فکر میکنند موسسات خیریه در حال عمل کردن برخلاف انتظارات اصلی مردم، مانند تأثیرگذاری و اطمینان از رسیدن بخش کلان پول جمعآوری شده به هدف نهایی صورت نگرفته است.
در صحبتهای کیفی، همه اتفاق نظر دارند که موسسات خیریه باید نشان دهند که آنها به نظرات عموم مردم گوش میدهند. راههای بیشتری برای تضمین اینکه موسسات خیریه هر دو مولفه "چگونگی" و به تحقق رساندن تاثیرات وعده داده شده را به یک اندازه در اولویت کار خود قرار دهند وجود دارد.
«ثبت قانونی موسسه نقش مهمی در حفظ اعتماد عمومی ایفا میکند و اطمینان بیشتری است بر اینکه که یک موسسه خیریه به انتظارات اصلی مردم پایبند خواهد بود.»
در حالی که خیالمان از اینکه موسسات خیریه در انگلیس و ولز در یک سطح کلی ثبت شده اند راحت است، اکثر مردم هنگام تصمیمگیری در مورد حمایت از یک موسسه خیریه، وضعیت ثبت موسسه را پیگیرانه بررسی نمیکنند و در عوض به نظر دوستان یا خانواده، یا برداشتی که از وبسایت موسسه خیریه میکنند، تکیه میکنند. بیشتر مردم گمان میکنند که موسسات خیریه انتظارات اصلی را برآورده میکنند، اما جا برای پیشرفت وجود دارد.
شکل 1: میزان شناخت عمومی از موسسات خیریه و نیکوکاری
از سال گذشته هیچ تغییر عمدهای ایجاد نشده است و مردم هنوز به طور کامل متقاعد نشدهاند که بخش کلانی از پول جمعآوری شده توسط موسسات خیریه صرف هدف نهایی آنها میشود.
شکل 2: فکر میکنید تا چه اندازه موسسات خیریهای که میشناسید بخش کلان از پولی را که جمعآوری میکنند را به کسانی که سعی در کمک به آنها دارند، میدهند؟
ثبت قانونی موسسات خیریه در حفظ اعتماد و اطمینان نقش دارد؟
ویژگی ثبت شدن موسسه یک نماد نیرومندی برای موسسات خیریه ای که کار درست را در اذهان عمومی انجام میدهند، محسوب میشود. اکثریت بر این باورند که یک موسسه خیریه در صورتی که توسط کمیسیون نظارت بر امور خیریه ثبت و تنظیم شود، به احتمال زیاد در کارش تاثیر گذار بوده، کمک هایش به حداکثر میرسد و بر مبنای اخلاق عمل میکند.
«من اکنون بیش از هر زمان دیگری به آنها اعتماد دارم، به خاطر اینکه آنچه کمیسیون نظارت بر امور خیریه انجام میدهد را درک میکنم، میدانم که موسسات باید هر سال به آنها گزارش دهند. آنها مجبورند در مورد کارهایشان توضیح بدهند. آنها باید در عملکرد خود شفاف باشند و باید نشان دهند که چگونه از بودجه استفاده میکنند.»
شکل 3: % افرادی که در صورت اطلاع از ثبت موسسه خیریه نسبت به هر یک از موارد زیر اطمینان بیشتری دارند
درست است که با دیدن نشان ثبت شرکت اطمینان خاطر حاصل میشود، اما بعید است که بیشتر آنها پیگیر صحت این اطلاعات باشند. در واقعیت، عموم مردم اغلب تصور میکنند موسسات خیریه ثبت شده هستند و راه خود را برای بررسی کج نمیکنند. در صحبتهای کیفی، تعداد کمی ادعا میکنند که از دفتر ثبت موسسات خیریه یا وبسایت کمیسیون استفاده کردهاند.
تصمیم آنها در مورد حمایت یا عدم حمایت از یک موسسه خیریه در حال حاضر بیشتر تحت تأثیر برداشتشان از وبسایت خیریه (استفاده شده توسط 63٪)، توصیههای دوستان و خانواده (69٪) یا گزارشهای موجود در رسانهها (60٪) است.
با توجه به تأثیری که اخبار و نظرات مردم در مورد یک موسسه در تعیین نگرش نسبت به موسسات خیریه دارند، هنوز فرصتی برای استفاده بیشتر از ویژگی ثبت شدن موسسه به منظور اطمینان خاطر دادن به عموم وجود دارد
"می دانم که هر کدام یک شماره ثبت دارند. من هیچوقت جایی نرفتم یا نمیدانم کجا باید آن شماره را جستجو کنم تا بررسی کنم که آیا واقعی است یا نه."
"من تمایل دارم از شنیدهها دوری کنم و همچنین مغایرتهای گذشته یا مقالههای خبری مربوط به آن موسسات خیریه را به یاد بیاورم."
"من فکر می کنم چیزی هست که موسسات خیریه باید در آن ثبت شوند چون معمولاً شمارههای ثبت و موسسات خیریه ثبت شده را میشود دید، اما من اطلاعات زیادی در مورد آن ندارم."
در واقعیت، مردم هنگام تصمیمگیری برای کمک به یک موسسه خیریه بیشتر به نظر دوستان یا خانواده، وبسایت خود موسسات خیریه و رسانهها متکی هستند.
شکل 4: چگونگی تصمیمگیری عموم برای کمک به موسسات خیریه
چگونه دستگاههای نظارتی میتوانند به حفظ اعتماد عمومی و شکوفایی بخش امور خیریه کمک کنند؟
عموم مردم همچنان میخواهند که دستگاههای نظارتی اطمینان دهند که خیریهها مسئولیتهای بزرگتر از خود را انجام میدهند. مردم همچنین از دستگاههای نظارتی انتظار دارند که کاری بیش از مدیریت ثبت موسسات را انجام دهند.
در تحقیقات سال گذشته و دوباره در سال 2021، ما از مردم پرسیدیم که آیا فکر میکنند دستگاههای نظارتی باید مطمئن شوند که خیریهها مسئولیتهای بزرگتر خود را انجام میدهند یا فقط مطمئن شوند که به قانون پایبند هستند.
بیشتر بخوانید
امسال، مانند سال گذشته، بیشتر مردم با اختلاف 2:1 از دستگاههای نظارتی که تلاش میکنند اطمینان دهند که خیریهها مسئولیتهای بزرگتر خود را انجام میدهند، حمایت کردند.
در گفتوگوهای کیفی با مردم، مشخص است که در یک سال گذشته هیچ تغییری در دیدگاه آنها در این زمینه ایجاد نشده است. بسیاری مایل هستند که کمیسیون نظارت بر موسسات خیریه اطمینان حاصل کنند که موسسات خیریه انتظارات عمومی را برآورده میکنند.
برای مثال، اطمینان دهند که موسسات خیریه تاثیر گذاری خود و استفادهای که از کمک های مالی میکنند را با ارائه مدرک اثبات میکنند.
شکل 5: موسسات خیریه تاثیر گذاری خود و استفادهای که از کمک های مالی میکنند را با ارائه مدرک اثبات میکنند.
"ما باید اتفاقاتی که میافتد را زیر نظر داشته باشیم. فقط به این دلیل که یک نفر کار درخشانی انجام میدهد به این معنی نیست که شخص دیگری در پشت پرده سعی نمیکند که کمی از درآمد ناخالص را برای خود بردارد."
"آنها پلیس هستند و اطمینان حاصل میکنند که موسسات خیریه قبل از اینکه بتوانند خود را موسسه خیریه بنامند، همه آنها [عوامل ایجاد کننده اعتماد] را برآورده میکنند."
"موسسات خیریه میتوانند با مبالغ کلانی سر و کار داشته باشند و من فکر میکنم یک فرد مستقل باید به آن توجه داشته باشد."
آگاهی از وجود کمیسیون خیریه، اعتماد را القا میکند
حضور قابل مشاهده دستگاههای نظارتی در رسانهها این پتانسیل را دارد که در حفظ اعتماد عمومی تأثیر بگذارد. کسانی که به موسسات خیریه اعتماد دارند، احتمالاً نام کمیسیون را شنیدهاند و اکثریت (62 درصد) کسانی که از این کمیسیون آگاه هستند، به دلیل حضور آن در رسانهها است.
در سطح کلی، آگاهی از کمیسیون نظارتی موسسات خیریه مطابق با سال گذشته است: 54% درباره آن شنیدهاند (در مقایسه با 53% در سال گذشته) و 35% از این افراد میگویند که خیلی خوب یا نسبتاً خوب میدانند که چه کاری انجام میدهد (در مقابل 36% سال گذشته).
از نظر کیفی، مانند سال گذشته، به صورتی محدودی نام کمیسیون نظارت بر امور خیریه به ذهن افراد خطور کرده است و آگاهی از آنچه انجام میدهد نیز محدود است (بخصوص در میان جوانان).
شکل 6: کمیسیون نظارت بر امور خیریه
"احساس اعتماد بیشتر دارم. خوشحالم که نهادی... کمیسیونی وجود دارد که بر موسسات خیریه نظارت دارد."
"مهم است که هر چند وقت یکبار سراغی از کمیسیون نظارت بر موسسات خیریه بگیریم، فقط برای اطمینان از اینکه موسسات خیریه در صورت لزوم کارها را جدی میگیرند."
منبع: Charity Commission
ارسال نظر