«ثبت قانونی مؤسسه نقش مهمی در حفظ اعتماد عمومی ایفا می‌کند و اطمینانی برای اینکه که یک مؤسسه خیریه به انتظارات اصلی مردم پایبند خواهد بود.»

همانطور که می‌دانیم بیماری کرونا تأثیر طولانی‌مدت بر تمامی جوامع داشته است. در این برهه سخت کانون توجه ملی به خاطر تغییرات مثبت مؤسسات خیریه بر آنها متمرکز شده است. این تمرکز و توجه می‌تواند به‌خاطر نقش مؤسسات خیریه در حمایت افراد نیازمند یا بدلیل اهمیت تحقیقات پزشکی باشد.


پیشنهاد مطالعه:

پایش و ارزیابی خیریه‌ها


باتوجه‌به این زمینه، احتمالاً عجیب نیست ما شاهد یک پیشرفت کم، اما قابل توجه در نگرش عمومی نسبت به مؤسسات خیریه باشیم. با فروکش‌کردن رسوایی معروف مربوط به مؤسسات خیریه در اذعان عمومی، اعتماد و اطمینان به مؤسسات خیریه به تدریج در حال افزایش است. بعد از تقریباً یک دهه زوال، اندک افزایشی در بخشی از مردم که مؤسسات خیریه را برای جامعه مهم می‌دانند وجود داشته است.

یک نظر جمعی قابل‌توجهی که در جامعه وجود دارد این است که کمک‌های مالی جمع‌آوری شده توسط مؤسسات خیریه باید صرف نیازمندان شود. در واقع مؤسسات خیریه در حال کار باید استانداردهای بالایی از صداقت را نشان دهند. همچنین نقش کمیسیون نظارت بر امور خیریه در کمک به مؤسسات خیریه در انجام درست کارها، و کمک به آنهایی که در رعایت استانداردها کوتاهی می‌کنند، حیاتی است.


الهام‌بخشی برای اعتماد بیشتر به مؤسسات خیریه

به طور کلی، عموم مردم احساس می‌کنند بخش امور خیریه در شرایط استثنایی ناشی از کووید-19 قرار گرفته است که با روند افزایش آهسته اعتماد و اطمینان ترکیب شده است. این امر خود می‌تواند نشانه‌ای از پیشرفت باشد. اکثر مردم موافق‌اند که خیریه‌ها در حال برآورده کردن انتظارات اصلی خود هستند. با این حال، هنوز فضا برای خیریه‌ها، برای بهبود عملکرد خود، برخلاف انتظارات اصلی عموم مردم، وجود ندارد. در حال حاضر، تنها 17 درصد مردم کاملاً متقاعد شده‌اند که بخش بالایی از کمک‌های خیریه جمع‌آوری ‌شده صرف هدف نهایی می‌شود. عموم مردم دوست دارند شاهد رویکردی فعال‌تر در راستای شفاف‌سازی مقدار و چگونگی رسیدن پول‌شان به نیازمندان باشند، این امر می‌تواند با انتشار آمارهای منظم یا مطالعات موردی محقق شود. 

در صحبت‌های کیفی، همه اتفاق نظر دارند مؤسسات خیریه باید نشان دهند به نظرات عموم مردم گوش می‌دهند. راه‌های بیشتری برای تضمین اینکه مؤسسات خیریه هر دو مولفه چگونگی و به تحقق رساندن تأثیرات وعده داده شده را به یک اندازه در اولویت کار خود قرار دهند وجود دارد. در حالی که خیال‌مان از اینکه مؤسسات خیریه در انگلیس و ولز در یک سطح کلی ثبت شده‌اند راحت است، اکثر مردم هنگام تصمیم‌گیری در مورد حمایت از یک مؤسسه خیریه، وضعیت ثبت مؤسسه را پیگیرانه بررسی نمی‌کنند و در عوض به نظر دوستان یا خانواده، یا برداشتی که از وب‌سایت مؤسسه خیریه می‌کنند، تکیه می‌کنند. بیشتر مردم گمان می‌کنند مؤسسات خیریه انتظارات اصلی را برآورده می‌کنند، اما امکان پیشرفت هم وجود دارد.


پیشنهاد مطالعه:

فرایند پایش برداشتی خیریه‌ها


(شکل 1: میزان شناخت عمومی از مؤسسات خیریه و نیکوکاری)


(شکل 2: فکر می‌کنید تا چه اندازه مؤسسات خیریه‌‌ای که می‌شناسید بخش زیادی از پول جمع‌آوری شده را به کسانی که سعی در کمک به آنها دارند، می‌دهند؟)

نکته: از سال گذشته هیچ تغییر عمده‌ای ایجاد نشده است و مردم هنوز به طور کامل متقاعد نشده‌اند که بخش کلانی از پول جمع‌آوری شده توسط مؤسسات خیریه صرف هدف نهایی آنها می‌شود.


آیا ثبت قانونی مؤسسات خیریه در حفظ اعتماد و اطمینان مردم نقش دارد؟

ویژگی ثبت‌شدن مؤسسه، یک نماد نیرومندی برای مؤسسات خیریه‌ای که کار درست را در اذهان عمومی انجام می‌دهند، محسوب می‌شود. اکثریت بر این باورند یک مؤسسه خیریه در صورتی که توسط کمیسیون نظارت بر امور خیریه ثبت و تنظیم شود، به احتمال زیاد در کارش تأثیرگذار بوده، کمک‌هایش به حداکثر می‌رسد و بر مبنای اخلاق عمل می‌کند. 


(شکل 3: % افرادی که در صورت اطلاع از ثبت مؤسسه خیریه نسبت به هر یک از موارد زیر اطمینان بیشتری دارند)

 

درست است که با دیدن نشان ثبت شرکت اطمینان خاطر حاصل می‌شود، اما بعید است که بیشتر آنها پیگیر صحت این اطلاعات باشند. در واقعیت، عموم مردم اغلب تصور می‌کنند مؤسسات خیریه ثبت شده هستند و راه خود را برای بررسی کج نمی‌کنند. در صحبت‌های کیفی، تعداد کمی ادعا کردند از دفتر ثبت مؤسسات خیریه یا وب‌سایت کمیسیون استفاده کرده‌اند. تصمیم مردم در مورد حمایت یا عدم حمایت از یک مؤسسه خیریه در حال حاضر بیشتر تحت‌تأثیر برداشت‌شان از وب‌سایت خیریه (استفاده شده توسط 63٪)، توصیه‌های دوستان و خانواده (69٪) یا گزارش‌های موجود در رسانه‌ها (60٪) است.

باتوجه‌به تأثیری که اخبار و نظرات مردم در مورد یک مؤسسه در تعیین نگرش نسبت به مؤسسات خیریه دارند، هنوز فرصتی برای استفاده بیشتر از ویژگی ثبت شدن مؤسسه به منظور اطمینان خاطر دادن به عموم وجود ندارد. در واقعیت، مردم هنگام تصمیم‌گیری برای کمک به یک مؤسسه خیریه بیشتر به نظر دوستان یا خانواده، وب‌سایت خود مؤسسات خیریه و رسانه‌ها متکی هستند.


(شکل 4: چگونگی تصمیم‌گیری عموم برای کمک به مؤسسات خیریه)


چگونه دستگاه‌های نظارتی می‌توانند به حفظ اعتماد عمومی و شکوفایی بخش امور خیریه کمک کنند؟

عموم مردم همچنان می‌خواهند دستگاه‌های نظارتی اطمینان دهند خیریه‌ها مسئولیت‌های بیشتر از توان خو را انجام می‌دهند. مردم همچنین از دستگاه‌های نظارتی انتظار دارند کاری بیش از مدیریت ثبت مؤسسات را انجام دهند. در تحقیقات سال 2021، از مردم پرسیده‌ شد آیا فکر می‌کنند دستگاه‌های نظارتی باید مطمئن شوند خیریه‌ها مسئولیت‌های بیشتری انجام می‌دهند یا فقط مطمئن شوند به قانون پایبند هستند.


(شکل 5: مؤسسات خیریه تأثیرگذاری خود و استفاده‌ای که از کمک‌های مالی می‌کنند را با ارائه مدرک اثبات کردند)


آگاهی از وجود کمیسیون خیریه؛ راهی برای اعتمادسازی

حضور قابل مشاهده دستگاه‌های نظارتی در رسانه‌ها این پتانسیل را دارد که در حفظ اعتماد عمومی تأثیر بگذارد. کسانی که به مؤسسات خیریه اعتماد دارند، احتمالاً نام کمیسیون را شنیده‌اند و اکثریت (62 درصد) کسانی که از این کمیسیون آگاه هستند، به دلیل حضور آن در رسانه‌ها است. در سطح کلی، آگاهی از کمیسیون نظارتی مؤسسات خیریه بدین ترتیب است: 54% مردم درباره آن شنیده‌اند (در مقایسه با 53% در سال گذشته 2021) و 35% از این افراد می‌گویند خیلی خوب یا نسبتاً خوب می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند (در مقابل 36% سال گذشته). از نظر کیفی، مانند سال گذشته، به صورت محدودی نام کمیسیون نظارت بر امور خیریه به ذهن افراد خطور کرده است و آگاهی از آنچه انجام می‌دهد نیز محدود است (بخصوص در میان جوانان).


(شکل 6: کمیسیون نظارت بر امور خیریه)


پیشنهاد مطالعه:

اهمیت صحت‌سنجی اطلاعات خیریه‌ها